Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

CamilleKreemers schreef:Sirvinniei, dit kan snel denk ik. ik denk namelijk dat lijn 80 meer reizigers vanuit Veenendaal, Renswoude en Scherpenzeel heeft dan lijn 82 uit Maarsbergen en Doorn kent. Ik zou anders ook niet weten waar het anders door komt.

Vraag: Stel dat Syntus later besluit om lijn 82 door te trekken naar Wijk naar Duurstede, is dit dan niet sneller voor de reiziger dan de route via Zeist?
Ah, heeft dus niks met capaciteit te maken.

Aan doortrekken van 82 dacht ik ook al, maar de directe verbinding tussen driebergen zeist en wijk bij Duurstede was verplicht volgens het PVE, en om nou 4x pu tussen doorn en wijk bij duurstede te gaan rijden is ook een beetje veel.

Waar ik trouwens nog aan dacht is om in plaats van de huidige route van 83 deze in te korten tot een rondje Veenendaal West, en niet meer door de bedrijventerreinen rijden (en daarvoor in de plaats de halte stationstraat noordelijker te plaatsen) waardoor je de reistijd van een half uurtje naar een kwartiertje kan worden verminderd. Kan je de hoeveelheid omlopen halveren.
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Dan wordt lijn 83 toch heel onaantrekkelijk? Je rijdt niet meer door de woonwijken heen, maar er alleen langs.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Hoe bedoel je? hij rijdt nog steeds dezelfde route in West (zelfs een stukje meer)
De enige wijken die je niet meer aandoet zijn het Franse Gat en de schepenbuurt die toch al in de buurt van station west en centrum liggen
Ik heb geen onderschrift
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door 0318 »

Ik gok dat je dit rondje niet gaat redden binnen een minuut of 18, wat de maximale rijtijd is wil je nog op de treinen van/naar Arnhem aansluiten. De huidige reistijd enkele reis van De Klomp naar station West is al 15 minuten. Bedenk ook dat het rond de op/afrit A12 en op de hele Rondweg West nogal vast kan staan in de spits dus of het zo veel sneller is dan over de andere wegen?
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Hier is al een stuk van de lijnennetkaart te zien
Spoiler: show
Afbeelding
Bron:http://www.derondevenen.nl/actueel/nieu ... 38507.html

Weet iemand waar die letters voor staan bij de stations?
Ik heb geen onderschrift
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Bluearrow »

Als we het kaartje op de site van De Ronde Venen moeten begrijpen, zal lijn 121 ook niet meer rijden tussen Uithoorn en Mijdrecht, en bovendien tussen Wilnis en Mijdrecht de route van de huidige lijn 123 zal overnemen. Verder zie ik op hetzelfde kaartje dat lijn 130 in Mijdrecht ook staat afgebeeld in het westen (bij de Roerdomp). Op het kaartje staan tussen Mijdrecht en Uithoorn alleen de lijnen 130 en 174 vermeld. Lijn 174 lijkt mij overigens een Connexxion-lijn (ri. Amsterdam). Geen idee of dat de enige lijnen blijven op dat traject, want anders zal er wel heel wat gaan verdwijnen op dit stukje (de 121, 142, 242 en N74 !
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Zugführer »

142 en 242 horen bij concessie Amstelland-Meerladen, dus zijn mogelijk gewoon niet afgebeeld?
Het kaartje hier bevestigt dat ze gewoon blijven rijden, in ieder geval tussen Mijdrecht en Uithoorn.
Lijn 121 rijdt maar 1 keer in het uur en reed voorheen ook maar tot Mijdrecht, dus daar zullen de gevolgen ook wel meevallen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

sirvinniei schreef:Weet iemand waar die letters voor staan bij de stations?
Ik gok T voor trein en B voor Bus; de rest geen idee. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Afbeelding
De lijn M! vind ik ook wel op zijn minst apart
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Zugführer »

Is dat nu een foto genomen van een grotere lijnkaart?
Inderdaad een vreemde route en lijnnummer, apart ook dat er op de website onder het stukje Mijdrecht niets over vermeld staat.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

was het maar zo'n feest dat ik de daadwerkelijke lijnennetkaart in mijn handen had.
Het is van deze video https://www.youtube.com/watch?v=YKK92eue2vc
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

sirvinniei schreef:was het maar zo'n feest dat ik de daadwerkelijke lijnennetkaart in mijn handen had.
Ze zijn dus wel in omloop, zo lijkt het. Van Amersfoort en Ronde Venen heb ik ze al gezien.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Durashift »

sirvinniei schreef:was het maar zo'n feest dat ik de daadwerkelijke lijnennetkaart in mijn handen had.
Het is van deze video https://www.youtube.com/watch?v=YKK92eue2vc
Eigenlijk is het de vraag in hoeverre de gemeente Ronde Venen de 'Nota van uitgangspunten' gelezen heeft en hoe en wat daarin bekend was dat deze lijn 'opgeheven' zou worden..

Vermoedelijk (stel ik mij zo voor) had zo'n conclusie dan zelf bij elkaar gezocht moeten worden.. door de regel 'minder dan 7 reizigers per bus in de spits' én een tabel met reizigerseenheden per lijn...
Maar ja, is een gemeente daarin wel zo oplettend..? Je mag hopen dat men de kennis van 'dit foutje' weet te bewaren tot de volgende concessie switch. :roll:
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Natorious »

Ben ik de enige die alle comotie rond de lichte routewijzigingen aanstellerij vind? Naar mijn mening worden de positieve wijzigingen (frequentieverhogingen, meer buslijnen, etc.) compleet genegeerd. :X
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Natorious schreef:Ben ik de enige die alle comotie rond de lichte routewijzigingen aanstellerij vind? Naar mijn mening worden de positieve wijzigingen (frequentieverhogingen, meer buslijnen, etc.) compleet genegeerd. :X
sirvinniei schreef:Want in Nederland heeft niemand een fiets xD
Beter 5 mijntjes fietsen voor een snellere een frequentere bus dan bussen door vage dorpjes te laten rijden
Roeland schreef:Dat pittoreske dorpje dat:
- op fietsafstand van Amsterdam Zuidoost ligt
- al een goede treinverbinding naar Amsterdam heeft
- daarnaast ook nog eens de 120 naar Amsterdam heeft
Als je vraagt of je ergens de enige in bent is het antwoord bijna altijd nee.
Ik heb geen onderschrift
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Wat meer info over de M-lijn:
Interessant is de nieuwe "M-lijn", een bus die een ronde in Mijdrecht gaat maken. Dit sluit aan bij het "drie-laags-model" (trein, snelle buslijnen tussen knooppunten, lokale busrondes) zoals eerder bij de provincie bepleit. Maar de nu geschetste route voegt weinig toe. "We constateren dat het grootste deel van deze extra lokale lijn dezelfde route volgt als de reguliere buslijnen. Wijken als Proosdijlanden en Hofland Noord blijven nog steeds op redelijk grote loopafstand van de bushaltes liggen. Daarnaast ontsluit deze lijn ook niet de kleine kernen zoals bijvoorbeeld Waverveen" zo is de analyse van Wim Stam.
http://www.rtvrondevenen.nl/nieuws/4412 ... -concessie
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Roeland »

Ik vermoed dat die M-lijn een daverende mislukking wordt. Reizigers nemen de haltes in Mijdrecht-zuid, omdat ze de 123 of de 126 naar Woerden en/of Amsterdam nemen.
Wanneer er alleen een lokaal rondje-om-de-kerk-busje door zo'n wijk rijdt, is het sneller om te lopen/fietsen naar de dichtstbijzijnde 123/126 halte.
Net zoals de belangrijkste Mijdrechtse lijnen (die naar Amsterdam, de 142/242, en die naar Breukelen, de 130) al helemaal niet in Proosdijland komen. De reizigers uit Mijdrecht-zuid nemen nu ook inet massaal de 123/126 om dan een paar haltes verderop over te stappen op de 130 of de 142.

In Hattem en Vaassen hadden ze een paar jaar geleden ook zo'n lokaal succesnummer, als feeder voor de Veluwelijn. Na een jaar lang leeg rondjes te hebben gereden, werden ze opgeheven.

Overigens begrijp ik Syntus wel: die huidige lusroute door Mijdrecht van de 123-126 kost veel tijd (en daarmee DRU's) en levert nauwelijks reizigers op. Door die lus eruit te halen, bespaar je zo een omloop in de exploitatie. Ik denk dat ze beter de "korte ringroute" van de 142 hadden kunnen nemen dan alleen de Rondweg.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Jurre »

Zo'n rondje-om-de-kerk-lijn is inderdaad gedoemd te mislukken. Waarom niet de 121 in plaats van de 130 doortrekken tot de Roerdomp en eventueel een lusroute te laten rijden om zo toch nog een verbinding te bieden met het centrum van Mijdrecht en Vinkeveen? Dan kan de 130 ook op een snellere manier naar Uithoorn. Of komen alle reizigers voor de Roerdomp vanuit Breukelen en Uithoorn?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

Roeland schreef:In Hattem en Vaassen hadden ze een paar jaar geleden ook zo'n lokaal succesnummer, als feeder voor de Veluwelijn. Na een jaar lang leeg rondjes te hebben gereden, werden ze opgeheven.
Die lijn in Vaassen is later vervangen door een buslijn rijdend vanuit Apeldoorn, maar is later door te weinig reizigers weer ingekort tot zijn oorspronkelijke route. Dit soort feeders zijn voor zulke korte afstanden niet geschikt, denk ook dat lijn M geen groot succes wordt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Wat mij betreft kan je die hele route weghalen, de bediening van deze wijkjes zijn toch niet verplicht en de DRU's kan je veel beter op verbindende lijnen inzetten. Bovendien gaat volgens de lijnennetkaart 130 ook naar roerdomp rijden (hoewel ik niet precies snap hoe dat zit. maakt hij vanuit breukelen nog een ommetje naar roerdomp voordat hij doorrijdt naar Uithoorn?)
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Zugführer »

Ik zou me kunnen voorstellen dat alleen de in de spits rijdende bussen op lijn 130 naar Roerdomp gaan rijden, in plaats van Uithoorn.
Buiten de spits zou lijn M dan nog wat meer zin hebben.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom rijdt lijn 121 dat rondje van Mijdrecht niet? Misschien dat dit het netwerk vereenvoudigd en een omloop bespaart voor Syntus. Nu heb je voor lijn 121 3 bussen en voor lijn M 1 bus nodig. Dan ben je voor de nieuwe 121 maar 2 bussen nodig. CXX-121 komt zichzelf in uursdienst tegen rond halte Mijdrecht, Rondweg. De vervoersvraag Mijdrecht - Uithoorn kan toch wel mee met lijnen 130, 242 en 172?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Zugführer »

121 wordt dan ook ingekort tot Mijdrecht. Zou goed kunnen dat die in de praktijk als lijn M door gaat rijden, en/of dat lijn 126 door gaat rijden als lijn M.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Wat extra info mbt stichtse vecht/ronde venen:
Het is lijn 526 die elektrisch gaat rijden met 2 busjes.
In aanvulling op de nieuwe buurtbus 524 gaat er een extra rit richting Breukelen rijden en een schoolbus 624 richting Woerden.
Lijn 121 gaat op zaterdag alleen nog maar tussen Loenen aan de vecht en Hilversum rijden.
http://rtvstichtsevecht.nl/nieuws/artic ... us-bekend/
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Zugführer »

Ah, en 120 dus tot Breukelen-Noord een kwartierdienst in de spits.
Dat is mooi, want 124 rijdt nu volgens mij met dubbele busjes in de spits om iedereen mee te kunnen laten reizen. Een grote bus die elk kwartier aansluit op de sprinter lijkt me geen overbodige luxe.

Voor zowel het vervallen van lijn 121 op zaterdag en het vervallen van lijn 126 via Abcoude zou een stop van lijn 120 bij afrit Vinkeveen (Groenlandsekade) misschien een oplossing kunnen zijn. Dan blijft er een reismogelijkheid van Loenen richting Vinkeveen op alle dagen en ontstaan er reismogelijkheden vanuit Vinkeveen richting Baambrugge en Abcoude.
Hoeft maar 2 minuten extra te kosten op de rit van lijn 120
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten