Duitse treinkaartjes kopen in aangrenzende landen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Duitse treinkaartjes kopen in aangrenzende landen

Bericht door Karl »

Topic afgesplitst vanaf Mag ik even kwijt #18.

In juli wil ik van Stettin (Polen) naar Hamburg, volgens mij kan dat met een Meckelenburg-Vorpommern landesticket, alleen in Stettin kan ik die natuurlijk niet kopen. Voordat ik naar Stettin ga (overigens met een Berlin-Brandenburg ticket), maak ik halt in Berlijn, maar dat ligt niet in Meckelenburg-Vorpommern.
Deze tickets hebben enkel de beperking dat je na negen uur met regionale treinen mag reizen, dat is nogal een verschil met het gewone tarief. Klopt dat wel...

Het Meckelenburg-Vorpommernticket zou ik natuurlijk via internet kunnen kopen (met extra kosten?), maar is het dan geldig als ik die van te voren in Stettin - met Pools stempel - stempel?

Iemand een idee?
Het is een spectrum.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #18

Bericht door Fles »

Lijkt me van wel he, behoort tot het geldigheidsgebied :pos:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mag ik even kwijt #18

Bericht door Caspar »

Het scheelt dat die treinen vanuit Stettin naar Duitsland worden gereden met Duits personeel. Laat je dan even informeren, het is er toch nooit dusdanig druk dat je in het diesel 2tje niet de mogelijkheid krijgt de conducteur te spreken voor die trein vertrekt.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Mag ik even kwijt #18

Bericht door Jurjen »

Via bahn.de is dat ding ook op datum te kopen, en dan verzenden ze hem zo naar Nederland.

Maar het lijkt me sterk dat Duitse Schaffners lastig gaan doen als je je probleem voorlegt.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Mag ik even kwijt #18

Bericht door IC3 »

Karl schreef: Het Meckelenburg-Vorpommernticket zou ik natuurlijk via internet kunnen kopen (met extra kosten?), maar is het dan geldig als ik die van te voren in Stettin - met Pools stempel - stempel?
Je hoeft 'm zelfs niet te stempelen, maar je kiest vooraf wel een geldigheidsdatum. Kan als het goed is overal in Duitsland aan de loketten worden verkregen, maar vooraf bestellen via internet is natuurlijk zekerder en makkelijker.

Het is zeker een groot prijsverschil, maar het is wel 100% toegestaan. Immers, het MV-ticket geldt in de hele deelstaat Mecklenburg-Vorpormmern, de grenstrajecten naar Stettin en de lijnen naar Lübeck (over Bad Kleinen) en Hamburg (over Schwerin, Büchen).

Let goed op dat de route Stettin - Hamburg via Lübeck niet is toegestaan. De lijn Lübeck-Hamburg valt niet onder de geldigheid van het MV-ticket. Mogelijkheid is wel: RE6 van Stettin naar Bützow en RE1 'Hanse Express' Bützow naar Hamburg.

De RE6 (Stettin-Bützow-Bad Kleinen-Lübeck) wordt gereden met BR628, de RE1 met de nieuwste Dosto's.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #18

Bericht door Fles »

Jurjen schreef:Via bahn.de is dat ding ook op datum te kopen, en dan verzenden ze hem zo naar Nederland.

Maar het lijkt me sterk dat Duitse Schaffners lastig gaan doen als je je probleem voorlegt.
Strikt genomen is dit ook niet het probleem van de reiziger. Naar alle waarschijnlijkheid is het helemaal geen probleem, en anders hooguit dat van de vervoerder :idea:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Mag ik even kwijt #18

Bericht door Karl »

Bedankt voor alle antwoorden, zal wel goedkomen dan. (y)
Het is een spectrum.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Mag ik even kwijt #18

Bericht door Jurjen »

Fles schreef:
Strikt genomen is dit ook niet het probleem van de reiziger. Naar alle waarschijnlijkheid is het helemaal geen probleem, en anders hooguit dat van de vervoerder :idea:
Nouja, als je in Stettin staat zonder geldig vervoersbewijs, de vervoersvoorwaarden voorschrijven dat de reiziger zelf verantwoordelijk is voor het verkrijgen van een geldig vervoerbewijs omdat kaartverkoop in de trein niet mogelijk is, en in Stettin alleen normale tickets verkocht worden en geen Mecklenburg-ticket... Dàn is het wel jouw probleem. ;-) Kan me niet voorstellen dat vervoersbedrijven op internationale verbindingen een vervoersplicht hebben, immers. ;-)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #18

Bericht door Fles »

Jurjen schreef:
Fles schreef:
Strikt genomen is dit ook niet het probleem van de reiziger. Naar alle waarschijnlijkheid is het helemaal geen probleem, en anders hooguit dat van de vervoerder :idea:
Nouja, als je in Stettin staat zonder geldig vervoersbewijs, de vervoersvoorwaarden voorschrijven dat de reiziger zelf verantwoordelijk is voor het verkrijgen van een geldig vervoerbewijs omdat kaartverkoop in de trein niet mogelijk is, en in Stettin alleen normale tickets verkocht worden en geen Mecklenburg-ticket... Dàn is het wel jouw probleem. ;-) Kan me niet voorstellen dat vervoersbedrijven op internationale verbindingen een vervoersplicht hebben, immers. ;-)
Als de vervoerder het dusdanig onmogelijk maakt om aan een vervoerbewijs te komen, tsja, dan moet hij het zelf maar weten ook. Trouwens, er zijn natuurlijk hele hordes die hier gebruik van maken, dus dit moet gewoon kunnen. ALs er in Enschede, in Venlo en in Heerlen de Kissel duitse kaartautomaten staan, dan staan die er in Szczecin ook. Echt wel.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Mag ik even kwijt #18

Bericht door Cookie »

In Venlo zijn de Duitse kaartautomaten (volgens mij definitief, aangezien pinpad ook was dichtgemaakt) buiten dienst gesteld, je moet weer bij de conducteur een kaartje kopen... :roll:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mag ik even kwijt #18

Bericht door Caspar »

ALs er in Enschede, in Venlo en in Heerlen de Kissel duitse kaartautomaten staan, dan staan die er in Szczecin ook. Echt wel.
2 jaar geleden was er een heus DB loket daar. Of dat er nog steeds is kan ik niet garanderen. Automaat weet ik echter niet.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #18

Bericht door Fles »

Cookie-O-Fiel schreef:In Venlo zijn de Duitse kaartautomaten (volgens mij definitief, aangezien pinpad ook was dichtgemaakt) buiten dienst gesteld, je moet weer bij de conducteur een kaartje kopen... :roll:
Dat maakt niet uit, het blijft mogelijk om een kaartje te bemachtigen. Overigens waren ze eind februari nog gewoon in dienst.

Caspar schreef:
ALs er in Enschede, in Venlo en in Heerlen de Kissel duitse kaartautomaten staan, dan staan die er in Szczecin ook. Echt wel.
2 jaar geleden was er een heus DB loket daar. Of dat er nog steeds is kan ik niet garanderen. Automaat weet ik echter niet.
DB Loket is er niet. Automaat staat op het perron waar de trein naar Duitsland afgehandeld wordt (volledig geisoleerd van de rest van het Nederlandse spoornet trouwens.)
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Mag ik even kwijt #18

Bericht door M57 »

Fles schreef:
Cookie-O-Fiel schreef:In Venlo zijn de Duitse kaartautomaten (volgens mij definitief, aangezien pinpad ook was dichtgemaakt) buiten dienst gesteld, je moet weer bij de conducteur een kaartje kopen... :roll:
Dat maakt niet uit, het blijft mogelijk om een kaartje te bemachtigen. Overigens waren ze eind februari nog gewoon in dienst.
Ook op 14 maart geen vuiltje aan de lucht. Hoe recent is jouw waarneming, Cookie?
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Mag ik even kwijt #18

Bericht door Cookie »

Vorige week ;) . Maargoed: kaartje kopen bij conducteur is in ieder geval een nette oplossing!
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mag ik even kwijt #18

Bericht door Caspar »

Automaat staat op het perron waar de trein naar Duitsland afgehandeld wordt (volledig geisoleerd van de rest van het Nederlandse spoornet trouwens.)
Heb je het over Enschede of Szczecin? In Szczecin vertrekken de treinen naar Duitsland van spoor 2, er zijn na Szczecin toch nog wel wissels naar andere Poolse sporen? (zo staat de trein uit de 140 serie naar Shl daar gewoon geparkeerd tussen de Poolse treinen snachts, en moet ie dus wel ergens doorwisselen).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #18

Bericht door Fles »

:idea: :pos: :idea:

Tot mijn stomme verbijstering ontdekte ik onlangs dat ook Szczecin volledig geïsoleerd is van het Nederlandse spoorwegnet :shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mag ik even kwijt #18

Bericht door Vinny »

... En dat terwijl er een rechtstreekse trein Schiphol - Stettin bestaat. Zweeft dat ding dan ergens? :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #18

Bericht door Fles »

Tsja, HELEMAAL geïsoleerd is ook dat spoortje in Enschede niet natuurlijk he ;) Via Münster en Rheine kun je toch ook in Hengelo komen :)

Maar goed. Waar hadden we het ook weer over? :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten