Discussies over busmaterieel

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door nvdw »

Ook een Citea LLE kost rond de 250.000 euro. Dat is in elk geval wat de BVG (Berlijn) per bus betaalt. Sowieso is 2,5 ton wel een goed gemiddelde voor een 12-meterbus. Uiteraard is ook het nodige afhankelijk van de opties die je bestelt maar elke bus heeft toch stoelen, airco en betaalmogelijkheden nodig.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door NG²7²™ »

OmniLezer schreef:Qbuzz en Syntus zijn een beetje de rijke vervoerders onder de anderen.

Een VDL Ambassador/Citea LLE krijg je vanaf de 120.000,- als je afgaat op de prijzen van Connexxion.
Een Citaro, welke dan ook, is gewoon super duur. Je kan al bijna richting de 200.000,- denk ik.
Zo rijk is Syntus zeker niet...
Een Ambassador begon bij 200.000,- een LLE EEV motor bij 225.000,- en een Citaro ligt niet alleen qua prijs daarboven, maar ook de kwaliteit is er naar.

Ik citeer even uit een testbericht van BUS-fahrt over een Citaro LE:
Mit Premium-Preis. Ein besonderes Schnäppchen ist der LE nicht, 270.000 verhandelbare Euro sind nicht eben wenig für einen Low-Entry-Bus. Ein vergleichbarer Ambassador ist für weniger als 200.000 Euros zu haben, doch daran möchten die Mercedes-Verantwortlichen nicht gemessen werden. Schließlich bekommt der Kunde hochwertige Technik made and developed in Germany. Klingt ein wenig arrogant, doch bei Mercedes empfiehlt man zur Einstimmung eine Probefahrt. Schon auf den ersten Metern stellt sich eine absolute Wohlfühlatmosphäre ein – hinter dem Lenkrad, aber auch auf den „billigen“ Plätzen der letzten Reihe.
http://busfahrt.com/images/stories/test ... _le_ue.pdf
Groeten,
Nick
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door OmniLezer »

Qua conform is dat wel zo. Een aantal chauffeurs zeiden ook dat de vering beter is dan een MAN en waarschijnlijk ligt de conform daarvan hoger dan een Citea. Maar ja als je grote aantallen haalt, zit je echt wel op een groot voordeel.

En zoals werd gezegd, spuwen de drie fabrieken bussen uit als of het niets is.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Mike »

OmniLezer schreef:Qua conform is dat wel zo. Een aantal chauffeurs zeiden ook dat de vering beter is dan een MAN en waarschijnlijk ligt de conform daarvan hoger dan een Citea. Maar ja als je grote aantallen haalt, zit je echt wel op een groot voordeel.

En zoals werd gezegd, spuwen de drie fabrieken bussen uit als of het niets is.
Ik ervaar zelf ook dat de vering van een MB bus een stuk beter is. Sowieso zijn MB bussen fijne wagens om mee te rijden. Hebben relatief een stuk minder storingen. (De bussen van schiphol lijn 197 uitgezonden)
Laatst gewijzigd door Mike op wo 20 jan 2016, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
zone2000
Berichten: 522
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door zone2000 »

Mike schreef:
OmniLezer schreef:Qua conform is dat wel zo. Een aantal chauffeurs zeiden ook dat de vering beter is dan een MAN en waarschijnlijk ligt de conform daarvan hoger dan een Citea. Maar ja als je grote aantallen haalt, zit je echt wel op een groot voordeel.

En zoals werd gezegd, spuwen de drie fabrieken bussen uit als of het niets is.
Ik ervaar zelf ook dat de vering van een MB bus een stuk beter is. Zoizo zijn MB bussen fijne wagens om mee te rijden. Hebben relatief een stuk minder storingen. (De bussen van schiphol lijn 197 uitgezonden)

sowieso schrijf je zo :wink:
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Mike »

Het was al laat :oops:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Suus »

Ik kwam in Hannover gelede hybride bussen van Solaris tegen. Het merk is helemaal onbekend in Nederland maar hybride gelede bussen lijken mij een behoorlijke noviteit. Zal wel een enorme accu in zitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door MdJ »

RET 401/402 (Citaro G) zijn toch ook hybride? :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Hendrik »

Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door nvdw »

Van Hool en Volvo leveren hun hybrides ook als gelede bus.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Michael »

Hierbij een gelede Volvo 7900 Hybrid:

Afbeelding
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Stadsbus »

.
Laatst gewijzigd door Stadsbus op do 03 mei 2018, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Hainje »

Phileas = APTS = VDL :P
🍉
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Mr-W »

Syntus heeft als eerste vervoerder in Nederland Setra in gebruik genomen, de meningen over deze voertuigen zijn ronduit verdeelt dus daarom stof ik het topic af.
Afbeelding
Setra S 415 LE


Afbeelding
Afbeelding
Junijn reed er al eerder lijndiensten mee in Riverenland maar dan met de voorganger S 415 NF.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door OmniLezer »

Die van Juijn is dan een Niederflursbus(lagevloersbus), maar het grappige is dat ze alleen klagen over die Setra's van Syntus terwijl de MAN bussen van de RET ook gewoon podesten hebben op elke plaats die je maar kan verwachten. Lage- en hogevloer met podesten dus waarom ze hier een probleem van maken, is gewoon een fobie voor nieuwe materieel.

Oh shit, het is geen VDL of MAN! Werk het nu het land uit!

Ik vind dat juist mooi dat er nieuw materieel instroomt.
De Citea SLE is voor het eerst gebruikt binnen Nederland door Hermes/Bravo, wat ik vrij bijzonder vind.
Ik wacht nu op de Solaris New Urbino LE en de Van Hool newA360 binnen Nederland.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Suus »

Zowel de opstapjes bij bussen van MAN, Iveco en Setra bij de stoelen voorin zijn erg onprettig en zouden er niet moeten zijn. VDL en Mercedes lukt het, dus het kan wel. Scania doet een goede poging, nu zou ik alleen nog uit het raam willen kijken (A)

Van Hool's worden ingericht door bezatte Belgen, daar zit ik helemaal niet op te wachten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door CamilleKreemers »

Mr-W schreef:FOTO'S (anders krijg ik ruzie met de moderators)
Waar is die bovenste foto geschoten?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Suus »

Capelsebrug Laag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door OmniLezer »

Suus schreef:Zowel de opstapjes bij bussen van MAN, Iveco en Setra bij de stoelen voorin zijn erg onprettig en zouden er niet moeten zijn. VDL en Mercedes lukt het, dus het kan wel. Scania doet een goede poging, nu zou ik alleen nog uit het raam willen kijken (A)

Van Hool's worden ingericht door bezatte Belgen, daar zit ik helemaal niet op te wachten.
Die Scania's zijn ontworpen voor lange mensen, wat ik vooral niet ben. Er zijn wel vaak stukken waar je net niet uit het raam kan kijken. Voorin achter de chauffeur kan je ook maar in een hoek van 90 graden naar links kijken of rechts. Anders niet.

Er rijden Van Hooltjes in Utrecht en dat lukt ook aardig(daar lees ik geen geklaag over).

MAN had ook dezelfde bussen (Lion's City LE A78) zonder opstapjes geleverd aan Connexxion. Dat was de 87xx/88xx serie.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door dylanwild94 »

OmniLezer schreef: MAN had ook dezelfde bussen (Lion's City LE A78) zonder opstapjes geleverd aan Connexxion. Dat was de 87xx/88xx serie.
het type dat jij nu bedoeld is de 5132-5166 serie. De 3800/3900 en 8700/8800 serie zijn man lion's city T modellen.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door ArrivaBas »

Suus schreef:Van Hool's worden ingericht door bezatte Belgen, daar zit ik helemaal niet op te wachten.
Je bedoelt die Nog niet eens stadsbuswaardige bankjes in de Van Hools van De Lijn? De BBA-bussen hadden een goed interieur naar mijn idee.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Daniel »

Ligt eraan welke Van Hools van de BBA je bedoelt. Van de Bredase stadswagens (de paarse) was ik nooit zo'n fan: weinig zitplaatsen en daarvan dan ook nog heel veel achteruit of met rare opstapjes.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door ArrivaBas »

De gelede Van Hools bedoel ik. Ik had iets specifieker moeten zijn. :oops:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Chrysa »

Jullie hebben zeker geen beeldmateriaal om dit alles te illustreren? :p
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Durashift »

Afbeelding

Dit type had dan wel een (deels) gelijke vloer bij de stoelen.. maar die zaten toch niet echt prettig.. vooral ook het kozijn zat in de weg (te hoog) om je arm op te kunnen leggen, kan ik mij herinneren..
Wél fleurig blauwe bekleding. :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten