Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Omdat Ede geen hol geeft om Veenendaal. Daarom hebben ze ook het tunneltje onder de snelweg afgesloten voor auto's.
Ik heb geen onderschrift
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door 0318 »

regenmaker schreef:Waarom maken ze die tunnel niet wat hoger? Is toch niet praktisch zo?
Daar was vele jaren geleden sprake van, maar men vond de paar minuten reistijdwinst (bussen reden toen nog om via Nieuweweg Noord en Klompersteeg) niet opwegen tegen de miljoeneninvestering. Bovendien zou een diepere tunnel ook meer vrachtverkeer faciliteren, dat men niet door De Klomp wilde hebben.

Dat laatste is vandaag de dag niet meer aan de orde, omdat de weg door De Klomp toch is afgesloten voor autoverkeer. Maar het eerste standpunt zal niet gewijzigd zijn vermoed ik. Zeker omdat een paar jaar geleden ineens de oplossing van lagere bussen uit de hoge hoed kwam waardoor het plotseling wel kon zonder infrastructureel werk, zal men de bal wel bij de vervoerders blijven leggen.

Dat dit tunneltje in de praktijk door twee gemeenten en twee provincies gefinancierd zou moeten worden, maakt het niet gemakkelijker. Ook het feit dat er 300m naar het westen een autotunnel wordt aangelegd, maakt de kans miniem dat er voor de tunnel onder het station gelden vrijkomen.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

In een toekomstplan waarvan ik niet zeker weet of het definitief/officieel was heb ik zelfs gezien dat de tunnel bij Veenendaal de klomp afgesloten zou worden worden voor gewoon verkeer (mogelijk in combinatie met een extra oostelijke tunnel)

http://m.ad.nl/ad/m/nl/31848/Amersfoort ... uwen.dhtml
We zijn niet van afbouwen, maar van sterke lijnen uitbouwen
We willen juist meer reizigers gaan vervoeren. Dat kan door een slim afgestemd netwerk. Als te weinig mensen gebruik maken van een bestaande lijn, dan verleggen we de route of introduceren we de buurtbus.
Klinkt positief, hopelijk kunnen ze ditvast blijven houden.
Syntus heeft met de nieuwe dienstregeling in ieder geval al veel wensen vervuld die connexxion heeft weggewuifd: de wens van Veenendaal voor een snelle verbinding met Amersfoort, de wens van Woerden om een stadsdienst te hebben die gekoppeld rijdt, de wens van het Nationaal militair museum voor een sterkere busverbinding. De wens van het rocov om lijn 82 ipv 80 via Leusden zuid te rijden.
Ik heb geen onderschrift
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door OmniLezer »

sirvinniei schreef:Over snelbuslijnen gesproken: zal 280 met T100 bussen gereden worden of niet? Wat denken jullie?
Ik vraag me wel af of er uberhaupt T-100 bussen worden aangeschaft omdat er veel snelweglijnen zijn die de snelweg opgaan en zo ook lijn 126/130.

Volgens mij wordt het uitbesteedt aan Pouw-Vervoer ofzo.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Lijnen 130 en 126 lijken me juist lijnen die Syntus zelf wil rijden omdat het altijd duurder is om ritten uit te besteden dan zelf te rijden. 280 rijdt alleen maar in de spits dus daar zou uitbesteding inderdaad wel handig omdat ze anders een groot deel van de tijd stil staan. Echter heeft syntus beloofd dat alle bussen wifi, stopcontacten en usbaansluitingen zouden hebben en is het maar de vraag of deze uitbestede bussen dat hebben
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Suus »

Voor een lijn die slechts een beperkte afstand op de snelweg rijdt (en of dat wel het geval is, is ook nog de vraag trouwens) lijkt een apart wagenpark van T100-bussen pertinente onzin. Bus 80 doet nu trouwens 28 minuten over Veenendaal Centrum - Woudenberg, dus die route rijden zonder tussenstops maakt ook al een reistijd van 25 minuten...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Ik verwacht dat lijnen 126 en 130 met gewone bussen wordt gereden. Een apart wagenpark voor deze twee lijnen hebben lijkt me ook duur. Dit kan wel, maar dan moet je twee wagenparken in Uithoorn gebruiken of alle omlopen van deze stalling bij deze stalling houden.

Syntus is niet echt het bedrijf van Externe inhuur heb ik het idee. Zelfs Midden-Overijssel wordt qua dienstritten volledig intern gereden.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Durashift »

Bee schreef:Voor een lijn die slechts een beperkte afstand op de snelweg rijdt (en of dat wel het geval is, is ook nog de vraag trouwens) lijkt een apart wagenpark van T100-bussen pertinente onzin. Bus 80 doet nu trouwens 28 minuten over Veenendaal Centrum - Woudenberg, dus die route rijden zonder tussenstops maakt ook al een reistijd van 25 minuten...
Zou die niet over de A12 gaan, bij Maarsbergen eraf (in de file in de spits staan voor de spoorbomen.. verwacht ik dan wel) en dan door naar Woudenberg?
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

CamilleKreemers schreef:Syntus is niet echt het bedrijf van Externe inhuur heb ik het idee. Zelfs Midden-Overijssel wordt qua dienstritten volledig intern gereden.
Hehe ja, zelfs de kolibrie wordt met eigen busjes en chauffeurs gereden heb ik me weten vertellen.
Momenteel rijden er toch ook T100 bussen op de 130 en de 126?
Bee schreef:Voor een lijn die slechts een beperkte afstand op de snelweg rijdt (en of dat wel het geval is, is ook nog de vraag trouwens) lijkt een apart wagenpark van T100-bussen pertinente onzin. Bus 80 doet nu trouwens 28 minuten over Veenendaal Centrum - Woudenberg, dus die route rijden zonder tussenstops maakt ook al een reistijd van 25 minuten...
Bus 80 doet 36 minuten over woudenberg-Veenendaal ;) met de auto kan je het in 28 minuten doen, dus 25 minuten lijkt me onrealistisch
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:Echter heeft syntus beloofd dat alle bussen wifi, stopcontacten en usbaansluitingen zouden hebben en is het maar de vraag of deze uitbestede bussen dat hebben
Da's simpel mogelijk met eenzelfde situatie als nu: Syntus koopt de bussen en stelt ze aan Pouw Vervoer (of een willekeurig ander touringcarbedrijf) ter beschikking. Werkt nu ook op de spitsbussen naar De Uithof.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Is dat goedkoper dan zelf dat personeel inhuren?
Ik heb geen onderschrift
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door OmniLezer »

CamilleKreemers schreef:Ik verwacht dat lijnen 126 en 130 met gewone bussen wordt gereden. Een apart wagenpark voor deze twee lijnen hebben lijkt me ook duur. Dit kan wel, maar dan moet je twee wagenparken in Uithoorn gebruiken of alle omlopen van deze stalling bij deze stalling houden.

Syntus is niet echt het bedrijf van Externe inhuur heb ik het idee. Zelfs Midden-Overijssel wordt qua dienstritten volledig intern gereden.

Dat is wel waar. Maar ja alles kan veranderen. Aangezien Arriva gedrag wordt aangemoedigd, denk ik dat ze wel zo kunnen veranderen. Maar ja Syntus wilt scoren, dus voor nu hoef je dat niet te verwachten.

Maar ja TCR kan wel wachten op zijn groeispurt.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door OmniLezer »

CamilleKreemers schreef:Ik verwacht dat lijnen 126 en 130 met gewone bussen wordt gereden. Een apart wagenpark voor deze twee lijnen hebben lijkt me ook duur. Dit kan wel, maar dan moet je twee wagenparken in Uithoorn gebruiken of alle omlopen van deze stalling bij deze stalling houden.

Syntus is niet echt het bedrijf van Externe inhuur heb ik het idee. Zelfs Midden-Overijssel wordt qua dienstritten volledig intern gereden.
Niet alleen die twee. Ook alle andere spitslijnen zijn grotendeels snelweglijnen.

En kan je die T100-bussen niet gewoon als streekbussen inzetten dan. Aangezien ze toch op max 80-wegen rijden, kan je gewoon mensen staand vervoeren. Dat moet dan geen probleem zijn.

Geen Bashing van Arriva hier, maar in Brabant krijg je soms ook T-100 bussen op normale streeklijnen. En dat zijn nog wel hogevloers dingen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

in T100 bussen mogen onder geen enkele omstandigheid worden gestaan.

Wat zijn trouwens Arriva-praktijken?
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Terugkomend op et tunneltje bij de klomp: optares passen er makkelijk onderdoor. Deze zijn 2,7 meter hoog
Ik heb geen onderschrift
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door NG²7²™ »

sirvinniei schreef:"TunnelAmbas" zonder airco zijn 2,9 meter hoog, maar vaak rijden er ook ambassadeur met airco onder
Ambassador met alleen chauffeursairco zijn 3,01m hoog, met topcooling zijn ze 3,10m hoog.
Groeten,
Nick
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Ronald »

Daniel schreef:Even een rectificatie: las net in de krant (en vervolgens bleek het gewoon op de pagina Leusden op de Syntus Utrecht site te staan) dat het inderdaad lijn 82 is die via Tabaksteeg gaat rijden.
Syntus schrijft het wat verwarrend op door te zeggen dat 82 door Leusden Zuid gaat rijden, maarja, via Leusden Zuid is toch echt de enige route die tussen Woudenberg en Amersfoort mogelijk is. 80 rijdt daar dus langs via de Arnhemseweg en Groene Zoom.
De voorgestelde routes tussen Woudenberg en Amersfoort zijn mij nog niet geheel duidelijk. De huidige situatie is als volgt:
* Lijn 80: Woudenberg - Leusden (Tabaksteeg/Maximaplein - Groene Zoom) - Amersfoort (Centrum/De Kei - STation), 2x per uur, ook 's avonds en in het weekend
* Lijn 82/83 Woudenberg - Leusden (Kerk - Bavoort) - Amersfoort (Centrum/Zonnehof - Station), ma-vr samen 2x per uur (in de spits vaker).

Dat zou dus worden:
* Lijn 80: Woudenberg - Leusden (????? - Groene Zoom) - Amersfoort (Centrum/De Kei - Station), kan dus niet via Tabaksteeg, maar rijdt klaarblijkelijk wel via Groene Zoom. Wat wordt dan de route door Leusden?
* Lijn 82: Woudenberg - Leusden (Tabaksteeg/Maximaplein - Groene Zoom) - Amersfoort (Centrum/De Kei - Station), (dus huidige route lijn 80)
* Lijn X80 en 280: Woudenberg - Leusden (Kerk - Bavoort) - Amersfoort (Centrum/Zonnehof - Station) (dus huidige route lijn 82/83).
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Natorious »

Over het vervallen van bus 126 in abcoude; kan bus 120 niet een stuk overnemen van de 126 en dan op de afrit een overstap geven op de 126? De bussen hoeven naar mijn mening ook niet een strakke kwartiersdienst of halfuursdienst (Als die er überhaupt al is :| ) aangezien hun samenlooptraject alleen maar tussen Bijlmer Arena en Holendrecht zal zijn. Hierdoor zou bus 120 ri. Utrecht een mooie overstap kunnen geven op de 126 ri. Mijdrecht en bus 126 ri. Bijlmer Arena op bus 120 ri. Bijlmer Arena, en dan alleen puur voor de reizigers in Abcoude. Lijkt me redelijk haalbaar.

Afbeelding


Ik heb m'n best gedaan, het gaat alleen niet zo netjes op een laptop :@
In ieder geval, in de Syntus opstelling kan je de gehele rode draad wegdenken en blijft de donkerblauwe draad de enige echte bus door Abcoude en stopt de 126 alleen bij de afrit.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Globetrotter »

sirvinniei schreef: Momenteel rijden er toch ook T100 bussen op de 130 en de 126?
Nee, Lijn 126 Amsterdam Station Bijlmer ArenA - Mijdrecht Rondweg en Lijn 130 Uithoorn Busstation - Breukelen Station worden gereden met Lion's City's en Amba's.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Ah mijn fout, ik dacht dat die Lion citys T100 bussen waren.

Syntus zegt dat volgens de berekeningen de meeste reizigers er met de nieuwe route van 126 erop vooruit gaan. Ik denk op zich ook dat de hoeveelheid reizigers tussen de ronde Venen en Abcoude wel meevalt. Dan hebben Abcoude een de ronde Venen meer aan een snellere verbinding met Amsterdam. Hooguit zet je wat huurfietsen bij de afrit in Abcoude
Ik heb geen onderschrift
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door OmniLezer »

De wijziging van lijn 126 gaat zo terugschieten denk ik.
Of dan komt Syntus met zijn oplossing dat lijn 120 4x per uur via een ring gaat rijden.

Ik bedoel dan 2x/u door naar Utrecht en 2x/u ring Abcoude en dan terug naar Amsterdam.

Alleen de wijziging van lijn 130 kan blijvend zijn, want die gaat waarschijnlijk vallen onder R-net lijn 340. En die extrabussen van lijn 120 kunnen dan doorgekoppekd zijn aan lijn 130. Want het is wel heel toevallig alleen tussen Breukelen en Utrecht. En zo wilden mensen een rechtstreekse bus tussen Mijdrecht/Wilnis en Utrecht.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Roeland »

OmniLezer schreef:De wijziging van lijn 126 gaat zo terugschieten denk ik.
Of dan komt Syntus met zijn oplossing dat lijn 120 4x per uur via een ring gaat rijden.

Ik bedoel dan 2x/u door naar Utrecht en 2x/u ring Abcoude en dan terug naar Amsterdam.
Ik vind het een heel slimme zet van Syntus, dat ze de 126 een ca. 10 minuten snellere route over de A2 geven.
Waarom zou Syntus de 126 überhaupt willen vertragen door een 10 minuten durende omweg door Abcoude te gaan sukkelen?
De belangrijkste functie van de 126 is, om reizigers uit Mijdrecht en Vinkeveen snel op metrostation Holendrecht te brengen. Die snellere route zal zorgen voor een leuke reizigersgroei op de 126 van Mijdrechters die naar Amsterdam gaan. Deze doelgroep wordt via de A2 zo'n 10 minuten sneller bediend dan met die kronkelroute door Abcoude. Dat pittoreske dorpje dat:
- op fietsafstand van Amsterdam Zuidoost ligt
- al een goede treinverbinding naar Amsterdam heeft
- daarnaast ook nog eens de 120 naar Amsterdam heeft
En het aantal reizigers tussen Abcoude en Mijdrecht zal nou ook niet de spuigaten uitlopen, dacht ik. Mocht dat wel een aanzienlijke groep zijn, dan zou Syntus kunnen overwegen om de 126 helemaal niet meer in Abcoude te laten stoppen (ook niet meer op die tochterige A2-halte waar toch niemand woont) en zouden ze een buurtbus kunnen inleggen van Mijdrecht, via Vinkeveen naar Abcoude station (dan hebben ze meteen de Abcoudse elite, die de 126 zo graag langs het station wilde hebben, te vriend gemaakt :D )
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

oh, daar zit de kans om 4x/uur in de spits te gaan rijden dus. Ik vroeg me al af waar die dru's vandaan komen voor de uitbreiding.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Meltrain »

Ronald schreef:
Daniel schreef:Even een rectificatie: las net in de krant (en vervolgens bleek het gewoon op de pagina Leusden op de Syntus Utrecht site te staan) dat het inderdaad lijn 82 is die via Tabaksteeg gaat rijden.
Syntus schrijft het wat verwarrend op door te zeggen dat 82 door Leusden Zuid gaat rijden, maarja, via Leusden Zuid is toch echt de enige route die tussen Woudenberg en Amersfoort mogelijk is. 80 rijdt daar dus langs via de Arnhemseweg en Groene Zoom.
De voorgestelde routes tussen Woudenberg en Amersfoort zijn mij nog niet geheel duidelijk. De huidige situatie is als volgt:
* Lijn 80: Woudenberg - Leusden (Tabaksteeg/Maximaplein - Groene Zoom) - Amersfoort (Centrum/De Kei - STation), 2x per uur, ook 's avonds en in het weekend
* Lijn 82/83 Woudenberg - Leusden (Kerk - Bavoort) - Amersfoort (Centrum/Zonnehof - Station), ma-vr samen 2x per uur (in de spits vaker).

Dat zou dus worden:
* Lijn 80: Woudenberg - Leusden (????? - Groene Zoom) - Amersfoort (Centrum/De Kei - Station), kan dus niet via Tabaksteeg, maar rijdt klaarblijkelijk wel via Groene Zoom. Wat wordt dan de route door Leusden?
* Lijn 82: Woudenberg - Leusden (Tabaksteeg/Maximaplein - Groene Zoom) - Amersfoort (Centrum/De Kei - Station), (dus huidige route lijn 80)
* Lijn X80 en 280: Woudenberg - Leusden (Kerk - Bavoort) - Amersfoort (Centrum/Zonnehof - Station) (dus huidige route lijn 82/83).
Ik denk eerlijk gezegd dat lijn 80 exact dezelfde route behoudt (dus via Tabaksteeg), maar dat die lijn op werkdagen overdag wordt vervangen door X80.
Dus lijn X80 en 82 rijden alleen op werkdagen overdag en lijn 80 rijdt alleen 's avonds en in het weekend.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Als 80 wel doordeweeks zou rijden is dan overigens Arnhemseweg - Groene Zoom - Heiligenbergerweg de logische route.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 134 gasten