‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Aking »

Het is weer zover 8-)

In tien minuten van Utrecht naar Amsterdam met een razendsnelle zweeftrein. Als het aan de ontwikkelaars van de Atrain ligt wordt dit over vijf jaar werkelijkheid.

Dat schrijft het Algemeen Dagblad. De krant sprak met Jim Schoot en Bearnd Hylkema van het technisch ontwerp- en adviesbureau Novus Finitor in Leeuwarden. Zij werken al vier jaar aan de Atrain, een zweeftrein. En als het aan hen ligt, rijdt de Atrain al over vijf jaar in tien minuten van Amsterdam naar Utrecht.

“De techniek is er, er kan worden gewerkt met de huidige treinrails en zelfs met de blauwgele NS-treinen die nu gebruikt worden.” De eerste contacten met ProRail en NS zijn al gelegd en ook de Technische Universiteiten van Delft en Twente hebben de Atrain al omarmd.

Meer bij De Utrechtse Internet Courant
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Durashift »

Er is veel geld nodig, lees ik.. zal wel wat langer duren dan 5 jaar.
HSL lijkt mij een beter traject om op te testen, denk ik.. Is toch al jaren grotendeels een testbaan. :wink:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Z2N »

Eerlijk gezegd denk ik niet dat Amsterdam-Utrecht ook echt een traject is waar je met 400+ km/h zou willen rijden, gezien de 'goede' staat van het inklinkende spoor...
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Ardan »

Ik dacht even dat ik Rick Visser hoorde :shock:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Vinny »

Bovendien kost het veel geld, gaat de uitvoering heel lang duren en is de toegevoegde waarde voor de reiziger praktisch nihil, omdat de meeste tijd verloren gaat door geschuif op emplacementen, beschikbaarheid afwachten van het perron op de stations, en het overstappen op voor- en na transport.

Tussen veel adressen in Amsterdam en in Utrecht is de trein al het snelste en comfortabelste vervoersmiddel en kent bovendien een marktaandeel van rond de 60%. Dat valt dus ook niet te verbeteren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Hainje »

Is het alweer 1 april! :shock:
🍉
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door n-evo »

Ik heb in m'n korte leven een zweeftreinplan al een stuk of vier keer voorbij zien komen, zelfs met artikels in Het Parool.

In 2008 kon het al zo ver zijn! Toen in 2011! Toen in 2014! Nu al in 2020!

:roll:
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Bemined »

Sorry hoor, maar dit klinkt absoluut onrealistisch. Non-stop Utrecht-Amsterdam kan nu in 24 minuten. Hiervan bestaat circa 9 minuten uit trajecten met baanvaksnelheid van 80km/u of lager vanwege krappe bogen. Dus tenzij men de middelpuntvliedende kracht weet op te heffen ga je die 10 minuten niet halen met bestaand spoor. Alleen op Amsterdam Amstel - Utrecht Zuilen kan nu doorgereden worden, maar dat is slechts 32 kilometer. Om daar 400km/u te halen heb je een vermogen van zo'n 15MW nodig, en dan kost het je 7 minuten, plus de 9 minuten in de krappe bogen rondom Amsterdam en Utrecht is 16 minuten. En dan negeer ik voor het gemak de bogen rond Breukelen waar je volgens mij ook niet zomaar 400km/u kan gaan rijden.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door n-evo »

Interessante hiervan is wel dat de bestaande infra aangepast kan worden, waar bij huidige zweeftreinen een compleet nieuw systeem gebouwd moet worden wat nog lastig in te passen is binnen steden ook. Het tijdsbestek is alleen compleet onrealistisch. Ik word altijd een beetje moe van die leuzen "Binnen paar jaar kan het" - hou toch op. Eer dat de boel getest is, uitgerold kan worden, etc. etc. ben je zo tien jaar verder. Helemaal bij een compleet nieuw systeem.
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Bemined »

Techniek kan op zich best interessant zijn, maar het probleem met dat soort uitvindingen is dat ze vaak de realiteit kwijtraken als het gaat om toepassing ervan. Ik kon niet zo snel vinden of omgebouwde sporen nog bruikbaar zijn voor reguliere treinen, met name op gebied van wissels. Het grootste knelpunt met nieuwe spoortechnologie invoeren is namelijk dat het ondoenlijk is om een compleet netwerk in een keer om te bouwen, het moet dus gefaseerd en dat kan alleen als hybride gebruik mogelijk is. Maar het lijkt me nog steeds sterk dat je een normale spoorlijn zomaar kan ombouwen tot hogesnelheidslijn, want een hogesnelheidslijn vereist ruimere bogen, grotere afstand tussen de sporen en hogere precisie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Vinny »

Zweeftreinen vind ik een interessante techniek, maar ik zou het willen toepassen voor verbindingen die er nu nog niet liggen. Ik denk dat je ook met reeëlere snelheden wel goed kan besparen op energiekosten omdat je de wrijving met de ondergrond wegneemt. Ik denk echter dat de eerste toepassing gezocht moet worden in nieuwe steden of in steden die een nieuw transportnetwerk willen opzetten. Ook in landen die nu amper een spoorwegnet hebben maar daar wel in willen investeren kan het wellicht een kansrijke optie zijn.

In Nederland is dit niet nodig.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door n-evo »

Zweeftreinen zijn bij uitstek in Nederland handig omdat op relatief korte stukken hoge snelheden behaald kunnen worden zonder belachelijk lange remweg. Maar ja, zie zo'n lijn maar effe naar Amsterdam Centraal te krijgen.

Uiteindelijk sneuvelen wereldwijd steeds alle serieuze plannen om magneettreinen over langere afstanden aan te leggen. De kosten zijn simpelweg te hoog.
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Bemined »

Vinny schreef:Ik denk dat je ook met reeëlere snelheden wel goed kan besparen op energiekosten omdat je de wrijving met de ondergrond wegneemt.
Bij snelheden van 200km/u kan een zweeftrein inderdaad best energie efficiënt zijn. Alleen niet zo zeer door de rolweerstand, want die is sowieso al aanzienlijk kleiner dan de luchtweerstand. De winst zie meer in het ontbreken van de slip, bij de huidige vorm van aandrijving is het, zeker met hard afremmen van hoge snelheid, onvoldoende mogelijk om de remenergie terug te winnen. De aandrijving van zweeftreinen zou naar wat ik begrijp beter in staat zijn de energie terug op te vangen zodat deze opnieuw gebruikt kan worden.Je bespaart dus een beetje op versnellen, maar veel op het afremmen.

Maar dat gaat inderdaad niet op als je 400km/u gaat rijden, de luchtweerstand is dan dusdanig groot dat je energieverbruik gigantisch wordt, en energie die je verspilt aan het tegengaan van de luchtweerstand krijg je niet terug bij het afremmen. Dus hoe langer je op 400km/u rijdt, hoe meer energie je verspilt, en waarschijnlijk verbruik je uiteindelijk meer dan een gewone trein. Tenzij je in vacuumtunnels gaat rijden natuurlijk, maar dat is weer een peperduur grapje.
n-evo schreef:Zweeftreinen zijn bij uitstek in Nederland handig omdat op relatief korte stukken hoge snelheden behaald kunnen worden zonder belachelijk lange remweg.
Het moet natuurlijk wel comfortabel blijven voor de reizigers, zeker als je staanplaatsen toelaat, dus je zult alsnog aan een remweg van zo'n 4 kilometer vast zitten vanaf 400km/u. Maar het grootste nadeel zal zijn dat je zonder megainvesteringen bijna nergens die snelheid kan gaan halen, er zijn veel te weinig rechte stukken spoor in Nederland, en een zweeftrein zal weinig veranderen aan de snelheid waarmee je comfortabel en veilig door bochten kan rijden. Het is dus puur theoretisch handig voor Nederland, maar in de praktijk heb je er weinig aan doordat je het halve land moet verbouwen om die winst te kunnen pakken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Vinny »

Mijn stelling is dat de railinfrastructuur in Nederland vrijwel overal al geschikt is voor snelheden boven de 140 km/h in regulier reizigersvervoer als er niet veel te dogmatisch door de veiligheidsautoriteiten wordt gedacht over aanpassingen in de treinbeveiligssystemen en met een remcurve werkt uit de prehistorie. Tussen Utrecht en Amsterdam moet met geschikt materieel gewoon 200 km/h gereden kunnen worden. Dat is destijds als randvoorwaarde meegegeven bij de verdubbeling van het spoor zo'n 10 jaar geleden. De reden dat het niet kan heeft meer bureaucratische dan technische reden volgens mij.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door trolly »

Ardan schreef:Ik dacht even dat ik Rick Visser hoorde :shock:
Dat heb je goed gehoord.
Laatst gewijzigd door trolly op za 09 jan 2016, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Bemined »

Vinny schreef:Mijn stelling is dat de railinfrastructuur in Nederland vrijwel overal al geschikt is voor snelheden boven de 140 km/h in regulier reizigersvervoer
Dat zal je vies tegenvallen denk ik, Nederland als dichtbevolkt land kent een spoornet met veel bochten en knooppunten met grote emplacementen waar niet hard gereden kan worden volgen elkaar kort op. En dan heb je op de meerderheid van de trajecten ook nog perrons langs de vrije baan liggen voor de sprinters waar je niet met 200km/u voorbij kan rijden met een intercity zonder extra maatregelen. Er zijn slechts enkele trajecten zijn waar je echt harder kan gaan rijden indien de beveiliging dat toelaat.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Vinny »

Geschikt voor hogere snelheden:
Hoofddorp-Delft
Amsterdam-Houten
Weesp-Zwolle
Utrecht-Woerden
Eindhoven-Venlo
Schiphol-Breda (HSL-spoor)

Geschikt te maken voor hogere snelheden:
Utrecht-Arnhem (gepland in het kader van de HSL-oost ontwikkelingen)
Zwolle-Groningen (bochtafsnijdingen gepland)

Zelf zou ik nog kijken of de verbinding tussen Utrecht en Limburg nog wat te versnellen is. Volgens mij kun je wel een aardige slag maken als de snelheid op dit stuk spoor omhoog kan, maar dan moeten de dienstregelingsknopen in Brabant en Limburg wel herontworpen worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Bemined »

Dan heb je een andere definitie van 'geschikt voor hogere snelheden' en 'vrijwel overal' :P Slechts gedeeltes van de genoemde trajecten zijn geschikt voor een beperkte snelheidsverhoging.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Vinny »

Een wisselstraat die geschikt is voor 80 km/h in plaats van de huidige 40 is ook al een verbetering hé. De grootste misvatting is dat 200 km/h "altijd en overal" zou moeten. Met als hoogtepunt de aanleg van station Lelystad dat helemaal ontworpen moest worden op passerende treinen van 200 km/h terwijl in de praktijk iedere intercity daar gewoon stopt... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Bemined »

Vinny schreef:Een wisselstraat die geschikt is voor 80 km/h in plaats van de huidige 40 is ook al een verbetering hé.
Natuurlijk, maar 80km/u is niet "boven de 140 km/h" en "vrijwel overal".
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Vinny »

Met snelheden boven de 100 km/h door Utrecht scheuren, dat is echt totaal onnodig gegeven het feit dat alle treinen op Utrecht Centraal halteren. Als het doorstroomstation af is dan kunnen de treinen wel een stuk sneller hun perron bereiken dan vroeger. Ik vind de opmerking; ja maar dat is niet altijd en overal 200 km/h dan ook getuigen van onnodige bitterheid. Het is toch gewoon een verbetering?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door VIRM »

Dat geld voor een zweeftrein kun je inderdaad beter inzetten om trajecten op te waarderen naar 200 km/uur. Als je dat op sommige trajecten ook nog eens combineert met PHV, dan heb je toch een mooi aanbod?

Heeft NS nu materieel dat 200 kan, behalve de te bestellen ICNG?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:Tussen Utrecht en Amsterdam moet met geschikt materieel gewoon 200 km/h gereden kunnen worden. Dat is destijds als randvoorwaarde meegegeven bij de verdubbeling van het spoor zo'n 10 jaar geleden. De reden dat het niet kan heeft meer bureaucratische dan technische reden volgens mij.
Dan heb je het (tot de komst van ICNG) dus alleen over de ICE. 160 rijden is al niet heel comfortabel op die lijn, laat staan 200...

Dat de spoorbaan langzaam wegzakt in de slappe bodem lijkt me toch vooral een technisch probleem.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Bemined »

Vinny schreef:Ik vind de opmerking; ja maar dat is niet altijd en overal 200 km/h dan ook getuigen van onnodige bitterheid. Het is toch gewoon een verbetering?
Kun je nou werkelijk niet lezen? :N Je blijft maar doordrammen over emplacementen zoals Utrecht, terwijl dat maar een klein deel van mijn reactie was. Lang niet alle bochten en emplacementen liggen op plaatsen waar de intercity's stoppen, en aspect van stations langs de vrije baan negeer je ook. Ik ontken nergens dat er trajecten zijn waar de snelheid omhoog kan, ik geef alleen aan dat dit er veel minder zijn dan jij aangeeft. Tenzij je voorstelt om met 200km/u langs perrons met wachtende reizigers te rijden zul je op de meerderheid van de genoemde trajecten gelijk weer op de rem moeten trappen als je de 200km/u aantikt en is je winst beperkt (je hebt 10 kilometer onafgebroken stuk spoor zonder perrons, krappe bogen en overwegen nodig wil je een minuut winst pakken).
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door trolly »

Bemined schreef:Je hebt 10 kilometer onafgebroken stuk spoor zonder perrons, krappe bogen en overwegen nodig wil je een minuut winst pakken.
Zolang onze Delftse zweefmeukboys dat sommetje niet maken, stroom ik niet over van vertrouwen in dit project. :D
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten