Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door datm »

Fietsvoetveer lijdt te veel verlies
MIDDELBURG - De provincie zoekt naar mogelijkheden om kosten te besparen op het fietsvoetveer tussen Vlissingen en Breskens.
Jaarlijks is zij daaraan 6,7 miljoen euro kwijt, terwijl er maar anderhalf miljoen euro aan reizigersopbrengsten tegenover staan.

Dat moet in de toekomst anders. Daarom werkt de het dagelijks provinciebestuur aan een aantal scenario's. Die zijn vrijdag voorgelegd aan de Statencommissie Economie, met de vraag daar suggesties aan toe te voegen.

In grote lijnen zijn er vier mogelijkheden. De dienstregeling kan worden aangepast, maar dat levert te weinig op. De veerdienst kan ook worden vrijgegeven aan de markt, maar een commerciële exploitant zal de boten waarschijnlijk alleen maar in de zomermaanden laten varen. Zestig procent van de reizigers zijn namelijk recreanten. Om die reden lijkt een snelle busverbinding tussen Breskens en Vlissingen ook geen aantrekkelijk alternatief. Die biedt wellicht de vaste gebruikers soelaas, maar in de zomer willen toeristen de oversteek juist varend maken.

Bron: http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/f ... -1.5630776

Afgelopen week is er veel geschreven in de PZC en op Omroep Zeeland over de fietsvoetveer tussen Vlissingen en Breskens. Om de veer in vaart te houden is de provincie jaarlijks 6,7 miljoen euro kwijt terwijl er maar anderhalf miljoen euro aan reizigersinkomsten binnenkomt. Persoonlijk lijkt mij het voor de regio een slecht plan om met de verbinding te stoppen. Ik denk dat ze opzoek moeten gaan naar alternatieven om meer inkomsten te maken zoals meer adverteer mogelijkheden in de terminals en op de schepen. Daarnaast zouden ze ook kunnen samen werken met vervoerders als De Lijn en NS Internationaal om de veerdienst meer bekendheid te geven.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door regenmaker »

Een brug bouwen, net zoals tussen de rest van de Zeeuwse eilanden. :pos:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door Hainje »

regenmaker schreef:Een brug bouwen, net zoals tussen de rest van de Zeeuwse eilanden. :pos:
Ik zou dan eerder voor een spoortunnel gaan en de IC naar Vlissingen doortrekken naar Brugge. Een brug gaat te veel gezever opleveren met de boten voor de Antwerpse haven en een autotunnel hebben we al.
🍉
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door sirvinniei »

Met een halte in Breskens? Anders heb je er in Zeeuws Vlaanderen alsnog niks aan.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door Hainje »

sirvinniei schreef:Met een halte in Breskens? Anders heb je er in Zeeuws Vlaanderen alsnog niks aan.
Ja in Breskens en wellicht ook in Oostburg, want dat is toch een vrij belangrijke plaats in die hoek.
🍉
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door nvdw »

Er weer een autoveer van maken, dat een idee?

- Levert veel meer op
- Is het hele jaar in trek, niet alleen in de zomer
- Scheelt vele kilometers omrijden, en daarmee brandstof dus CO2
- Truckchauffeurs kunnen een kwartier rusttijd nemen
- Etc
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door Daniel »

Dat zal wel teveel de tolopbrengsten van de tunnel verlagen... Maar op zich geen gekke gedachte, met het OV is die veerpont tegenwoordig niet zo heel denderend meer te bereiken, er rijden steeds meer buurtbusjes en haltetaxi's in die hoek. En reizigers die met de auto gaan zullen die het liefst mee naar de overkant willen nemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door Hainje »

Ik kan mij uit de tijd van het autoveer Vlissingen - Breskens nog wel herinneren dat de vertragingen regelmatig rond het uur zaten. Dat kost echt gruwelijk veel geld, misschien nog wel meer dan de omweg via Terneuzen. Je kunt juist beter een spoortunnel maken naar Zeeuws-Vlaanderen en Brugge/Gent. De afstand Rotterdam CS - Brugge is ongeveer 150 kilometer, als je een nieuw traject aanlegt via Zierikzee dan kun je in één uur van Zeeuws-Vlaanderen naar Rotterdam reizen (op voorwaarde dat Vmax=160).

Een regio als Zeeland wordt dan voor forensen gruwelijk interessant, want in een uur op je werk én de huizenprijzen zijn erg laag. Als je de trein om en om door laat rijden naar Brugge en Gent (via Eeklo), dan versterk je de relatie tussen deze plaatsen en Rotterdam, plus dat je op die manier het toerisme tussen Rotterdam/Zeeland en Brugge/Gent kunt bevorderen. Het is nu bijna niet te doen om met het OV van Midden-Zeeland naar Brugge/Gent te komen, met een spoorlijn komen die plaatsen qua tijd toch een stuk dichterbij te liggen. Sowieso is een trein voor mensen aantrekkelijker dan een bus, dus met een goede reclamecampagne boor je gelijk een nieuwe afzetmarkt aan.
🍉
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door nvdw »

Het punt was dat de pont nog geen 25% kostendekkend is Hainje, niet hoe we het tekort voor de provincie nog wat verder kunnen laten oplopen ;)

Mijn suggestie was een beetje sarcastisch bedoeld maar door er een algemeen toegankelijk veer van te maken, vergroot je ook je klantenkring. Het hoeft geen deel uit te maken van een belangrijke doorgaande weg zoals vroeger. Daar is die tunnel al voor. Het punt is dat het voor mensen die verder moeten dan Breskens niet interessant is om de pont te nemen vanwege de afstand.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door Hainje »

Waarom denk je dat het veer maar 25% kostendekkend is? Misschien omdat het zo langzaam gaat? :P

Zo'n spoorlijn mag dan een investering zijn, het kan m.i. wel de braindrain waar Zeeland last van heeft stoppen. Het lijkt mij overigens ook logisch dat ook andere overheden (EU en Rijk) hier aan meebetalen. Maar goed ik wil van dit topic ook weer geen luchtkasteeltopic maken, dus ik zal mij wel gedeisd houden verder. :wink:
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door Suus »

Mag je veel reizigers verwachten op een voetveer van niet veel (Vlissingen) naar nergenshuizen (West-Zeeuws-Vlaanderen)? Ik zie niet zo snel hoe je dit probleem ooit fatsoenlijk op kan lossen behalve er een seizoensaanbod van te maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door trolly »

Een weekje geleden kwam ik voor een Eemstunnel t.h.v. Leer uit op een spoorhoogte van zo'n 15m min NAP. De Hainjetunnel ligt uiteraard nog een stukkie dieper, uit de losse pols rond de 25 meter onder NAP (bovenkant spoorstaaf). Vlissingen - Breskens is een leuk eind met de waterfiets, dus ik hoop inderdaad dat deze verbinding zal floreren, want anders kunnen we weer jammeren dat de EU onze centjes in een bodemloze put laat verdwijnen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door Statler Rail »

De Westerscheldetunnel is ruim 60 meter diep, dus een spoortunnel van Vlissingen naar Breskens zal waarschijnlijk ongeveer net zo diep moeten zijn. Zoiets zal de financiele draagkracht van de provincie Zeeland wel te boven gaan. Misschien kunnen ze bij het Ministerie en de EU gaan lobbyen voor een HSL-Zuidwest: Amsterdam - Calais. Kan je tenminste in drie uur met de trein van Amsterdam naar Londen.

Maar om terug te komen op het fietsvoetveer: de sleutel ligt natuurlijk in kostenbesparingen. Misschien kunnen ze op goedkopere brandstof varen? Of met minder personeel? Of de huidige boten inwisselen voor goedkopere die ook goedkoper in exploitatie zijn?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door Vinny »

De Westerscheldetunnel heeft ongeveer 660 miljoen euro gekost. Een vaste oeververbinding tussen Vlissingen en Breskens zal zeker niet goedkoper zijn. Met anderhalf miljoen aan reizigersopbrengsten ben je toch wel een heel tijdje bezig om dat allemaal weer terug te verdienen. (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door datm »

Statler Rail schreef:De Westerscheldetunnel is ruim 60 meter diep, dus een spoortunnel van Vlissingen naar Breskens zal waarschijnlijk ongeveer net zo diep moeten zijn. Zoiets zal de financiele draagkracht van de provincie Zeeland wel te boven gaan. Misschien kunnen ze bij het Ministerie en de EU gaan lobbyen voor een HSL-Zuidwest: Amsterdam - Calais. Kan je tenminste in drie uur met de trein van Amsterdam naar Londen.

Maar om terug te komen op het fietsvoetveer: de sleutel ligt natuurlijk in kostenbesparingen. Misschien kunnen ze op goedkopere brandstof varen? Of met minder personeel? Of de huidige boten inwisselen voor goedkopere die ook goedkoper in exploitatie zijn?
Wat mij verbaast is dat de loketten van ma t/m zo nog steeds bemand zijn, zowel in Vlissingen als in Breskens. Dat je de loketten in de zomermaanden open stelt dat begrijp ik maar in de wintermaanden kost dit alleen maar onnodig geld. De NS heeft op veel kleinere stations ook geen loket meer en dat gaat prima.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door trolly »

Hoe leuk en informatief ik sommige discussies op dit forum ook vind, ik word pas ècht blij als zo'n fietsvoetveer dreigt te veranderen in een luchtfietsvoetveer. Statler Rails voorstel voor een HSL-zuidwest ondersteun ik dan ook van harte, hoewel ik denk dat een stopje in Breskens — of Vlissingen, for that matter — er dan niet meer zo in gaat zitten. Maar ja, waar gehakt wordt, vallen spaanders :')
Om onze volstrekt hypothetische tunnel een steuntje in de rug te geven, wil ik toch opmerken dat een treinverbinding Vlissingen-Brugge natuurlijk wel wat meer dan die anderhalve meloen zou moeten opbrengen. Daar staat dan ook weer een iets grotere investering dan alleen voor de tunnel tegenover, maar daar stappen ze vast overheen als ze denken aan alle blije snoetjes van de foamers hier. :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door huibf »

Het zal vast niet beter worden nu het OV in zeeuws vlaanderen ook al tot het bot is wegbezuinigd.
Alleen in de zomermaanden van mei t/m aug. Icm met de zomerbus die wat langer doorrijdt.
In de winter, helaas. Of ze moeten een goedkoper ootje vinden met minder capaciteit voor de rest vd periode.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door nvdw »

Het was al een teken aan de wand dat niemand zich inschreef toen de veerverbinding werd aanbesteed. De vraag is hoeveel Zeeland wil toeleggen op de pont. Als het antwoord 'nul' is, dan kunnen ze beter meteen stoppen.

Met een gemiddelde ritprijs van drie euro hoef je natuurlijk ook geen vetpot te verwachten.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door Hainje »

Statler Rail schreef:Misschien kunnen ze bij het Ministerie en de EU gaan lobbyen voor een HSL-Zuidwest: Amsterdam - Calais. Kan je tenminste in drie uur met de trein van Amsterdam naar Londen.
Daar hebben ze in Zeeland toch geen klap aan jongen? :P Een traject á la Hanzelijn lijkt mij veel meer voor de hand liggen. Daar stimuleer je de Zeeuwse economie mee, niet met een megaproject met slechts één station in Middelburg (ofzo). Sowieso krijg je een HSL zoals de HSL Zuid de komende 10 jaar echt niet 'verkocht' aan de politiek.
🍉
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door SLToilet »

Het eerder genoemde idee van het toelaten van auto's zou helemaal niet zo gek zijn, maar dan wel voor een symbolisch bedrag van minstens €5,10, tien cent boven de prijs van de Westerscheldetunnel. Liever nog een stuk duurder (€7,50? :twisted: ) om te voorkomen dat er weer verkeersproblemen ontstaan en de Westerscheldetunnel voor nop is aangelegd. Voetgangers en fietsers moeten gewoon kunnen blijven meeliften op het bestaande systeem.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door sirvinniei »

mag gerust hoger, en doe de westerscheldetunnel maar ook omhoog tot het waddeneilandtarief. Wordt het OV op ZV misschien eindelijk wat rendabeler
Ik heb geen onderschrift
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door baladid »

Zeeuws-Vlaanderen is al een randgebied, wil je het nog verder ontmoedigen daar te wonen? Bovendien concureert de tunnel met de tunnel bij Antwerpen - als de tunnel veel duurder wordt zullen veel mensen via België rijden.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door datm »

sirvinniei schreef:mag gerust hoger, en doe de westerscheldetunnel maar ook omhoog tot het waddeneilandtarief. Wordt het OV op ZV misschien eindelijk wat rendabeler
Ik ben blij dat jij niet in de politiek zit. Zeeuws-Vlaanderen is al niets maar jij zou er helemaal een bodemloze put van maken.
Als de tol van de Westerscheldetunnel omhoog gaat dan zullen veel bedrijven adios zeggen tegen Zeeuws-Vlaanderen.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door sirvinniei »

Zitten er dan nog bedrijven buiten Terneuzen? Ik dacht alleen maar kleine gehuchtjes.
Weggeven aan België is trouwens misschien een betere optie.
Ik heb geen onderschrift
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door datm »

sirvinniei schreef:Zitten er dan nog bedrijven buiten Terneuzen? Ik dacht alleen maar kleine gehuchtjes.
Weggeven aan België is trouwens misschien een betere optie.
Dat zouden wij best willen hoor! Mensen zoals jij hebben wij toch helemaal niets aan hier in Zeeuws-Vlaanderen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten