Mag ik even kwijt #186

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Hainje »

Schrijf de plaatsnaam dan ook voluit. :P
Het is niet dat die twee extra karakters nu zoveel werk zijn.
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door JWM »

Ik verdenk sommige spoorautisten op dit forum ervan dat ze bij een obscuur station eerst de afkorting erbij zoeken om te voorkomen dat ze een stationsnaam voluit schrijven. :x
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door ArrivaBas »

Als het een lange stationsnaam is als Heemstede-Aerdenhout (Had), a la, maar voor iets als Oss ( O ) denk ik dat die 2 s'en vrij weinig zou schelen qua tijd. Die ene seconde verbetert wel de leesbaarheid van je post. Voor degenen die zich aangesproken voelen: Beschouw dit NIET als persoonlijke aanval, maar als algemene tip.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door ODRAIL »

Even een vraagje hierover:

Is het misschien mogelijk om die afkortingen alleen in bepaalde topics toe te staan?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Wubbo »

Waarom zou je dat willen? Per topic is sowieso erg lastig (want wat doe je dan met nieuwe topics, zet je het standaard aan of uit?).
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door ODRAIL »

Dan krijgen we de discussie die hierboven staat niet.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door JWM »

Welnee, als iemand liever in afkortingen lult prima, maar voor mij is het vaak geheimtaal. En op mobiel of tablet heb je niks aan de mouse-over.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door ODRAIL »

Daar heb je wel een punt ja. Maar echt handig zijn die afkortingen in sommige topics niet.
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door albertjan96 »

Maar ze storen ook niet zo heel erg (tenminste, ik heb er geen last van), dus waarom zou je het uit zetten?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door ODRAIL »

Soms is het storend en soms niet. Laten we het daar maar op houden :wink: .
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Z2N »

Stationsafkortingen krijgen toch gewoon automatisch een mouse-over, voor diegenen die ze niet kennen? Ikzelf heb geen moeite met het gebruik van afkortingen als Shl, Dwe of O, het betekent hetzelfde maar is minder typwerk. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door microshit »

Dat was inderdaad mijn idee, dat door de automatische mouse-overs en linkjes naar de Wiki het hier algemeen geaccepteerd zou zijn om afkortingen te gebruiken. Doe dit zelf overigens wel enkel bij degene die ik zeker weet. Bij een beetje twijfel gewoon voluit schrijven. En ja, daar door dus in het algemeen ook Tl ipv Tiel :p (om maar wat te noemen)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Ardan »

Eens met microshit :pos: Wat ik soms wel eens doe als een naam meerdere keren in mijn post voorkomt, is dat ik het de eerste keer voluit schrijf en daarna verkort.
Ik doe ook maar wat
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Hendrik »

Op de PC vind ik het allemaal prima, maar op m'n mobiel of tablet (zonder mouse-over dus) is het weleens lastig. Ik ken echt niet alle NS-afkortingen uit mijn hoofd... :P
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door albertjan96 »

Geen mouse-over, maar het is nog wel een link en als je het echt wil weten kun je nog steeds op de link klikken om op de wiki-pagina van die verkorting terecht te komen
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Hendrik »

Tuurlijk, maar dat neemt niet weg dat het op mobiel en tablet minder 'gebruik(er)svriendelijk' is dan op PC/laptop. :wink:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door ODRAIL »

Ieder voordeel heeft z'n nadeel en ieder nadeel heeft z'n voordeel zullen we maar zeggen :wink: .
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Meltrain »

Het gebruik van afkortingen heeft nog een voordeel boven het voluit schrijven: er komt automatisch een link naar de Wiki. Als je bij voluit geschreven stationsnamen een link wilt maken, moet je altijd zelf [wiki][/wiki] eromheen zetten (en ja, ik weet dat dat kan door op "wiki" te klikken ;) ).

Ik vind wel dat afkortingen alleen gebruikt moeten worden als aangenomen mag worden dat een meerderheid de afkorting kent of op zijn minst kan afleiden en dat alleen bij stations afkortingen gebruikt mogen worden (juist vanwege de mouse-over).
In deze post heeft Z2N het bijvoorbeeld over "Hea", maar doordat er geen mouse-over is, heb ik geen idee wat hij bedoelt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door baladid »

Hea is Herfte Aansluting - maar aangezien het andere station Ledn is vermoed ik dat hij in plaats van Hea Had bedoelt.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Ardan »

Meltrain schreef:(en ja, ik weet dat dat kan door op "wiki" te klikken ;) ).
O? Ik Had altijd gedacht dat je vreselijk veel moeite deed door het hele webadres in te tikken als je een station noemde :')
Ik doe ook maar wat
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door baladid »

Ik zelf zou de grens bij Intercitystations leggen. Zl voor Zwolle, Apd voor Apeldoorn en Mt voor Mestreech lijken me prima - Dingen als Na voor Nieuw Amsterdam of Hlds zou ik niet gebruiken, maar als iemand het wil moet hij het doen.
Dingen, die geen Mouseover hebben alsjeblieft uitschrijven: Dus niet Wgmrba of Botth maar Watergraafsmeer Ringspoorbaan Aansluiting en Botlek raccordement Theemsweg.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Ardan »

Een paar dienstregelingspunten die vrij veel worden gebruikt hebben dacht ik wel een mouse-over gekregen. Asra bijvoorbeeld toch?

Edit: oh toch niet :') (Amsterdam Riekerpolder Aansluiting)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Hainje »

baladid schreef:Ik zelf zou de grens bij Intercitystations leggen. Zl voor Zwolle, Apd voor Apeldoorn en Mt voor Mestreech lijken me prima - Dingen als Na voor Nieuw Amsterdam of Hlds zou ik niet gebruiken, maar als iemand het wil moet hij het doen.
Dingen, die geen Mouseover hebben alsjeblieft uitschrijven: Dus niet Wgmrba of Botth maar Watergraafsmeer Ringspoorbaan Aansluiting en Botlek raccordement Theemsweg.
Ik vind dit eigenlijk wel een goede middenweg.
Samen met een eerdere suggestie die ik heb gezien namelijk 1x voluit schrijven en daarna met afkorting. In publicaties vanuit overheid (bijvoorbeeld) zie je dat ook vaak, bijv.: Wet Maatschappelijke Ondersteuning (hierna: WMO). Zoiets kunnen we hier ook doen met stations wanneer je deze meermaals gebruikt in een post.
Laatst gewijzigd door Hainje op ma 25 jan 2016, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door albertjan96 »

Is het dan niet mogelijk om de lijst met mouse-overs aan te passen zodat hier ook afkortingen zonder wiki-pagina in kunnen komen te staan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #186

Bericht door Suus »

albertjan96 schreef:Is het dan niet mogelijk om de lijst met mouse-overs aan te passen zodat hier ook afkortingen zonder wiki-pagina in kunnen komen te staan?
Misschien wel, maar ik heb geen behoefte aan afko's van bruggen of aansluitingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten