‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Hainje »

Wel erg ver gezocht en erg hypothetische voorbeelden hoor Bemined.
🍉
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Dennenboom »

Vinny schreef:Een wisselstraat die geschikt is voor 80 km/h in plaats van de huidige 40 is ook al een verbetering hé. De grootste misvatting is dat 200 km/h "altijd en overal" zou moeten. Met als hoogtepunt de aanleg van station Lelystad dat helemaal ontworpen moest worden op passerende treinen van 200 km/h terwijl in de praktijk iedere intercity daar gewoon stopt... :roll:
Is de baanvaksnelheid tussen Utrecht en Eindhoven overigens nog altijd 130? Dan zou er daar al winst te behalen zijn als de baanvaksnelheid van Utrecht - Eindhoven van 130 naar 140 gaat. Als je op driekwart van het traject 140 zou rijden scheelt dat 2 minuten t.o.v. 130. Kleine stapjes kunnen inderdaad veel opleveren.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Z2N »

Bemined schreef:
Z2N schreef:Als mensen zo dom zijn om met ogen dicht en oordoppen in langs de rand van het perron te lopen zijn ze onverantwoord bezig, maar om je vanwege deze mensen te beperken in de kwaliteit van dienstverlening is toch jammer.
Dat jij nou zo dom bent om niet door te hebben dat dergelijke ongelukken vaak een samenloop van omstandigheden zijn, en dat jij nou te dom bent om te snappen dat er nog zoiets als onwel worden is, is geen reden om anderen uit te maken voor dom en onverantwoord.
Sowiezo vind ik het nogal onterecht om mensen zonder verdere reden als 'dom' te bestempelen. Ik kom met een beargumenteerd betoog, en vervolgens ben ik ineens de boeman. Tenzij je je aangesproken voelde omdat je wel eens met je ogen dicht en oordoppen in langs de rand van het perron staat. (A)
Bemined schreef: Daarnaast is het risico bij een aanrijding voor de trein ook een stuk groter. Van een aanrijding met een persoon zal de trein niet zo snel ontsporen, maar tijdens een aanrijding met een scootmobiel (in Rotterdam vallen die wel eens van het perron af, dus maak je borst maar nat als straks de treinen rolstoeltoegankelijk zijn) met 200km/u zou ik toch liever niet in die trein zitten.


Als er sprake is van gevaar dienen mensen in te grijpen, vandaar dat nu al alle perrons voorzien zijn van infozuilen met SOS-knop. Bij snelheden van meer dan 160 km/h zijn overwegen niet toegestaan, en dat zou ik dan ook gewoon invoeren als we in Nederland ooit zover komen. En als er problemen zijn met scootmobielen die van het perron afvallen hebben we een ander probleem, dat heeft niet zoveel te maken met de snelheid van de treinen die passeren. :X
Het lijkt me gewoon onverstandig om het risico juist bewust te gaan vergroten omdat er een paar mensen zijn die opgewonden raken van 200km/u.
Wie had gezegd dat ik voorstander was van het verhogen van de snelheden omdat dat mij opwindt? :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Durashift »

Z2N schreef:
Durashift schreef: En die statistiek uit Frankrijk.. uit jouw (Z2N) reisverslag begreep ik juist dat er tegenwoordig nog maar weinig treinen in een hoge frequentie rijden... :wink:
Dat hangt natuurlijk sterk af van de regio waar je bent, in de Elzas wordt er op de sneltrein-as Straatsburg - Mulhouse (- Basel) in de spits ieder kwartier tot half uur gereden (deels met TGV's), en dat met treinen die 200 tot 220 kilometer per uur rijden, langs perrons. Het zijn vooral de hoofdassen waar er veel verkeer is, vaak zijn dat echter ook de lijnen met veel snel verkeer.
Hmm, okay. Echt direct langs het spoor OF een baan ertussen?
Z2N schreef:(..) je moet dan eerder denken aan lijnen als Amsterdam - Utrecht - Eindhoven, waar niets in de weg staat om met 160 km/h te rijden (behalve misschien de belabberde spoorligging en de veiligheidsmaffia bij de enkele overgebleven spoorwegovergangen en de perrons langs het doorgaande spoor).
Na A'dam Holendrecht en voor Utrecht Zuilen kan ik mij hierbij iets voorstellen.. zit een baan tussen..
Maar met 200 km/h langs Culemborg en Zaltbommel.. op een koude, winderige herfstavond.. lijkt mij niet prettig op het perron...
Ik heb een keer in Zaltbommel gestaan.. niet echt aangenaam.. zo hoog boven het maaiveld..
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Bemined »

Z2N schreef:Sowiezo vind ik het nogal onterecht om mensen zonder verdere reden als 'dom' te bestempelen. Ik kom met een beargumenteerd betoog, en vervolgens ben ik ineens de boeman.
Waarom doe je dat dan zelf keihard? Of vind jij het wel acceptabel om mensen die je niet bij naam noemt voor zaken uit te maken, maar is het opeens schandalig als dat persoonlijk gebeurt? En ik weet niet wat jij onder beargumenteerd verstaat, maar stellen dat je niet kunt voorstellen waar het gevaar zit en vervolgens mensen die voor dom uitmaken en zelfs te beweren dat het hun eigen schuld is als ze iets overkomt noem ik nou niet echt een sterke argumentatie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Z2N »

Durashift schreef:
Z2N schreef:
Durashift schreef: En die statistiek uit Frankrijk.. uit jouw (Z2N) reisverslag begreep ik juist dat er tegenwoordig nog maar weinig treinen in een hoge frequentie rijden... :wink:
Dat hangt natuurlijk sterk af van de regio waar je bent, in de Elzas wordt er op de sneltrein-as Straatsburg - Mulhouse (- Basel) in de spits ieder kwartier tot half uur gereden (deels met TGV's), en dat met treinen die 200 tot 220 kilometer per uur rijden, langs perrons. Het zijn vooral de hoofdassen waar er veel verkeer is, vaak zijn dat echter ook de lijnen met veel snel verkeer.
Hmm, okay. Echt direct langs het spoor OF een baan ertussen?
Nee, direct langs het spoor. Op het baanvak tussen Lingolsheim aansluiting (bij Straatsburg) en Richwiller (bij Mulhouse) is bijvoorbeeld ruim 90 kilometer lang de baanvaksnelheid 220 km/h (met uitzondering van station Colmar waar het 200 is), en daar hebben de meeste stations alleen een perron aan de hoofdsporen. En ja, dat is snel, maar voordat er een trein binnen komt wordt er netjes omgeroepen, op het perron is er duidelijk een gele streep aangebracht, en dus kraait er geen haan naar.

Als voorbeeldje: dit is station Sélestat (Elzas), een regionaal spoorwegknooppunt. TGV's rijden hier met 220 km/h door het station.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Z2N »

Bemined schreef:
Z2N schreef:Sowiezo vind ik het nogal onterecht om mensen zonder verdere reden als 'dom' te bestempelen. Ik kom met een beargumenteerd betoog, en vervolgens ben ik ineens de boeman.
Waarom doe je dat dan zelf keihard? Of vind jij het wel acceptabel om mensen die je niet bij naam noemt voor zaken uit te maken, maar is het opeens schandalig als dat persoonlijk gebeurt? En ik weet niet wat jij onder beargumenteerd verstaat, maar stellen dat je niet kunt voorstellen waar het gevaar zit en vervolgens mensen die voor dom uitmaken en zelfs te beweren dat het hun eigen schuld is als ze iets overkomt noem ik nou niet echt een sterke argumentatie.
Ik zeg alleen maar dat er geen bewijs is dat het risico op aanrijdingen bij hogere snelheden groter is, en dat mensen zelf de belangrijkste rol hebben in de veiligheid op het perron door de waarschuwingen op te pikken. Dat vergt voor een deel van de reizigers een verandering in denken, voor die mensen die zichzelf niet onder controle hebben is er echter nu al veel risico, als iemand onwel wordt hebben we de SOS-knop waarmee heel snel het treinverkeer stilgelegd kan worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Bemined »

Dat bewijs is er wel degelijk, de vraag is meer of het significant is of niet. En daarbij wordt over het algemeen gebruik gemaakt van dat er bewezen moet worden dat het aanvaardbaar is, en niet andersom. "In het buitenland gaat het bijna altijd goed" is niet een erg sterk argument hierover. Je vergeet dat ongevallen in een klein hoekje zitten, en ook iemand die altijd alle veiligheidsmaatregelen in acht neemt kan toch door onverklaarbare reden door eigen schuld iets overkomen. Dat is het verschil tussen theorie en de praktijk, te stellen dat het eigen schuld is en mensen dom te noemen getuigd van weinig respect en inlevingsvermogen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Z2N »

Als je me het bewijs kan geven dat de snelheid verhogen, in combinatie met het geven van meer waarschuwingen in beeld en geluid, alsnog voor meer ongelukken zorgt dan in de huidige situatie met weinig waarschuwingen, kan je me ten minste overtuigen. -o-
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Vinny »

Beminded schreef:Dat is dus absoluut niet waar, het is wel degelijk gevaarlijker,
Mythbusters niet gezien? De aanzuigende werking van een langsrijdende intercity is er nauwelijks, bovendien kan een mens met een gewoon gewicht daar gewoon tegen. Als de trein 200 km/h in plaats van 140 km/h verandert daar helemaal niets aan. Het wordt pas gevaarlijk als je zo dicht langs de perronrand loopt dat je je evenwicht kan verliezen of bij spelende kinderen op het perron. Maar dan is 80 km/h ook al levensgevaarlijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Vinny »

Dennenboom schreef:
Vinny schreef:Een wisselstraat die geschikt is voor 80 km/h in plaats van de huidige 40 is ook al een verbetering hé. De grootste misvatting is dat 200 km/h "altijd en overal" zou moeten. Met als hoogtepunt de aanleg van station Lelystad dat helemaal ontworpen moest worden op passerende treinen van 200 km/h terwijl in de praktijk iedere intercity daar gewoon stopt... :roll:
Is de baanvaksnelheid tussen Utrecht en Eindhoven overigens nog altijd 130? Dan zou er daar al winst te behalen zijn als de baanvaksnelheid van Utrecht - Eindhoven van 130 naar 140 gaat. Als je op driekwart van het traject 140 zou rijden scheelt dat 2 minuten t.o.v. 130. Kleine stapjes kunnen inderdaad veel opleveren.
Volgens mij geldt dat met name voor de passage door Vught, waar ook nog een lelijke overweg in verstopt zit. In de huidige plannen wordt dat daar ook aangepast, want met PHS voldoet de overweg daar ook niet meer. Als je infrastructuur dan meteen aanpast waardoor er veilig harder gereden kan worden heb je winst. Ik denk dat wanneer de dienstregelingsknopen in Brabant en Limburg verder geoptimaliseerd worden je met betrekkelijk eenvoudige middelen al minuten kan pakken. Het hangt natuurlijk ook wel af van de rest van de investeringen. Maar de politiek hoor je eigenlijk nauwelijks over de mogelijkheden van de spoorlijn terwijl het reizigerspotentieel wel groter is dan naar het noorden. Limbug is veel dichter bevolkt dan de noordoostelijke provincies en Eindhoven heeft ook meer treinreizigers dan Zwolle op het station.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Bemined »

Vinny schreef:De aanzuigende werking van een langsrijdende intercity is er nauwelijks, bovendien kan een mens met een gewoon gewicht daar gewoon tegen.
Wie beweert er dan dat de aanzuigende werking het (enige) risico is? Het feit dat je remweg bij 200km/u verdubbelt ten opzichte van 140km/u lijkt me genoeg reden om zeer voorzichtig te zijn met zo'n snelheidsverhoging.
Z2N schreef:Als je me het bewijs kan geven dat de snelheid verhogen, in combinatie met het geven van meer waarschuwingen in beeld en geluid, alsnog voor meer ongelukken zorgt dan in de huidige situatie met weinig waarschuwingen, kan je me ten minste overtuigen.
Je mist het punt nu. Een groter bord 'let op' zorgt er niet voor dat het gevaar minder wordt. Bij gelijkblijvende situatie zal het gevaar groter worden, en daarom is het aan degene die deze verandering wil doorvoeren om waar nodig maatregelen voor te stellen en aan te tonen dat deze aanvaardbaar zijn. Het kan zijn dat een bord helpt, maar dat moet dus aangetoond worden. En daarbij rekening houdend met verschillende potentiële risico's, dat je mensen bij volle verstand en gezondheid kan waarschuwingen in beeld en geluid wil ik best geloven, maar denk ook aan andere doelgroepen.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Durashift »

Z2N schreef: (...)

Nee, direct langs het spoor. Op het baanvak tussen Lingolsheim aansluiting (bij Straatsburg) en Richwiller (bij Mulhouse) is bijvoorbeeld ruim 90 kilometer lang de baanvaksnelheid 220 km/h (met uitzondering van station Colmar waar het 200 is), en daar hebben de meeste stations alleen een perron aan de hoofdsporen. En ja, dat is snel, maar voordat er een trein binnen komt wordt er netjes omgeroepen, op het perron is er duidelijk een gele streep aangebracht, en dus kraait er geen haan naar.

Als voorbeeldje: dit is station Sélestat (Elzas), een regionaal spoorwegknooppunt. TGV's rijden hier met 220 km/h door het station.
Okay.. ziet er niet al te snel uit op beeld. Wél een smal perron.. laag en met de bouwhekken erbij niet echt breed..
Lijkt mij geen pretje.. maar het zal wel goed gaan.. alle jaren al dat de TGV rijdt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Vinny »

Het punt is dus dat de toename van de remweg helemaal niet relevant is in de veiligheidsdiscussie. Als je wil dat treinen altijd moeten kunnen stoppen als iemand van het perron valt moet de maximumsnelheid beperkt zijn tot 40 km/h (het maximum dat we in Nederland hebben als er "Rijden op Zicht" geldt) en niet 140... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Bemined »

Je denkt veel te zwart wit, je kunt niet redeneren 'met 140km/u is er geen garantie dat de machinist op tijd kan stoppen dus 200km/u maakt geen verschil', met die redenatie zouden de maatregelen die Z2N voorstelt ook helemaal niet nodig zijn en zou je gewoon de snelheid van de ene op de andere dag kunnen verhogen (mits de rest van de infra het aan kan). :roll:

Volgens mij heeft dit ondertussen ook vrij weinig meer met het onderwerp te maken...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Wubbo »

Volgens mij zijn er in Nederland niet of nauwelijks situaties te vinden waar je, als je 140 km/h rijdt, kan zien dat er tussen de rails iets aan de hand is en dan nog op tijd kan stoppen. Die situatie verandert dus niet als je harder gaat rijden. Wel wijzigt de impact van je botsing (en daarom wordt, ook in de discussie hier, ook als eis genoemd dat de overwegen weg moeten). Maar zolang het risico van van-het-perron-vallen niet groter wordt door harder rijdende treinen en we weten dat je bij 140 km/h ook plat bent als je van het perron valt, zie ik niet hoe het risico groter wordt?

Overigens zijn er natuurlijk meer zaken die meespelen dan alleen dit. Energieverbruik speelt zeker mee, maar een leuke discussie zou ook kunnen zijn dat de trein, doordat hij sneller is, meer reizigers trekt die anders in de auto zouden zitten. Het wegverkeer is gevaarlijker dan het treinverkeer, dus wat is dan uiteindelijk het saldo?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Z2N »

Eigenlijk is het heel simpel om argumenten te bedenken voor de versnelling van de treindienst: als er ten zuiden van Eindhoven richting Maastricht 160 gereden kan worden kan de reistijd zodanig bekort worden, dat er in Maastricht een volknoop op het hele en het halve uur gerealiseerd kan worden. Dit draagt bij aan betere aansluitingen naar het streekvervoer en de regionale treinen, hetgeen meer reizigers oplevert. Als tussen de IC-stations in Limburg de rijtijd gemiddeld 1,5 minuut korter gemaakt kan worden is kan de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] al om :26/:56 in Maastricht staan (tegenover :34/:04 nu), waardoor zelfs met een korte wachttijd van enkele minuten op het station alle streekbussen goed op de trein aan kunnen sluiten (en v.v.). Versnel je de andere kant op (richting Utrecht) is er een nog betere aansluiting te realiseren: de korte aansluiting op de NoordOost. Als je deze kunt verzekeren, verkort je de reistijd tussen Maastricht en Zwolle met een half uur, door slechts enkele minuten van de rijtijd van de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] te halen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Bemined »

De echte vraag is echter of de vereiste investeringen in de infrastructuur en het hogere energieverbruik het waard zijn. Ik kan ook wel tig voorbeelden plannen waar het OV sneller en beter van wordt, maar dat zegt niets of het verstandig is of niet.
Wubbo schreef:Volgens mij zijn er in Nederland niet of nauwelijks situaties te vinden waar je, als je 140 km/h rijdt, kan zien dat er tussen de rails iets aan de hand is en dan nog op tijd kan stoppen.
Een machinist hoeft het niet zelf te doen, hij kan ook via een noodoproep zijn of een tegenligger met gevaarsein gewaarschuwd worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Z2N »

De inversteringen zijn vrij beperkt , omdat de lijnen zelf zijn veelal al wel geschikt voor 160 km/h (of sneller). Het ATB-systeem moet toch al vervangen worden, en op veel trajecten zal al ETCS worden geïnstalleerd wat hogere snelheden toelaat. En het energieverbruik zal wat hoger zijn (en dus meer kosten), maar de stroom is groen (en levert dus minder schade op voor het milieu), en de kleine kostentoename wordt al gecompenseerd door efficiëntere roosters, en door de betere aansluitingen en kortere reistijden ontstaat er een winstsituatie voor NS.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Durashift »

Spanning naar 3Kv brengen..

Idee van Arcadis.. ProRail staat erchter.

Door de spanning op de bovenleiding te verdubbelen, kunnen er meer treinen op het spoor rijden. Ook kunnen Sprinters dan sneller optrekken en wordt energie bespaard. Ontwerp- en consultancyfirma Arcadis in Amersfoort snapt niet waarom dat nu al niet gebeurd, schrijft De Telegraaf.

"Het is al een tijd bekend bij NS en Prorail. En financieel is het haalbaar", zegt Cécile Cluitmans van Arcadis tegen de krant. De kosten van 735 miljoen euro zijn volgens haar in acht jaar terugverdiend.

Het spoornetwerk in Nederland wordt gevoed met een spanning van 1,5 kilovolt. Dat is een van de laagste in Europa, zegt Cluitmans. "En hoe lager de spanning, des te meer stroom je nodig hebt, weten we uit de natuurkunde."

Op de hogesnelheidslijnen en op de Betuweroute wordt een spanning van 25 kilovolt gebruikt. Dat gaat de ingenieurs van Arcadis te ver omdat zo'n spanning heel veel extra geld kost. Een verdubbeling is veel goedkoper en net zo effectief, aldus Cluitmans.


Lees het laatste stukje bij de bron: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1431110 ... elijk.html
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door reisthijs »

Ik lees het dan liever bij de bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2499 ... or___.html
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Bemined »

Z2N schreef:De inversteringen zijn vrij beperkt , omdat de lijnen zelf zijn veelal al wel geschikt voor 160 km/h (of sneller).
Veel nieuw aangelegde lijnen wel ja, maar op bestaande lijnen zullen toch hier en daar de nodige aanpassingen gedaan moeten worden vermoed ik. Zeker als er hier en daar nog bochten zitten die maar voor 130 of 140km/u geschikt zijn, wat op de nodige trajecten het geval is, want afremmen tot 130 en weer optrekken tot 160 na elke bocht is erg slecht voor het energieverbruik.
Z2N schreef:maar de stroom is groen (en levert dus minder schade op voor het milieu)
Ik mag toch hopen dat je dit niet serieus meent, groene stroom als argument waarom je je energieverbruik mag verhogen :N Energieverbruik bij constante snelheid is circa 50% hoger bij 160km/u. Gemiddeld over de hele rit zal het iets lager uitvallen omdat het accelereren tot 140km/u gelijk blijft, totale aandeel is afhankelijk van hoe lang de afstand is tussen twee stations en wanneer je begint met uitrollen (wat dan weer ongunstig is voor de reistijd).
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Z2N »

Als de schade voor het milieu beperkt blijft is er geen enkel argument te bedenken waarom stroomverbruik boven kortere reistijden, betere aansluitingen en dus meer reizigers zou moeten staan. Het sneller rijden levert meer energieverbruik op, maar dit wordt gecompenseerd door efficiëntere roosters, lagere behoefte in materieel, en reizigersgroei door betere verbindingen.

Als voorbeeld: Utrecht - 's-Hertogenbosch heeft alleen bij Geldermalsen en bij de Maasbrug in 's-Hertogenbosch bogen die geen 160 toelaten, als je zou willen zou je van de Galgenwaard in Utrecht tot station Geldermalsen 160 km/h kunnen rijden en drie minuten rijtijd kunnen sparen. Als de bocht in Vught dan aangepast kan worden (wat onder PHS al zou gebeuren), kan er ook tussen 's-Hertogenbosch en Boxtel-Noord, en tussen Boxtel en Eindhoven 160 km/h gereden worden. Dit levert dan bij elkaar zes minuten tijdwinst op, zonder extra spooraanpassingen en buitenproportionele snelheidsverhogingen, en dat zorgt voor de snelle overstap tussen de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] en de (12)500.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door n-evo »

Z2N schreef:Als de schade voor het milieu beperkt blijft is er geen enkel argument te bedenken waarom stroomverbruik boven kortere reistijden, betere aansluitingen en dus meer reizigers zou moeten staan.
NS wil in 2025 volledig groen gaan toch?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Bericht door Tochjo »

Nee, vanaf 2018, op windenergie van nieuw te bouwen windparken. Zie deze pagina.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten