Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Stampvolle trams komen amper vooruit in drukke stadsverkeer

GVB wil tientallen extra trams en bussen kopen


Het Amsterdamse GVB wil tientallen extra trams en bussen kopen. Het ov wordt te vol, mede door de vele toeristen. De tram loopt ook steeds vaker vast in de mensenmassa's.

Het gebruik van het openbaar vervoer in Amsterdam is in 2015 explosief gegroeid. De groei was met zes procent drie keer zo hoog als de voorgaande jaren. Het GVB wil het aantal trams en bussen uitbreiden om te voorkomen dat het tegen de grenzen aanloopt.

Een derde deel van de toename wordt veroorzaakt doordat toeristen het openbaar vervoer beter weten te vinden. Volgens GVB-directeur Alexandra van Huffelen beperkt de drukte in het openbaar vervoer zich niet langer tot de ochtend- en de avondspits, maar is het de hele dag druk. 'Voertuigen zitten soms te vol en dat kan leiden tot problemen.'

(...)

Het grootste deel van de reizigersgroei zit bij de tram: dat steeg met zeven procent. Het aantal metroritten nam toe met vijf procent; de bus noteerde een groei van vier procent.

Bron en meer
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Versneld extra trams en bussen? Ik ben heel benieuwd naar de plannen voor het bus en tramnetwerk in het NZlijn-tijdperk.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik zeg: metro.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Uitbreiding van het metronet duurt nog minstens 15 jaar. Daar heb je op korte termijn dus niks aan. Welke vervoersassen in de stad hebben nu een urgent capaciteitsknelpunt?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Dat weet je zelf toch ook :P Leidsestraat/NZVBW en Damrak. Laatste wordt beter met de NZ maar de eerste... Ik denk dat je ook pas ná de opening van de NZ kunt gaan kijken hoeveel nieuwe trams je nou eigenlijk nodig hebt.
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Maar meer trams daar inzetten kan eigenlijk niet, die trajecten zitten echt vol.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

De NZL kan indirect toch een belangrijke bijdrage leveren aan het reduceren van het knelpunt Leidsestraat. Reizigers van lijn 5 ten zuiden van station Zuid zullen straks sneller in het centrumgebied staan als ze op Zuid op de NZL stappen en uitstappen bij Rokin of Centraal. De lijnen 1 en 2 kun je via een oost-westroute op de NZL laten aantakken ter hoogte van station Vijzelgracht, zodat daar op de NZL kan worden overgestapt. Precies die gedachte zit ook achter de Lijnennetvisie 2018.

Ook NS zou een bijdrage kunnen leveren. Door meer treinen naar Zuid ipv Centraal te sturen, zullen meer reizigers op de NZL overstappen om in de binnenstad te raken. Als de groei in het huidige OV inderdaad door toerisme wordt veroorzaakt, ligt het voor de hand om het netwerk zodanig opnieuw in te richten dat zoveel mogelijk trein-, tram- en busroutes als feeder-lijnen voor de NZL gaan rijden. Die metrolijn heeft immers het grootste vervoerspotentieel. Stel je eens 24 M5's per uur per richting voor. Daar kun je wel een aardige volksverhuizing mee op poten zetten.

En dat is toch ook ooit de gedachte geweest achter de aanleg van de NZL: het bovengrondse verkeer wordt steeds drukker en loopt steeds vaker vast. We zagen tijdens de bouw van de NZL, waarschijnlijk als gevolg van de crisis, dat het met die bovengrondse drukte in eerste instantie wel mee leek te vallen. Maar de laatste jaren keert de drukte weer terug, en with a vengeance. Dan vind ik het nogal opmerkelijk dat een GVB-directeur gaat pleiten voor meer bovengronds vervoer in plaats van minder...
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

De trams van bijvoorbeeld lijn 5 waren in 2002 ook al te krap en toch zijn er maar vier tweerichtings-Combino's bijbesteld. De blokkendozen hadden ook al jaren terug van de baan moeten gaan en End of Life daarvan komt ook niet zomaar uit de lucht vallen. Nooit is enige aanstalten gemaakt om daar vervanging voor te regelen. En maar krampachtig vast blijven houden aan 30-meter-lang materieel omdat 3 à 4 v/d 15 lijnen toevallig op een traject rijden waar echt niet langer kan.

Maar oh oh oh wat zijn we nu verbaasd dat we in de knel komen! Paniek!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Op normale momenten gaat het nog wel met de drukte , maar in de kerstvakantie komt letterlijk het hele land in Amsterdam over de vloer. Tijdens de kerstvakantie was dat niet alleen een probleem van GVB maar ook van NS die in de daluren vanuit alle richtingen met staanplaatsen naar Amsterdam reed.

Een groei van 7% per jaar zijn overigens hele normale cijfers voor West-Europese steden die rond de miljoen inwoners hangen, dus je mag er wel vanuit gaan dat deze groei het nieuwe normaal wordt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Alargule schreef:
n-evo schreef:Ferry.
Ferry Hoogendijk? Ferry Doedens? Brian Ferry?
Nee, gewoon ferry, maat 8-)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Bee schreef:Op normale momenten gaat het nog wel met de drukte , maar in de kerstvakantie komt letterlijk het hele land in Amsterdam over de vloer.
Ik denk dat het probleem ook is dat elke verbetering die men de laatste jaren heeft doorgevoerd bij het tram en busnet altijd ten koste is gegaan van een andere lijn zodat de totale capaciteit in het hele netwerk gelijk is gebleven. Als je een blik werpt op de social media accounts van GVB dan zie je bijvoorbeeld veel reizigers klagen over de drukte van bus 48. Die is met z'n routewijziging teruggegaan naar een kwartierdienst om bus 22 in hoge frequentie door te kunnen trekken naar Sloterdijk wat ook noodzakelijk was, maar als het totaal aantal reizigers blijft groeien red je het natuurlijk niet meer met alleen het herverdelen van dezelfde capaciteit. Echte winkeldochters in het busnet zijn er nauwelijks meer te vinden.

Wat dat betreft begrijp ik de oproep van de directrice om nu eens te kiezen voor capaciteitsuitbreiding wel alleen is het nu een wat vreemd moment vlak voor de opening van de Noord/Zuidlijn. Vandaar dat ik erg benieuwd ben waar GVB exact op in zet de komende jaren.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Aan het begin van deze eeuw, bij de bestelling van die vier tweerichting-Combino’s en een paar jaar later, toen het einde van de technische levensduur van de Blokkendozen op de kalender naderde, ging men er natuurlijk nog van uit dat vroeg in dit decennium de Noord/Zuidlijn zou gaan rijden. 2011, later 2013, dat was de prognose. Wellicht ook als sneltram door naar Amstelveen (het was immers nog voor de ontvlechtingsplannen) zodat lijn 5 hoe dan ook in zijn huidige vorm verdwenen zou zijn. Wellicht hoopte men ook de Blokkendozen af te kunnen voerden zonder nieuw materieel te moeten kopen, en het voorlopig met de Combino's en de Hangbuiken uit te kunnen zingen. Het zal vast een rol hebben gespeeld in de genereuze schenking van de helft van de Blokkendoosvloot aan Sarajevo in 2008.

Al heeft Amsterdam sowieso een reputatie met het lang in dienst houden van materieel. Ik herinner me de gele Bolneus-trams waarvan sommigen ruim veertig jaar rondreden, de Zilvermeeuw die 38 jaar haalde en de Blokkendoos, die zijn 37e levensjaar ingaat, maar in de tijd van de blauwe twee-assers was dat ook al het geval.
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

JWM schreef:Vandaar dat ik erg benieuwd ben waar GVB exact op in zet de komende jaren.
Dat was toch juist zoveel mogelijk mensen in zo min mogelijk vervoermiddelen persen? Nou, dat lukt ze aardig.
JWM schreef:Wat dat betreft begrijp ik de oproep van de directrice om nu eens te kiezen voor capaciteitsuitbreiding wel alleen is het nu een wat vreemd moment vlak voor de opening van de Noord/Zuidlijn.
Elders heb ik al gesuggereerd dat dat weleens een hefboompje in de meertro-discussie zou kunnen zijn, maar volgens mij is het helemaal niet zo'n gek moment om eens serieus naar de vervanger voor de hangbuikjes te gaan kijken. Als daar tijdelijk wat extra tramcapaciteit door ontstaat, zou dat alleen maar mooi meegenomen zijn. Als de NZL de aantallen trampassagiers doet kelderen, kan je de hangbuikjes slopen, en je overschot aan nieuwe tweerichtingwagens op de Amstelveentreurnis laten rijden. Hebben ze daar ook eens een tram waar de kinderziektes uit zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Er zit een mannetje op het GVB-hoofdkantoor die het gehele netwerk in een Excelsheet zit te optimaliseren. Geloof je het niet, moet je even de aflevering van AT5 erover terugzoeken :P

Zo iemand die haltes opheffen leuk vindt, want dan ziet hij in Excel dat andere haltes drukker worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

maar volgens mij is het helemaal niet zo'n gek moment om eens serieus naar de vervanger voor de hangbuikjes te gaan kijken.
Ehm, die aanbesteding loopt toch al, incl. materieel voor de Amstelveenlijn?
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door ovforens »

Zijn de lijnen op het gehele traject vol? m.a.w. zou het met tussendiensten opgelost kunnen worden?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

JWM schreef:Ehm, die aanbesteding loopt toch al, incl. materieel voor de Amstelveenlijn?
Ze zijn inderdaad wat verder dan ik dacht, maar voor de éénrichtingtrams lijkt voorlopig alleen sprake van een optie. Ik neem aan dat ze die wil binnenharken.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

ovforens schreef:Zijn de lijnen op het gehele traject vol? m.a.w. zou het met tussendiensten opgelost kunnen worden?
Het scheelt weinig of ze staan te smeken bij de museumtram, dus ik denk dat er gewoon geen materieel voor een tussendienst te vinden is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door ovforens »

Ik bedoel het heel kort gezegd anders: met hetzelfde aantal voertuigen meer ritten laten rijden op het drukste traject.

Voor wat ik bedoel als voorbeeld: lijn 9 rijdt 8x per uur en doet daar per omloop zo'n 80 minuten over. Dat zijn 11 trams.

Met een tussendienst tussen Plantage Parklaan en CS zou je met hetzelfde aantal trams heel kortgezegd tussen CS en Plantage Parklaan een 5-minutendienst kunnen rijden. De tak naar Diemen houdt een 10-minutenfrequentie; ook prima.

Dat was mijn niet-doorberekende idee over tussendiensten.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

^^Dat was eigenlijk wel duidelijk, hoor. Maar de meeste routes tot de singelgracht worden al door lijnbundels bereden, en verderop zijn de individuele lijnen ook prima bezet. Er zal vast hier of daar nog wel iets beter kunnen, maar de rek is er dus een beetje uit.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Is ooit voorgesteld, als lijn 29, maar de kritiek was dat je dan het drukke stuk in de Dapperbuurt mist. Daar is lijn 9 drukker geworden omdat de 22 is omgelegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ka-POW.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

trolly schreef:^^Dat was eigenlijk wel duidelijk, hoor. Maar de meeste routes tot de singelgracht worden al door lijnbundels bereden, en verderop zijn de individuele lijnen ook prima bezet. Er zal vast hier of daar nog wel iets beter kunnen, maar de rek is er dus een beetje uit.
Kan je met lijn 26 makkelijk keren op het Zeeburgereiland vanaf CS?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Nee. Zowel daar als bij de PTA-lus had een mogelijkheid tot keren uit de andere richting moeten komen vind ik..
Ik doe ook maar wat
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door ovforens »

Zomaar een gek idee: plaats kaartautomaten op de Strengelspoorhaltes van de 1, 2 en 5 of/en zet goedkope studentjes met hesjes op drukke toeristendagen op die haltes om kaartjes te verkopen en de OV-chipkaart uit te leggen. Met een beetje mazzel wordt de doorstroom daardoor een stuk beter. Of eigenlijk: slechter kan niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten