The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Bericht door Geert »

The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators
It’s British lore: on escalators, you stand on the right and walk on the left. So why did the London Underground ask grumpy commuters to stand on both sides? And could it help avert a looming congestion crisis?

Uit The Guardian: http://www.theguardian.com/uk-news/2016 ... escalators

Korte samenvatting: Transport for London (TfL), de ov-autoriteit van Londen, experimenteerde drie weken lang op station Holborn om reizigers zowel links als rechts op de roltrap stil te laten staan. In Londen is het gebruiker dat je rechts stilstaat en links loopt. Bij lange roltrappen staan de meeste reizigers echter stil, waardoor er in de linkerrij veel ruimte ongebruikt wordt en de totale capaciteit van de roltrap flink afneemt. Bij de proef in Holborn bleken er 28% meer reizigers met de roltrap vervoerd te kunnen worden wanneer er zowel links als rechts stil gestaan wordt.

Leuk artikel, het beschrijft het experiment en de resultaten zelf, maar ook hoe lastig het is om een vastgeroeste gewoonte te veranderen bij de Londense forensen.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Bericht door Raymond »

Hoe vertaalt zich dat naar de Nederlandse situatie? NS is immers een paar jaar geleden juist begonnen om mensen aan te leren om rechts te staan en links te lopen in plaats van standaard stil te gaan staan. Of zat daar een andere gedachte achter dan het bevorderen van de doorstroming?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Bericht door marvinkok »

Dit artikel doelt voornamelijk op lange roltrappen, die lijken me inderdaad wel voor te komen om onder de grond te komen. De meeste roltrappen op Nederlandse stations zijn niet zo heel lang waardoor het effect van links staan, rechts gaan juist wel nut heeft.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Bericht door Suus »

Het lijkt mij wel interessant om te onderzoeken bij welke lengte het omslagpunt zit en of het effect ook optreedt bij geschakelde roltrappen.

Met geschakelde roltrappen bedoel ik dat een overgrote meerderheid twee roltrappen achter elkaar omhoog moet nemen, bijvoorbeeld op station Rotterdam Blaak vanaf de perrons voor de treinen op -2 via de poortjes op -1 naar de straat op niveau 0.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Bericht door verfmeer »

marvinkok schreef:Dit artikel doelt voornamelijk op lange roltrappen, die lijken me inderdaad wel voor te komen om onder de grond te komen. De meeste roltrappen op Nederlandse stations zijn niet zo heel lang waardoor het effect van links staan, rechts gaan juist wel nut heeft.
Naast de Nederlandse roltrappen zit vaak nog een bredere gewone trap, die in Londense metrostations ontbreekt. Als het druk is kan je in Nederland de trap nemen, wat vaak zo'n 80 tot 90% ook inderdaad doet. Stel dat links staan, rechts gaan de capaciteit van een roltrap met zo'n 25% vermindert. In Nederland is de roltrap verantwoordelijk voor 10% tot 20% van de capaciteit, dus is het capaciteitsverlies maar 2,5% tot 5%. In Londen is dat wel de volle 25%. In Nederland is zo'n links staan, rechts gaan beleid dan vooral een service naar de gehaaste reiziger, omdat het qua capaciteit toch bijna geen gevolgen heeft. In Londen worden iedere dag stationsingangen afgesloten omdat het te druk is op de perrons, en dan is dat capaciteitsverlies niet te verantwoorden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Bericht door Daniel »

verfmeer schreef:Naast de Nederlandse roltrappen zit vaak nog een bredere gewone trap, die in Londense metrostations ontbreekt. Als het druk is kan je in Nederland de trap nemen, wat vaak zo'n 80 tot 90% ook inderdaad doet.
Nouja, dit gebeurt nog vaak zat anders...
Afbeelding

'tis inderdaad ook weer niet zo erg dat je stationsingangen moet gaan afsluiten wegens de grote drukte op de perrons zoals jij beschrijft, maar voor de capaciteit helpt het toch wel degelijk. Dat uiteraard vooral doordat de meeste stations relatief korte roltrappen hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Bericht door JWM »

De langste roltrappen in het Nederlandse OV zijn denk ik op station Bijlmer? Al zijn Kraaiennest en Ganzenhoef ook behoorlijk lang.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Bericht door Suus »

JWM schreef:De langste roltrappen in het Nederlandse OV zijn denk ik op station Bijlmer? Al zijn Kraaiennest en Ganzenhoef ook behoorlijk lang.
Sommige roltrappen op metrostation Wilhelminaplein in Rotterdam zijn ook behoorlijk lang, zeker die bij de achteruitgang :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Bericht door JWM »

De Noord/Zuidlijn gaat ze in iedergeval ruimschoots verslaan :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Bericht door Geert »

Bee schreef:
JWM schreef:De langste roltrappen in het Nederlandse OV zijn denk ik op station Bijlmer? Al zijn Kraaiennest en Ganzenhoef ook behoorlijk lang.
Sommige roltrappen op metrostation Wilhelminaplein in Rotterdam zijn ook behoorlijk lang, zeker die bij de achteruitgang :)
Blijdorp heeft ook lange roltrappen, maar die zijn opgesplitst in meerder delen (en verder is dat niet zo'n druk station, Wilhelminaplein is een stuk drukker).
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Bericht door ODRAIL »

@Geert: Je bent me net voor :wink: . Ik was het ook aan het typen toen je het plaatste.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Bericht door Suus »

Dat soort gesplitste roltrappen komen wel op meer plekken voor, zeker als die kort achter elkaar volgen ben ik wel benieuwd wat het effect is op lopers. Een roltrap die 10 meter omhoog gaat is misschien nog te doen om ophoog te lopen, maar wat er nog een roltrap van nog eens 10 meter omhoog er direct achteraan volgt, dan vallen er een hoop lopers af vermoed ik. Ik noemde eerder al Blaak als voorbeeld, maar er zijn natuurlijk nog genoeg andere voorbeelden te vinden :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Bericht door JWM »

Ik heb het idee dat in Nederland het zowel links als rechts staan allang wordt toegepast...
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Bericht door baladid »

Ik sta wel eens uit onplettendheid en links, en zoweil in Nederland als ook in Duitsland heb ik dan bijna altijd iemand achter me die langs wil. Al blijft de Nederlander stil achter je staan, de Duitser zegt vaak wat of kruipt met z'n neus in m'n schouderblad...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Bericht door IC140 »

Dat het in Londen een 'probleem' is komt vooral door de Britse hoffelijkheid (die in Nederland totaal ontbreekt). Ik heb in Londen regelmatig een rij voor de rechterkant van de roltrap zien staan, terwijl de linkerkant vrijwel niet werd gebruikt. Nederlanders zouden dan gewoon links gaan staan.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Bericht door Anne »

De dieper gelegen stations van de Amsterdamse NZ-lijn krijgen ook lange roltrappen; zoals hier Vijzelgracht.

De Maastunnel heeft roltrappen van 43 meter; die bij de Vijzelgracht worden 47 meter en zijn dan volgens dit bericht de langste van Nederland.

Ik ben benieuwd of er nog verschil is tussen roltrappen in opgaande en in neergaande richting.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Bericht door Ardan »

avl schreef:Ik ben benieuwd of er nog verschil is tussen roltrappen in opgaande en in neergaande richting.
Er zal sowieso een verschil zijn in roltrappen richting perron en roltrappen richting uitgang. Bij het begin van de roltrap richting perron kunnen er schermen geplaatst worden waarop staat hoe lang het nog duurt voor de volgende trein komt. Ik meen dat zulke schermen in Rotterdam een minuut vooruit lopen. Komt de volgende metro over één minuut, dan gaan mensen zich haasten en ze denderen als een malle de trap af om hem nog te kunnen halen. Maar een metro die binnen een minuut vertrekt ga je niet meer halen, ook al ga je nog rennen en vliegen, iets dat mensen toch nog gaan proberen. Die metro's worden volgens mij vanaf één minuut voor vertrektijd niet eens meer weergegeven om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Worden alleen de metro's weergegeven die over meer dan een minuut vertrekken, dan zullen mensen eerder geneigd zijn rustig aan te doen en te gaan staan op de roltrap.
Op roltrappen richting uitgang zullen mensen sowieso niet snel gaan rennen lijkt me.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Bericht door Suus »

Als je op een ondergronds metrostation bent onder een treinstation kan er best een reden zijn dat op je de roltrap naar boven gaat lopen ipv staan :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Bericht door huibf »

IC140 schreef:Dat het in Londen een 'probleem' is komt vooral door de Britse hoffelijkheid (die in Nederland totaal ontbreekt). Ik heb in Londen regelmatig een rij voor de rechterkant van de roltrap zien staan, terwijl de linkerkant vrijwel niet werd gebruikt. Nederlanders zouden dan gewoon links gaan staan.
De vraag is of dat dan hoffelijkheid is, of gewoon dom en de dus capaciteitsverlies...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Bericht door reisthijs »

Het Britse gedrag is hoffelijkheid, het Nederlandse gedrag is gewoon dom.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Bericht door Bram »

De ingeburgerde regel in London is er volgens mij vooral om leisure te schijden van commuter/business, maar ik kan me voorstellen dat dit er in de spits minder toe doet.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Bericht door huibf »

reisthijs schreef:Het Britse gedrag is hoffelijkheid, het Nederlandse gedrag is gewoon dom.
Das jouw mening. Maar de Britse hoffelijkheid kan ook dom zijn in de vorm van efficency.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Bericht door reisthijs »

Dat het misschien niet in alle gevallen het efficiëntst blijkt te zijn wil niet zeggen dat het dom gedrag is.

Als je rechts staat omdat je er rekening mee houdt dat er ook wel mensen zijn die willen lopen, dan denk je in elk geval na bij wat je doet. Iets wat veel Nederlandse forensen niet lijken te doen, die doen maar wat en dat noem ik dus dom.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Bericht door Geert »

... en toevallig blijkt dat nog efficiënt ook.
avl schreef:Ik ben benieuwd of er nog verschil is tussen roltrappen in opgaande en in neergaande richting.
Wat in ieder geval in neergaande richting scheelt is dat je daar vaak minder grote pieken aan reizigers hebt. De drukte voor de roltrap omhoog wordt gedicteerd door aankomende metro's waarvan de reizigers allemaal tegelijk uitstappen. Richting perron gaat dat wat geleidelijker. (Alhoewel ik eigenlijk denk dat voor drukke stations in de Londonse spits het verschil niet zo groot zal zijn.)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Bericht door reisthijs »

Geert schreef:... en toevallig blijkt dat nog efficiënt ook.
Dat blijkt nog helemaal niet. Er is alleen een proef gedaan met lange roltrappen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten