NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Frans F »

Bee schreef:Door de geknikte bak is het mogelijk om de bak breder te maken met een vergelijkbare hoogte als de DDM-bakken. Als een DDM-bak een beetje helt (bijvoorbeeld in een wissel of een boog) dan komt het bovenste stukje van de zijwand als eerste in de buurt van de begrenzing van het profiel vrije ruimte (de vorm waarin een trein moet passen en dan niets zal aanraken). Door de knik in de zijwand wordt dat het eerste punt wat bij overhellen de profielgrens benadert en gaat de wand daarboven weer omhoog. Daardoor kan je rondom de tussenvloer meer ruimte creëren.
Dat verhaal komt me inderdaad bekend voor uit de tijd dat de eerste treinen werden aangeschaft. Dat zou wel betekenen dat de treinen onderaan en bovenaan even breed zijn als bijv. DDZ en in het midden zelfs breder, maar ik denk dat de perceptie van de meeste mensen toch anders is. Misschien dat het puur komt door de huidige inrichting dat VIRM qua ruimte zo vreselijk krap oogt, dat zal de renovatie wel duidelijk maken.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Mr-W »

De renovatie van de eerste serie van 81 VIRM-treinstellen is deze maand begonnen. De treinen worden van top tot teen gestript, om vervolgens als nieuw terug te keren. De eerste vernieuwde trein zal in 2016 in de reizigersdienst komen, in 2020 de laatste. Woensdag kon de pers zien ho
e de treinen vernieuwd worden.
plaatjes
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ijp7PcEytRc[/youtube]
marlies schreef:Ik vind gereviseerd ICM en ICR nog prima comfortabel trouwens. VIRM een stuk minder, maar dat is natuurlijk ook ontworpen als interregio-materieel maar gebruikt als IC-materieel. Bij de revisie houden ze daar hopelijk een beetje rekening mee door voor een hoger comfortniveau dan voor de revisie te gaan.
Vind het DDZ interieur in de 1e klas niet beter dan de huidige zetels in de VIRM,helaas wordt dat interieur overgenomen :neg: Voor de 2e klas is het wel een verbetering ten opzichte van nu,al haalt het niet het comfort van de ICM en ICR stoelen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Frans F »

ICR comfortabel?
Dat was voor de renovatie, nu ben ik blij als er geen ICR in de 3600 rijdt.
Die smerige, oncomfortabele gele stoelen, bah.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door AppleMoose »

De stoelen zien er niet uit inderdaad, maar ik vind ze wel prima zitten. Sowieso beter dan de stoelen in Virm.
ICR vind ik alleen niet zo geschikt voor de 3600, zeker niet in de spits. Te kleine balkons/deuren wat het in- en uitstappen vertraagd en het trekt ook te langzaam op wat niet erg handig is in combinatie met veel stops onderweg. Qua stabiliteit vind ik het wel weer heerlijk materieel, ik merk weinig van de oneffenheden van het spoor, dit in tegenstelling tot het Virm waar je bijna misselijk geschud wordt op sommige trajecten.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door marlies »

Dat geel is lelijk ja, maar ik vind het prima zitten. Al is er natuurlijk ook ICR met een ICMm-achtig interieur dankzij HSA NS Hispeed NS Internationa(a)l. Die cosmetische verbetering mogen alle rijtuigen wel krijgen wat mij betreft.

Maar ik zit liever op zo'n gele piskleurstoel dan in VIRM hoor. Helemaal met die oude plakkerige plastic roze bekleding.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Meltrain »

De stof van de 'gele' stoelen in ICRm vind ik dan wel weer beter dan de 'blauwe' stoelen in ICRm.
Die harde laag die ze nu op de stoelen in ICM hebben gedaan, mogen ze wat mij betreft achterwege laten. :N
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Hainje »

Met de blauwe stof is niets mis, het is wat er onder zit. :p
🍉
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Nitein-Repart »

Ronaldussen schreef:De stoelen zien er niet uit inderdaad, maar ik vind ze wel prima zitten. Sowieso beter dan de stoelen in Virm.
ICR vind ik alleen niet zo geschikt voor de 3600, zeker niet in de spits. Te kleine balkons/deuren wat het in- en uitstappen vertraagd en het trekt ook te langzaam op wat niet erg handig is in combinatie met veel stops onderweg. Qua stabiliteit vind ik het wel weer heerlijk materieel, ik merk weinig van de oneffenheden van het spoor, dit in tegenstelling tot het Virm waar je bijna misselijk geschud wordt op sommige trajecten.
Juist ook de reden waarom ik nooit de s3600 neem als dat niet nodig, maar liever wacht op de s3100. Die s3600 is zo takketraag dat reizen gewoon niet leuk is. Zelfs de Tiel-boemel is sneller.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Mr-W »

Erno-BE schreef:
Ronaldussen schreef:De stoelen zien er niet uit inderdaad, maar ik vind ze wel prima zitten. Sowieso beter dan de stoelen in Virm.
ICR vind ik alleen niet zo geschikt voor de 3600, zeker niet in de spits. Te kleine balkons/deuren wat het in- en uitstappen vertraagd en het trekt ook te langzaam op wat niet erg handig is in combinatie met veel stops onderweg. Qua stabiliteit vind ik het wel weer heerlijk materieel, ik merk weinig van de oneffenheden van het spoor, dit in tegenstelling tot het Virm waar je bijna misselijk geschud wordt op sommige trajecten.
Juist ook de reden waarom ik nooit de s3600 neem als dat niet nodig, maar liever wacht op de s3100. Die s3600 is zo takketraag dat reizen gewoon niet leuk is. Zelfs de Tiel-boemel is sneller.
Ik vind het stoptreinstuk van de s3600 niet zo heel erg, vind het beter dan 2 lange stationnementen in Arnhem en Nijmegen,al vind ik dat die s3100 op de uitloper wel als stoptrein kan rijden. Bij verstoringen als de s3600 ook als stoptrein tussen Tilburg en Breda moet rijden is ICR juist leuk,korte halteertijden + flink gegrom van de loc 8-) die dan standaard met de 2e pantograaf rijdt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Daniel »

Voor de liefhebbers: het FNV-magazine heeft wat foto's online staan van het prototype VIRMm op http://www.fnv-magazine.nl/201504#!/in-beeld
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door JWM »

Diezelfde stoelen dus als in DDZ. Nu zijn die niet onaardig, maar niet echt geweldig om lang in te zitten, zegmaar van Amsterdam naar Maastricht ofzo.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Ardan »

Komt er ook zo'n leuke loungebank in? :D
Ik doe ook maar wat
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door waldo79 »

JWM schreef:Diezelfde stoelen dus als in DDZ. Nu zijn die niet onaardig, maar niet echt geweldig om lang in te zitten, zegmaar van Amsterdam naar Maastricht ofzo.
Het blijft natuurlijk interregio-materieel wat eigenlijk niet bedacht is om er ritten van 2 uur of meer in door te brengen :)
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door n-evo »

waldo79 schreef:Het blijft natuurlijk interregio-materieel wat eigenlijk niet bedacht is om er ritten van 2 uur of meer in door te brengen :)
Ik snap je effe niet. Als ik van Amsterdam naar Maastricht ga zit ik altijd in zo'n VIRM. Dus straks een VIRM met van die nieuwe DDZ-banken. Een ander soort trein rijdt er niet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Geert »

Oorspronkelijk was VIRM ontwikkeld voor de sneltreinen (IRM staat voor Interregiomaterieel, de V kwam er later bij en staat voor verlengd). Zeker de oudste generatie VIRM (met de paarse stoelen) merk je wel een verschil met treinen die voor intercities waren ontwikkeld (ICM, ICR).

In de praktijk reden veel intercities al met VIRM en in 2007 is de sneltrein als concept verdwenen waarmee VIRM tot IC-materieel is gepromoveerd. Maar dat was het oorspronkelijk dus niet.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Durashift »

Als men de rand op de vloer, onder het raam wat minder breed kan maken bij de revisie.. dan zou dat al iets beter zijn voor het zitcomfort naar mijn mening.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Busfoto.nl »

waldo79 schreef:
JWM schreef:Diezelfde stoelen dus als in DDZ. Nu zijn die niet onaardig, maar niet echt geweldig om lang in te zitten, zegmaar van Amsterdam naar Maastricht ofzo.
Het blijft natuurlijk interregio-materieel wat eigenlijk niet bedacht is om er ritten van 2 uur of meer in door te brengen :)

Altijd een opmerking die je kan verwachten als t over IRM gaat en het zitcomfort....

De sneltreinen van Rail 21 waren trouwens grotendeela de IC's van nu als je naar het overzichtje kijkt dus wel bedoeld om eventueel voor lange tijd in te zitten.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Rail_21
https://drive.google.com/file/d/0B4Jxnw ... cslist_api
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Suus »

De bakken die nu worden verbouwd zijn, de alleroudste met de plastic stoelbekleding in de tweede klas, zijn ook al geen pretje voor de gehele rit van Amsterdam naar Maastricht. Dat is in latere series met stoffen bekleding al wel verbeterd. Over de stoelen van DDZ heb ik zelf geen klachten, behalve dat de prullenbakjes ontiegelijk veel lawaai maken. En van de 1e klas van DDZ vind ik de dubbele middenleuning bij de tweezitjes wel erg gaaf :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Bram »

Die prullenbakjes zitten ook niet op de goede hoogte. Ik open ze altijd perongeluk met mijn been, en dan valt de deksel met een klets terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door reisthijs »

waldo79 schreef:
JWM schreef:Diezelfde stoelen dus als in DDZ. Nu zijn die niet onaardig, maar niet echt geweldig om lang in te zitten, zegmaar van Amsterdam naar Maastricht ofzo.
Het blijft natuurlijk interregio-materieel wat eigenlijk niet bedacht is om er ritten van 2 uur of meer in door te brengen :)
Nee, dat blijft het niet, het wordt nu juist verbouwd tot intercity-materieel.
VIRMm is wel bedacht om er ritten van 2 uur of meer in door te brengen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door timtrein »

Durashift schreef:Als men de rand op de vloer, onder het raam wat minder breed kan maken bij de revisie.. dan zou dat al iets beter zijn voor het zitcomfort naar mijn mening.
Ja maar dat is bij een dubbeldekker dus niet mogelijk, hij zit er niet voor niks... volgens mij zijn dat de kokers voor de kabels (en misschien ook wel de lucht en de verwarming?)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Geert »

Je kunt de leidingen goed zien op de foto van het casco uit het door Daniel gelinkte FNV-artikel:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Hainje »

Bee schreef:De bakken die nu worden verbouwd zijn, de alleroudste met de plastic stoelbekleding in de tweede klas, zijn ook al geen pretje voor de gehele rit van Amsterdam naar Maastricht. Dat is in latere series met stoffen bekleding al wel verbeterd. Over de stoelen van DDZ heb ik zelf geen klachten, behalve dat de prullenbakjes ontiegelijk veel lawaai maken. En van de 1e klas van DDZ vind ik de dubbele middenleuning bij de tweezitjes wel erg gaaf :Y
Afbeelding

:D
🍉
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door n-evo »

Geert schreef:Oorspronkelijk was VIRM ontwikkeld voor de sneltreinen (IRM staat voor Interregiomaterieel, de V kwam er later bij en staat voor verlengd). Zeker de oudste generatie VIRM (met de paarse stoelen) merk je wel een verschil met treinen die voor intercities waren ontwikkeld (ICM, ICR).

In de praktijk reden veel intercities al met VIRM en in 2007 is de sneltrein als concept verdwenen waarmee VIRM tot IC-materieel is gepromoveerd. Maar dat was het oorspronkelijk dus niet.
Wat heeft die oorsprong te maken met de huidige situatie wanneer je die treinen volledig stript en het interieur opnieuw opbouwt?
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: NS moderniseert 418 treinen (VIRM)

Bericht door Hendrik »

Weinig. De modernisering is een gelegenheid bij uitstek om de treinen aan te passen aan (kennelijk) gewijzigd gebruik, zou ik denken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten