Verbeterpunten van de reisinformatie

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door Mikos »

Slecht verstaanbare stationsomroep, ook zo'n ergernis, maar daarover wordt dan gezegd dat dat 's avonds na 20 uur is in verband met afspraken met omwonenden om overlast te voorkomen... Geloof me; er is een hele hoop waar niet alleen de reiziger tegen aanloopt, en wat zo veel beter kan.

In Den Haag wil men nog wel eens omroepen "Het treinstel aan de halzijde is niet voor reizigers bestemd," misschien dat dat in InfoPlus te verwerken valt. Maar voorlopig zal het daar bij 'Vooraan instappen' blijven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door Daniel »

Ook zo'n leuke technische beperking waarbij een omroepberichtje op z'n plaats is: bij een inkorting door een storing staat in koeienletters op het bord waar de trein niet heen rijdt, maar slechts heel klein waar 'ie wel heen gaat.

Om een voorbeeldje te nemen: stel dat de [serie=Intercity|2016|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie] door een storing maar tot Utrecht rijdt, dan krijg je...
Rotterdam Centraal
Rijdt niet verder dan Utrecht Centraal i.v.m. storing

Daar, en trouwens ook bij aanpassingen door geplande werkzaamheden, is het niet bepaald wenselijk dat men star aan het tonen van de eindbestemming vasthoudt. Ik heb hier in Amersfoort serieus een keer een Sprinter naar Amsterdam Centraal via Diemen Zuid, Duivendrecht met "Stopt niet in RAI" op de borden gespot. Die reed dus naar Amsterdam Zuid wegens werkzaamheden, maar als je dat niet wist dan stond het ook nergens op het bord ofzo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door Stefan »

Ik vind dat ook nog steeds echt verschrikkelijk. Net als het argument dat mensen anders hun trein niet meer 'herkennen'. :')

Ik zou zelf kiezen om de nieuwe eindbestemming groot weer te geven en daar dan een melding bij te geven in de trant van 'Rijdt niet verder naar *originele eindbestemming* vanwege storing/werkzaamheden/wat dan ook'.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door verfmeer »

Misschien goed dit af te splitsen? Interessante discussie, maar het vervuild het topic nogal.
Stefan schreef:Ik vind dat ook nog steeds echt verschrikkelijk. Net als het argument dat mensen anders hun trein niet meer 'herkennen'. :')

Ik zou zelf kiezen om de nieuwe eindbestemming groot weer te geven en daar dan een melding bij te geven in de trant van 'Rijdt niet verder naar *originele eindbestemming* vanwege storing/werkzaamheden/wat dan ook'.
Op de borden in de hal worden vaak maar 1 of 2 tussenstops genoemd en is er te weinig ruimte voor jouw optie, waardoor mensen die verder moeten op de eindbestemming zijn aangewezen om naar het juiste perron te komen. Als ik iemand uitleg dat hij naar Lelystad de intercity naar Leeuwarden moet nemen, denk ik niet dat hij in een trein met eindbestemming Meppel of Steenwijk zal stappen. Of iemand van Roosendaal naar Tilburg die de IC naar Zwolle moet hebben, zie ik niet de IC naar Arnhem stappen.

Om die reden snap ik dat er zo wordt vastgehouden aan die eindbestemming. Maar ik denk ook dat het makkelijk op te lossen is. Als de NS de treinserienummers eens op de borden zet, dan zal het voor iedereen makkelijker worden. Dan kan ik tegen die persoon naar Tilburg gewoon zeggen dat hij trein 36 moet pakken, en diegene naar Lelystad trein 127. Als er dan opeens een andere eindbestemming op staat is het probleem voor de leek minder. Hij kan zich dan vasthouden aan het nummer, waardoor een andere eindbestemming minder verwarrend wordt. Bovendien lost dit ook de problemen in Den Haag en Utrecht met de [serie=Stoptrein|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal9800[/serie]/[serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Hilversum - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)5700[/serie], en die in Rotterdam met de [serie=Intercity|2016|Vlissingen - Lelystad Centrum - Groningen (- Leeuwarden)12600[/serie]/[serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] op.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door Durashift »

Daniel schreef:Ook zo'n leuke technische beperking waarbij een omroepberichtje op z'n plaats is: bij een inkorting door een storing staat in koeienletters op het bord waar de trein niet heen rijdt, maar slechts heel klein waar 'ie wel heen gaat.

Om een voorbeeldje te nemen: stel dat de [serie=Intercity|2016|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie] door een storing maar tot Utrecht rijdt, dan krijg je...
Rotterdam Centraal
Rijdt niet verder dan Utrecht Centraal i.v.m. storing

(..).
Ik vind het wel duidelijk. Al kan je iets vinden van de tekstgrootte van het station tot waar de trein rijdt.. dat mag wel iets groter..

Want stel, een reiziger (forens) treint van Arnhem naar Veenendaal de Klomp. Ik kan mij voorstellen dat hij in Arnhem zoekt naar de trein Den Helder (indien nodig).. want die stopt waar hij/zij eruit moet.. De trein naar Schiphol.. doet dat namelijk niet..
Is er dan een storing tussen Utrecht Noord en Amsterdam.. dan zou je kunnen stellen dat het tonen van bestemming Utrecht voldoende is..
Echter, nu zal de forens naar Veenendaal de Klomp toch eerst moeten zoeken of zijn station wordt aangedaan.. er bestaat de kans in de oorspronkelijk naar Schiphol rijdende trein te stappen.. en dat zit je raar te kijken als het station voorbij gereden wordt,.. (iets wat ik dus een keer had met Driebergen Zeist.. wat overigens kwam door een foutieve aanname van mij en het niet checken van de TBA.. :x )

Een mens is een gewoonte dier, uiteindelijk. Herkenbaarheid is een groot goed.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Hainje »

Er zou dan ook zoiets op het bord weergegeven kunnen worden.

Den Helder
Utrecht Centraal
🍉
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door Durashift »

Mikos schreef: (..)
In Den Haag wil men nog wel eens omroepen "Het treinstel aan de halzijde is niet voor reizigers bestemd," misschien dat dat in InfoPlus te verwerken valt.
Dát lijkt mij een heldere boodschap en best duidelijk, ook voor mensen die een totaal gebrek aan richtingsgevoel hebben..
Mikos schreef: Maar voorlopig zal het daar bij 'Vooraan instappen' blijven.
Tja, als dan maar duidelijk is wat onder 'vooraan' verstaan wordt.. Een reiziger die vanuit de hal het perron oploopt.. zou (niet heel onlogisch) kunnen redeneren dat de eerste treinstellen het 'vooraan' gedeelte betreft. Iets wat 'voor' staat tref je meestal het eerste.. toch?

Misschien is een oplossing wel om speciale tegels met een rood verlicht kruis en een groene pijl naar voren/achteren gericht in de perronvloer te leggen.. De tegels kunnen dan oplichten en laten zien wat de bedoeling is.. bij een rood kruis en een groene pijl naar voren = doorlopen..
Bij alleen een groene pijl, richting spoor/trein gericht.. = instappen.

Je zou dit misschien ook kunnen projecteren vanaf de perronoverkapping..
Echter, daarmee help je de medereiziger met een zichtbeperking niet..

Dat zal ook niet lukken met voorgevormde, geribbelde, stenen.. want dat blijft onduidelijk..
Dusss.. zou er al een steenfabriek zijn die een steen met een ingebouwd lamellen systeem heeft ontwikkeld? Zoiets als dat je bij verkeersborden ziet..of recelmazuilen.. Met een lamel of een driehoek kan je reliëf voelbaar maken, volgens mij..

:wink:
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Durashift »

Hainje schreef:Er zou dan ook zoiets op het bord weergegeven kunnen worden.

Den Helder
Utrecht Centraal
Ja, kan ook. Met een duidelijke uitleg tot het waarom van de inkorting..
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door Zugführer »

Voor dit
Durashift schreef: Want stel, een reiziger (forens) treint van Arnhem naar Veenendaal de Klomp. Ik kan mij voorstellen dat hij in Arnhem zoekt naar de trein Den Helder (indien nodig).. want die stopt waar hij/zij eruit moet.. De trein naar Schiphol.. doet dat namelijk niet..
Is er dan een storing tussen Utrecht Noord en Amsterdam.. dan zou je kunnen stellen dat het tonen van bestemming Utrecht voldoende is..
Echter, nu zal de forens naar Veenendaal de Klomp toch eerst moeten zoeken of zijn station wordt aangedaan.. er bestaat de kans in de oorspronkelijk naar Schiphol rijdende trein te stappen.. en dat zit je raar te kijken als het station voorbij gereden wordt,.. (iets wat ik dus een keer had met Driebergen Zeist.. wat overigens kwam door een foutieve aanname van mij en het niet checken van de TBA.. :x )
Lijkt dit me juist de ideale oplossing
verfmeer schreef:Als de NS de treinserienummers eens op de borden zet, dan zal het voor iedereen makkelijker worden. Dan kan ik tegen die persoon naar Tilburg gewoon zeggen dat hij trein 36 moet pakken, en diegene naar Lelystad trein 127. Als er dan opeens een andere eindbestemming op staat is het probleem voor de leek minder. Hij kan zich dan vasthouden aan het nummer, waardoor een andere eindbestemming minder verwarrend wordt.
Dan weet de forens naar Veenendaal gewoon dat hij altijd intercity 30 moet noemen, ongeacht de eindbestemming door werkzaamheden of wat voor verstoring dan ook. En kan je gewoon de échte eindbestemming op het bord zetten (A)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door SuperGhost »

Durashift schreef:Ik vind het wel duidelijk. Al kan je iets vinden van de tekstgrootte van het station tot waar de trein rijdt.. dat mag wel iets groter..

Want stel, een reiziger (forens) treint van Arnhem naar Veenendaal de Klomp. Ik kan mij voorstellen dat hij in Arnhem zoekt naar de trein Den Helder (indien nodig).. want die stopt waar hij/zij eruit moet.. De trein naar Schiphol.. doet dat namelijk niet..
Is er dan een storing tussen Utrecht Noord en Amsterdam.. dan zou je kunnen stellen dat het tonen van bestemming Utrecht voldoende is..
Echter, nu zal de forens naar Veenendaal de Klomp toch eerst moeten zoeken of zijn station wordt aangedaan.. er bestaat de kans in de oorspronkelijk naar Schiphol rijdende trein te stappen.. en dat zit je raar te kijken als het station voorbij gereden wordt,.. (iets wat ik dus een keer had met Driebergen Zeist.. wat overigens kwam door een foutieve aanname van mij en het niet checken van de TBA.. :x )

Een mens is een gewoonte dier, uiteindelijk. Herkenbaarheid is een groot goed.
Alleen kun je dat al zien doordat het station zelf op het bord staat aangegeven, dus dat is wel duidelijk. Onduidelijker vind ik echter dat de eindhalte zelf niet meer aangegeven staat.

Zo was er van het weekend geen treinverkeer tussen Zutphen en Deventer (aanrijding met persoon), waardoor in Arnhem de IC naar Zwolle aangegeven stond als:

22:40 Intercity
via Dieren


ZWOLLE
Rijdt niet verder dan Zutphen.


Zutphen zelf staat niet eens meer aangegeven. Er staat alleen dat hij niet verder rijdt dan Zutphen, maar nergens dus dat hij ook op Zutphen zelf zal stoppen. Dat vind ik veel verwarrender. Sterker nog: als je topografisch niet zo sterk bent, staat hier gewoon letterlijk dat de trein na Dieren gewoon non-stop doorrijdt naar Zwolle (weet jij veel dat Zutphen daar nog voor ligt, het had wellicht wel het eerste station na Zwolle kunnen zijn...)

Veel beter was het dus als daar stond:
22:40 Intercity
via Dieren

ZUTPHEN

Deventer, Olst, Wijhe, Zwolle
I.v.m. aanrijding persoon
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je reiservaringen in december 2015

Bericht door Durashift »

SuperGhost schreef: (..)

Zo was er van het weekend geen treinverkeer tussen Zutphen en Deventer (aanrijding met persoon), waardoor in Arnhem de IC naar Zwolle aangegeven stond als:

22:40 Intercity
via Dieren


ZWOLLE
Rijdt niet verder dan Zutphen.


Zutphen zelf staat niet eens meer aangegeven. Er staat alleen dat hij niet verder rijdt dan Zutphen, maar nergens dus dat hij ook op Zutphen zelf zal stoppen. Dat vind ik veel verwarrender. Sterker nog: als je topografisch niet zo sterk bent, staat hier gewoon letterlijk dat de trein na Dieren gewoon non-stop doorrijdt naar Zwolle (weet jij veel dat Zutphen daar nog voor ligt, het had wellicht wel het eerste station na Zwolle kunnen zijn...)

Veel beter was het dus als daar stond:
22:40 Intercity
via Dieren

ZUTPHEN

Deventer, Olst, Wijhe, Zwolle
I.v.m. aanrijding persoon
Nee joh, misschien voor de kenners hier.. maar ik vind dat jouw voorbeeld, voor een 'argeloze' reiziger het niet duidelijker maakt..
Die reiziger dient uit een aantal doorstreepte plaatsnamen op te maken dat de trein niet verder rijdt dan Zutphen..
Als ik dan je eigen voorbeeld mag aanhalen.. hoe kan een topografisch mager onderlegde reiziger dan wel weten dat Deventer, Olst etc.. NA Zutphen gevestigd zijn?

Taalkundig vindt ik 'rijdt niet verder dan..' best duidelijk icm met de plaatsnaam die erboven staat.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Ardan »

Ik vind SuperGhosts idee nog niet eens zo slecht.
Belangrijkste verbeterpunt vind ik dat de nieuwe eindbestemming betoond moet worden bij de via-stations. Zo had ik eens vanuit Den Haag een IC die was ingekort tot Utrecht. Dan staat er 'Groningen via Gouda'. Eeehh..... oh, rijdt echt nog naar Utrecht, dat stond klein onderaan gefrummeld.
Óf dat lijnnummers getoond moeten worden met de nieuwe eindbestemming groot bovenaan en een 'let op: rijdt tot xyz ivm abc' in de meldingsregels onderaan. Dit om het eerdere verwarringspunt van bijvoorbeeld Veenendaal-De Klomp te omzeilen omdat men zich op nummers kan richten.

Wat op zich ook handig kan zijn in de meldingsregels: 'Amersfoort e.v.: omreizen via Schiphol' (idealiter 'Amersfoort: omreizen via Schiphol met IC21 en IC5' (kan me vergissen in de nummers)).
Als ik in een split second moet beslissen wat sneller is, tussen met sprinters zo ver mogelijk komen, of omreizen met IC's, heb ik geen tijd om te wachten op een omroep.
Ik doe ook maar wat
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door matti93 »

Ik merk de laatste tijd regelmatig dat de informatie die ik van de borden of de omroep krijg onduidelijk of te laat is, een paar voorbeelden:
Vanavond stond ik in Utrecht op de b-zijde te wachten op de sprinter naar Rhenen. Die stopt half op de a-zijde (waar die deze keer niet aangekondigd was), waardoor veel reizigers terug moesten lopen. Dat gebeurt zo vaak dat ik het meteen zou geloven als iemand vertelde dat het een grap van de NS is.
Door bouwgeluid en een druk perron heb ik tijdens het wachten de omroep niet kunnen verstaan. Ook schering en inslag helaas, zeker op een station waar verbouwd wordt. Ik heb zelfs eens een trein gemist omdat ik een spoorwijziging niet kon verstaan (ook niet in de herhaling).
Als het echt zo is dat er soms één omroeper is per 50 stations, dan gaat er toch ook iets mis. Ik zou aan mijn klanten niet uit kunnen leggen dat de trein inmiddels van een ander perron is vertrokken, maar dat de omroeper te druk was om dat te melden - denk daarbij ook aan stations zonder borden op de perrons (die bestaan...)!
Toen ik vanavond arriveerde op Driebergen zag ik dat mijn trein 5 minuten vertraging had volgens de borden op het perron. Voor mij geen nieuws, maar volgens het bordje in de trein zouden we al in Driebergen zijn terwijl we nog in Bunnik stonden. Voor iedereen met een horloge was duidelijk dat de informatie in de trein ronduit fout was. Als ik regelmatig zie dat een digitaal bordje van de NS foute informatie geeft, hoeveel waarde kan ik dan hechten aan dat soort borden? Mededelingen zoals "niet instappen" verliezen daarmee ook hun waarde...
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door AppleMoose »

Niet verstaanbare omroepen en fouten in treinaanwijzers op het perron zijn van alle tijden. Zo stapte ik volgens de CTA met enige regelmaat in Arnhem-Velperpoort in een TEE-trein (toeslag verplicht! :mrgreen: ) als stoptrein naar Zutphen. Of er stond in een of ander onleesbaar handschrift een station op een flapje geschreven. Een omroep is ook niet echt lekker te verstaan als net een zware kolentrein voorbij dendert (gebeurt regelmatig op Arnhem-Velperpoort). Er kunnen altijd fouten gemaakt worden en ik ben het wel eens met Mikos dat er ook een deel eigen verantwoordelijkheid ligt bij de reiziger. Echter, wanneer de informatie op sommige punten structureel niet klopt of verwarring oproept,(en die punten zijn er gewoon) kun je het hen niet kwalijk nemen dat men NS de schuld gaat geven dat ze in een verkeerde trein zijn gestapt.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Ardan »

Ik kan niet ontkennen dat ik een sterk gevoel heb dat een NS een nogal hoog 'zoek het zelf maar uit'-gehalte heeft tegenwoordig. Doe thuis de reisplanner-check want als de boel naar de graftering gaat weten we het zelf ook niet en we kunnen niet tijdig informeren. En als je al op het station bent, kijk maar op je telefoon wat je moet doen.
Het is toch van de zotte dat reizigers vaak beter weten wat je moet doen dan het personeel? :D Als de pleuris uitbreekt wil ik informatie ontvángen, en niet eerst op mijn telefoon gaan lopen kloten om te kijken of daar misschien wat opstaat. En how about random opa en oma zonder computer en telefoon?

Vorige week maandag: ik wil 's avonds van Den Haag C naar Deventer. Als ik het station inloop staat op het argosbord: 'aanrijding Bilthoven-Den Dolder, langere reistijd'. Nou weet ik toevállig dat dat het belangrijke traject Utrecht-Amersfoort is maar Bilthoven-Den Dolder zegt haast niemand wat. Nou weet ik toevállig dat die melding er 's middags ook al opstond. Toch even navraag gedaan voor de securiteit en 'het bord is waarschijnlijk blijven hangen'. Is dat nou echt niemand opgevallen tussen 15 en 21 uur?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Daniel »

Ardan schreef:Doe thuis de reisplanner-check want als de boel naar de graftering gaat weten we het zelf ook niet en we kunnen niet tijdig informeren.
Owja, da's ook zo'n geniale ja... ik heb toch al diverse keren gehad dat er niks aan de hand was toen ik in de reisplanner keek voor vertrek van huis en er eenmaal op het station een grote storing bleek te zijn. Of dat een trein keurig op tijd was toen ik van huis ging en eenmaal op het station een kwartier vertraging had. En dan woon ik op loopafstand van het station.
De mooiste nog wel: ik kreeg laatst in de planner een melding over een storing Rotterdam - Breda toen ik van Rotterdam richting Roosendaal reisde. En de bewuste storing was ook nog op de HSL waar ik dus helemaal niet overheen kwam.

Maarja, in het kader van dat zoek-het-maar-uit-gehalte: wat te denken van treinen die opgeheven worden zonder enig bericht en dan maar gewoon spontaan van de borden verdwijnen. Of spoorwijzigingen die nog net opvallen op de TBP omdat de omroep pas komt op het moment dat de HC al zowat op z'n fluitje blaast op het gewijzigde vertrekspoor. Of aanpassingen in de dienstregeling wegens werkzaamheden die niet bij de werkzaamheden staan. Of "er rijden minder treinen" terwijl alles opgeheven is (vooruit, 0 zijn er ook minder dan normaal maar toch...). Of gewoon totale onduidelijkheid welke treinen nu wel of niet rijden bij een storing (knap lastig als je al vanaf je plaats van herkomst kunt omreizen i.p.v. vanaf een station en wilt zien of dat nut heeft). Of een omroep op het perron die reizigers een bepaalde trein in stuurt bij een storing, waarna de HC ze er via de omroep weer uit stuurt omdat die trein opgeheven is, waarna terug op het perron de reizigers er weer in gestuurd worden.
En voor de duidelijkheid: dat zijn allemaal voorbeelden waar ik in de praktijk tegenaan gelopen ben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door AppleMoose »

Dat zijn ook voorbeelden waar het rijdend personeel tegenaan loopt. Het lijkt soms wel of de bijsturing vaak zelf niet eens meer weet waar ze mee bezig zijn. Er zijn HC's die de rijdendetreinen-app gebruiken ipv het officiële informatiekanaal van NS, omdat die vaak betrouwbaardere informatie geeft.
Het erge is nog, deze problemen zijn niet nieuw, die spelen al jaren.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Milco »

Ardan schreef:IAls ik het station inloop staat op het argosbord: 'aanrijding Bilthoven-Den Dolder, langere reistijd'. Nou weet ik toevállig dat dat het belangrijke traject Utrecht-Amersfoort is maar Bilthoven-Den Dolder zegt haast niemand wat.
Oh, zo zie ik regelmatig op http://www.ns.nl een storing tussen Leiden Centraal en Amsterdam Centraal zonder erbij of het om het Schiphol- of Haarlem-traject gaat. Juist ja.. :')

Op mijn website heb ik trouwens foto's staan van CTA's, TBP's etc en de eerste drie foto's (van CTA's op Schiphol, de laatste twee was dezelfde CTA en beide vlak na elkaar gefotografeerd) zitten vol fouten. Kijk zelf maar: http://ov-almere.weebly.com/reisinformatie2.html :lol:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Widejo »

Mijn persoonlijke ergernis is de onverschilligheid als het gaat om omroepen in de trein.
Als de conducteur er überhaupt zin in heeft en daarnaast ook nog keurig en volledig omroept is het uitzonderlijk.
Daarnaast het reizigersonvriendelijke tintje, het "nationaal" denken ipv "regionaal" denken.. daar moet echt veel verbeterd worden.

Veel voorkomend voorbeeld:
Vanuit Vlissingen. Hartelijk welkom.. deze stoptrein stopt overal tot Roosendaal en rijdt daarna verder als intercity in de richting van Dordrecht, Rotterdam Centraal, de luchthaven Schiphol, Amsterdam Centraal en Lelystad Centrum.

1) het is een IC, geen stoptrein. Die zijn al een tijdje verdwenen van het HRN.
2) In Vlissingen is de interesse juist groter in de stations tot Roosendaal dan de randstad die er na komt. Ik vind het persoonlijk belangrijk dat de tussengelegen stations juist genoemd worden.
3) De overstapmogelijkheden in Roosendaal. Vrijwel niet of totaal niet uitgebreid. Het verschil in de stoptrein naar Antwerpen/Puurs met de IC naar Antwerpen/Brussel is vaak qua omroep veel te klein.

Daarnaast mag van mij Lelystad Centrum volledig verdwijnen tot aan Rotterdam. Amsterdam Centraal is veel meer richtinggevend.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13172
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Z2N »

Sowieso denk ik dat er al veel leed voorkomen zou worden als de omroepen compleet opnieuw gedaan zouden worden. Momenteel is het een zooitje, zonder echte logica op de trein, met halfwerkende omroepsystemen en vaak tekortschietende informatie op het station. Bovendien ontbreekt enige vorm van anderstalige informatie, behalve als het gaat om internationale treinen, of als een ijverige HC (vaak ook met twee vlaggetjes op de jas) de aansluiting naar Amsterdam International Airport Schiphol omroep.

Wat mij betreft zouden de volgende dingen moeten veranderen:
1. Er moeten lijnnummers ingevoerd worden. Op die manier kan het beter verklaard worden dat bijvoorbeeld InterCity-treinen op alle tussengelegen stations stoppen, als het gaat om de serie 2600 is het logischer om te zeggen dat een 'IC 26' dat nou eenmaal doet, het los erbij vermelden van extra haltes wordt dan een zaak van echte uitzonderingen, zoals een late IC-trein die extra stopt. Persoonlijk zou ik de IC-treinen dan ook nog letters geven en de sprinters cijfers, zodat er tussen de twee een duidelijk onderscheid is.

2. De omroep moet worden geautomatiseerd. En het liefst dan ook met een nieuwe, kortere jingle. Stemacteurs hebben, in tegenstelling tot de gemiddelde HC, geleerd om snel maar goed verstaanbaar te praten, waardoor korte berichten zonder nood voor herhalingen mogelijk worden. Met een korte jingle creëer je alertheid onder de reizigers, waardoor het met een verstaanbare en duidelijke omroep mogelijk is om een tussenhalte in 4 seconden te doen. Deze omroepen moeten dan wel uit een vernieuwd omroepsysteem komen, de huidige omroepen zijn, zeker in VIRM, ICM en DDZ/DD-AR vaak bedroevend slecht te horen, en dat maakt wel uit. De BLS heeft zijn omroep in Dolby Surround, en dan klinkt een omroep hoogwaardiger, waardoor de complete treinreis beter gewaardeerd wordt.

3. Aansluitend op 2: er moet informatie uit de omroep. Een HC die zich aan de regels van de baas houdt moet namelijk omroepen dat de trein op tijd van een station vertrokken is, onderweg nog op station A,B,C en D stopt alvorens om xx:xx op station E aan te komen. Bij aankomst op een knooppuntstation is het nog erger, de HC moet namelijk vermelden dat het een 'korte stop' is (zelfs al duurt deze 11 minuten), wat de aansluitingen zijn (met spoor en vertrektijd) en daarna dat de trein nog naar E rijdt, met tussenhalte in A, B, C, D. Daarna nog een reminder voor het uitchecken (zelfs op stations met poortjes), en daarna nogmaals de stationsnaam omdat iedereen het vergeten is, en dat omdat de omroep bijna twee minuten duurt. :')

Bij de SBB kondigt men bij het begin van de reis en bij knooppuntstations, in 1:20 in drie talen aan waar de trein naartoe gaat, wat de volgende halte zal zijn, dat er een bistro in de trein zit en wenst dan ook iedereen een prettige reis. De NS doet hier, in 1 taal, langer over. Ook de aankondigingen bij knooppuntstations duren minder lang, omdat er geen perrons en vertrektijden worden gegeven, en alleen de langeafstandstreinen worden genoemd. En eerlijk gezegd is er ook geen nut voor: forenzen weten waar hun gebruikelijke trein staat, en dagjesmensen hebben de verbinding voor vertrek al opgezocht via de NS-website. Veel HC's hebben dan ook lak aan de regels van het hoofdkantoor, bij mijn reizen door het land ben ik vaak in contact met HC's, en die verbergen hun klachten niet. En geef ze eens ongelijk. Alleen als er sprake is van vertraging of een verstoring is het omroepen van perrons en vertrektijden misschien nuttig, maar voor 99% van de reizigers bestaan er daarvoor schermen in de treinen zelf, en mocht er iemand reizen met slecht zicht kan deze zich altijd nog wenden tot de omroep op het station.

4. In het geval van een overstapknoop, na aankomst van een langeafstandstrein op een knooppuntstation, of bij verstoringen waardoor vertrekperrons of vertrektijden gewijzigd zijn, wordt 20-30 seconden na aankomst op het station, op het vertrekperron een geautomatiseerde korte lijst van belangrijkste aansluitingen omgeroepen (met perron en tijd). De reizigers die baat hebben bij een omroep kunnen daar dan informatie uit halen, en mensen die in de trein zitten hebben er geen last van. Door de automatisering hoeft dit niet lang te duren, de SBB doet dit en een dusdanige omroep duurt daar nooit langer dan 30 seconden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Milco »

Waar ik me aan stoor is de omroep in de SLT: "Dames en heren. Het volgende station is Lelystad Centrum. Deze trein rijdt naar Almere Oostvaarders, Almere Buiten, Almere Parkwijk en Amsterdam Centraal" (of zoiets, ik neem aan dat mijn boodschap duidelijk is)? Zijn stations als Almere Centrum en Weesp niet duidelijker dan de eerste drie tussenstations en dan meteen het eindpunt? SGMm doet dat veel beter. (y)

Ik ben zeker van mening dat omroepen vele malen korter kunnen, alleen al door niet alle stations om te roepen maar slechts de meest belangrijke, ook bij een intercity, en aansluitende treinen hoeven wat mij betreft enkel bij een cross-platform-overstap omgeroepen te worden, voor de rest enkel de richtingen waarin men kan overstappen. Soms hoor ik wel eens dat een conducteur twee keer hetzelfde omroept om het te verduidelijken, dus ook twee keer alle aansluitingen. Nee, dat hoeft van mij echt niet. Ik denk dat het gros van de reizigers dit echt niet nog een keer hoeft te horen.

In het geval van een storing vind ik een omroep in de trein (en op het perron) wel belangrijk. Nu ben ik slechtziend en kan ik de schermen vanaf ver af gewoon niet lezen en hoewel ik goed op de hoogte ben van het OV in Nederland kan ik begrijpen dat dit lang niet bij alle visueel beperkten zo is. Maar ook zo een omroep hoeft geen minuten lang te duren. Gewoon even kort en krachtig omroepen wat er aan de hand is en hoe men de reis kan vervolgen lijkt me over het algemeen prima. :)
Laatst gewijzigd door Milco op di 05 jan 2016, 01:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13172
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Z2N »

Toegegeven, ook bij verstoringen is een omroep ook wel handig. De Zwitsers zijn echter wel zo ver dat als er iets aan de hand is dat automatisch door de automatische systemen omgeroepen wordt, met omreismogelijkheid (als deze er is). Dat gebeurt dan op de treinen en op de perrons. In Nederland moet dat nu ook handmatig gebeuren, en bij grote verstoringen is er niet altijd tijd om dat op de perrons om te roepen. Een automatische omroep, enkele minuten voor het vertrek van een betroffen trein, met probleem, prognose en eventuele omreismogelijkheid zou veel helpen.

Dat is echter geen reden om alles in de trein om te roepen, een simpele vertraging of spoorwijziging kan ook op het perron van aankomst worden omgeroepen bij de overige aansluitingen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Nitein-Repart »

Ik vind de situatie met de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] die als stopper tussen Arnhem en Nijmegen dient nog verwarrender.
Normaal gesproken staat er dit:
12:22 Intercity
Via Arnhem Zuid, Elst, Lent,
Nijmegen, Oss
Roosendaal
Stopt ook in Arnhem Zuid, Elst en Lent

Wanneer er besloten wordt de om de stations tussen Arnhem en Nijmegen over te laten slaan verdwijnt het onderste regeltje en komt er dit te staan
12:22 Intercity/+10 minuten
Via Nijmegen, Oss,
's Hertogenbosch
Roosendaal

Dit is juist heel verwarrend want het betreft hier een afwijking terwijl het lijkt of het de normale gang van zaken is om de stations tussen Arnhem en Nijmegen over te laten slaan.

Beter komt er zoiets te staan
12:22 Intercity/+10 minuten
LET OP: STOPT NIET IN
ARNHEM ZUID, ELST EN LENT
Via Nijmegen, Oss,
Roosendaal

Dit is gelijk veel duidelijker.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Nitein-Repart »

Daarnaast zou ik op de CTA's de kleine stations die ver weg liggen weglaten. Het gaat hier bijvoorbeeld om de Zeeuwse stations voor de IC Vlissingen in Noord-Holland. De Friese stations voor de IC Leeuwarden in Zuid-Holland en de Noord-Hollandse stations voor de IC Den Helder in Gelderland.

Ik zou bijvoorbeeld dit op de CTA zetten:
12:12 Intercity
Via Arnhem, Ede-Wageningen,
De Klomp, Utrecht C, Amstel,
Amsterdam C|, Alkmaar
Den Helder

| dit symbool betekent dat tot hier alle stations zijn aangegeven.

12:26 Intercity
Via Heiloo, Castricum, Zaandam,
Sloterdijk, Amsterdam C, Amstel,
Utrecht C, Den Bosch, Eindhoven|
Maastricht
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door SuperGhost »

Erno-BE schreef:Ik vind de situatie met de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] die als stopper tussen Arnhem en Nijmegen dient nog verwarrender.
Normaal gesproken staat er dit:
12:22 Intercity
Via Arnhem Zuid, Elst, Lent,
Nijmegen, Oss
Roosendaal
Stopt ook in Arnhem Zuid, Elst en Lent

Wanneer er besloten wordt de om de stations tussen Arnhem en Nijmegen over te laten slaan verdwijnt het onderste regeltje en komt er dit te staan
12:22 Intercity/+10 minuten
Via Nijmegen, Oss,
's Hertogenbosch
Roosendaal

Dit is juist heel verwarrend want het betreft hier een afwijking terwijl het lijkt of het de normale gang van zaken is om de stations tussen Arnhem en Nijmegen over te laten slaan.

Beter komt er zoiets te staan
12:22 Intercity/+10 minuten
LET OP: STOPT NIET IN
ARNHEM ZUID, ELST EN LENT
Via Nijmegen, Oss,
Roosendaal

Dit is gelijk veel duidelijker.
Het is daarmee in ieder geval al ietsjes beter geworden. Eerder werd er helemaal niets aangepast en bleven die tussenstations die overgeslagen werden gewoon op de CTA's staan (inclusief het zinnetje dat hij er ook stopt)...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten