Verbeterpunten van de reisinformatie

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Z2N »

De laatste keer dat ik echt op de vertrekstaten gelet heb hing er eentje scheef in de middentunnel in Utrecht, en die was iig van plastic.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Daniel »

Volgens mij zijn er inderdaad papieren vertrekstaten in omloop, maar zijn ze dat niet allemaal. Als je bv. op NS.nl een vertrektstaat download zie je rechts onderaan nog een recyclecode voor polypropyleen (dus plastic) staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Mikos »

Maar die gele, plastic platen worden wel iedere keer hergebruikt. Dat wat in december achterin het busje wordt geschoven omdat er andere vertrekstaten worden opgehangen, komt met het eerstvolgende wijzigingsblad weer terug. Dat wat op of kapot is, wordt gerecycled.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Ardan »

Op stations als Koudum-Molkwerum of Oberkarspel-Großenhosen volstaan alleen gedrukte staten wel. En op zo goed als elk station kan men terugvallen op TB7's (tenzij die storing dus.. altijd een gedrukte versie laten hangen!). Maar digitale staten vind ik wel een prima idee. Laten we eens beginnen met enkele schermen op drukke stations waar ook veel incidentele reizigers komen. Dat reizigers daar op een scherm hun eigen reis in realtime kunnen samenstellen, knopje 'printen' erbij en er komt een papiertje uit een gleufje flubberen. Dat kunnen Duitse kaartautomaten zelfs (of dat realtime is, weet ik niet).
Ik doe ook maar wat
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Widejo »

Mikos schreef:Maar die gele, plastic platen worden wel iedere keer hergebruikt. Dat wat in december achterin het busje wordt geschoven omdat er andere vertrekstaten worden opgehangen, komt met het eerstvolgende wijzigingsblad weer terug. Dat wat op of kapot is, wordt gerecycled.
Ik probeer nog altijd zo'n dienblad te bemachtigen die ik een keer voorbij heb zien komen in zo'n 'milieu'-filmpje in de trein. Die worden gemaakt van de oude vertrekstaten.

Tot dusver spreekt de oplossing voor een digitale interactieve vertrekstaat het meeste aan. Centraal geplaatst op de grotere stations. Al is dit wel de duurste oplossing :)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door reisthijs »

Hopelijk worden die dan niet door hetzelfde systeem als de TBP's aangestuurd, anders heb je er nog niks aan bij zo'n storing.
Misschien is een scherm van e-paper(zoals gebruikt in e-readers) een idee, dan blijft er informantie op staan bij een storing.

NS heeft wel een keer n.a.v. de vertrekstatendiscussie aangekondigd een moderne opvolger te gaan ontwikkelen, maar daarna bleef het stil.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Durashift »

reisthijs schreef:Hopelijk worden die dan niet door hetzelfde systeem als de TBP's aangestuurd, anders heb je er nog niks aan bij zo'n storing.
(..)
Precies. Ik denk dat de datastroom die de reisplanner / App voedt gebruikt zal moeten worden. Die lijkt mij ook het meest 'modelleerbaar' voor meertaligheid en beknopt tijdsspanne waarbinnen een reiziger zijn reisopties wilt zien.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Daniel »

Widejo schreef:Ik probeer nog altijd zo'n dienblad te bemachtigen die ik een keer voorbij heb zien komen in zo'n 'milieu'-filmpje in de trein. Die worden gemaakt van de oude vertrekstaten.
Ik heb hier nog zo'n ding "over" (ooit per ongeluk dubbel gekocht), geef maar een gil via PB als je er nog geen gevonden had.
Hainje schreef:Volgens mij drukken ze tegenwoordig op papier?
Nog even goed gekeken vandaag... die in de oude borden zijn van plastic. In de nieuwe borden (zoals bv. op perron 6/7 in Amersfoort) zitten papieren vertrekstaten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Hainje »

Daniel schreef:Nog even goed gekeken vandaag... die in de oude borden zijn van plastic. In de nieuwe borden (zoals bv. op perron 6/7 in Amersfoort) zitten papieren vertrekstaten.
Gelukkig, ben ik toch niet helemaal achterlijk. :P :lol:
🍉
Alargule

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Alargule »

*schop*

In het topic "De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam" kwam pendelbus 55 ter sprake, die wordt ingezet bij 'langdurige' verstoringen aan sneltram 51. Daar werd ook een linkje naar de GVB-website bij geplaatst, waarop onderstaand kaartje te bewonderen viel:

Afbeelding

Ik heb daar in het eigenaardighedentopic al wat kritiek op geleverd; zo vind ik lijn 55 er onvoldoende uitspringen, staan de haltes onduidelijk aangegeven, is niet helemaal duidelijk welke sneltramhaltes nou nog wel aangedaan worden en welke niet meer, staat niet de hele lijn er op (de lijn wordt afgekapt bij Kronenburg) en staat er een hoop informatie op waarvan ik me afvraag of dat nodig is, zoals streekbuslijnen (en dan ook nog niet allemaal) en geografische details die ook om aandacht roepen (vooral het grote rode 'Amstelveen' springt eruit). Ook de legenda is nogal voor de hand liggend en geeft niet echt extra informatie die niet al uit de plattegrond zelf te herleiden valt.

Mijns inziens zijn geografische details niet nodig: misschien heeft men gedacht dat mensen zich daarmee beter kunnen oriënteren of beter kunnen bepalen hoe ze op een vervangende halte kunnen komen. Maar omdat lijn 55 alleen bij verstoringen zal worden ingezet, is de kans erg groot dat mensen er pas achter komen dat ze deze lijn moeten gebruiken als ze al op de sneltramhalte staan. En dan vertelt dit kaartje eigenlijk net te weinig: het is onduidelijk welke vervangende halte je het beste kunt nemen en er staan te weinig geografische details op om de precieze looproute te achterhalen. Gelukkig heeft GVB op haar website wel looproutes naar de vervangende haltes staan, zoals van Marne naar Logger. Die kaartjes zijn goed, maar de overzichtskaart van de route van lijn 55 kan beter.

Ik heb een poging gedaan ter verbetering, waarbij ik bovenstaande punten heb aangepakt:
  • Lijn 55 springt er door een fellere kleur (groen) nu beter uit; lijn 51 heb ik in pasteltint weergegeven
  • Alle haltes staan duidelijk aangegeven
  • Wanneer een vervangende bushalte op enige loopafstand van de tramhalte is, wordt aangegeven welke halte het beste gebruikt kan worden (ik heb me daarbij gebaseerd op de tabel op de website van GVB)
  • de hele lijn staat erop - nu is ook te zien dat je bij Zuid bushalte Strawinskylaan moet nemen
  • geografische details zijn geminimaliseerd: ik heb de bebouwingsgrenzen gesuggereerd en de A9 en A10 ter oriëntatie aangegeven. De namen van de haltes zijn natuurlijk het belangrijkste oriëntatiemiddel
  • de legenda voegt ook wat toe: hierin wordt uitgelegd wat de kleuren van de labels precies betekenen, zodat de kaart ook bruikbaar is
Klik voor groot
Afbeelding
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Bericht door Aking »

Daniel schreef:
Widejo schreef:Ik probeer nog altijd zo'n dienblad te bemachtigen die ik een keer voorbij heb zien komen in zo'n 'milieu'-filmpje in de trein. Die worden gemaakt van de oude vertrekstaten.
Ik heb hier nog zo'n ding "over" (ooit per ongeluk dubbel gekocht), geef maar een gil via PB als je er nog geen gevonden had.
Mocht je die van Daniël niet willen, of mocht iemand anders er nog naar op zoek zijn: Die dingen heten Dienstblaadjes en zijn o.a. hier te koop
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten