Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Didier
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 15:27

Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door Didier »

Ja, en dan is het een paar dagen slecht weer in het Noorden.....
Geheel voorstelbaar dat het OV dan niet optimaal functioneert.
Dinsdag was de eerste echte ijzeldag, en reden de bussen van Q-Buzz niet. Op de radio met regelmaat informatie over het al dan niet rijden van het OV in het Noorden, maar uitsluitend informatie over Arriva en de NS. Nooit iets over de noordelijke (overige) bussen.

Een dag later was de situatie in mijn woonplaats (Roden) zo goed als ongewijzigd. En ging ik er van uit dat de bussen wederom niet waren uitgereden. Wie schetst mijn verbazing: niets aan de hand, de bussen reden volgens dienstregeling. Merkte ik toen het te laat was....
Opnieuw ontbrak iedere vorm van communicatie hierover via de landelijke media!
Ja, hoor, hoorde ik later, er was druk over getwitterd! Maar we leven nog altijd wel in een samenleving waar niet alles om moderne media draait!
De volgende keer dus graag 'gewoon' een berichtje naar de gebruikelijke landelijke media.....
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door JWM »

Nou, je kan toch ook zelf even op de site van Qbuzz kijken?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door Wubbo »

Is dat bericht inderdaad niet verstuurd of is het niet opgepikt door de landelijke media? En wat deden de regionale media?
Didier
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 15:27

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door Didier »

JWM schreef:Nou, je kan toch ook zelf even op de site van Qbuzz kijken?
Nee, helaas, dat kan ik thuis dus niet!
En geloof me: ik ben niet de enige inboorling!
NajGeetsrev
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 07 aug 2015, 12:36

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door NajGeetsrev »

Dat is toch meer de schuld van de landelijke media ipv Qbuzz? Het stond op de site, op hun twitter en op diverse lokale media. Het viel mij inderdaad ook op dat landelijke media vooral dinsdag en woensdag meer aandacht besteden aan Arriva en NS. Maar dat zal de hilversumse kijk op de wereld wel zijn. :P.
Didier
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 15:27

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door Didier »

Wubbo schreef:Is dat bericht inderdaad niet verstuurd of is het niet opgepikt door de landelijke media? En wat deden de regionale media?
Dergelijke berichten worden altijd opgepikt door de landelijke media, maar dan moeten ze die wel krijgen!
Arriva en de NS slaagden daar kennelijk wel in!

Wanneer je met regionale media die in gedrukte vorm bedoelt: die wisten mijn woonplaats (zeker de eerste dag) evenmin te bereiken als de bus!

Maar kijk: wanneer het nou om een kleine maatschappij ging die toevallig ook in het getroffen gebied actief is, dan zou ik het kunnen begrijpen. Maar het betreft wel de met ruime voorsprong grootste ondernemer op dit gebied in het Noorden!
Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als een OV-bureau voor de betrokken regio, en die zou in samenspraak ook op dit gebied actief kunnen zijn.
Kennelijk ook niet gebeurd.

Chauffeurs schijnen overigens een eigen forum te hebben waarop dit soort klachten ook veelvuldig zouden zijn gemeld.
Niet door mij te verifiëren, want niet openbaar....
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door JWM »

Didier schreef:Nee, helaas, dat kan ik thuis dus niet!
En geloof me: ik ben niet de enige inboorling!
Met alle respect, maar als je anno 2016 thuis niet over internet kan beschikken op welke apparatuur dan ook vind ik alle opmerkingen over matige tot slechte communicatie vooral een probleem wat bij jezelf ligt.
Didier
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 15:27

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door Didier »

JWM schreef:Met alle respect, maar als je anno 2016 thuis niet over internet kan beschikken op welke apparatuur dan ook vind ik alle opmerkingen over matige tot slechte communicatie vooral een probleem wat bij jezelf ligt.
Natuurlijk heb je voor een deel gelijk.
Maar met een jaartal schermen en mensen daardoor verplichten aan wat voor moderne communicatie-apparatuur mee te doen gaat te ver.
Dit is overigens een denkfout die veel bedrijven en instanties tegenwoordig maken. Dat bleek laatst wel uit het grote aantal reacties toen de belastingdienst besloot voortaan niet meer per brief te gaan communiceren!
Zo lang er een oudere generatie bestaat die daar niet of niet goed in thuis is zal daar gewoon rekening mee moeten worden gehouden.
Tot wij uitgestorven zijn, maar dat duurt nog even......
Verder is RADIO nog steeds bepaald geen afgeschreven medium.

Dat er op dit gebied ook een probleem bij Q-Buzz ligt -en dus kennelijk niet of minder bij Arriva en de NS- staat voor mij dan ook wel vast en wordt bevestigd door de grote aantallen reizigers op de eerste dag die niet wisten waar ze aan toe waren.

Het feit dat ik hier iets produceer is overigens toch al wel een beetje lekker modern, of niet soms?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door isadora »

Vind het sowieso vreemd, dat QBuzz ondanks "code rood" meent te kunnen rijden.
Het KNMI geeft een code rood, wanneer de weersituatie gevaar dreigt op te leveren en kan zorgen voor grote overlast of ontwrichting van de samenleving.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door gebruiker77 »

Landelijk was het ook op de radio dat bussen op de dinsdag niet reden, desondanks waren er toch mensen bij haltes. Dus je zult het nooit 100% krijgen.
Landelijke media meldden wel degelijk over het weer rijden van bussen:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2496 ... eer__.html
Overigens als men niet had gereden, was dat waarschijnlijk wel weer duidelijk vermeld.

Ik geloof niet dat Qbuzz veel te verwijten valt. Ze waren bovendien bereikbaar per telefoon (nummer hangt bij bushalte).
Communicatie via Twitter was prima, maar ik begrijp dat dat niet iedereen bereikt. Via internet Qbuzz.nl/GD was alles redelijk actueel. Daarnaast kunnen mensen natuurlijk ook anderen vragen om te kijken. Er kan moeilijk bij alle bushaltes bordjes worden geplaatst, hoewel bij de DRIS-panelen stond wel het een en ander (hoewel dat wel wat mis ging).

Het was weliswaar code rood, maar veiligheid stond bovenaan. Als lijnen niet door konden, werden ze geschrapt, dus ik vind dat Qbuzz professioneel heeft gehandeld.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door isadora »

gebruiker77 schreef:....

Het was weliswaar code rood, maar veiligheid stond bovenaan. Als lijnen niet door konden, werden ze geschrapt, dus ik vind dat Qbuzz professioneel heeft gehandeld.
Ik niet: het KNMI geeft code rood af en Rijkswaterstaat raadt iedereen af de weg op te gaan, tenzij dat echt noodzakelijk is.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door gebruiker77 »

Veel mensen moesten naar het werk, ziekenhuizen en dergelijke moeten natuurlijk blijven draaien. En je kunt moeilijk preventief het busvervoer plat leggen toch? De ijzel kwam pas later op de dag. De gladheid was niet op de busroutes, omdat deze wel gestrooid waren. Het lijkt allemaal goed afgelopen. Ik ben volledig met je eens, veiligheid is belangrijkst, maar op veel wegen kon je gewoon rijden. De bussen reden zelfs prima op tijd, terwijl er toch wel goed gebruik van werd gemaakt.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door BR628 »

Wat er niet bij verteld wordt is dat Arriva nb afgelopen woensdagmiddag reizigers naar Drachten eo heeft gebracht vanuit Leeuwarden en Heerenveen. omdat Qbuzz ZOF al vroeg in de ochtend besloot geheel te stoppen met de dienstregeling.
Dubbel hulde aan Arriva dat chauffeurs het gewaagd hebben ondanks code rood alsnog de reizigers thuis te brengen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door isadora »

Natuurlijk kun je adviezen gewoon aan je laars lappen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door Aking »

Didier schreef:Maar met een jaartal schermen en mensen daardoor verplichten aan wat voor moderne communicatie-apparatuur mee te doen gaat te ver.
Dan doe jij het toch gewoon lekker zoals vroeger? Wachten bij de halte en de bus komt wel of niet.

Komt ie wel dan stap je in, komt ie niet dan zul je nooit weten waarom niet *O*

(of stuurden ze vroeger een telegram naar iedereen in het dorp als de bus niet reed om wat voor reden dan ook? :') :X )
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door Zonnig »

Didier schreef:
JWM schreef:Nou, je kan toch ook zelf even op de site van Qbuzz kijken?
Nee, helaas, dat kan ik thuis dus niet!
En geloof me: ik ben niet de enige inboorling!
En TV Noord dan heeft die er niets over vermeld.
En anders heb je nog de mogelijkheid om de telefoon te pakken.

Of heb je die geen van allen?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door Wubbo »

Didier schreef:
Wubbo schreef:Is dat bericht inderdaad niet verstuurd of is het niet opgepikt door de landelijke media? En wat deden de regionale media?
Dergelijke berichten worden altijd opgepikt door de landelijke media, maar dan moeten ze die wel krijgen!
Arriva en de NS slaagden daar kennelijk wel in!

Wanneer je met regionale media die in gedrukte vorm bedoelt: die wisten mijn woonplaats (zeker de eerste dag) evenmin te bereiken als de bus!
Het eerste deel is in ieder geval niet waar. Met regionale media bedoel ik niet alleen de gedrukte, maar ook die op de radio en op TV. Als ik wil weten wat er bij mij in de stad aan de hand is zet ik de lokale of regionale omroep aan, niet de landelijke.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door gebruiker77 »

RTVnoord heeft wel degelijk berichtgeving hierover naar buiten gebracht, evenals RTV Drenthe.
Daarnaast geldt altijd dat Qbuzz een klantenservice heeft (2 cent per minuut), waar iedereen heen kan bellen. Eventueel nog 9292, beide nummers staan ongetwijfeld in de gemeentegids.
Toch zou je ook kunnen zeggen van: de bussen rijden tenzij anders aangegeven.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door Aking »

Het nummer van 9292 is toch nog steeds 0900-9292? Dat is het hele verhaal van de naam 9292 dacht ik
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door BR628 »

9292 is een achterhaald iets. Wordt hoog tijd dat hun eens meegaan met de moderne appjestijd en gebruik gaan maken van de KV1-data in plaats van het laden van losse dienstregelingdata. Zou alweer een hoop ellende schelen.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door Littlebusdriver »

Didier schreef: De volgende keer dus graag 'gewoon' een berichtje naar de gebruikelijke landelijke media.....
Heb je deze vraag ook aan Qbuzz gesteld? Lijkt me namelijk constructiever dan dit hier op het forum droppen. Mogelijk heeft Qbuzz het wel gemeld aan de "landelijke media" maar is dit onjuist in de nieuwsberichten gekomen.

Zoals gezegd had je Qbuzz ook kunnen bellen of de bussen wel of niet reden. Waarom heb je dat niet gedaan? En, áls je al twijfelt of de bus rijdt, en je moet zo nodig weg, en je hebt geen internet, dan ga je toch juíst naar de halte om te kijken (en hopen) of de bus rijdt. Waarom heb je dat niet gedaan?

Ik hoop dat je deze vragen wilt beantwoorden en het niet een eenmalig klaagzangaanmelding is.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door gebruiker77 »

Dat laatste snap ik ook niet, lijn 4 Roden rijdt 4-6 keer per uur overdag in beide richtingen. Grote kans dat als je 10 min bij een halte staat je wel een bus ziet, of mensen die staan te wachten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door Daniel »

NajGeetsrev schreef:Het viel mij inderdaad ook op dat landelijke media vooral dinsdag en woensdag meer aandacht besteden aan Arriva en NS. Maar dat zal de hilversumse kijk op de wereld wel zijn. :P.
Zoals Wubbo ook al opmerkte zou ik in dit soort gevallen juist niet teveel op de landelijke media, maar veel meer op de regionale vertrouwen.
In de afgelopen dagen bv. ook meermaals op de landelijke radio gehoord bij de verkeersinformatie "alle treinen van Arriva rijden normaal" gevolgd door de melding dat er tussen Zwolle en Emmen minder treinen reden :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
marcel.nl
Berichten: 635
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door marcel.nl »

Wat een flauwekulverwijt zeg dit.
Er was juist een overmatige stroom informatie. Op Twitter gaf Qbuzz zowat per lijn te lezen wat de stand van zaken was.
En er was continue nieuws op TvNoord. En ongetwijfeld de website van Qbuzz.
Twee keer werd overdag het advies gegeven naar huis te gaan, omdat gevreesd werd dat lijnen later die dag kwamen te vervallen.
Ik vond het prima zo en wat ik zeg, op Twitter soms zelfs overmatig.
Er zal toch wel iemand in de buurt zijn met internet waar je even kunt checken?
En als er code Rood is, dan is het krijgen van een bus eerder ontzettend bijzonder dan dat je verwacht dat het ding ook daadwerkelijk rijdt.

Je hoeft van de NOS en RTL echt niet te verwachten dat die in detail gaan berichten wat hier qua bussen op welk uur rijdt, richt je dus op lokale en social media.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door Z2N »

De landelijke media zijn er voor het landelijke nieuws, de regionale media voor het regionale nieuws. En het zal de gemiddelde Randstedeling/Brabander/Limburger/Zeelander/Tukker een worst wezen of lijn 4 naar Roden wel of niet rijdt. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten