Blijkbaar wel, rijdt toevallig nu op lijn 45 ;)Dave4055 schreef:8022 stond tijdelijk in Tiel maar of dat nog zo is?Nielsie schreef:Tiel heeft dus uit de 8400 serie alleen nog de 8401 t/m 8411. Ik zag van de week volgens mij al een keer dat ze allemaal tegelijk reden. Staan er in Tiel dan nog andere bussen naast de hierboven genoemde 8400 Amba's ?
Concessie Achterhoek-Rivierenland (2010-2025)
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Voor de liefhebbers:
De rit van 8.26 uur Kesteren-Wageningen wordt m.i.v. 4 januari gereden met een grote bus.
De rit van 8.26 uur Kesteren-Wageningen wordt m.i.v. 4 januari gereden met een grote bus.
-
- Berichten: 561
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
- Locatie: Arnhem
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Wellicht nuttig om te vermelden dat hierbij het om lijn 45 gaat. Maar rijdt er dan tussen Tiel-Kesteren een andere bus op die rit?
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Even off-topic:
Dit heeft vast weer niets met het hele inzetproblematiek te maken, maar als er een busspecialist is, vind ik dat hier zeer wenselijk.
Mijn vraag luidt:
De VDL Ambassador van Riviereland (84xx) en de Citea's (8461-8468/87xx/88xx) hebben volgens mij dezelfde motor en dezelfde Voith. Ze klinken ook hetzelfde. Bij de Amba's (84xx) hoor je bijna niets als ze wegrijden.
Waarom als een Citea LLE wegrijdt, hoor je een zwaar geluid en bij een 84xx Amba niet?
Hebben ze een turbo te veel of een zwaardere onderdeel of zoiets.
Dit heeft vast weer niets met het hele inzetproblematiek te maken, maar als er een busspecialist is, vind ik dat hier zeer wenselijk.
Mijn vraag luidt:
De VDL Ambassador van Riviereland (84xx) en de Citea's (8461-8468/87xx/88xx) hebben volgens mij dezelfde motor en dezelfde Voith. Ze klinken ook hetzelfde. Bij de Amba's (84xx) hoor je bijna niets als ze wegrijden.
Waarom als een Citea LLE wegrijdt, hoor je een zwaar geluid en bij een 84xx Amba niet?
Hebben ze een turbo te veel of een zwaardere onderdeel of zoiets.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Volgens mij hebben de Citea's juist wel een andere motor. Wel van Cummins in ieder geval geloof ik. Tevens hebben de Citea's meer PK's maar of je dat kan horen aan het motorgeluid zou ik niet weten.
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
thanx, tot nu toe hoor ik het alleen van de buitenkant wat.Michael schreef:Volgens mij hebben de Citea's juist wel een andere motor. Wel van Cummins in ieder geval geloof ik. Tevens hebben de Citea's meer PK's maar of je dat kan horen aan het motorgeluid zou ik niet weten.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
-
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Ik zag een viertal 80xx bussen in Assen rijden. Ik begreep dat die naar de (voormalige) Arriva stalling gaan voor opslag?
Sowieso de 8024. De andere drie heb ik geen nummer van gezien.
Sowieso de 8024. De andere drie heb ik geen nummer van gezien.
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Ze hebben inderdaad dezelfde EEV motor, met 225pk. Versnellingsbakken verschillen, de Ambassadors hebben een Voith DIWA5 en de Citea's een DIWA6. Verschil kan zitten in het gebruik van verschillende componenten en hoe deze weg gewerkt zijn. Zo hebben de Ambassadors de uitlaat naar achter en de Citea's naar de zijkant (korter, dus meer geluid).OmniLezer schreef:Mijn vraag luidt:
De VDL Ambassador van Riviereland (84xx) en de Citea's (8461-8468/87xx/88xx) hebben volgens mij dezelfde motor en dezelfde Voith. Ze klinken ook hetzelfde. Bij de Amba's (84xx) hoor je bijna niets als ze wegrijden.
Waarom als een Citea LLE wegrijdt, hoor je een zwaar geluid en bij een 84xx Amba niet?
Hebben ze een turbo te veel of een zwaardere onderdeel of zoiets.
Groeten,
Nick
Nick
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Ik heb me vergist inderdaad. De EEV Citea's hebben 220 PK en de Euro 6 Citea's 248 PK aldus de ikenteken app.
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Mijn vriend, dank je wel. Nu weet ik waarom ze van buiten als tanks/trucks klinken.NG²7²™ schreef:Ze hebben inderdaad dezelfde EEV motor, met 225pk. Versnellingsbakken verschillen, de Ambassadors hebben een Voith DIWA5 en de Citea's een DIWA6. Verschil kan zitten in het gebruik van verschillende componenten en hoe deze weg gewerkt zijn. Zo hebben de Ambassadors de uitlaat naar achter en de Citea's naar de zijkant (korter, dus meer geluid).OmniLezer schreef:Mijn vraag luidt:
De VDL Ambassador van Riviereland (84xx) en de Citea's (8461-8468/87xx/88xx) hebben volgens mij dezelfde motor en dezelfde Voith. Ze klinken ook hetzelfde. Bij de Amba's (84xx) hoor je bijna niets als ze wegrijden.
Waarom als een Citea LLE wegrijdt, hoor je een zwaar geluid en bij een 84xx Amba niet?
Hebben ze een turbo te veel of een zwaardere onderdeel of zoiets.
Grappige vind ik wel dat de Syntus (4155-4156) DIWA5 hebben als de rest en die 84xx die DIWA6.
Maar ze vallen niet tegen en rijden degelijk. Daar gaat het om.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
-
- Berichten: 330
- Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
- Locatie: Zelhem
- Contacteer:
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Deze vraag had ik ook al een tijdje in mijn hoofd. Vind de Citea's verhoudingsgewijs nogal herriebakken, maar thanks voor de info. *bus*
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Vanmiddag, iets voor vieren, lijn 44 richting Tiel gezien op de kruising voor station Rhenen. Was een MB Sprinter (5102 uit mijn hoofd). Zover ik zag, geen passagiers..
maar ja, het is nu kerstvakantie..
maar ja, het is nu kerstvakantie..
-
- Berichten: 561
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
- Locatie: Arnhem
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Ja, dat gebeurt wel vaker buiten de spits in de vakantie... Wat wil je hiermee zeggen?
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Niks speciaals eigenlijk, gewoon een mededeling met als aanvulling dat mij dit tijdstip op een doordeweekse dag, buiten vakantietijd, niet slim lijkt. Ik volg de discussie omtrent nieuwe dienstregeling en krappe busjes uit nieuwsgierigheid.albertjan96 schreef:Ja, dat gebeurt wel vaker buiten de spits in de vakantie... Wat wil je hiermee zeggen?
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Ja, totaal niks vreemds aan. Daar komen waarschijnlijk ook de lage 'gemiddelde' op- en uitstapcijfers per dorp vandaan. Kijk je naar dezelfde tijd in de eerste week na de kerstvakantie, in januari, en er zitten al snel 10-20 reizigers in. Beiden (44 & 45) zijn eigenlijk puur studenten/scholierenlijnen.Durashift schreef:Vanmiddag, iets voor vieren, lijn 44 richting Tiel gezien op de kruising voor station Rhenen. Was een MB Sprinter (5102 uit mijn hoofd). Zover ik zag, geen passagiers..
maar ja, het is nu kerstvakantie..
Ik kijk zo nu en dan in de spits op OV-radar en wat opvalt is dat zelfs met 'lege' bussen en relatief weinig verkeersdrukte in Rhenen de overstap op de stoptrein in Kesteren grotendeels niet wordt gehaald.
-
- Berichten: 561
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
- Locatie: Arnhem
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Kun je ,voor de beeldvorming, hier eens posten wat je zoal gezien hebt op de OVradar? Tijden, vertragingen e.d. ?
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Ja, zal ik morgen doen. Ik heb er namelijk niet echt een lijst of Excel-bestand van gemaakt :)albertjan96 schreef:Kun je ,voor de beeldvorming, hier eens posten wat je zoal gezien hebt op de OVradar? Tijden, vertragingen e.d. ?
Lijn 44 van 14:41 uit Wageningen kwam zojuist in ieder geval met 4.16 minuten vertraging op station Kesteren aan.
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Ik zal maandag eens gaan kijken hoe het loopt met de 44/45 ;)
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Na in de vakantie al eens de overstap van Lijn 44 op de stoptrein naar Tiel te hebben gemist ging ik deze eerste volle schoolweek met enige scepsis tegemoet. Helaas was dit niet geheel onterecht. Van de vijf ritten Wageningen - Tiel (tijdsbestek was 13:41 - 18:11) heb ik bij maar liefst drie ritten de overstap in Kesteren gemist doordat Lijn 44/45 te laat was. In geen van de ritten was de bus overigens op tijd op het station in Kesteren, de vertraging varieerde van zo'n 2 tot 6 minuten. Hierdoor drie keer Lijn 44 in z'n geheel uitgezeten, een rit van om en nabij vijftig minuten. In dat geval is de werkelijke reistijd zo’n 90-100 minuten tussen de campus en huis (fietsen + wachten + reistijd Wageningen – Kesteren). Het is nota bene een afstand van hemelsbreed 25 km.
Ervaringen van deze week:
1) 's Ochtends meegemaakt dat een reiziger (oud & slecht ter been) niet in staat was de overstap van trein naar bus te halen omdat de trein iets vertraagd was (computer moest gereset worden). De chauffeuse reed gewoon weg ondanks een waarschuwing dat er nog iemand aan kwam.
2) De Sprinter City’s (Juijn/Krol) zijn in de spits vaak overvol [enkele reizigers konden niet mee (buiten de spits problemen met vouwfiets & kinderwagen meegemaakt, want is 4 zitplaatsen minder. O.a. op donderdag in Lijn 45 van 12:51 uit Tiel)].
3) Bij de halte Rhenen Tuinlaan wordt buiten de spits niet gewacht op de vertrektijd (=meethalte), waarschijnlijk om niet te veel vertraging op te lopen.
4) Overstaptijden in Kesteren zijn echt veel te krap, aankomst van .29 of .59 is de kritieke grens want dan kan in ieder geval een deel van de reizigers nog de trein in… Is de aankomsttijd later dan zijn het in de spits zo’n 10-20 reizigers die de overstap naar Tiel missen. Die blijven of in Kesteren achter of gaan terug Lijn 44/45 in.
5) Reizigers die tevergeefs de overstap van trein naar bus in Rhenen proberen te halen. Voor hen is de vertraging soms overigens een zegen.
6) Weinig logica in materieelinzet. Zo zat ik vandaag in Lijn 45 (10:51 uit Tiel) en werd er door Juijn met groot materieel gereden terwijl in de spits met klein materieel werd gereden…
7) Is de bus niet te laat in Kesteren dan is de trein dit wel. De reiziger en chauffeur/chauffeuse heeft geen flauw benul of de trein gemist is of dat deze zelf te laat is. Actuele reisinformatie in de bus (de trein heeft dit wel) of op station Kesteren is heel erg gewenst.
De aankomsttijden op station Kesteren (o.a. via OV-radar verkregen):
4 januari:
Lijn 45 – rit van 17:11 uit Wageningen, 17:32 in Kesteren
Lijn 44 – rit van 17:41 uit Wageningen, 18:00 in Kesteren
Lijn 45 – rit van 18:11 uit Wageningen, 18:25 in Kesteren
5 januari:
Lijn 45 – rit van 17:11 uit Wageningen, 17:34 in Kesteren
Lijn 44 – rit van 17:41 uit Wageningen, 17:55 in Kesteren
Lijn 45 – rit van 18:11 uit Wageningen, 18:24 in Kesteren
6 januari:
Lijn 44 – rit van 14:41 uit Wageningen, 15:00 in Kesteren
Lijn 44 – rit van 16:41 uit Wageningen, 17:05 in Kesteren
Lijn 45 – rit van 17:11 uit Wageningen, 17:32 in Kesteren
Lijn 44 – rit van 17:41 uit Wageningen, 17:59 in Kesteren
Lijn 45 – rit van 18:11 uit Wageningen, 18:28 in Kesteren
7 januari:
Lijn 44 – rit van 14:41 uit Wageningen, 15:02 in Kesteren
Lijn 45 – rit van 15:11 uit Wageningen, 15:27 in Kesteren
Lijn 44 – rit van 15:41 uit Wageningen, 15:58 in Kesteren
Lijn 45 – rit van 16:11 uit Wageningen, 16:27 in Kesteren
Lijn 44 – rit van 16:41 uit Wageningen, 17:04 in Kesteren
Lijn 45 – rit van 17:11 uit Wageningen, 17:33 in Kesteren
Lijn 44 – rit van 17:41 uit Wageningen, 17:57 in Kesteren
Lijn 45 – rit van 18:11 uit Wageningen, 18:31 in Kesteren
8 januari:
Lijn 44 – rit van 14:41 uit Wageningen, 14:59 in Kesteren
Lijn 45 – rit van 15:11 uit Wageningen, 15:28 in Kesteren
Lijn 44 – rit van 15:41 uit Wageningen, 16:00 in Kesteren
Lijn 45 – rit van 16:11 uit Wageningen, 16:28 in Kesteren
Lijn 44 – rit van 16:41 uit Wageningen, 16:59 in Kesteren
Lijn 45 – rit van 17:11 uit Wageningen, 17:26 in Kesteren
Lijn 44 – rit van 17:41 uit Wageningen, 17:58 in Kesteren
Lijn 45 – rit van 18:11 uit Wageningen, 18:31 in Kesteren
Ervaringen van deze week:
1) 's Ochtends meegemaakt dat een reiziger (oud & slecht ter been) niet in staat was de overstap van trein naar bus te halen omdat de trein iets vertraagd was (computer moest gereset worden). De chauffeuse reed gewoon weg ondanks een waarschuwing dat er nog iemand aan kwam.
2) De Sprinter City’s (Juijn/Krol) zijn in de spits vaak overvol [enkele reizigers konden niet mee (buiten de spits problemen met vouwfiets & kinderwagen meegemaakt, want is 4 zitplaatsen minder. O.a. op donderdag in Lijn 45 van 12:51 uit Tiel)].
3) Bij de halte Rhenen Tuinlaan wordt buiten de spits niet gewacht op de vertrektijd (=meethalte), waarschijnlijk om niet te veel vertraging op te lopen.
4) Overstaptijden in Kesteren zijn echt veel te krap, aankomst van .29 of .59 is de kritieke grens want dan kan in ieder geval een deel van de reizigers nog de trein in… Is de aankomsttijd later dan zijn het in de spits zo’n 10-20 reizigers die de overstap naar Tiel missen. Die blijven of in Kesteren achter of gaan terug Lijn 44/45 in.
5) Reizigers die tevergeefs de overstap van trein naar bus in Rhenen proberen te halen. Voor hen is de vertraging soms overigens een zegen.
6) Weinig logica in materieelinzet. Zo zat ik vandaag in Lijn 45 (10:51 uit Tiel) en werd er door Juijn met groot materieel gereden terwijl in de spits met klein materieel werd gereden…
7) Is de bus niet te laat in Kesteren dan is de trein dit wel. De reiziger en chauffeur/chauffeuse heeft geen flauw benul of de trein gemist is of dat deze zelf te laat is. Actuele reisinformatie in de bus (de trein heeft dit wel) of op station Kesteren is heel erg gewenst.
De aankomsttijden op station Kesteren (o.a. via OV-radar verkregen):
4 januari:
Lijn 45 – rit van 17:11 uit Wageningen, 17:32 in Kesteren
Lijn 44 – rit van 17:41 uit Wageningen, 18:00 in Kesteren
Lijn 45 – rit van 18:11 uit Wageningen, 18:25 in Kesteren
5 januari:
Lijn 45 – rit van 17:11 uit Wageningen, 17:34 in Kesteren
Lijn 44 – rit van 17:41 uit Wageningen, 17:55 in Kesteren
Lijn 45 – rit van 18:11 uit Wageningen, 18:24 in Kesteren
6 januari:
Lijn 44 – rit van 14:41 uit Wageningen, 15:00 in Kesteren
Lijn 44 – rit van 16:41 uit Wageningen, 17:05 in Kesteren
Lijn 45 – rit van 17:11 uit Wageningen, 17:32 in Kesteren
Lijn 44 – rit van 17:41 uit Wageningen, 17:59 in Kesteren
Lijn 45 – rit van 18:11 uit Wageningen, 18:28 in Kesteren
7 januari:
Lijn 44 – rit van 14:41 uit Wageningen, 15:02 in Kesteren
Lijn 45 – rit van 15:11 uit Wageningen, 15:27 in Kesteren
Lijn 44 – rit van 15:41 uit Wageningen, 15:58 in Kesteren
Lijn 45 – rit van 16:11 uit Wageningen, 16:27 in Kesteren
Lijn 44 – rit van 16:41 uit Wageningen, 17:04 in Kesteren
Lijn 45 – rit van 17:11 uit Wageningen, 17:33 in Kesteren
Lijn 44 – rit van 17:41 uit Wageningen, 17:57 in Kesteren
Lijn 45 – rit van 18:11 uit Wageningen, 18:31 in Kesteren
8 januari:
Lijn 44 – rit van 14:41 uit Wageningen, 14:59 in Kesteren
Lijn 45 – rit van 15:11 uit Wageningen, 15:28 in Kesteren
Lijn 44 – rit van 15:41 uit Wageningen, 16:00 in Kesteren
Lijn 45 – rit van 16:11 uit Wageningen, 16:28 in Kesteren
Lijn 44 – rit van 16:41 uit Wageningen, 16:59 in Kesteren
Lijn 45 – rit van 17:11 uit Wageningen, 17:26 in Kesteren
Lijn 44 – rit van 17:41 uit Wageningen, 17:58 in Kesteren
Lijn 45 – rit van 18:11 uit Wageningen, 18:31 in Kesteren
-
- Berichten: 4389
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Wellicht handig even aan te geven hoe laat de bus er moet zijn?
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Volgens dienstregeling is de rijtijd 16 minuten, dus .57 of .27 op Kesteren Station. De trein naar Tiel vertrekt om .00 (en .30 in de spits).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
De bus hoort er om .27 of .57 te zijn, de trein vertrekt om .59/.00 (officieel .00, maar vaak iets eerder omdat de deuren al voor .00 sluiten/motor gestart wordt). Een ruime minuut overstaptijd is echt nodig als er 10-20 mensen in- en uitchecken in de bus en op het station. Daardoor kan soms maar een deel de overstap halen.CamilleKreemers schreef:Wellicht handig even aan te geven hoe laat de bus er moet zijn?
-
- Berichten: 4389
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Wat is de gedachte achter de tijdswijziging dan?
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Heeft iemand al een bericht gestuurd naar arriva? Hoe reageerden ze?
Ik heb geen onderschrift
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Het aantal passagiers rechtvaardigde (in de ogen van de provincie) niet meer een 30 minuten dienst van Tiel naar Wageningen. Nu is er 1x per uur een directe bus en 1x per uur een bus die er wat langer over doet maar met een overstap in Kesteren nog steeds een snelle verbinding tussen Wageningen en Tiel biedt. Helaas gooit de verkeersdrukte rondom de brug bij Rhenen wel een roet in het eten bij het halen van deze aansluiting.CamilleKreemers schreef:Wat is de gedachte achter de tijdswijziging dan?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 39 gasten