Er wordt wel eens gezegd 'alle kleine beetjes helpen', maar dat is ook omgekeerd van toepassing als in veel kleine negatieve beetjes vormen een groot negatief iets. Datzelfde argument zou je ook weer voor 160km/u naar 180km/u kunnen opvoeren, want ook dat is maar een klein beetje, en ook dat kan voor (iets) kortere reistijden zorgen. Natuurlijk zullen er enkele trajecten zijn waar sneller rijden winst kan opleveren, maar dat is zeker niet overal het geval, en volgens mij overschat je de winst die je daarmee pakt ook. Zo is een korte kering helemaal niet gewenst met zo'n lange intercityverbinding, dat haalt de betrouwbaarheid onderuit en er is geen tijd meer om de trein schoon te maken. Het is dan ook geen toeval dat op diverse eindpunten waar de intercity's nu in een strakke knoop aankomen er juist lang gekeerd wordt (bijv 40 minuten ipv 10 minuten), zie de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] (deze heeft zelfs een rangeerdienst die de trein omloopt), [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie], [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal12700[/serie]. Grote kans dat als de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] om :27 zal aankomen deze dan pas om :03 zal terugkeren na reiniging.Z2N schreef:Als de schade voor het milieu beperkt blijft is er geen enkel argument te bedenken waarom stroomverbruik boven kortere reistijden, betere aansluitingen en dus meer reizigers zou moeten staan. Het sneller rijden levert meer energieverbruik op, maar dit wordt gecompenseerd door efficiëntere roosters, lagere behoefte in materieel, en reizigersgroei door betere verbindingen.
Overigens kan de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] ook zonder 160km/u 6 minuten sneller zijn als deze een gunstiger treinpad krijgt, deze heeft namelijk op diverse stations onnodig lange stops. Hogere snelheid moet ook maar met uitkomen in de dienstregeling, zeker als er ook nog stop- en goederentreinen over hetzelfde spoor rijden is de vraag of je wel een snel treinpad kunt krijgen. Ik zou toch eerst goed kijken of 160km/u wel zin heeft en of de rijtijden niet op een andere manier verbeterd kunnen worden, en pas als het echt de enige optie is kijken naar wat het oplevert en of dat opweegt tegen de kosten van het aanpassen van de infrastructuur en energieverbruik.