OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Primeur: skimmen van ov-chipkaartautomaat

Bericht door Daniel »

Primeur: skimmen van ov-chipkaartautomaat
Geplaatst op: woensdag 8 april 2009 om 21:42
Laatst bijgewerkt: woensdag 8 april 2009 om 21:42

SPIJKENISSE - Skimmers hebben voor de eerste keer toegeslagen bij een ov-chipkaartautomaat. Via cameratoezicht zag de RET gisteren op metrostation Spijkenisse Centrum verdachte personen rondhangen bij het apparaat, waar reizigers een chipkaart met hun pinpas kunnen kopen of opladen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Invoering OV-chipkaart regio Haaglanden vertraagd

DEN HAAG - De planning van de invoering van de OV-chipkaart in de regio Haaglanden is uitgelopen. Dat heeft Stadsgewest Haaglanden gezegd.
Door technische problemen en bureaucratie hebben vervoersbedrijven het moeilijk. Zo heeft de HTM moeite met het inbouwen van de nieuwe apparatuur. Het plan is dat de HTM de kaart per 1 november invoert. Reizigers van Connexxion kunnen waarschijnlijk vanaf 1 mei de chipkaart gaan gebruiken. Vooral het reizen naar Rotterdam moet daarmee gemakkelijker worden. Die reizigers maken al gebruik van de chipkaart.

Vanaf half mei worden de inwoners van onder meer Delft, Zoetermeer en het Westland op de invoering van de kaart gewezen. De 'ouderwetse' strippenkaart blijft nog drie tot zes maanden na de invoering van de OV-chipkaart geldig.
Bron: RTV West
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Meltrain »

Oke.
Maar weet Veolia wel dat Connexxion vanaf 1 mei de OV-Chipkaart invoert in Haaglanden en heeft Veolia op 31 augustus wel de apparatuur als ze Haaglanden overneemt?
Detrgelijke zaken zagen we namelijk ook in de Hoeksche Waard: konden de reizigers al ongeveer een jaar met hun OV-Chipkaart betalen bij Connexxion, neemt Arriva op 1 januari 2008 de boel over en die heeft tot op de dag van vandaag geen OV-Chipkaart apparatuur. :?
(En het enige voordeel wat er was (€2,- voor een dagkaart op één eiland) is sinds 1 januari 2009 ook alweer vervallen. :cry: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Het nieuwsbericht gaat denk ik ook op voor Duin- en bollenstreek/Hollands Midden bij Connexxion, er zijn wel aardig wat lijnen vanuit dat Concessiegebied die ook in Den Haag komen (al komen er geen gezamelijke lijnen voor met Veolia)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Stefan »

meltrain schreef:Oke.
Maar weet Veolia wel dat Connexxion vanaf 1 mei de OV-Chipkaart invoert in Haaglanden en heeft Veolia op 31 augustus wel de apparatuur als ze Haaglanden overneemt?
Detrgelijke zaken zagen we namelijk ook in de Hoeksche Waard: konden de reizigers al ongeveer een jaar met hun OV-Chipkaart betalen bij Connexxion, neemt Arriva op 1 januari 2008 de boel over en die heeft tot op de dag van vandaag geen OV-Chipkaart apparatuur. :?
(En het enige voordeel wat er was (€2,- voor een dagkaart op één eiland) is sinds 1 januari 2009 ook alweer vervallen. :cry: )
Bij Arriva zou in juni of juli 2008 de boel geactiveerd worden, maar inderdaad.. Het werkt nog steeds niet, zucht..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Raymond »

En zelfs is de apparatuur al geinstalleerd, wordt het uitgesteld. Dat gebeurt nu in het SRE gebied. Een paar maanden terug stond de start nog gepland september-november 2009, ondertussen is dit uitgesteld en zou het pas juli 2010 gaan worden..
Eén van de problemen die zou spelen is dat het niet mogelijk blijkt te zijn om de goedkoop openbaar vervoer producten waar de provincie noord brabant nu mee experimenteert op een ov-chipkaart te zetten. (wat me overigens wel verbaasd)Anders had het systeem nog complexer moeten worden..

En juli 2010 is dus toevallig de datum waarop het experiment goedkoop openbaar vervoer in eerste instantie zal eindigen..
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Meltrain »

Maar dat hoeft volgens mij niet echt een probleem te zijn.
Je kunt dan voor 'gewone' reizen de OV-Chipkaart gebruiken en voor speciale actietarieven enzo gewoon papieren kaartjes gebruiken.
Op die manier kan de OV-Chipkaart in elk geval ingevoerd worden in het SRE gebied, ook al zullen veel mensen dan gebruik maken van de papieren goedkope kaartjes.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door mb90 »

In de regio Rotterdam zijn er nu veel meer oplaadpunten bij gekomen. :) Bij de postkantoren en filialen van Tabacs & Gifts en van Primera kunnen er nu anonieme chipkaarten aangeschaft worden en kunnen chipkaarten opgeladen worden.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door ODRAIL »

mb90 schreef:In de regio Rotterdam zijn er nu veel meer oplaadpunten bij gekomen. :) Bij de postkantoren en filialen van Tabacs & Gifts en van Primera kunnen er nu anonieme chipkaarten aangeschaft worden en kunnen chipkaarten opgeladen worden.
Ah, een oorspronkelijk plan wat in de ijskast was belandt is alsnog uitgevoerd. Het gaat vooruit in Rotterdam.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Marc »

In Zuid-Limburg zijn ze momenteel ook druk bezig om kaartlezers te plaatsen (onder andere gespot in Maastricht Randwyck, Maastricht en Heerlen). De lezers in Maastricht staan op "buiten werking", die in Heerlen stonden eerst ook op "buiten werking", maar sinds vorige week staat er een Franse foutmelding op alle lezers.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Vanaf komende zaterdag (25 april) is de OV-chipkaart ook geactiveerd in de Zaanstreek. De OV-chipkaart is geldig op de lijnen: 57-61-62-63-64-65-66-67-69-86-87-89-91-92 en 97. In Haaglanden en Duin- en Bollenstreek(...) werkt het op sommige bussen al, maar is het nog niet officieel live. De verwachting is dat het in die regio in mei wel volledig werkt.
Laatst gewijzigd door Chauf21 op ma 20 apr 2009, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: april i.p.v. maart, uiteraard.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door tsov »

Hmm, we hebben hier geen 97, maar wel een 94 en die staat niet in de lijst ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Wubbo »

Chauf21 schreef:Vanaf komende zaterdag (25 maart) is de OV-chipkaart ook geactiveerd in de Zaanstreek.
Vooruitziende blik? De volgende zaterdag 25 maart is in 2017 :lol:.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Chauf21 schreef:In Haaglanden en Duin- en Bollenstreek(...) werkt het op sommige bussen al, maar is het nog niet officieel live. De verwachting is dat het in die regio in mei wel volledig werkt.
Heb je enig idee of daar een verbinding met een stalling aan zit, ik dacht vanmiddag in een Connexxion bus in Hollands Midden (lijn 187, dus stalling Gouda of Leiden lijkt me) op de display in/uitchecken te zien staan. Maar de vorige keer dat ik er naar keek, dacht de buschauffeur volgens mij dat ik knettergek was, dus ik heb er niet veel aandacht aan besteed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Karl »

Lijnen vanuit stallingen Schoonhoven en Krimpen aan den IJssel laten dat ook zien.
Het is een spectrum.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:
Chauf21 schreef:In Haaglanden en Duin- en Bollenstreek(...) werkt het op sommige bussen al, maar is het nog niet officieel live. De verwachting is dat het in die regio in mei wel volledig werkt.
Heb je enig idee of daar een verbinding met een stalling aan zit, ik dacht vanmiddag in een Connexxion bus in Hollands Midden (lijn 187, dus stalling Gouda of Leiden lijkt me) op de display in/uitchecken te zien staan. Maar de vorige keer dat ik er naar keek, dacht de buschauffeur volgens mij dat ik knettergek was, dus ik heb er niet veel aandacht aan besteed.
Het gaat per garage. Vorige week was Leiden nog niet over, maar dat kan van de ene op de andere dag veranderd zijn :) Het is ook afhankelijk hoe de testdata wordt verwerkt (dat is wel al in alle bussen in dit gebied actief). In Gouda kom ik niet, maar vrijdag moet ik weer rijden vanuit Leiden, dus dan zal ik even kijken. Het kan goed zijn dat je zoiets hebt gezien, afgelopen vrijdag zag ik die tekst ook in een Delftse bus.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Zoetermeerders zijn duurder uit met ov-chipkaart

Bericht door Daniel »

Zoetermeerders zijn duurder uit met ov-chipkaart
Geplaatst op: dinsdag 21 april 2009 om 22:49
Laatst bijgewerkt: dinsdag 21 april 2009 om 22:49

ZOETERMEER - Zoetermeerse reizigers betalen straks een hoger tarief voor de ov-chipkaart dan de rest van de regio. Ligt het tarief in de Haagse regio op 12 cent per kilometer, het stadsgewest Haaglanden rekent voor het Randstadrail-traject 14 cent.
Volgens wethouder Pieter Smit (D66, verkeer en vervoer) wordt het verschil verklaard doordat Randstadrail sneller rijdt en met een hogere frequentie. Het hogere tarief geldt op het traject tussen Centrum-West en Laan van NOI in Voorburg.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Ik vind het zeer onduidelijk dat elk gebiedje hun eigen kilometertarief voert, en zo maak je het er nog ingewikkelder op :roll:

Ter vergelijking:
Rotterdam: 11,5 cent per kilometer
Amsterdam: 10 cent per kilometer
Den Haag: 12 cent per kilometer
:|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Karl »

En allemaal een eigen starttarief en nog meer ellende.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Dat wordt helemaal leuk met lijnen die door twee concessies worden gereden. Hangt het dan van de rit af wat je tarief is? :neg:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Ik vind het zeer onduidelijk dat elk gebiedje hun eigen kilometertarief voert, en zo maak je het er nog ingewikkelder op :roll:

Ter vergelijking:
Rotterdam: 11,5 cent per kilometer
Amsterdam: 10 cent per kilometer
Den Haag: 12 cent per kilometer
:|
Het is zelfs nog erger... in Den Haag zelf is het tarief weer lager is in het artikel te lezen. Da's ook iets waarom de Zoetermeerders bezwaar hebben, want daar is de frequentie op sommige stukken immers nog hoger als op RandstadRail.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:
Chauf21 schreef:Vanaf komende zaterdag (25 maart) is de OV-chipkaart ook geactiveerd in de Zaanstreek.
Vooruitziende blik? De volgende zaterdag 25 maart is in 2017 :lol:.
Wedden dat die OV-Chipkaart dan geactiveerd is 8-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Ik vind het zeer onduidelijk dat elk gebiedje hun eigen kilometertarief voert, en zo maak je het er nog ingewikkelder op :roll:

Ter vergelijking:
Rotterdam: 11,5 cent per kilometer
Amsterdam: 10 cent per kilometer
Den Haag: 12 cent per kilometer
:|
Ja, de dynamisering van de OV tarieven zijn één van de belangrijkste reden om de OV chipkaart in te voeren. De prijzen worden niet meer landelijk voorgeschreven, maar door de regionale overheid bepaalt. De (regionale) belastingbetaler betaalt immers voor meer dan de helft mee aan het OV. Dan mag daar natuurlijk ook iets tegenover staan...

Gemiddeld is een zone 4,5 kilometer, en kost een strip € 0,49. (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zone_(openbaar_vervoer)), iets meer dan een dubbeltje per kilometer dus...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Meltrain »

Reiziger Ddrs schreef:
Bee schreef:Ik vind het zeer onduidelijk dat elk gebiedje hun eigen kilometertarief voert, en zo maak je het er nog ingewikkelder op :roll:

Ter vergelijking:
Rotterdam: 11,5 cent per kilometer
Amsterdam: 10 cent per kilometer
Den Haag: 12 cent per kilometer
:|
Het is zelfs nog erger... in Den Haag zelf is het tarief weer lager is in het artikel te lezen. Da's ook iets waarom de Zoetermeerders bezwaar hebben, want daar is de frequentie op sommige stukken immers nog hoger als op RandstadRail.
Wat ik uit het artikel begrijp, is dat het in Den Haag €0,12 per kilometer is en in Zoetermeer €0,14 en dat de Zoetermeerders dáár boos over zijn.
Dat is dus gewoon wat Bee al zegt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door ODRAIL »

Fles schreef:
Wubbo schreef:
Chauf21 schreef:Vanaf komende zaterdag (25 maart) is de OV-chipkaart ook geactiveerd in de Zaanstreek.
Vooruitziende blik? De volgende zaterdag 25 maart is in 2017 :lol:.
Wedden dat die OV-Chipkaart dan geactiveerd is 8-)
Het zal wel 25 april moeten zijn. Dat is aanstaande zaterdag, dus dat kan wel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten