Verbeterpunten van de reisinformatie

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Geert »

Mikos schreef:Ik heb in Duitsland nog geen bord ook in het Nederlands gezien
Dat is toch niet relevant voor de reisinformatie die we in Nederland aan anderstalige reizigers willen bieden?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Mikos »

Nou, dat lijkt mij nogal een reden om onze vertrekstaten niet uit te dossen in verschillende talen waar het niet nodig is. Als je dat nou stroomlijnt en overal in Europa alle vertrekstaten en informatie in verschillende talen op gaat hangen, oké. Maar de huidige keuze om de internationale treinen in een extra taal op te hangen snap ik wel. De rest is naar mijn mening vrij overbodig. Of hooguit door de invoering van een setje voetnoten uit te voeren.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door AppleMoose »

Mikos schreef:Nou, dat lijkt mij nogal een reden om onze vertrekstaten niet uit te dossen in verschillende talen waar het niet nodig is.
Los van of ik wel of niet meertalige vertrekstaten wil, moet je je sowieso niet laten tegenhouden door wat andere landen niet doen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Gekko123 »

Wat we niet moeten vergeten is dat de Duitse taal internationaal gezien veel belangrijker is dan de Nederlandse taal. Dat maakt het zetten van Duitse teksten op vertrekstaten hier mij al logischer dan het tonen van Nederlandse teksten in bijvoorbeeld Duitsland.

Overigens ben ik een keertje in Noord-Frankrijk op het station Nederlandstalige bewegwijzering tegengekomen op het lokale station. Als ik het me goed herinner was dat in Valenciennes.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Mikos »

Mikos schreef:Of hooguit door de invoering van een setje voetnoten uit te voeren.
Interne reactie: "NS heeft besloten tot het invoeren van tweetalige vertrekstaten, mede op verzoek van consumentenorganisaties en doet dat bij voorkeur niet in de vorm van voetnoten omdat het is gebleken dat die slecht gelezen worden." Tot zover de vertrekstaatperikelen.

De opmerkingen over cursieve teksten worden meegenomen naar een evaluatie over de vertrekstaten.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Jef400 »

Gekko123 schreef:Wat we niet moeten vergeten is dat de Duitse taal internationaal gezien veel belangrijker is dan de Nederlandse taal. Dat maakt het zetten van Duitse teksten op vertrekstaten hier mij al logischer dan het tonen van Nederlandse teksten in bijvoorbeeld Duitsland.

Overigens ben ik een keertje in Noord-Frankrijk op het station Nederlandstalige bewegwijzering tegengekomen op het lokale station. Als ik het me goed herinner was dat in Valenciennes.
Nederlands heeft daar toch ook de status als minderheidstaal?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Z2N »

Dat klopt, maar daar maakt de SNCF geen beslissingen op, omdat de Franse taal geen regionale maar minderheidstalen kent, en deze dus niet in een bepaald deel rechten geven. Op (grote) stations is er bewegwijzering in het Frans, het Engels, en de daarna volgende buitenlandse taal die het meest logisch is op het station. Zo is in Lille de bewegwijzering in het Nederlands, in Straatsburg Duits, in Lyon Italiaans en in Bordeaux Spaans. Deze 'logische' taal reikt zelfs tot Parijs, waar je op de verschillende kopstations Duits, Spaans en Italiaans tegenkomt. Regionale talen worden in de regel niet opgenomen, met uitzondering van het Occitaans, dat verrassend groot is en daarom in zijn gebied vaker terugkomt (als de borden al aanwezig zijn, het blijft Frankrijk).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Widejo »

Yanaike schreef: Bovendien zoals JeffreyMeijer al aangaf:
JeffreyMeijer schreef:De treinen vanaf Roosendaal en Breda gaan niet eens naar Franstalig gebied!
. Alleen bij Maastricht gaan de treinen naar Franstalig gebied en dus is alleen daar een eventuele Franse omroep op zijn plaats. .
Ik vind het ongelooflijk dat hier wordt volgehouden dat vanuit Roosendaal geen treinen rijden naar Franstalig gebied!
Er gaat via Roosendaal een trein naar de internationale luchthaven Brussel daarnaast eindigt dezelfde trein in Bruxelles-Midi (Brussel-Zuid), overstappunt voor internationale treinen en verbindingen naar Frankrijk! Hoe komen jullie er dan bij om Franstalige omroepen en eventuele Franstalige vertrekstaten te laten? Er stopt een stoptrein van de NBMS in Roosendaal? Laten we ophouden om België te zien als meerdere gebieden en België te benaderen als een land met 3 talen, die alle officieel zijn! Net over de grens bij Roosendaal in Essen, België gaat wel een IC naar Charleroi. Essen is bereikbaar door de stoptrein vanuit Roosendaal. Roosendaal is tenslotte een van de doorgangen naar de randstad m.b.t. internationaal treinverkeer (Beneluxtrein), dat is niet te vergelijken met het treinverkeer wat bij Eijsden/Maastricht rijdt.

Ik heb Breda voorgedragen vanwege de toekomstige treinverbinding Breda-Antwerpen. Aangezien überhaupt geen internationaal treinverkeer vanuit Breda verder dan Antwerpen komt valt daarover nog discussie te voeren. Maar het Franstalige belang in Roosendaal compleet onnodig vinden is echt belachelijk.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Jef400 »

Ja, met die redenering kun je dus op ongeveer alle stations Franstalige borden op gaan hangen. Immers, er is een overstap met treinen richting Frans gebied. Daarnaast is het aantal Franstaligen wat op Roosendaal op of overstapt werkelijk waar nihil. Dat pakt de Benelux eerder of dat rijdt over Maastricht richting Wallonië wat sneller is vanaf het oosten. Daarnaast raakt je punt over de drietaligheid werkelijk kant noch wal. Wij hebben hier in Nederland ook geen Friese vertrekstaten en dat is hier ook een officiële taal :!: Brussel is officieel tweetalig dus hoef je niet primair Frans er op te knallen. Tot zo ver mijn bijdrage op deze toch ietwat schreeuwerige post.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Suus »

In de stoptrein Roosendaal - Antwerpen zal je geen Franstalige omroepen horen en als het materieel informatieschermen had gehad waren deze ook alleen Nederlandstalig geweest. Ik weet niet zo goed waarom die trein dan in Nederland wel in het Frans aangekondigd moet worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Widejo »

Alle discussie ter zijde. Ondanks dat het Fries voor Nederland niet te vergelijken is met de taalgemeenschappen in België.

Op dit moment word op station Roosendaal de "Beneluxtrein'' of de IC Amsterdam C - Bruxelles-Midi al in het Frans omgeroepen, inclusief Anvers, Malines, Bruxelles-Aéroport-National en Bruxelles-Central. Naast het Nederlands en Engels als derde taal. In Brussel is er nog altijd een meerderheid van puur Franstaligen Brussel is officieel tweetalig en de trein heeft eindbestemming Brussel dus waarom Frans volledig weglaten?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Jef400 »

Roosendaal dan akkoord. Maar waarom Frans weglaten. Levert een hoop extra onnodige info op de vertrekstaten op. En het aantal Fransen in Nederland is niet hoger dan uit andere landen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door SuperGhost »

Wellicht is juist hier een digitale vertrekstaat op de perrons de oplossing. Dan kun je door op een vlaggetje te klikken gewoon de taal wijzigen en krijg je dus niet van die hele teksten per trein meer.

Ook kun je dan evt. een verdere selectie mogelijk maken, waardoor (naast uiteraard ook de datum/dag) je bijv. per vertrekstaat een station aan kunt klikken (van de stations die in dat schemaatje erboven staan) en dan alleen nog de treinen te zien krijgt die ook op dat station stoppen. Hierdoor kun je een beter overzicht krijgen van het bedieningspatroon en welke treinen je kan nemen en de vertrekstaat voor de individuele reiziger al overzichtelijker wordt.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door AppleMoose »

We kunnen ons druk maken om welke talen er op de vertrekstaten moeten komen, maar kunnen we niet beter kijken naar een andere vorm van vertrekstaten waarbij je zo min mogelijk taal hoeft te gebruiken en het dus voor iedereen begrijpelijk is?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Daniel »

Gisteren toevallig nog een vertrekstaat op Utrecht Centraal staan bekijken, die was al een stuk duidelijker dan die op de foto uit Deventer doordat de dubbele informatie geminimaliseerd was. Met "Stopt ook in/Calls also at Nijkerk en/and Meppel" wordt de tekst al een stuk korter.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Zugführer »

Maar zo goed als geen toerist zal het iets interesseren of de trein al dan niet in Nijkerk of Meppel stopt :P
Ik zie wel wat in digitale vertrekstaten op de perrons, zoals ik die laatst in Brussel zag bijvoorbeeld. Daar kon je op een tocuh-screen vertrekkende treinen kiezen en bekijken waar ze allemaal stoppen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Yanaike »

Waarom zoveel moeite over al die vertrekstaten?

Het belangrijkste op de vertekstaten lijkt mij de tijd dat de trein vertrekt en waar de trein allemaal stopt. Dat lijkt mij internationaal door iedereen te begrijpen?
Het spoornummer moet je als buitenlander ook nog wel uit kunnen komen, desnoods kun je daar het woordje 'platform' bijzetten. En of het om een intercity of een sprinter gaat lijkt me ook niet zo'n probleem?

En daarnaast dan nog: zijn die vertrekstaten niet een beetje achterhaald? Veel mensen plannen hun reis nu toch al via internet (en daar kun je veel makkelijker met extra talen werken). Bovendien hoeft er maar een blaadje op het spoor te landen en de hele dienstregeling ligt op zijn kop en er klopt helemaal niks meer van die vertrekstaten. Juist dat lijkt mij een kritiek punt waar buitenlandse reizigers de draad kwijt zouden kunnen raken en niet over de oorspronkelijke dienstregeling.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Ardan »

Yanaike schreef:En daarnaast dan nog: zijn die vertrekstaten niet een beetje achterhaald? Veel mensen plannen hun reis nu toch al via internet .
Maar lang niet iedereen. Ik kan me behoorlijk opwinden over het feit dat sommige mensen denken dat je zomaar dingen rücksichtlos kunt afschaffen omdat ze er ook in een digitale versie zijn. En ouderen van dagen dan? Nitwits die het niet snappen? En stel dat je je hippe iKleun bent vergeten?

En op dit moment toevallig zijn alle schermen op het station naar de zak. En dan? De [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] naar Zutphen vertrekt hier meestal van 3, soms 1. Het scherm bij de stationstoegang is ideaal, even gauw gluren welk spoor het is. Maar nu?

Ja, ik gebruik ook de reisplanner-app of ns.nl als ik een niet-standaardreis maak. Maar als ik op een onbekend station sta en ik wil gauw informatie, dan ben ik toch blij dat er zo'n groot geel bord staat waar ik op kan kijken zónder eerst de telefoon te moeten pakken, in te moeten loggen op de lokale wifi (als die er al is) en dan in de app te gaan prutsen. Daar heb je soms ook helemaal geen tijd voor als je in de hal staat en je de trein snel verwacht.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Geert »

Ardan schreef:Maar lang niet iedereen. Ik kan me behoorlijk opwinden over het feit dat sommige mensen denken dat je zomaar dingen rücksichtlos kunt afschaffen omdat ze er ook in een digitale versie zijn. En ouderen van dagen dan? Nitwits die het niet snappen? En stel dat je je hippe iKleun bent vergeten?
Bereid je maar voor op het ergste dan, de wereld beweegt zich nu eenmaal naar steeds meer digitaal en mobiel. (Niet dat van mij de gele vertrekstaten weg moeten, maar het belang wordt steeds minder groot.)

Overigens wel mooi dat er aandacht is voor internationalisering van de vertrekstaten op een station als Deventer, maar wordt dat ook breder getrokken? Meertalige TBP's? En wanneer komt er een Engelstalige Tuffy?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Yanaike »

Ardan schreef: Maar lang niet iedereen. Ik kan me behoorlijk opwinden over het feit dat sommige mensen denken dat je zomaar dingen rücksichtlos kunt afschaffen omdat ze er ook in een digitale versie zijn. En ouderen van dagen dan? Nitwits die het niet snappen? En stel dat je je hippe iKleun bent vergeten?
Ik zeg dan ook niet dat we de vertrekstaten per direct moeten afschaffen (al vraag ik me af of ze over 5 à 10 jaar nog bestaan). Je plaatst mijn bericht in een veel bredere context dan waar die voor bedoeld was.

Het ging namelijk over anderstalige informatie op die vertrekstaten. En dat is wél iets dat ik belachelijk vind, want:
1. Stations, perrons, tijden, treintype is iets dat je prima in het Nederlands kunt weergeven op vertrekstaten en dat voor buitenlanders alsnog makkelijk te interpreteren is.
2. Vertrekstaten zijn niet het geschikte medium voor buitenlandse reizigers. Zij kunnen veel beter hun reis (vooraf) plannen via internet (waar er veel meer mogelijkheden zijn om met extra talen werken), of zich richten op toeristeninformatie, helpdesken etc.
3. Vertrekstaten kloppen niet meer bij storingen/afwijkingen van de dienstregeling. Het is veel belangrijker dat buitenlandse reizigers (en ook Nederlandse reizigers overigens) weten waar en hoe laat de trein vertrekt dan waar en hoe laat de trein zou hebben moeten vertrekken.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Wubbo »

Volgens mij is het tijd voor de vertrekstaat 2.0. Hoe die er precies uit zou moeten zien weet ik niet, je kan daar allerlei varianten van bedenken. Van gewoon de vertrekstaat maar dan digitaal (zodat hij ook klopt in een weekend met werkzaamheden) tot iets met een touch-screen waar je zelf je informatie uit kan halen. Digitaal maken geeft in ieder geval een makkelijke mogelijkheid tot vertalen in allerlei talen, dat lost al een probleem op.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Yanaike »

Wubbo schreef:Volgens mij is het tijd voor de vertrekstaat 2.0. Hoe die er precies uit zou moeten zien weet ik niet, je kan daar allerlei varianten van bedenken. Van gewoon de vertrekstaat maar dan digitaal (zodat hij ook klopt in een weekend met werkzaamheden) tot iets met een touch-screen waar je zelf je informatie uit kan halen. Digitaal maken geeft in ieder geval een makkelijke mogelijkheid tot vertalen in allerlei talen, dat lost al een probleem op.
Bedoel je dan ook een fysiek op het station aanwezige vertrekstaat, zoals Zugführer eerder genoemd heeft. Enige nadeel van zo'n digitale vertrekstaat is dat dat veel duurder is dan de huidige gele vetrekstaten. Als je op elk kleine station zo'n digitale vertrekstaat neer wilt zetten, ben je al gauw een vermogen kwijt. Bovendien moet je nadenken over zaken als vandalisme etc. Maar ondanks dat alles lijkt me zo'n digitale vertrekstaat al een stuk beter dan de huidige vertrekstaten.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Wubbo »

Ik bedoel inderdaad een fysiek op het station aanwezige vertrekstaat. Of het echt veel duurder is vraag ik me af: dat vervangen van die vertrektijden (een aantal keer per jaar, plus af en toe nog ophangen van tijdelijke vertrekstaten) is ook niet gratis. Digitaal is wat dat betreft veel makkelijker. Altijd actuele informatie geven is daarnaast ook wel wat waard.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Z2N »

Volgens mij zou het al een hoop schelen als de vertrekstaten niet zoals nu op plastic, maar 'gewoon' op papier gedrukt zouden worden. NS is daar enigszins uniek in, ik heb het nergens anders in Europa gezien in ieder geval. En het drukken op een regulier A0-vel is natuurlijk al een stuk goedkoper dan het moeten bedrukken van zo'n 10.000 gele plastic planken ieder jaar.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Hainje »

Volgens mij drukken ze tegenwoordig op papier?
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten