Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Wordt juni dit jaar. De borden zoals die nu op Amstelstation staan bestonden in feite al langer, als symbool op de standaardhaltepaal. Zwarte bus of tram op een wit veld in een blauw bord/vlak. Staat dat symbool er niet, dan is een halte verkeerstechnisch kommaneukend gezien geen halte.
Ik doe ook maar wat
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door baladid »

Ardan schreef:
Over de talen: DB doet ook niet echt aan logica volgens mij. Standaard wordt Duits, Engels en Frans gebruikt, vaak ook Italiaans. Op stations vlak bij Polen wordt ook het Pools gebruikt op bebording, op station Frankfurt/Oder zie je bijvoorbeeld 'Ausgang/Exit/Wesjcie'. Op stations nabij Nederland zie je echter zelden 'Uitgang' erbij. Alleen op station Coesfeld heb ik Nederlandse teksten aangetroffen.
Muenster en Rheine hebben het ook.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ardan schreef:Echt sexy zijn ze niet nee, de logge paal in combinatie met een relatief klein schermpje maakt het geheel nogal lomp en de spierwitte letters knallen nogal. Maar wel functioneel en een heel goede verbetering!
Het is beter dan het alternatief wat ze eerst bedacht hadden: kleine displays in de abri's zelf. Van die zuilen zijn tenminste voor iedereen duidelijk zichtbaar, en kunnen bij drukte niet geblokkeerd worden.

Heerlijk chauvinistisch ook al die andreaskruisen overal. *O*

Waar ik mij wel kapot aan kan ergeren zijn die afschuwelijke blokken boven op de abri's. Had begrepen dat het om 4G-antennes gaat, maar waarom sommige haltes met 2 of 3 abri's ook 2-3 van die gigantische blokken moeten hebben i.p.v. gewoon eentje is mij compleet onduidelijk. Op een flat zet je toch ook geen cluster van 50 antennes neer, gewoon omdat het kan?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

GVB probeert mogelijke paniek over de nieuwe R-netformule alvast een beetje voor te zijn.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Uw GVB-abonnement is en blijft ook gewoon geldig. Voor zowel onze grijs/rode metro als voor onze wit/blauwe trams en bussen.
Geen woord over wit/blauwe metro's...

Zou het dan toch, dat het CAF-materieel (en wellicht ook de BN-wagens) zich voor hun derde kleurenschema mag opmaken?
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10543
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Mojito schreef:Geen woord over wit/blauwe metro's...
en GVB schreef:...geldig. Voor zowel onze grijs/rode metro...
Integendeel. Lijkt me wel een gevalletje kwast, dus.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Het GVB-abonnement is niet geldig in de CAF's. Dus.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10543
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Alargule schreef:Het GVB-abonnement is niet geldig in de CAF's. Dus.
Een beetje off-topic, maar op andere sites bestaat de mogelijkheid je medeforummers te likken. Die functie ontbreekt hier, en een enkele keer is dat jammer :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Gatver.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

De CAF's gaan in iedergeval in R-Net stijl verder. Vind het verder ook niet slim om de naam GVB helemaal weg te laten in de metro.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10543
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Alargule schreef:Gatver.
Tsja, het zit niet altijd mee :mrgreen:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

JWM schreef:De CAF's gaan in iedergeval in R-Net stijl verder.
Heb je daar een bron van? Ik heb namelijk altijd begrepen dat dit niet ging gebeuren. Zou in het kader van uniformiteit natuurlijk wel mooi zijn.
JWM schreef:Vind het verder ook niet slim om de naam GVB helemaal weg te laten in de metro.
Ik denk ook niet dat dat gaat gebeuren. Het GVB-logo zal wel prominent op de voertuigen blijven staan, zoals nu op het front van de M5's.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Het GVB-abonnement is niet geldig in de CAF's. Dus.
"Dear travelers, the next metro will be line 50 to Isolatorway Station. For this metro an R-NET supplement is required. Sold separately for € 4,99 at the designated areas."

*O* :P
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Heb je daar een bron van? Ik heb namelijk altijd begrepen dat dit niet ging gebeuren. Zou in het kader van uniformiteit natuurlijk wel mooi zijn.
Het vertrouwde wit met blauw wordt vervangen door de grijs/rode R-net kleuren.
http://www.gvb.nl/nieuws/nieuwe-metrove ... -amsterdam

Het stukje "wordt vervangen" impliceert dat soort van. Wat zou er anders nog meer vervangen kunnen worden? Of je er veel waarde aan kan hechten is een tweede natuurlijk.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Er staat niet op welke termijn... "R-net wordt langzaam ingevoerd" impliceert dat het nog een tijd zou kunnen duren. R-net is immers pas in 2028 klaar -o-

En was het niet ook de bedoeling dat er tramlijnen worden omgesmurft naar R-net?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

De rol van de Blokkendozen is nog niet uitgespeeld. Ik las al ergens dat GVB onderzoekt of het technisch en financieel haalbaar is de vijf nog aanwezige 9G/10G wagens een revisie te geven die ze nog even (wellicht tot de komst van de Noord/Zuidlijn en de herziening van het tramnet? Daarvoor zal er immers weinig tot niets aan het net gewijzigd worden) in dienst moet houden.

Dat niet alleen, vanmiddag zag ik zowaar de nog-steeds-niet-museumtram-zijnde 794 in dienst op lijn 9 rijden!

De druk op de Combinovloot, die meer dan driekwart van het wagenpark omvat (155 van de 200 trams, exclusief die 5 Blokkendozen), is kennelijk te groot geworden, want in de laatste dagen van het oude jaar verschenen er ook ineens een paar Hangbuiken 11G/12G op lijn 1, 2 en 17.
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

JWM schreef:De CAF's gaan in iedergeval in R-Net stijl verder. Vind het verder ook niet slim om de naam GVB helemaal weg te laten in de metro.
Gewoon doen zoals de RET. :pos:
n-evo schreef:
Alargule schreef:Het GVB-abonnement is niet geldig in de CAF's. Dus.
"Dear travelers, the next metro will be line 50 to Isolatorway Station. For this metro an R-NET supplement is required. Sold separately for € 4,99 at the designated areas."

*O* :P
Juist niet, het GVB abonnement is alleen maar geldig in de metro's die tot R-NET behoren. Het is dus een "non-R-NET underground supplement". :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wubbo »

n-evo schreef:
Alargule schreef:Het GVB-abonnement is niet geldig in de CAF's. Dus.
"Dear travelers, the next metro will be line 50 to Isolatorway Station. For this metro an R-NET supplement is required. Sold separately for € 4,99 at the designated areas."

*O* :P
Nee, dat moet in het Nederlands, net zoals de borden in Amsterdam :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Alle vooraf ingesproken omroepen op de metrostations zijn wel tweetalig. Zelfs het bandje dat lijn 51 is ingekort van/tot Spaklerweg. Het klink nergens naar, maar hé, het is GVB.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Geert »

Wat een heerlijk consequent beleid weer. Wel de omroep tweetalig maar de borden niet want dat snappen toeristen toch wel. :roll:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Mojito schreef:De druk op de Combinovloot, die meer dan driekwart van het wagenpark omvat (155 van de 200 trams, exclusief die 5 Blokkendozen), is kennelijk te groot geworden, want in de laatste dagen van het oude jaar verschenen er ook ineens een paar Hangbuiken 11G/12G op lijn 1, 2 en 17.
Vandaag was zelfs een twee-richtingscombino actief op de 17 (A)
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Wubbo schreef:Nee, dat moet in het Nederlands, net zoals de borden in Amsterdam :')
Ferry.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Jammer dat ze de R-Net kleuren verder willen uitrollen. Ik vind de rood-grijze kleurstelling qua contrast echt bagger. Het GVB donkerblauw op wit (dus de donkerblauwe deuren met alleen maar wit eromheen) is echt heel veel beter. Maar goed, kennelijk hebben ze er bij het ontwerp niet goed over nagedacht.
Beul van de blindegeleidelijn
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

n-evo schreef:Ferry.
Ferry Hoogendijk? Ferry Doedens? Brian Ferry?
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Ik zie veel liever het M5-kleurenschema dan dat van R-Net zoals we dat nu van de streekbussen en de Haagse Avenio's kennen, en ook veel liever dan het blauw-wit. Ik denk dat het M5 schema prima zal staan op de CAF's (een beetje a la de metro van Bilbao, maar dan met rode deuren) en de Combino's.
足元にご注意下さい
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten