Daar heb je een punt. Het stadsdienst traject is lastig, hoewel die ook regelmatig propvol zit in het dal, terwijl het aantal reizigers voor Roden/Leek dan juist beperkter is.Pim-AllianceB95 schreef:Q-link kostendekkend maken is zeer ingewikkeld, voornamelijk door de lage snelheid, ofwel het stadsdiensttraject. Stel dat een dienstregelinguur 100 euro kost, dan ben je op lijn 300 al volledig kostendekkend met twaalf saldoreizigers die van Emmen tot Groningen meereizen (12*8=€96, rijtijd net onder het uur). Voor de Q-link is dat, zeker op het stadstraject, anders. In de spits is de rijtijd Lewenborg - CS bijna 25 minuten, maar haal je max twee euro per saldoreiziger binnen. Stel dat een DRU honderd euro kost, dan zou je dus al bijna 25 saldo/eurokaartreizigersnodig hebben (die dan ook daadwerkelijk in Lewenborg in-, en op het CS uitstappen). Daarnaast is de Q-link langer en daarmee waarschijnlijk duurder dan de Qliner, waardoor de vergelijking met 300 ook al scheef gaat. Voor beide voorbeelden geldt uiteraard dat je die aantallen over de hele dag gemiddeld in beide richtingen moet vervoeren, dus niet alleen in de drukste richting.
Mijn punt is meer dat Q-link ook behoorlijk wat geld kost. Er wordt vaak veel reclame gemaakt voor deze lijnen, terwijl andere lijnen minder in beeld worden gebracht door het OV-bureau. Als je een kostendekking van 60% afgerond hebt, maar je rijdt daarentegen wel 6/4/2, dan kost dat echt veel geld, zeker vergeleken met een lijn die 2/2/1 of 1/1/1 rijdt en een kd van 50% heeft.
Ik wil niet beweren dat je fors moet bezuinigen op deze lijnen. Ik zie ook wel dat de frequentie Q-link lijnen ook weer reizigers trekken op andere lijnen, maar het OV-bureau moet ook juist naar andere lijnen krijgen, zodat die ook in de toekomst kunnen blijven bestaan.