Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

n-evo schreef:Op de website wordt een uitleg gegeven over waarom voor de Amstelveenseweg hiervoor gekozen heeft. Heeft aldus hun met de unieke situatie te maken waarbij de ingangen uitkomen op een stuk perron waarbij je maar één richting op kunt. Je moet doorlopen naar achteren om op een breder stuk perron uit te komen waar beiden richtingen stoppen.
Dat heeft er volgensmij niks mee te maken, want ik heb ook al plaatjes gezien voor station Zuid waarin een lijn zich splitst in de 50 naar Isolatorweg, de 51 naar Westwijk en de 52 naar Noord...
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

In het verleden niet-behaalde resultaten bieden helaas maar al te vaak allerlei garanties op de toekomst...
Maar als ik zie op wat voor schaal het nu wordt aangepakt durf ik er deze keer wel vertrouwen in te hebben!

Wat ik me meer afvraag is: hoe mooi en hoe netjes blijft het allemaal? Hoe wordt het straks beheerd?
Zijn de borden krasvast? Worden de onvermijdelijke graffiti en stickers meteen verwijderd?
Met name die zuilen zijn kwetsbaar. Daar heb ik dus veel meer een hard hoofd in.

We zullen het wel vanzelf gaan zien.
足元にご注意下さい
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik ben niet zo cynisch ingesteld wat de nieuwe bewegwijzering betreft. Het lijkt er op dat ze bij de gemeente nu ook écht een wake-up call hebben gehad dat het zo niet langer kan.

Ik hoop alleen dat ze de boel na de renovaties goed blijven onderhouden i.p.v. dan we straks weer enkeldiep in de ellende staan. :Y
JWM schreef:Dat heeft er volgensmij niks mee te maken, want ik heb ook al plaatjes gezien voor station Zuid waarin een lijn zich splitst in de 50 naar Isolatorweg, de 51 naar Westwijk en de 52 naar Noord...

...

@Alain en anderen met betrekking tot deze routevork
De Amstelveenseweg is het enige station waar deze variant voorkomt omdat het een bajonetstation is. De gefotografeerde routevork is een bijzonder exemplaar. Van deze routevork bestaan 2 exemplaren (van de 146). Het is belangrijk om deze versie in de context te zien, op de plek waarbij je naar boven komt op het perron. Links is het perron, rechts niet. In dit geval moet je voor zowel voor de richting Isolatorweg als de richting Gein naar links. Op het perron komt je dan direct een routedriehoek tegen op de onderstaande afbeelding.

http://wijnemenjemee.nl/nieuws/maak-ken ... we-metro-m
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Afbeelding
Dat ding links komt er dus uiteindelijk niet te hangen?

Ik zie trouwens op dat filmpje van AT5 op de borden Tickets & informatie voorbijkomen, terwijl GVB die loketten Tickets & info noemt...
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Sorry, misschien heb ik echt een brain fart, maar waarom haal je Zuid erbij als het om de Amstelveenseweg gaat? De situaties op die stations zijn compleet anders. Als je dat ding beneden bij de trap neerzet is er toch niks mis mee?

Sowieso zijn dat oude(re) impressies, dus of het verstandig is daar zoveel veel waarde aan te hechten is nog afwachten.
Laatst gewijzigd door n-evo op wo 06 jan 2016, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ik haal Zuid erbij omdat men daar ook verschillende richtingen parallel laat lopen in dit (oude) voorbeeldplaatje. Ik mag inderdaad hopen dat gedurende het ontwerpproces dit soort dingen alsnog eruit zijn gehaald.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Hangt er vanaf. Als je dat ding beneden bij de trap neer zet klopt het ook in lijn met dat aparte bord van de Amstelveenseweg. Pas bovenaan op het eilandperron zelf moet je zo'n driehoek van twee aparte borden krijgen met links alleen de M50 en M51 en rechts alleen de M52.

Het gaat puur om een grafische representatie van de lijnen die er op stoppen en geen natuurgetrouw iets... Mag hopen dat dat duidelijk is
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Maar dan zou je toch onderaan bij de roltrap bij elk eilandperron zo'n vreemde vork moeten neerzetten of snap ik het systeem niet.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Toevoeging:

Gekleurde lijnen = haltes waar de metro nog stopt
Grijze lijnen = haltes die reeds zijn geweest

Dan klopt dat bord toch perfect? Dat de M50 en M51 in de werkelijkheid de andere kant op gaan t.o.v. de M52 doet er voor dat schematische kaartje niet toe. Het gaat om welke stations je kan bereiken vanaf dat perron, die staan altijd omhoog gericht. Stations die reeds gepasseerd zijn staan beneden. Het is geen plattegrond waar de windrichtingen een rol spelen.
JWM schreef:Maar dan zou je toch onderaan bij de roltrap bij elk eilandperron zo'n vreemde vork moeten neerzetten of snap ik het systeem niet.
Nee, want beneden bij de toegangspoortjes heb je nog geen splitsing tussen links de M50, M51 en rechts M52. Die is er pas op het eilandperron zelf waar je moet kiezen aan welke kant je gaat staan voor welke lijn.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ah op die manier. Dan is dat bord op Amstelveenseweg eigenlijk extra verwarrend als dat het idee is, want je zou kunnen denken dat beide richtingen van het perron vertrekken waar je op dat moment al staat.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik ben nu geneigd te zeggen "ja", maar denk dat we beter effe kunnen afwachten waar dat bord precies komt te staan. :-)
de_clercq
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 16:39

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door de_clercq »

Ik moet zeggen dat ik die vorkborden in het buitenland super handig vind. Als toerist is meteen te zien of je het goeie perron op gaat. Daar zijn deze borden ook voor bedoeld lijkt mij. Bord van Amstelveenseweg is inderdaad verwarrend, maar lijkt me een uitzondering door de inrichting van het station. Ik neem aan dat dat bord staat waar je de trap op komt met je geziicht richting Henk Sneevliet. Om de 50 richting Isolatorweg te pakken moet je als het ware een bocht van 180 graden maken via het perron richting Gein. Een bord met pijl lijkt me op die plek handiger. Dan kunnen die vorkborden verderop op het perron staan.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Er staat inderdaad nog een driehoek op het perron, netjes richting Iso aan de ene kant en richting Gein aan de andere kant.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Op halte Rietlandpark stadinwaarts van tram 10 viel mijn oog vanavond op een display op een paal, waarop in heldere witte letters lijnnummer, bestemming en wachttijd op de twee volgende trams wordt vermeld ("10 Westergasfabriek 3 min"). Ondanks een grote sticker met de tekst "NOG NIET IN GEBRUIK" was hij dat wèl!. En de tijd klopte ook zelfs! Ben benieuwd of er bij stremmingen andere teksten op verschijnen. Helaas had ik geen gelegenheid om hem beter te bekijken en even snel op de foto te zetten. Of dit een prototype is of dat men daadwerkelijk is begonnen met het plaatsen van de langverwachte en lang beloofde displays weet ik niet. Ik hoop het laatste!
足元にご注意下さい
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Men heeft een maand terug het Amstelstation voorzien en dat was volgensmij de aftrap van het project om er een paar honderd in Amsterdam te plaatsen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Dit is er eentje op het Amstelstation. Ik denk dat de sticker er zit om eventuele onjuistheden in de testfase in te dekken. De bovenste regel geeft altijd de volgende tram/bus aan met een knipperend voertuigje erachter op vertrektijd, de onderste regel geeft alternerend de drie daaropvolgende ritten aan. Bij verstoringen wordt een mededeling op die regel gezet. Er gaan er 900 of 1900 komen (ik denk eerder 900 maar ben niet zeker).
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Cool.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door isadora »

Oerlelijk. :oops:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Op elke halte zijn trouwens ook blauwe vierkante verkeersborden geplaatst met een tram- dan wel bussymbool erop. We zien er hier twee van de achterkant.
isadora schreef:Oerlelijk. :oops:
Echt sexy zijn ze niet nee, de logge paal in combinatie met een relatief klein schermpje maakt het geheel nogal lomp en de spierwitte letters knallen nogal. Maar wel functioneel en een heel goede verbetering!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ardan schreef:Op elke halte zijn trouwens ook blauwe vierkante verkeersborden geplaatst met een tram- dan wel bussymbool erop. We zien er hier twee van de achterkant.
Nederland doet een volgens mij vrij succesvolle poging het land met de meeste soorten verkeersborden van allemaal te worden, we hebben er per 1 januari ook weer 16 bijgekregen, een aantal (begin en einde busbaan) staan er al in de buurt van Sloterdijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Somoht »

Mojito schreef:Op halte Rietlandpark stadinwaarts van tram 10 viel mijn oog vanavond op een display op een paal, waarop in heldere witte letters lijnnummer, bestemming en wachttijd op de twee volgende trams wordt vermeld ("10 Westergasfabriek 3 min"). Ondanks een grote sticker met de tekst "NOG NIET IN GEBRUIK" was hij dat wèl!. En de tijd klopte ook zelfs! Ben benieuwd of er bij stremmingen andere teksten op verschijnen. Helaas had ik geen gelegenheid om hem beter te bekijken en even snel op de foto te zetten. Of dit een prototype is of dat men daadwerkelijk is begonnen met het plaatsen van de langverwachte en lang beloofde displays weet ik niet. Ik hoop het laatste!
Afaik heeft GVB op dit moment nog steeds geen zinvolle vrije tekstbericht implementatie en gaan die stremmingsberichten niet veel verder dan wat die flappertjes kunnen tonen. Dat zijn dan berichten als "Stremming" en "gestremd: neem lijn 5". De metro-displays kunnen iets meer tonen en dan krijg je dingen als "tot 08.30 geen OV, GVB.nl", "LAATSTE METRO VERTROKKEN', "LIJN50 TOT AMSTELVEENSEWEG". En op oudejaarsavond het nu enigszins filosofische "NO MORE METRO".
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

isadora schreef:Oerlelijk. :oops:
Gelukkig zijn ze in Mokum niet verwend. :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Bee schreef:
Ardan schreef:Op elke halte zijn trouwens ook blauwe vierkante verkeersborden geplaatst met een tram- dan wel bussymbool erop. We zien er hier twee van de achterkant.
Nederland doet een volgens mij vrij succesvolle poging het land met de meeste soorten verkeersborden van allemaal te worden, we hebben er per 1 januari ook weer 16 bijgekregen, een aantal (begin en einde busbaan) staan er al in de buurt van Sloterdijk.
De wereld draait door gekeken? Dat item sloeg de plank mis, die borden zijn vorig jaar al ingevoerd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Die rechthoekige borden zijn vorig jaar ingevoerd, die ronde borden dit jaar (heeft ook in de Volkskrant en NRC gestaan).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ow, even googlen leert dat ze allemaal nog niet officieel zijn ingevoerd omdat het keer op keer wordt uitgesteld :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten