OVer je OV-Chipkaart #15

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door dennistd »

In Odz werd me net door Syntus 10 euro afgeschreven ondanks dat ik weekend vrij heb :?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Daniel »

Haha... Poortjes NS dicht: 400 leerlingen te laat. Gaat om station Schiedam Centrum
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Tristan »

Zo zie je maar weer: gesloten poortjes voorkómen geen ellende, ze veroorzaken het alleen maar :neg:
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door baladid »

Uit zicht van de reiziger zijn dit 400 storende scholieren in de tunnel minder. En aangzeien NS door de reizigers betaald wordt...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Wubbo »

Tristan schreef:Zo zie je maar weer: gesloten poortjes voorkómen geen ellende, ze veroorzaken het alleen maar :neg:
Je plaat loopt vast. Met dit soort one-liners, alleen op berichten die negatief zijn over de OV-chipkaart, verstevig je je punt niet. Integendeel: je verzwakt het alleen maar doordat je niet meer serieus genomen wordt. Het zou je sieren als je ook eens een discussie aangaat waarin je gevraagd wordt met argumenten te komen of waarin argumenten aangedragen worden waarom jouw punt onjuist is, of eens zou zeggen dat er ook positieve punten zijn. Helaas doe je dat niet maar hou je het bij dit soort berichten, die nauwelijks meer gelezen worden en waar nauwelijks meer op gereageerd wordt. Jammer.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door regenmaker »

Alles heeft zijn voor- en nadelen. Niets is perfect, zeker niet de ov-chipkaart. Maar de papierenkaartjes zijn niet veel beter. Dat stomme gestempel van de buschauffeur kost gewoon te veel tijd, waardoor rijtijden niet worden gehaald.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Littlebusdriver »

regenmaker schreef:Maar de papierenkaartjes zijn niet veel beter. Dat stomme gestempel van de buschauffeur kost gewoon te veel tijd, waardoor rijtijden niet worden gehaald.
En dus is de OV-chipkaart goedkoper (minder personeelskosten) en hoeft Tristan minder te betalen voor het OV.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Geert »

Tristan schreef:Zo zie je maar weer: gesloten poortjes voorkómen geen ellende, ze veroorzaken het alleen maar :neg:
Voor wie? Die paar scholieren die nu een stukje om moeten fietsen? Sorry hoor, maar dat kan ik echt niet serieus nemen.

Dit "probleem" in Schiedam valt reuze mee. Zo'n 100 meter links van het stationsplein is gewoon een doorgaande weg en fietspad onder het spoor door. Vanaf dat fietspad rijd je ook zo naar de school in kwestie toe. Fietsen mocht (en kon) toch niet in de stationstunnel, de fietsers namen dus al die route. Blijven over: een paar scholieren die niet kunnen of willen fietsen en die nu wat om moeten lopen (voor zover ze niet met het ov komen). Dat zijn er echt geen 400. Moeten ze maar 5 minuten eerder opstaan :Y
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door JWM »

Dus als je vanaf de A20 kant het station in komt om met de metro te reizen dan kan dat dus niet meer? :|
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: RE: Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Daelea »

Als ik het me goed herinner, staan de poortjes aan de A20-kant buiten het gebouw, dus je komt daar het station (NS-domein daar) niet in nee, zonder door de poortjes te gaan. Voor de metro's richting Beurs (niet bereikbaar via NS-perron 1) moet je vanaf de A20-kant inchecken bij NS, de hal doorlopen, uitchecken, 180 graden draaien en iets naar rechts lopen, en inchecken bij de RET. Of om het gebouw heen lopen ;)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door JWM »

Waardeloze oplossing dus. Ik ben niet van de anti-chipkaart-club, maar hier zijn echt wel fraaiere oplossingen voor te bedenken.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Tristan »

Littlebusdriver schreef: En dus is de OV-chipkaart goedkoper (minder personeelskosten) en hoeft Tristan minder te betalen voor het OV.
Waarom merk ik daar vrij weinig (lees: helemaal niets) van? Dit zou alleen het geval zijn geweest als de chipkaarttarieven omlaag zouden zijn gegaan na afschaffing van de strippenkaart en het papieren (trein)kaartje. Dit is ab-so-luut NIET gebeurd.

Mijn berichten hier op dit forum zijn weliswaar voorspelbaar, maar ook wel gemeend. Het is op zijn minst ook zeer opvallend te noemen dat als de ov-chipkaart positief in het nieuws komt, deze berichten altijd afkomstig zijn van een ov-bedrijf, kortom: de slager die zijn eigen vlees keurt. Terwijl alle negatieve nieuwsberichten zuiver van volledig ONafhankelijke journalisten afkomstig is. Dit zorgt er natuurlijk al voor dat de positieve berichten met een flinke korrel zout genomen moeten worden.

Uiteraard is er niets helemaal perfect (ook de strippenkaart en papieren kaartjes niet) en is niets volkomen waardeloos (zelfs de ov-chipkaart niet). Maar de ov-chipkaart bevindt zich wel vlakbij het punt 'voorkomen waardeloos'.

Het kan en moet beter en natuurlijk weet ik ook hoe:
- Afschaffen van die € 7,50 aanschaf, € 11,- vervangings en € 1,- (voorheen € 2,50) 'administratiekosten' om je EIGEN geld terug te vragen. De vervoerders wilden deze kaart per se ingevoerd te hebben, dus laat hen dan ook voor deze kosten opdraaien. Als ik iets wil kopen, kan ik de rekening daarvan immers ook niet indienen bij TLS.
- Geldigheidsduur moet onbeperkt zijn of een variant daarop (bijvoorbeeld tien jaar geldig vanaf de laatste transactie). In andere landen kan dit ook, dus waarom in NL niet?
- OV-kaarten (ook persoonlijke) moet je kunnen halen bij alle punten waar je nu niet-persoonlijke kaarten kunt halen. Dergelijke kaarten (incluief persoonlijke producten) kunnen binnen drie minuten geproduceerd worden, dus dat lijkt mij geen probleem. Deze punten kunnen ook fungeren als Gevonden Voorwerpen, waar TLS gevonden ov-chipkaarten naartoe kan sturen.
- De kaart blokkeert al bij één keer vergeten uit te cheken. Dit kan bij alle punten genoemd bij het vorige opsommingsteken worden rechtgezet. Als duidelijk is dat het om een keer per ongeluk vergeten uitchecken is, wordt het gratis rechtgezet, ben je veelpleger, dan geldt een progressief stelsel: hoe vaker er 'vergeten' uitgecheckt wordt, hoe hoger het herstelbedrag is. Op deze manier leer je men om uit te checken.
- Automatisch opladen moet pas actief worden als men een negatief saldo heeft bij UITchecken, dus NIET bij INchecken zoals nu het geval is.
- Er zijn nu 193 verschillende producten/abonnementen. Dit zijn er veel te veel, waardoor het overzicht volledig weg is. Beter zou het zijn als er twee hoofdcategorieën zijn: Vrij en Korting. 'Vrij' geeft 100% korting, 'Korting' geeft 20% korting in de spits en 40% korting buiten de spits en in het weekend en op feestdagen.
Deze hoofdcategorieën dienen beide onderverdeeld te worden in de subcategorieën 'Altijd', 'Dal', 'Weekend' en 'Traject' en voor de rest Reizen op Saldo. Deze abonnementen dienen een landelijk tarief te krijgen, landelijk geldig te zijn en door alle vervoerders geaccepteerd te worden en in alle typen vervoer geldig te zijn (kortom: GEEN onderscheid meer tussen trein en bus, metro, tram).

Zoals je ziet, weet ik dus heel goed hoe het beter kan, maar ja, TLS neemt haar klanten niet serieus en is alleen bezig met zakkenvullen :neg: Kortom: zeer logisch dat veel mensen (vooral buiten dit forum) een hekel aan de ov-chipkaart hebben.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Somoht »

Ik durf ook wel te betwijfelen in hoeverre de OV-chipkaart goedkoper is dan de strippenkaart. De OVchipkaart zelf en de beheerorganisatie TLS is extreem duur, kan de exacte bron niet vinden nu maar afaik gaat 2,5% tot 5% van elke transactie naar TLS.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Littlebusdriver »

Tristan schreef:
Littlebusdriver schreef: En dus is de OV-chipkaart goedkoper (minder personeelskosten) en hoeft Tristan minder te betalen voor het OV.
Waarom merk ik daar vrij weinig (lees: helemaal niets) van? Dit zou alleen het geval zijn geweest als de chipkaarttarieven omlaag zouden zijn gegaan na afschaffing van de strippenkaart en het papieren (trein)kaartje. Dit is ab-so-luut NIET gebeurd.
Alles is de laatste jaren duurder geworden; brood, koelkasten en dus ook de OV-tarieven. Net zo zijn de salarissen en uitkeringen gestegen. Dat is het principe van inflatie en niet het principe van een OV-chipkaart.
Tristan schreef: - Er zijn nu 193 verschillende producten/abonnementen
In elk geval 194 want met je beperkte bron vergeet je in elk geval al het Jaar Abonnement Schiphol.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Tristan »

Littlebusdriver schreef: Alles is de laatste jaren duurder geworden; brood, koelkasten en dus ook de OV-tarieven. Net zo zijn de salarissen en uitkeringen gestegen. Dat is het principe van inflatie en niet het principe van een OV-chipkaart.
Dan heb ik nieuws voor je: toen in 2011 de strippenkaart en ov-chipkaart nog naast elkaar gebruikt werden, kostte mijn meest gemaakte reis met de strippenkaart 9 strippen, dus met het voltarief van toen € 4,50, terwijl diezelfde reis met de ov-chipkaart tegen het voltarief van toen € 4,74 kostte, dus die reis is never goedkoper geworden. Dit geldt overigens ook voor andere reizen die ik maakte: geen van die reizen is door de komst van de chipkaart ooit goedkoper geworden. Dat geldt óók voor mijn familie/vrienden/kennissen. Zij hebben ook nooit goedkopere reizen doir de ov-chipkaart ervaren. Dat reizen met de ov-chipkaart goedkoper zou worden, los van de inflatiestijging, is altijd al een grote leugen geweest. Één van de vele leugens die betrekking hebben op de ov-chipkaart en TLS.
littlebusdriver schreef:
Tristan schreef: - Er zijn nu 193 verschillende producten/abonnementen
In elk geval 194 want met je beperkte bron vergeet je in elk geval al het Jaar Abonnement Schiphol.
Dus je maakt het nóg onoverzichtelijker: nóg een boom waardoor je het abonnementenbos niet meer ziet en het overzicht volledig kwijt bent.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Hainje »

Tristan schreef:Dan heb ik nieuws voor je: toen in 2011 de strippenkaart en ov-chipkaart nog naast elkaar gebruikt werden, kostte mijn meest gemaakte reis met de strippenkaart 9 strippen, dus met het voltarief van toen € 4,50, terwijl diezelfde reis met de ov-chipkaart tegen het voltarief van toen € 4,74 kostte, dus die reis is never goedkoper geworden.
Dat hou je toch als je overschakelt van zones op kilometers. Voor jou was het duurder, voor bijvoorbeeld reizigers in Nuenen die met lijn 6 naar Eindhoven reisden was het betalen met de chipkaart al snel € 0,40 goedkoper. You win some, you lose some.
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door ODRAIL »

En de argumenten van Tristan worden voor de zoveelste keer herhaald. Telkens wel in een ander jasje gehesen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door ODRAIL »

Hainje schreef:Dat hou je toch als je overschakelt van zones op kilometers. Voor jou was het duurder, voor bijvoorbeeld reizigers in Nuenen die met lijn 6 naar Eindhoven reisden was het betalen met de chipkaart al snel € 0,40 goedkoper. You win some, you lose some.
Het is een beetje het kip en het ei verhaal. Soms duurder en soms goedkoper.

Het voordeel vind dat je kunt omreizen zonder een extra kaartje te hoeven kopen. En dit is maar een voorbeeld.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Z2N »

Volgens mij kan Tristan er gewoon niet tegen dat het OV hoe dan ook duurder zou worden, vanwege de dalende subsidie vanuit het rijk, en geeft hij daarvan de OV-chipkaart de schuld. Bij twijfel gewoon negeren. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Wubbo »

Waarom is het voor mij een probleem als er een Schiphol Jaar Abonnement is? Die voorwaarden ga ik echt niet bestuderen, als ik op zoek ben naar de goedkoopste optie voor de reis van een willekeurige bushalte in Duiven naar het treinstation van Wolfheze. Net zomin als een willekeurig Zeeuws product. In de strippenkaarttijd had je juist weinig keuzes qua abonnementen, waardoor het lastig was iets te vinden wat bij jouw reisgedrag paste. Ging je 1-2x in de week had je nooit korting. Nu mogelijk wel (afhankelijk van tijdstip etc).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Suus »

Een kaart blokkeert pas bij 12 niet-goed afgesloten transacties, niet direct.

En wat betreft de abonnementen ben ik juist blij dat er meer keuze is. Vroeger had je voor de trein een netkaart, een trajectkaart en een kortingskaart. Nu heb je kaarten waarmee je in het weekend onbeperkt kan reizen, of in de daluren onbeperkt kan reizen of waarmee je zelfs in de spits met korting kan reizen. Bij de bus had je zelfs alleen maar twee smaken: strippenkaart of sterabonnement. Nu heb je in diverse regio's kortingsabonnementen voor buiten de spits, die je er in tegenstelling tot een sterabonnement wel uit haalt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Hendrik »

Die abonnementen vormen echter ook een oerwoud, vooral als je door meerdere concessies reist. Maar dat komt op zich niet door de ov-chipkaart.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door ODRAIL »

@Z2N en Hendrik: ben het helemaal met jullie eens :wink: .
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Tristan »

Z2N schreef:Volgens mij kan Tristan er gewoon niet tegen dat het OV hoe dan ook duurder zou worden, vanwege de dalende subsidie vanuit het rijk, en geeft hij daarvan de OV-chipkaart de schuld.
Waar ik vooral niet tegen kan, is de zakkenvullerij van die corrupte ov-kaartmaffia, beter bekend als Translink Systems
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door huibf »

Nou voor mij zijn 50% vd busreizen goedkoper. Regio Eindhoven.Daarnaast is een kortingsproduct voor na 9.00 uur. Dat was er eerst ook niet.

Chipkaart heeft veel goed gebracht, maar ook zeer zeker ook wat slechte dingen.
Resume: positief.

En ik denk eigenlijk dat de meerderheid dat ook vind.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten