Nachtbus in nacht van oud en nieuw

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Nachtbus in nacht van oud en nieuw

Bericht door CamilleKreemers »

Ik heb net de volgende tekst gelezen: http://www.metronieuws.nl/nieuws/rotter ... rwisseling. Ik vraag me af of dit wettelijk is toegestaan en of er überhaupt markt is om gedurende de nacht van oud en nieuw een nachtdienst te bieden. Het idee lijkt me goed voor meerdere redenen, helemaal omdat het zelfstandig vuurwerk afsteken steeds moeilijker gemaakt wordt door gemeentes wegens vuurwerkverbod.

Hoe denken jullie hierover?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nachtbus in nacht van oud en nieuw

Bericht door Hainje »

Er ligt inderdaad een interessante kans bij een dergelijk evenement als dat, ze zouden bij de RET eigenlijk wel gek zijn als ze dit lieten schieten.
En wat betreft regelgeving, als de wil er is, dan komt het allemaal wel goed.
🍉
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nachtbus in nacht van oud en nieuw

Bericht door NG²7²™ »

Ik zou niet weten waarom er wetgeving zou zijn die dit verbiedt. Nederland is overigens één van de weinige landen waar met oud en nieuw geen openbaar vervoer is. De afgelopen drie jaar in het buitenland alles met het OV gedaan tijdens de jaarwisseling (München, Hamburg, Brugge).
Groeten,
Nick
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nachtbus in nacht van oud en nieuw

Bericht door SuperGhost »

Ik dacht dat het in de CAO's stond, maar daar zou je in nieuwe onderhandelingen natuurlijk een nieuwe afspraak over maken dan.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nachtbus in nacht van oud en nieuw

Bericht door CamilleKreemers »

En overleg met de lokale vestigingscommissies dan? Misschien willen die commissies voor een test wel een uitzondering maken als personeel dit ondersteunt. Er zal vast wel een aantal chauffeurs zijn die hiervoor beschikbaar zijn. Er zijn maar een paar chauffeurs nodig voor de test lijkt me. Mocht de test hopelijk te druk zijn, moet er een andere oplossing gevonden worden. Voor een test een CAO aanpassen lijkt me ook extreem.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nachtbus in nacht van oud en nieuw

Bericht door huibf »

SuperGhost schreef:Ik dacht dat het in de CAO's stond, maar daar zou je in nieuwe onderhandelingen natuurlijk een nieuwe afspraak over maken dan.
Als dat zo is is het tijd om de CAO te wijzigen.... Lijkt me een een prima voorstel wat de RET wil.
Voor dergelijke evenementen lijkt het me wel verstandig (must) om OV te bieden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nachtbus in nacht van oud en nieuw

Bericht door Suus »

Het staat niet in de diverse CAO's, in alle concessieovereenkomsten staat dat op 31 december na 20:00 tot einde normale dienst geen openbaar vervoer hoeft worden aangeboden. In concessies waar dagelijks nachtvervoer plaatsvindt moet dit om 1:00 opgestart worden. Deze praktijk bestaat al dusdanig lang dat vakbonden het al verworven recht zijn gaan zien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nachtbus in nacht van oud en nieuw

Bericht door Vinny »

Tijd dat de vakbonden eens uit hun winterslaap worden geschud en wakker worden in de één en twintigste eeuw. Het sociaal-conservatief alle vormen van modernisering en vernieuwing tegenhouden staat me steeds meer tegen!
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Nachtbus in nacht van oud en nieuw

Bericht door Zugführer »

RET rijdt tijdens volgende jaarwisseling
Is dat zo snel geregeld? Ben benieuwd ;)
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Nachtbus in nacht van oud en nieuw

Bericht door Durashift »

Welnee, beetje druk opzetten.. en in het najaar heb je dan een kort geding omtrent de overtreding van de consessievoorschriften volgens tegenstanders..
Foeckler
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 11:53

Re: Nachtbus in nacht van oud en nieuw

Bericht door Foeckler »

Middeleeuwse regel eigenlijk wel. In Duitsland gaat alles die nacht ook door. Misschien heb je op de U1 van Warschauer Strasse naar Schlesisches Tor over de Oberbaumbrucke in Berlijn misschien wel het mooiste vuurwerkuitzicht wat er bestaat.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Nachtbus in nacht van oud en nieuw

Bericht door nvdw »

Ik denk dat het ontbreken van ov op oudejaarsavond (en tot voor kort in het katholieke zuiden ook Kerstavond) een gevolg is van de combinatie extreme vraaguitval en de wens c.q. behoefte om het rijdend personeel de mogelijkheid te geven zelf mee te vieren. Bovendien heb je in het stads- en streekvervoer te maken met trajecten waar je op die avond niet meer met goed fatsoen kan rijden. In landen waar het afsteken van vuurwerk centraal gebeurt heb je dat probleem al niet of minder.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Nachtbus in nacht van oud en nieuw

Bericht door Abracadabram »

Zugführer schreef:RET rijdt tijdens volgende jaarwisseling
Is dat zo snel geregeld? Ben benieuwd ;)
Niet dus: http://www.rijnmond.nl/nieuws/136839/Pe ... d-en-Nieuw
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nachtbus in nacht van oud en nieuw

Bericht door Vinny »

nvdw schreef:Ik denk dat het ontbreken van ov op oudejaarsavond (en tot voor kort in het katholieke zuiden ook Kerstavond) een gevolg is van de combinatie extreme vraaguitval en de wens c.q. behoefte om het rijdend personeel de mogelijkheid te geven zelf mee te vieren. Bovendien heb je in het stads- en streekvervoer te maken met trajecten waar je op die avond niet meer met goed fatsoen kan rijden. In landen waar het afsteken van vuurwerk centraal gebeurt heb je dat probleem al niet of minder.
Voorzover ik weet heeft in Nederland op kerstavond geen reguliere uitsnijding van het openbaar vervoer plaats gehad. Nu ben ik zelf niet zo bekend met de finesses van de busdiesntregelingen in Zuid-Nederland dus ik laat me graag corrigeren.

Het openbaar vervoer niet meer op Oudejaarsavond verzorgen is dacht ik ingevoerd in de jaren '60, volgens mij mede omdat het personeel steeds duurder werd terwijl de vervoersvraag destijds erg laag lag. Echter jongeren vieren oud- en nieuw steeds meer op grote locaties in grote steden. Vooral het stadsvervoer en op treinverbindingen blijft volgens mij wel een vervoersvraag bestaan. En zeker met de gemiddelde alocholconsumptie lijkt het mij juist zinvol om net als in de buurlanden juist meer vervoer aan te bieden op Nieuwjaarsnacht.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nachtbus in nacht van oud en nieuw

Bericht door Suus »

Vinny schreef:
nvdw schreef:Ik denk dat het ontbreken van ov op oudejaarsavond (en tot voor kort in het katholieke zuiden ook Kerstavond) een gevolg is van de combinatie extreme vraaguitval en de wens c.q. behoefte om het rijdend personeel de mogelijkheid te geven zelf mee te vieren. Bovendien heb je in het stads- en streekvervoer te maken met trajecten waar je op die avond niet meer met goed fatsoen kan rijden. In landen waar het afsteken van vuurwerk centraal gebeurt heb je dat probleem al niet of minder.
Voorzover ik weet heeft in Nederland op kerstavond geen reguliere uitsnijding van het openbaar vervoer plaats gehad. Nu ben ik zelf niet zo bekend met de finesses van de busdiesntregelingen in Zuid-Nederland dus ik laat me graag corrigeren.
Tot 2014 in Brabant en in 2015 nog steeds in Limburg, behalve de regio Heerlen omdat daar Serious Request plaats vond.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Nachtbus in nacht van oud en nieuw

Bericht door SLToilet »

Vinny schreef: Voorzover ik weet heeft in Nederland op kerstavond geen reguliere uitsnijding van het openbaar vervoer plaats gehad. Nu ben ik zelf niet zo bekend met de finesses van de busdiesntregelingen in Zuid-Nederland dus ik laat me graag corrigeren.
Afgelopen jaar was het voor het eerst dat in heel Brabant tijdens kerstavond de bussen door bleven rijden.

Maar over de jaarwisseling: ik kan me best voorstellen dat er behoefte is na de vuurwerkshow voor vervoer staduitwaarts. Wel hoop ik dat de chauffeurs zelf ook nog kunnen meegenieten: busvervoer opstarten vanaf 1:00 is voldoende en hierbij de nieuwjaarsnacht altijd beschouwen als een nacht van zaterdag naar zondag. Maar tussen 22:00 en 1:00 zou wat mij betreft geen enkel voertuig hoeven te rijden.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nachtbus in nacht van oud en nieuw

Bericht door Vinny »

Grappig hoe zeer je waarneming beïnvloedt wordt door op te groeien in een atheïstische vervoersconcessie (Amstelland). In mijn herinnering hebben bussen altijd op kerstavond gereden. :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten