Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door albertjan96 »

In Arnhem is de ontijzelinstallatie van de bovenleiding op een andere bus geplaatst. Blijkbaar werkte die daardoor niet zo goed meer, waardoor het trolleynet niet goed ontijzeld werd, met als gevolg dat de bussen spanningsloos kwamen te staan:
Trolleys Arnhem vast door ijs op bovenleiding ARNHEM - Trolleybussen in Arnhem zijn vanmorgen stil komen te staan en soms zelfs uitgevallen door ijs op de bovenleidingen. Normaal lost een sproeibus dit op, maar er was een nieuwe sproeibus gebruikt.

En die heeft, zo meldt Connexxion, door nog onbekende oorzaak zijn werk niet goed gedaan.

Bron: http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2 ... venleiding
Weet iemand welke bus hier nu voor gebruikt wordt?
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door busentrein »

Er wordt volgens mij een omgebouwde MB sprinter hiervoor gebruikt, de bak achter is weggehaald en daarop zit dit systeem nu gebouwd.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Michael »

Deze inderdaad:

http://www.trolleyclub.nl/mauricevdham3.htm

Is een Mercedes Sprinter met Hess opbouw
Djeez
Berichten: 51
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 09:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Djeez »

De displays gaan nu inderdaad op '... minuten' over ipv de vertrektijd. Ben er zelf niet zo blij mee, zie liever de echte vertraging zodat ik kan uitrekenen of ik de overstap haal. Nu telt ie het er gewoon bij op, zodat het lijkt alsof de bus op tijd rijd... zo kan ik ook wel vertraging verdoezelen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Erno-BE schreef:Dat terwijl de oplossing (lijn 2 in één richting volledig Lindenholt bedienen of 1x met de klok mee en 1x tegen de klok in) niet eens extra DRU (dus geld) kost. Reizigers uit Lindenholt West zijn hoogtens een paar minuten langer onderweg zijn. Heeft niemand Breng ervan op de hoogte gesteld hiervan?

Wellicht gaat men deze oplossing met dienstregeling 2017 alsnog invoeren
Wellicht hebben ze hier aan gedacht maar gooien ze met argumenten "wisselende routes zijn verwarrend voor reizigers" en "verschillende ritprijzen". Niet mijn argumenten he, maar dit soort zaken zijn vaker aangehaald bij Connexxion-bedrijven.
"Een touringcar is geen bus"
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door BrengMe »

Arnhem wil volledige trolley 2.0-busvloot krijgen in stad

Het Duitse elektronicabedrijf Vosloh Kiepe mag de techniek ontwikkelen voor een nieuw prototype trolleybussen die moeten gaan rijden in Arnhem. Indien de eerste twee trolleybussen 2.0 met succes in de stad kunnen rijden, wil Arnhem stapsgewijs doorgroeien naar een volledige Trolley 2.0-busvloot. Dit strookt met het doel van de gemeente Arnhem om in de stedelijke regio Arnhem Nijmegen in 2023 een volledige zero emissie-busconcessie aan te bieden.

Bron: OVPro.nl
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door albertjan96 »

Ik kwam ook nog nog tegen:

Trolley 2.0 moet er toch komen http://verkeersnet.nl/17963/trolley-2-0 ... och-komen/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

fogeltje schreef:
Erno-BE schreef:Dat terwijl de oplossing (lijn 2 in één richting volledig Lindenholt bedienen of 1x met de klok mee en 1x tegen de klok in) niet eens extra DRU (dus geld) kost. Reizigers uit Lindenholt West zijn hoogtens een paar minuten langer onderweg zijn. Heeft niemand Breng ervan op de hoogte gesteld hiervan?

Wellicht gaat men deze oplossing met dienstregeling 2017 alsnog invoeren
Wellicht hebben ze hier aan gedacht maar gooien ze met argumenten "wisselende routes zijn verwarrend voor reizigers" en "verschillende ritprijzen". Niet mijn argumenten he, maar dit soort zaken zijn vaker aangehaald bij Connexxion-bedrijven.
Dat is heel makkelijk op te lossen: lijn 2 de gehele dag zo laten rijden en lijn 11 dan via Lindenholt-West laten rijden om doordeweeks overdag samen met lijn 2 alsnog die kwartiersdienst te vormen door Lindenholt-West.
Of nog een andere oplossing: op moment dat lijn 11 niet rijdt, lijn 2 ook schrappen en daarvoor in de plaats een vervangende avond-/weekendlijn (nummer 7 is nog vrij) laten rijden die wel om en om het rondje door Lindeholt rijdt en verder dezelfde route als lijn 2 volgt.

Overigens zijn 'wisselende routes' niet ongebruikelijk in Nijmegen, want op za t/m ma rijden lijnen 2, 8, 13, 15, 57, 58, 300 en 331 allen een andere route dan de rest van de week (en dan ook nog eens een verschillend alternatief voor die Burchtstraat). Lijn 13 rijdt daarnaast ook nog eens doordeweeks via Bijsterhuizen en 's avonds en in het weekend niet meer.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Dat zijn wel andere wisselende routes he. Op moment A route 1, op moment B route 2. Door lijn 2 de ene slag zus en de ander zo te laten rijden, worden twee routes door elkaar gereden, net als eerst in Wijchen. Daar vond men het ook nodig weer twee lijnen te maken.

Avondlijn voor Lindenholt is een oud idee. Eind jaren 80 had je dat al. Zo een lijntje was niet succesvol volgens mij. Ook creeer je een overstap. Je moet een heil zoeken in een doorgaande verbinding.

Nogmaals, verwarring is niet mijn argument. Ik zou zelf een avondvariant voor lijn 2 toejuichen (rondje door beide delen van de wijk). Zelfs qua tarief moet het zo gedaan kunnen worden dat de tarieven niet veranderen ten opzichte van de kortere dagroutes. Dit gebeurt nu tussen Gemert en Eindhoven (ook Hermes) ook, waarbij lijn 122 in de avond een uitgebreidere route rijdt, maar op de op de sneldiensthalten (daar waar overdag gestopt wordt) betaalt men altijd hetzelfde tarief van/naar Eindhoven, de extra omweg wordt niet berekend.
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

fogeltje schreef:Dat zijn wel andere wisselende routes he. Op moment A route 1, op moment B route 2. Door lijn 2 de ene slag zus en de ander zo te laten rijden, worden twee routes door elkaar gereden, net als eerst in Wijchen. Daar vond men het ook nodig weer twee lijnen te maken.
Oh, dat bedoel je. Dat gebeurd natuurlijk door lijn 5 ook (de ene gaat naar De Horst, de andere naar Breedeweg) en in Arnhem met de trolley door Schuytgraaf ook.
Wat betreft deze lijn 2, zou je het fictieve eindpunt dan precies in het midden kunnen leggen, waardoor voor op de bus Lindenholt-Oost of Lindenholt-West als eindpunt genoteerd kan worden. Of je doet net zoals nu in Wijchen gebeurd: gewoon standaard 2 verschillende lijnnummers gebruiken (in dit geval zal dat dan 2 en 7 zijn) die samen een dubbele frequentie verzorgen op de gezamenlijke route.
fogeltje schreef:Avondlijn voor Lindenholt is een oud idee. Eind jaren 80 had je dat al. Zo een lijntje was niet succesvol volgens mij. Ook creeer je een overstap. Je moet een heil zoeken in een doorgaande verbinding.
Ik had het dan ook niet over een los lijntje dat een eindpunt heeft op station Dukenburg, maar een lijn die geheel lijn 2 (desnoods alleen de rit via L'holt-Oost dat nieuwe nummer geven) vervangt en dus ook bij de St.Maartenskliniek begint/eindigt.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Waarom niet in de avonduren en zondag het rondje door Lindenholt gewoon in een richting rijden. Als je naar stadsdienst van Apeldoorn kijkt heb je bijna alleen van dat soort lijnen en dat werkt prima. Waarom niet voor Nijmegen in de rustige uurtjes?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Meltrain »

BrengMe schreef:Arnhem wil volledige trolley 2.0-busvloot krijgen in stad

Het Duitse elektronicabedrijf Vosloh Kiepe mag de techniek ontwikkelen voor een nieuw prototype trolleybussen die moeten gaan rijden in Arnhem. Indien de eerste twee trolleybussen 2.0 met succes in de stad kunnen rijden, wil Arnhem stapsgewijs doorgroeien naar een volledige Trolley 2.0-busvloot. Dit strookt met het doel van de gemeente Arnhem om in de stedelijke regio Arnhem Nijmegen in 2023 een volledige zero emissie-busconcessie aan te bieden.

Bron: OVPro.nl
Interessant artikel. :pos:
Ik ben vooral benieuwd naar de ondergrondse opslag van remenergie. Dat zal wel via inductie plaatsvinden, maar om op elke plek die energie op te slaan, moeten dus overal van dat soort platen onder het wegdek liggen.
Verder gaan deze omgebouwde bussen dus in eerste instantie op lijn 1 rijden. Misschien dat de ritten van deze bussen op lijn 1 hierbij als test verder gaan rijden naar Velp Noord?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Durashift »

Best gek eigenlijk, remenergie van de bus niet vóór de bus gebruiken.. Dat lijkt mij logischer, namelijk.. Misschien dat Trolley 2.0 dan wel minimaal 20 kilometer zonder bovenleiding kan rijden?

Maar misschien moet er wel een smartgrid idee in het project zitten om aanspraak op een bepaald subsidie potje te kunnen maken...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

SuperGhost schreef:Ik had het dan ook niet over een los lijntje dat een eindpunt heeft op station Dukenburg, maar een lijn die geheel lijn 2 (desnoods alleen de rit via L'holt-Oost dat nieuwe nummer geven) vervangt en dus ook bij de St.Maartenskliniek begint/eindigt.
Ah juist. VOlgens mij leent zich daar alleen niks voor. De enige lijn die daar nog eindigt is lijn 6 en volgens mij heeft die daar een ingeroosterde pauze. Het zou echter niet de eerste keer zijn dat lijn 6 in het superdal de bediening van Lindenholt-Oost overneemt. Dit is in 2006 al eens het geval geweest voor een jaar (daarna ging lijn 7 altijd rijden).
"Een touringcar is geen bus"
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Globetrotter »

Meltrain schreef:
BrengMe schreef:Arnhem wil volledige trolley 2.0-busvloot krijgen in stad

Het Duitse elektronicabedrijf Vosloh Kiepe mag de techniek ontwikkelen voor een nieuw prototype trolleybussen die moeten gaan rijden in Arnhem. Indien de eerste twee trolleybussen 2.0 met succes in de stad kunnen rijden, wil Arnhem stapsgewijs doorgroeien naar een volledige Trolley 2.0-busvloot. Dit strookt met het doel van de gemeente Arnhem om in de stedelijke regio Arnhem Nijmegen in 2023 een volledige zero emissie-busconcessie aan te bieden.

Bron: OVPro.nl
Interessant artikel. :pos:
Ik ben vooral benieuwd naar de ondergrondse opslag van remenergie. Dat zal wel via inductie plaatsvinden, maar om op elke plek die energie op te slaan, moeten dus overal van dat soort platen onder het wegdek liggen.
Verder gaan deze omgebouwde bussen dus in eerste instantie op lijn 1 rijden. Misschien dat de ritten van deze bussen op lijn 1 hierbij als test verder gaan rijden naar Velp Noord?
Hier is begin 2015 een apart topic over geopend.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door BrengMe »

Dat is waar ook. Het is inderdaad een beter idee om de discussie daar voort te zetten...
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door AppleMoose »

Ik vind het (nu) geen eigen topic waard:

NIJMEGEN - De Gelderse VVD wil een terugkeer van de rechtstreekse treinverbinding tussen Nijmegen/Arnhem en Den Haag/Rotterdam. Voor het gemak van reizigers, maar ook om economische redenen.
Wie vanuit Arnhem/Nijmegen wil treinen naar Den Haag/Rotterdam moet al enige jaren overstappen in Utrecht. Tot grote ergernis van veel forenzen, weet VVD-Statenlid René Westra, die zelf ook regelmatig het traject aflegt. "Bij vertragingen mis je de aansluiting. Bovendien rijden er tussen Arnhem en Utrecht kortere treinen, dus moet je dan vaak staan in de spits."

Lees verder
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Hainje »

Een VVD-er die pleit vóór een treinverbinding. Het moet niet veel gekker worden. :shock:
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door AppleMoose »

Meneer zit zelf weleens in de trein naar Rotterdam en vindt het blijkbaar beneden zijn niveau dat hij moet overstappen... :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Zal die niet eerder naar Den Haag moeten om met zijn landelijke collega's een borreltje te drinken, uh... ik bedoel overleggen :roll:

Het bericht verbaast me verder niets, al sinds het schrappen van de IC (Nijmegen-)Arnhem-Den Haag is er al onvrede over die verbinding en dat is nooit echt weggegaan.

Echter wordt het door het wijzigen van de sporenstraat in Utrecht wel lastiger geworden. Het kan wel (de kerende trein Den Haag-Utrecht kan in principe prima door naar Arnhem door t/m de splitsing over de sprintersporen te rijden), alleen kun je dan niet meer cross-platform staan met de IC's van/naar Eindhoven.

Maar NS gaat dit natuurlijk nooit doen, aangezien dat niet in hun corridormodel past en dat is (helaas) heilig voor hun.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Daniel »

Zo'n artikel waarin er allerlei dingen bij gehaald worden die er niks mee te maken hebben valt toch niet serieus te nemen...
Ronaldussen schreef:"Bij vertragingen mis je de aansluiting.
Dat schijnt voor wel meer verbindingen te gelden. Met 7 minuten is de overstap trouwens nog best robuust: niet te lange overstaptijd maar ook niet zo kort dat je 'm bij een minimale vertraging al mist.
Bovendien rijden er tussen Arnhem en Utrecht kortere treinen, dus moet je dan vaak staan in de spits."
Die worden vast niet spontaan langer als de trein naar Den Haag wordt doorgetrokken. Sterker nog, er rijden spitstreinen naar Den Haag die zelfs korter zijn dan de gemiddelde spitstrein uit Arnhem.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef:Zo'n artikel waarin er allerlei dingen bij gehaald worden die er niks mee te maken hebben valt toch niet serieus te nemen...
Ronaldussen schreef:"Bij vertragingen mis je de aansluiting.
Dat schijnt voor wel meer verbindingen te gelden. Met 7 minuten is de overstap trouwens nog best robuust: niet te lange overstaptijd maar ook niet zo kort dat je 'm bij een minimale vertraging al mist.
Bovendien rijden er tussen Arnhem en Utrecht kortere treinen, dus moet je dan vaak staan in de spits."
Die worden vast niet spontaan langer als de trein naar Den Haag wordt doorgetrokken. Sterker nog, er rijden spitstreinen naar Den Haag die zelfs korter zijn dan de gemiddelde spitstrein uit Arnhem.
Punt 1: de treinen zijn in de spits juist erg vertragingsgevoelig i.v.m. de korte kering in Nijmegen en daardoor regelmatig een lichte vertraging hebben. Volgens mij heb je in Utrecht voor die overstap zo'n 5 minuten nodig i.v.m. de drukte op Utrecht Centraal (vergeet niet dat de treinen uit Arnhem en Eindhoven tegelijk horen aan te komen op Utrecht C, dus er behoorlijke rijen voor de trappen kunnen ontstaan), dus bij een lichte vertraging loop je dan al het risico dat je hem mist.

Punt 2: Die zullen inderdaad niet zomaar langer worden. Ik denk dat ze vooral bedoelen: als je dan toch (een deel van) je rit moet staan, dan in ieder geval het comfort van een rechtstreekse trein ervoor terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Daniel »

Je zult in Utrecht alleen de volledige tijd nodig hebben als je de pech hebt om met de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] naar Den Haag te reizen (dan mag je van spoor 5 naar spoor 20). In alle andere gevallen is het een overstap naar een perron verder die snel te maken is via de tunnels waar ik nog nooit rijen voor heb zien staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Wubbo »

Als de vertraging van de trein Nijmegen - Utrecht het probleem is, moet je dat oplossen in plaats van een niet-bestaand probleem.

Overigens ben ik benieuwd naar de reactie van de politiek als NS geen rechtstreekse verbinding meer aanbiedt tussen Arnhem/Nijmegen en Schiphol of Amsterdam Centraal. Dan krijg je waarschijnlijk ook dit soort berichten.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Wellicht dat NS daarom ook aan het twijfelen is over of alle IC's wel naar Schiphol zouden moeten gaan, of dat er niet alsnog alternerend Schiphol en Alkmaar aangedaan moet worden?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten