Corridor dienstregeling

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Zugführer »

Dat heeft meer met elke tien minuten rijden te maken dan met corridorrijden.
bee schreef:Als je een dive-under/fly-over bouwt ten oosten van Eindhoven of de aansluiting in Boxtel aanpast dan is er geen dwingende noodzaak om Venlo aan de A2-corridor te koppelen en kan je de aansluitingen ook makkelijker bouwen, zeker als je richting Zuid-Limburg met behulp van langere stops in Eindhoven een kwartierdienst optuigt.
Met een ongelijkvloerse kruising ten oosten van Eindhoven leg je de lijnen Tilburg - Eindhoven - Helmond en Den Bosch - Eindhoven - Weert helemaal los van elkaar, wat meer in de corridorgedachte past dan het voorstel met treinen vanuit Utrecht die alle kanten op uitsplitsen.
Ik ben dan ook voorstander van de IC naar Venlo *niet* aan de A2 corridor te koppelen, ik zie meer in 1 keer per uur een doorgetrokken "echte" IC vanuit Den Haag naar Venlo en Duitsland, met enkel stop in Helmond en dan aangevuld met sprinters Eindhoven - Venlo.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Ik zie meer in een om-en-om corridormodel zonder ETMET, maar met maatwerk (d.w.z.: 4x p/u + evt. spitstreinen)
Alle genoemde treinen rijden 2x p/u, tenzij anders vermeldt

Dan krijg je:
A) Centrale corridors
Lijn A1 IC Alkmaar - Maastricht (stoptrein tussen Schagen en Alkmaar, rijdt 's avonds alleen tussen Amsterdam C en Maastricht)
Lijn A2 IC Hoofddorp - Nijmegen

Lijn A3 IC Den Helder - Nijmegen (stoptrein tussen Den Helder en Alkmaar, rijdt 's avonds als stoptrein vanaf Driebergen tot eindpunt Arnhem)
Lijn A4 IC Schiphol - Heerlen (rijdt tot 22u)
vormt een kwartiersverdichting met A1 en A2

Lijn A5 IC Enkhuizen - Eindhoven (rijdt tussen Amsterdam en Eindhoven alleen in de spitsrichting en dan 4x p/u, rijdt tussen Enkhuizen en Amsterdam in spitsrichting 4x p/u. Stopt ook in Houten)
vormt met bovenstaande lijnen een 7,5-minutendienst op Amsterdam-Eindhoven

Lijn A6 SPR Breukelen - Arnhem (in Breukelen overstap op de sprinter van/naar Rotterdam, rijdt niet 's avonds laat)
Lijn A7 SPR Breukelen - Rhenen (in Breukelen overstap op de sprinter van/naar Rotterdam)
Lijn A8 SPR Uitgeest - Rotterdam Centraal (4x p/u, 's avonds 2x p/u aansluitend op A7)
vormen samen een kwartiersdienst

B) Noord-Oost
Lijn B1 IC Rotterdam Centraal - Leeuwarden / Groningen (1x p/u, voorste treinstel als IC naar Leeuwarden, achterste als SPR naar Groningen)
Lijn B2 IC Den Haag Centraal - Groningen (1x p/u)

Lijn B3 IC Rotterdam Centraal - Groningen (1x p/u)
Lijn B4 IC Den Haag Centraal - Leeuwarden / Groningen (1x p/u, voorste treinstel als IC naar Leeuwarden, achterste als SPR naar Groningen)
Bovenstaande lijnen vormen een halfuursdienst met verknoping in Zwolle

Lijn B5 IC Den Haag Centraal - Enschede (in Apeldoorn gesplitst: voorste deel verder als IC, achterste deel als SPR naar Almelo)
Lijn B6 IC Hoofddorp - Amersfoort Vathorst
Liggen verknoopt in Amersfoort, B5 vormt een kwartiersdienst met lijnen B1+B3 op Utrecht-Amersfoort

Lijn B7 IC Amsterdam Centraal - Deventer (rijdt 1x p/2h van/naar Berlijn)
vormt een kwartiersdienst met B5 en B6 op Hilversum-Deventer

C) Den Haag/Rotterdam/Leiden-Utrecht
Lijn C1 IC Den Haag Centraal - Veenendaal Centrum (rijdt alleen in de spits op Utrecht C - Veenendaal Centrum en stopt na Utrecht alleen in Driebergen-Zeist, Veenendaal West en Veenendaal Centrum)
Lijn C2 IC Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal
Lijn C3 IC Leiden Centraal - Utrecht Centraal (stopt alleen nog in Leiden C, Alphen a/d Rijn en Woerden)

Lijn C4 SPR Tiel - Den Haag Centraal (2x p/u, 4x p/u tussen Gouda Goverwelle en Den Haag Centraal)
Lijn C5 SPR Tilburg Universiteit - Leiden Centraal
vormen een kwartiersdienst op Geldermalsen - Woerden. C5 vormt op Woerden-Leiden ongeveer een kwartiersdienst met C3

D) HSL
Lijn D1 IC Den Haag Centraal - Venlo (stopt tussen Eindhoven en Venlo alleen op Helmond en Deurne, rijdt 1x p/2u door naar Düsseldorf)
Lijn D2 IC Amsterdam Centraal - Vlissingen (stoptrein tussen Amsterdam C en Schiphol en tussen Roosendaal en Vlissingen)

Lijn D3 IC Den Haag Centraal - Dordrecht (rijdt niet 's avonds)
Lijn D4a IC Amsterdam Centraal - Venlo (stoptrein tussen Amsterdam C en Schiphol en tussen Eindhoven en Venlo, rijdt niet 's avonds)
Lijn D4b SPR Eindhoven - Venlo (1x p/u, rijdt alleen 's avonds)
D1 t/m D4 vormen samen een kwartiersdienst. D1 en D4 liggen in Eindhoven verknoopt met resp. A1 en A4

Lijn D5 Thalys Amsterdam Centraal - Paris-Nord / Lille (+/- 1x p/u, stopt alleen in Schiphol, Rotterdam C, Antwerpen-C en Brussel-Z/M)
Lijn D6 IC Amsterdam Centraal - Brussel-Zuid/Midi (1x p/u, stopt ook in Breda en Noorderkempen)

E) Oude Lijn
Lijn E1 IC Den Haag Centraal - Zwolle (stoptrein tussen Lelystad Centrum en Zwolle)
vormt een kwartiersdienst met lijnen B2 en B4

Lijn E2 S Lelystad Centrum - Roosendaal (via Haarlem, stoptrein tussen Lelystad en Amsterdam C en Dordrecht en Roosendaal, stopt ook op Lombardijen)
Lijn E3 S Almere Oostvaarders - Breda (via Haarlem, stoptrein tussen Lelystad en Amsterdam C en tussen Dordrecht en Breda, stopt ook op Lombardijen)

Lijn E4 SPR Den Haag Centraal - Geldermalsen
Lijn E5 SPR Den Haag Centraal - Gorinchem (rijdt alleen ma-za overdag)

Lijn E6 SPR Den Haag Centraal - Hoorn Kersenboogerd (via Schiphol)
Lijn E7 SPR Den Haag Centraal - Haarlem
Lijn E8 SPR Leiden Centraal - Utrecht Centraal (via Hilversum, rijdt avond/zondag alleen tussen Hoofddorp en Utrecht C)
vormen samen een kwartiersdienst op Den Haag-Schiphol
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Z2N »

SuperGhost schreef: D) HSL
Lijn D1 IC Den Haag Centraal - Venlo (stopt tussen Eindhoven en Venlo alleen op Helmond en Deurne, rijdt 1x p/2u door naar Düsseldorf)
Lijn D2 IC Amsterdam Centraal - Vlissingen (stoptrein tussen Amsterdam C en Schiphol en tussen Roosendaal en Vlissingen)

Lijn D3 IC Den Haag Centraal - Dordrecht (rijdt niet 's avonds)
Lijn D4a IC Amsterdam Centraal - Venlo (stoptrein tussen Amsterdam C en Schiphol en tussen Eindhoven en Venlo, rijdt niet 's avonds)
Lijn D4b SPR Eindhoven - Venlo (1x p/u, rijdt alleen 's avonds)
D1 t/m D4 vormen samen een kwartiersdienst. D1 en D4 liggen in Eindhoven verknoopt met resp. A1 en A4
Hoe zou je deze willen laten lopen, ik zie namelijk niet in wat je frequenties nu per deeltraject zijn.
SuperGhost schreef: Lijn D5 Thalys Amsterdam Centraal - Paris-Nord / Lille (+/- 1x p/u, stopt alleen in Schiphol, Rotterdam C, Antwerpen-C en Brussel-Z/M)
Lijn D6 IC Amsterdam Centraal - Brussel-Zuid/Midi (1x p/u, stopt ook in Breda en Noorderkempen)
Waarom kies je ervoor om de Benelux via Breda en Noorderkempen te laten gaan, als dat niet datgene is waar de meeste reizigers om vragen (dat is ene snelle en betaalbare trein tussen Amsterdam, Rotterdam en Brussel). Is een speciale trein tussen Antwerpen en Breda dan niet beter, zeker ook als deze naar Eindhoven doorgetrokken wordt?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Eerste opmerking: lees bovenaan nog eens, ik zei expliciet dat als de frequentie van een lijn 2x p/u is, tenzij anders vermeld. :wink:

Een losse trein Breda-Antwerpen naast de Benelux is gewoon niet rendabel te krijgen. Daarom de Benelux gewoon via Breda. Amsterdam-Brussel wordt al versneld doordat er gewoon verder volledig over de HSL wordt gereden. Vanaf Den Haag stap je dan prima over (cross-platform) via de E2 of E3.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Z2N »

Ik ga bij een trein Breda-Antwerpen uit van een trein die daarna doorrijdt naar Eindhoven, en tussen deze twee steden is relatief veel vervoer. Niet voor niets was het hier dat in Nederland de IC bus begon, met een trein Eindhoven - Antwerpen heb je daar een duidelijk antwoord op. Eén trein per uur zou dan haalbaar moeten zijn.

Bovendien verliest Den Haag in jouw voorstel dan zijn directe trein naar België, en dat ligt 'nogal' gevoelig in de hofstad. Met een Benelux die Amsterdam - Den Haag - Rotterdam - Antwerpen - Brussel rijdt ligt Den Haag binnen 1:50 van Brussel Zuid, waarmee het de snelste verbinding wordt naar Brussel. En als de Benelux over zijn complete lengte over de HSL rijdt, verliest de Thalys al snel zijn bestaansrecht, daarom zou ik ervoor kiezen om de Thalys als enige trein aan te houden die de HSL over de hele lengte gebruikt.

Maar zie hier trouwens wat ik dit tegen dit topic heb: iedereen komt nu zomaar lukraak met voorstellen, zonder dat er een echte motivatie achter zit. Het zou beter zijn als men komt met een echte achterliggende gedachte, en niet zomaar lijntjes gaat bedenken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Wubbo schreef:Uitgaande van aankomsttijden op Utrecht C van .00 en dan elke 10 minuten, en een minimum keertijd van 4 minuten:
.00 aankomst -> .06 Rotterdam C,
Losse pendel -> .09 Den Haag C,
.10 aankomst -> .21 Rotterdam C,
.20 aankomst -> .24 Den Haag C.
Daarbij is dat lange stationnement wel vervelend. Weet je de minimum keertijd te verkorten naar een minuut of 2 (wat me de minimum halteertijd op Utrecht lijkt) schuif je het hele patroon richting Gouda 2 minuten naar voren.
Ik heb hier trouwens bewust de IC's omgedraaid. Volgens mij moet dat, met wat kleine maatregelen, die lange stop van de huidige sprinter op Gouda Goverwelle kunnen opheffen. Je kan het ook uitwerken met de IC's in huidige volgorde. Wellicht is er zelfs wel een uitwerking mogelijk waarbij de IC's niet gebundeld uit Utrecht vertrekken, dat zou voor de keertijden erg kunnen schelen.
Ja, oké dat is Utrecht. Maar hoe zie je die knoop in Amersfoort dan voor je? Nu komt het voor mij heel erg over alsof je drie kwartierdiensten: Zwolle - Amersfoort, Amersfoort Schothorst - Amersfoort en Deventer - Amersfoort naar een 10 minuten dienst brengt tussen Amersfoort en Utrecht, om vervolgens tussen Utrecht en Gouda weer met twee kwartierdiensten verder te werken? Dat lijkt me niet heel erg efficiënt?

Waar het eigenlijk weer op neer komt, en dat was waar ik de vorige keer met puzzelen ook al tegen aan liep is de treinen van/naar Amsterdam/Amsterdam Zuid. Als je zo veel mogelijk verbindingen in stand wilt houden ontkom je er bijna niet aan om of met extreem hoge frequenties te werken, of het corridor-concept los te laten (wat me juist daar niet gewenst lijkt), of een extra IC-stop in Weesp.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Zugführer »

SuperGhosts post lijkt me een veel te gedetaileerde uitwerking waarbij bovendien de corridor gedachte nauwelijks in terug komt met alternerende bestemmingen en dergelijken.
De bedoeling van dit topic was juist om te discusiëren over hoe een corridor dienstregeling er uit zou kunnen zien.
Daarbij lijkt Yanaikes openingspost me een uitstekende basis om verder over na te denken
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Wubbo »

@SuperGhost: hoewel er zeker interessante dingen tussen zitten, is mijn grootste bezwaar dat je treinen die over de HSL gaan (dus vooral hard moeten rijden en iedereen een zitplaats moeten bieden) koppelt aan sprinters (waar je vooral snel moet optrekken en snel wil in- en uitstappen). Die twee wensen laten zich heel lastig combineren, waardoor je (waarschijnlijk) eindeloos trage stoptreinen krijgt en je frequentieverdelingen om zeep helpt. Daarnaast zie ik het nut niet van de directe verbinding Amsterdam Lelylaan - Helmond Brouwhuis. Voor Amsterdam C - Schiphol zou ik gaan voor een IC in combinatie met een kwartiersprinter Hoofddorp - Hoorn Kersenboogerd, Eindhoven - Venlo zou ik gewoon blijven rijden als uitloper van een trein die uit Boxtel komt (willekeurig uit de richting Den Bosch of Tilburg) met een nette aansluiting in Eindhoven. Is waarschijnlijk door de betere rijkarakteristieken van je materieel nog sneller ook, en in ieder geval goedkoper.

@Yanaike: je kan voor de hoek-Amersfoort verschillende keuzes maken. Een kwartierdienst op Zwolle past sowieso niet zomaar, naast dat het niet aansluit op de vervoervraag daar: de vraag van Harderwijk is hoog, terwijl het aantal reizigers van de stations Vathorst t/m Ermelo naar Nunspeet t/m Wezep erg laag is. Je zou daar dus wat anders willen. De keuze makend dat je op Amersfoort - Deventer niet wakker ligt van het niet hebben van een kwartierdienst (maar waarschijnlijk iets 12/18-igs) krijg je dan zoiets:

2x/uur IC Zwolle - Utrecht icm IC Schothorst - Schiphol
2x/uur Spr Zwolle - Harderwijk - IC Utrecht icm IC Deventer - Schiphol
2x/uur IC Deventer - Utrecht icm IC Zwolle - Harderwijk - Spr Amersfoort - IC Amsterdam C

Het Gooi en de Zuidtak blijft prutsen, maar ik blijf erbij dat een IC Amersfoort - Schiphol een must is.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Yanaikes post bevatte ook alternerende bestemmingen :wink:
En sommige dingen die hij uit elkaar leek te halen op papier (zoals Arnhem-Schiphol en Alkmaar-Eindhoven) zullen in werkelijkheid toch met elkaar verweven blijven, alleen is het minder reizigersvriendelijk.

Ten opzichte van Yanaike op die corridor heeft hij Eindhoven-Venlo erbij zitten en ik niet (die ligt er bij mij volledig los van, want tussen Boxtel en Eindhoven kunnen die IC's over eigen sporen rijden) en heb ik daarvoor in de plaats in de spits er Enkhuizen-Amsterdam bij, omdat die tussen Zaandam en Amsterdam toch hetzelfde spoor moeten delen (die blijft dus ten alle tijden van invloed op die as). Daarbij is Eindhoven-Venlo vanwege het goederenverkeer waarschijnlijk vertragingsgevoeliger, dus maakt het die gehele as (die al vrij groot is, omdat Schiphol-Arnhem/Nijmegen er sowieso ook door beïnvloed zal raken) al vertragingsgevoeliger.

Verder zijn de grootste verschillen dat ik uit ga van 4x p/u met hier en spitstreinen op Eindhoven-Amsterdam en hij uit gaat van 6x p/u.
En het belangrijkste verschil waarom dat van mij iets minder corridor laat lijken, is dat ik de sprinters erbij noem. Dat doet Yanaike niet, maar voor die sprinters zal hij waarschijnlijk niet veel andere routes hebben.

@Wubbo: de enige stukken die HSL-treinen echt als stoptrein rijden zijn Eindhoven-Venlo (ik had het ook in Eindhoven kunnen splitsen, maar dan verlies je de mogelijk goede verknoping met de as Utrecht-Limburg en krijg je overall juist langere reistijden) en de Zeelandlijn, maar daar gebeurd dat nu ook al en dat is dus 0,0 verschil. Op Schiphol-Amsterdam rijden IC's nu ook al als stoptrein, dus is ook geen verschil: bovendien is Sloterdijk overslaan zeer onwenselijk en houdt je dan toch alleen nog Lelylaan over. Dat mag geen probleem zijn.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Bee schreef:Het probleem bij Eindhoven is dat de aansluiting bij Boxtel symmetrisch gebouwd is: de buitensporen op het viersporige gedeelte zijn van/naar Tilburg, de binnensporen van/naar Den Bosch. Maar de aansluiting ten oosten van Eindhoven is gelijkvloers waardoor je in de huidige situatie richting het zuiden nu kruisende bewegingen hebt met de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] en [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie]. Als je een dive-under/fly-over bouwt ten oosten van Eindhoven of de aansluiting in Boxtel aanpast dan is er geen dwingende noodzaak om Venlo aan de A2-corridor te koppelen en kan je de aansluitingen ook makkelijker bouwen, zeker als je richting Zuid-Limburg met behulp van langere stops in Eindhoven een kwartierdienst optuigt.
Zugführer schreef:Met een ongelijkvloerse kruising ten oosten van Eindhoven leg je de lijnen Tilburg - Eindhoven - Helmond en Den Bosch - Eindhoven - Weert helemaal los van elkaar, wat meer in de corridorgedachte past dan het voorstel met treinen vanuit Utrecht die alle kanten op uitsplitsen.
Ik ben dan ook voorstander van de IC naar Venlo *niet* aan de A2 corridor te koppelen, ik zie meer in 1 keer per uur een doorgetrokken "echte" IC vanuit Den Haag naar Venlo en Duitsland, met enkel stop in Helmond en dan aangevuld met sprinters Eindhoven - Venlo.
Ik had me nooit zo heel erg verdiept in de aansluiting bij Boxtel. Doordat treinen richting Venlo op de binnensporen stoppen en treinen richting Maastricht op de buitensporen was ik er altijd al vanuit gegaan dat je tussen ICs maar een mogelijk conflict hebt: namelijk een inkomende IC vanuit Weert vs. een uitrijdende IC richting Helmond. Ik heb me niet gerealiseerd dat dat er nog een kruising is tussen twee binnenkomende ICs met eentje vanuit Tilburg en Den Bosch. Eigenlijk best wel raar hoe dat in elkaar zit nu :S Ergens heb ik gelezen dat Eindhoven -> Venlo een van de meest vertragingsgevoelige trajecten is, dat kan ik wel begrijpen nu, zeker als je bedenkt dat er ook nog ergens een SPR Tilburg Universiteit - Eindhoven in de weg zit.

Als je het zo bekijkt kun je inderdaad veel beter Venlo aan de HSL koppelen en 2x/uur een A2-trein op Eindhoven laten eindigen. Bijkomend voordeel is ook dat de huidige aansluitingen gewoon goed gehandhaafd blijven. Het enige bezwaar dat ik kan bedenken is dat zo'n IC Den Haag - Venlo wel heel erg van karakter veranderd. Zelfs al zou de IC niet meer gaan stoppen tussen Helmond en Venlo, je kunt je als nog af vragen waarom de IC wél op Helmond stopt, maar niet op Dordrecht.
Laatst gewijzigd door Yanaike op zo 24 jan 2016, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Wubbo »

SuperGhost schreef:@Wubbo: de enige stukken die HSL-treinen echt als stoptrein rijden zijn Eindhoven-Venlo (ik had het ook in Eindhoven kunnen splitsen, maar dan verlies je de mogelijk goede verknoping met de as Utrecht-Limburg en krijg je overall juist langere reistijden)
Deze volg ik niet, kun je die uitleggen?
SuperGhost schreef:en de Zeelandlijn, maar daar gebeurd dat nu ook al en dat is dus 0,0 verschil. Op Schiphol-Amsterdam rijden IC's nu ook al als stoptrein, dus is ook geen verschil: bovendien is Sloterdijk overslaan zeer onwenselijk en houdt je dan toch alleen nog Lelylaan over. Dat mag geen probleem zijn.
Het verschil is dat er nu geen HSL-treinen rijden (in Zeeland) cq dat de HSL-treinen er niet stoppen (Westtak). Ik denk dat je het op Schiphol - Amsterdam C makkelijk over 5 minuten reistijdverlies hebt, en voor Zeeland mag je ook zomaar een aantal minuten optellen bij de huidige dienstregeling (die niet al te snel is, want gebaseerd op VIRM). De vraag is of je dat wil, of dat je dan liever een goede aansluiting bouwt in Rotterdam cq Schiphol cq Eindhoven.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Omdat station Helmond langs de route ligt en station Dordrecht niet? :idea:
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Wubbo schreef:@Yanaike: je kan voor de hoek-Amersfoort verschillende keuzes maken. Een kwartierdienst op Zwolle past sowieso niet zomaar, naast dat het niet aansluit op de vervoervraag daar: de vraag van Harderwijk is hoog, terwijl het aantal reizigers van de stations Vathorst t/m Ermelo naar Nunspeet t/m Wezep erg laag is. Je zou daar dus wat anders willen. De keuze makend dat je op Amersfoort - Deventer niet wakker ligt van het niet hebben van een kwartierdienst (maar waarschijnlijk iets 12/18-igs) krijg je dan zoiets:

2x/uur IC Zwolle - Utrecht icm IC Schothorst - Schiphol
2x/uur Spr Zwolle - Harderwijk - IC Utrecht icm IC Deventer - Schiphol
2x/uur IC Deventer - Utrecht icm IC Zwolle - Harderwijk - Spr Amersfoort - IC Amsterdam C
Ik begrijp je nog steeds niet helemaal met ICs die SPRs worden en andersom. Komt het erop neer dat je van de 4 IC per uur 2x/uur een IC wilt laten stoppen op Harderwijk om zo ruimte voor de overgang van 15 naar 10 minuten te creëren? Een beetje op de manier zoals mijn plan bij Zwolle - Lelystad, waarvan de helft van de ICs stopt op Kampen Zuid en Dronten? Of...?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Yanaike »

SuperGhost schreef:Yanaikes post bevatte ook alternerende bestemmingen :wink:
Op de HSL na (twijfelgeval) is er niks alternerend. Je zou de Groningen/Leeuwarden tak als alternerend kunnen zien, maar dat is ook niet echt:
- 2x/uur Schiphol - Lelystad - Zwolle - Groningen
- 2x/uur Schiphol - Lelystad - Zwolle
- 2x/uur Schiphol - Lelystad
In principe heb je geen treinen van Schiphol naar Leeuwarden. Maar omdat de sprinters tussen Zwolle - Leeuwarden/Groningen toch met intercitymatrieel gereden worden, koppel ik als extra'tje de ICs die op Zwolle eindigen aan de SPRs richting Leeuwarden. Zo krijg je toch een soort van alternering terwijl je toch een corridor dienstregeling hebt.

Het Schiphol/Amsterdam-Arnhem/Eindhoven complex kun je nog verder van elkaar los trekken op de manier van reisthijs: Om de 5 minuten een trein door Utrecht, de ene Arnhem - Schiphol, de andere Amsterdam - Eindhoven. Een overstap van 5 minuten met treinen op zelfde platforms is niet heel veel meer dan een strikte cross-platform overstap van minstens 2 minuten. Aan de andere kant hoeven op deze manier treinen niet meer op elkaar te wachten in de richting van Amsterdam.

Wat betreft de sprinters: die krijgen hun eigen corridors en rijden indien mogelijk zoveel mogelijk over hun eigen spoor (waar 4 sporen beschikbaar zijn), waar er geen 4 sporen beschikbaar zijn volgen de SPRs bij voorkeur dezelfde corridor als ICs. Mijn sprinter-plan volgt nog...
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door ArrivaBas »

Yanaike schreef:Als je het zo bekijkt kun je inderdaad veel beter Venlo aan de HSL koppelen en 2x/uur een A2-trein op Eindhoven laten eindigen. Bijkomend voordeel is ook dat de huidige aansluitingen gewoon goed gehandhaafd blijven. Het enige bezwaar dat ik kan bedenken is dat zo'n IC Den Haag - Venlo wel heel erg van karakter veranderd. Zelfs al zou de IC niet meer gaan stoppen tussen Helmond en Venlo, je kunt je als nog af vragen waarom de IC wél op Helmond stopt, maar niet op Dordrecht.
En daar zijn ze hier in Dordt erg blij mee... :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door reisthijs »

Wubbo schreef:@SuperGhost: hoewel er zeker interessante dingen tussen zitten, is mijn grootste bezwaar dat je treinen die over de HSL gaan (dus vooral hard moeten rijden en iedereen een zitplaats moeten bieden) koppelt aan sprinters (waar je vooral snel moet optrekken en snel wil in- en uitstappen). Die twee wensen laten zich heel lastig combineren, waardoor je (waarschijnlijk) eindeloos trage stoptreinen krijgt en je frequentieverdelingen om zeep helpt.
Als je denkt aan het huidige materieel heb je zeker gelijk, maar met de ICNG wordt het een heel ander verhaal. Dat wordt als het goed is materieel dat veel sneller optrekt dan we van Intercity's gewend zijn, bovendien is de eis gesteld dat er snel uit- en ingestapt moet kunnen worden. Ik zie dan eigenlijk geen groot bezwaar.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Ik ben natuurlijk niet de topicstarter, maar mag ik een suggestie doen? Ik merk dat er meerdere manieren zijn om een corridordienstregeling uit te werken:
  • Met de huidige frequenties (kwartierdiensten over het algemeen)
  • Met de huidige frequenties en toegevoegde spitstreinen
  • Met tienminutendiensten, bestaande uit 3 halfuurdiensten
  • Met tienminutendiensten, bestaande uit 2 twintigminutendiensten
En wellicht vergeet ik nog een keuze

Zou het niet een idee zijn om deze allemaal uit te werken voor een corridor (bijvoorbeeld Den Helder/Schiphol - Nijmegen/Maastricht/Heerlen/Venlo) inclusief gevolgen voor sprinters, om ze zo eens te kunnen vergelijken? Dan scheiden we de discussie van het lijnennet (waar allerlei variabelen in zitten) van wat volgens mij een doel van dit topic is: kijken wat de voordelen zijn van corridorrijden. Als we dan hebben ontdekt welke manier het beste werkt (of lijkt te werken) kunnen we ook nog de rest van het land uitwerken.

@Yanaike: volgens mij verdient wat je kunt doen rond Amersfoort een eigen topic. Ik merk dat ik impliciet veel keuzes maak en het lastig vind om die goed aan mijn toetsenbord toe te vertrouwen. Je kan heel veel dingen kiezen daar. Blijft wel staan dat een IC Amersfoort - Schiphol een politieke must is. Als je toch een keus moet maken kun je beter de IC naar Amsterdam C laten sneuvelen, die ligt politiek minder gevoelig.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Widejo »

Z2N schreef:Ik ga bij een trein Breda-Antwerpen uit van een trein die daarna doorrijdt naar Eindhoven, en tussen deze twee steden is relatief veel vervoer. Niet voor niets was het hier dat in Nederland de IC bus begon, met een trein Eindhoven - Antwerpen heb je daar een duidelijk antwoord op. Eén trein per uur zou dan haalbaar moeten zijn.
Is het dan niet een interessante om deze dan door te trekken naar Düsseldorf? Met eventuele stop te Venlo?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Zugführer »

Even een heel wild idee:
1x/uur een snelle intercity Antwerpen - Breda - (Tilburg) - Eindhoven - (Helmond) - Venlo
1x/uur een snelle intercity Den Haag - Rotterdam - Breda - (Tilburg) - Eindhoven - (Helmond) - Venlo
[en nog 1x/uur snelle IC Den Haag - Rotterdam - Breda]
Tussen Breda en Venlo als halfuurdienst en vanaf Venlo om de anderhalf uur door naar Düsseldorf, wat eenvoudig moet kunnen omdat beide treinseries toch met meerspanningslocs moeten rijden vanwege de stukken HSL *O*
Nadeel: te veel IC's tussen Eindhoven en Venlo en te weinig rechtstreekse IC's tussen Eindhoven en Den Haag.

Meer on-topic:
Wubbo's suggestie vind ik een goede. Het zal bijvoorbeeld lastiger zijn om sprinters in te passen als er met spitstreinen 8 keer per uur een trein gaat rijden dan wanneer er om de tien minuten een trein gaat rijden. Maar wanneer je in de spits om de tien minuten een trein gaat rijden en je buiten de spits terug wil naar een kwartierdienst levert dat uiteraard ook de nodige problemen op.
Het verschil tussen 2 kwartierdiensten of 3 twintigminutendiensten lijkt me niet zoveel uitmaken, maar het is de moeite waard het eens uit te werken.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Ik vind het op zich prima, om zoals Wubbo voorstelt, een corridor uit te werken qua dienstregeling. Ik zie alleen nog niet direct hoe dat de discussie verder helpt, maar goed. Ik wil dan in ieder geval de SAAL corridor uitwerken, maar om te beginnen zal ik eerst een plan maken voor de iets makkelijkere A2/Rijnspoorweg corridor.
Wubbo schreef:@Yanaike: volgens mij verdient wat je kunt doen rond Amersfoort een eigen topic. Ik merk dat ik impliciet veel keuzes maak en het lastig vind om die goed aan mijn toetsenbord toe te vertrouwen. Je kan heel veel dingen kiezen daar. Blijft wel staan dat een IC Amersfoort - Schiphol een politieke must is. Als je toch een keus moet maken kun je beter de IC naar Amsterdam C laten sneuvelen, die ligt politiek minder gevoelig.
Als reactie hier nog op: is het anders een idee om de corridor Groningen - Zwolle - Lelystad 4x/uur uit te voeren en juist naar Amsterdam Centraal af te laten buigen en dan 4x/uur Amersfoort - Schiphol en dan de missende relaties op te vangen met hoogfrequente sprinters en eventueel nog een 4x/uur IC corridor Lelystad - Almere - Amsterdam Zuid - Schiphol - Den Haag Centraal? Dat is dan wel een soort tussenvorm tussen corridor en alternerend rijden (tenminste vanuit Flevoland gezien), maar nog steeds vrij frequent en wellicht beter passend bij de vraag?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door reisthijs »

Zugführer schreef:Maar wanneer je in de spits om de tien minuten een trein gaat rijden en je buiten de spits terug wil naar een kwartierdienst levert dat uiteraard ook de nodige problemen op.
Het verschil tussen 2 kwartierdiensten of 3 twintigminutendiensten lijkt me niet zoveel uitmaken, maar het is de moeite waard het eens uit te werken.
Het lijkt me wel nodig om ook te kijken wat je in de daluren wilt doen. Het hangt ook heel erg af van de vraag of je wilt alterneren.

Bij drie halfuurdiensten alternerend kan je in de daluren elke dienst 1x/uur rijden zodat je op het kerntraject een 20-minutendienst overhoudt.
Bij drie halfuurdiensten in een echte corridor hou je op de hele corridor 20-minutendienst over.

Bij twee 20-minutendiensten kan je één dienst schrappen om een 20-minutendienst over te houden, elke dienst 1x/uur rijden levert een halfuurdienst op.
Voor een kwartierdienst moet je met tijden gaan schuiven, wat ook weer nadelen kan hebben, zeker ivm aansluitingen. Hoewel, daar waar het stedelijk OV overdag om de tien minuten rijdt maar 's avonds om het kwartier is dat misschien juist beter.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Yanaike schreef:
Wubbo schreef:@Yanaike: volgens mij verdient wat je kunt doen rond Amersfoort een eigen topic. Ik merk dat ik impliciet veel keuzes maak en het lastig vind om die goed aan mijn toetsenbord toe te vertrouwen. Je kan heel veel dingen kiezen daar. Blijft wel staan dat een IC Amersfoort - Schiphol een politieke must is. Als je toch een keus moet maken kun je beter de IC naar Amsterdam C laten sneuvelen, die ligt politiek minder gevoelig.
Als reactie hier nog op: is het anders een idee om de corridor Groningen - Zwolle - Lelystad 4x/uur uit te voeren en juist naar Amsterdam Centraal af te laten buigen en dan 4x/uur Amersfoort - Schiphol en dan de missende relaties op te vangen met hoogfrequente sprinters en eventueel nog een 4x/uur IC corridor Lelystad - Almere - Amsterdam Zuid - Schiphol - Den Haag Centraal? Dat is dan wel een soort tussenvorm tussen corridor en alternerend rijden (tenminste vanuit Flevoland gezien), maar nog steeds vrij frequent en wellicht beter passend bij de vraag?
Dan sneuvelt weer de verbinding Zwolle - Schiphol. De Hanzelijn is juist gepromoot als versnelling van deze verbinding... Andersom lijkt dan beter: 4x Groningen - Lelystad - Amsterdam Zuid - Den Haag C in combinatie met 4x Almere (hoeft niet van Lelystad, want overkill) - Amsterdam C. Je blijft dan wel mengen tussen Weesp en Schiphol, maar dat doe je vanaf Duivendrecht sowieso al (vanuit Utrecht). En de vraag is wat je met sprinterknoop Weesp doet.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Wubbo schreef:Ik ben natuurlijk niet de topicstarter, maar mag ik een suggestie doen? Ik merk dat er meerdere manieren zijn om een corridordienstregeling uit te werken:
  • Met de huidige frequenties (kwartierdiensten over het algemeen)
  • Met de huidige frequenties en toegevoegde spitstreinen
  • Met tienminutendiensten, bestaande uit 3 halfuurdiensten
  • Met tienminutendiensten, bestaande uit 2 twintigminutendiensten
En wellicht vergeet ik nog een keuze

Zou het niet een idee zijn om deze allemaal uit te werken voor een corridor (bijvoorbeeld Den Helder/Schiphol - Nijmegen/Maastricht/Heerlen/Venlo) inclusief gevolgen voor sprinters, om ze zo eens te kunnen vergelijken? Dan scheiden we de discussie van het lijnennet (waar allerlei variabelen in zitten) van wat volgens mij een doel van dit topic is: kijken wat de voordelen zijn van corridorrijden. Als we dan hebben ontdekt welke manier het beste werkt (of lijkt te werken) kunnen we ook nog de rest van het land uitwerken.
Zo! Het heeft een tijdje geduurd maar ik heb de corridordienstregeling uitgewerkt voor de corridor Den Helder/Schiphol - Utrecht - Nijmegen/Eindhoven en verder. Ik heb alleen gekeken naar de variant 'tienminutendiensten bestaande uit 3 halfuurdiensten' omdat ik zelf het meest achter deze variant sta. De variant 'huidige frequenties (kwartierdiensten in het algemeen)' is eigenlijk gewoon de huidige dienstregeling maar zonder om-en-om rijden. Als anderen zich geroepen voelen, mogen ze de andere varianten uitwerken voor dezelfde corridor om te kunnen vergelijken.

Wat zit er in de dienstregeling?
(de serienummers komen niet 100% overeen met de serienummers zoals nu het geval is, maar waren vooral voor mij om overzicht te houden)
- Serie 100: 2x/uur IC Alkmaar - Amsterdam - Utrecht - Eindhoven - Maastricht
- Serie 1100: 2x/uur IC Den Helder - Alkmaar - Amsterdam - Utrecht - Eindhoven - Heerlen
- Serie 2100: 2x/uur IC (Schagen) - Alkmaar - Amsterdam - Utrecht - Eindhoven
- Serie 300: 2x/uur IC Schiphol - Utrecht - Arnhem - Nijmegen
- Serie 1300: 2x/uur IC Schiphol - Utrecht - Arnhem - Nijmegen
- Serie 2300: 2x/uur IC Schiphol - Utrecht - Arnhem
- Serie 3600: 2x/uur IC Zwolle - Arnhem - Nijmegen - Den Bosch - Breda - Roosendaal (alleen tussen Arnhem en Den Bosch)
- Serie 5100: 6x/uur SPR Uitgeest - Amsterdam - ? (waarschijnlijk Almere)
- Serie 6100: 2x/uur SPR Breukelen - Utrecht - Arnhem (mogelijk door naar Zutphen?)
- Serie 6200: 2x/uur SPR Breukelen - Utrecht - Rhenen
- Serie 6300: 2x/uur SPR Breukelen - Utrecht - Veenendaal
- Serie 7100: 2x/uur SPR (Woerden?) - Utrecht - Den Bosch
- Serie 7200: 2x/uur SPR (Woerden?) - Utrecht - Tiel
- Serie 7300: 2x/uur SPR (Woerden?) - Utrecht - Houten Castellum
- Serie 14800: 2x/uur SPR Hoorn - Alkmaar - Uitgeest - (Haarlem?)
- Serie 6400: 2x/uur SPR ? - Eindhoven - Weert
- Serie 6800: 2x/uur SPR Roermond - Sittard - Maastricht
- Serie 6900: 2x/uur SPR Sittard - Heerlen
- Serie 4400: 2x/uur SPR Nijmegen - Den Bosch
- Serie 9300: 6x/uur SPR ? - Arnhem - Nijmegen - ?: nu nog 6x/uur, uiteindelijk is het de bedoeling dat er 1 à 2x/uur vanuit Elst naar Tiel gereden wordt i.p.v. Nijmegen en dat er nog 4x/uur een SPR tussen Arnhem - Nijmegen overblijft in een 10/20-ligging.

Wat zit er (nog) niet in de dienstregeling?
- Alles wat niet te maken heeft met de genoemde corridor
- De bovengenoemde series op de plekken waar vraagtekens staan
- Goederentreinpaden. Ik weet hier echt heel weinig over. Wat zijn belangrijke goederen-corridors? Halen goederentreinen de maximale snelheid van 140 km/uur of rijden ze met een lagere snelheid?
- De (spits)intercity tussen Alkmaar en Haarlem
- Treinen tussen Enkhuizen/Hoorn en Hoofddorp/Amsterdam Centraal en verder. Tussen Zaandam en Amsterdam Sloterdijk kunnen deze treinen het best in een 10/10/10-frequentie liggen: intercity, spits-IC/goederen, sprinter
- (Spits) SPR(s) Amsterdam Centraal - Breukelen - Woerden/Utrecht. Hoe deze precies komen te liggen hangt af van de corridor Utrecht - Gouda - Den Haag/Rotterdam.
- SPRs Den Bosch/Tilburg - Boxtel - Eindhoven - ?, hoe deze precies komen te liggen hangt af van de rest van Brabant
- IC ? - Tilburg - (Boxtel) - Eindhoven - Helmond - Venlo, hoe deze precies komt te liggen hangt af van de rest van Brabant, maar in ieder geval op zo'n manier dat er bij de relaties Maastricht - Tilburg en Venlo - Utrecht zo weinig mogelijk tijd verloren gaat.
- ICE Amsterdam - Utrecht - Arnhem - Duitsland, mogelijk gaat deze rijden in het treinpad van de 2300?

Paar dingetjes nog
- Alle treinen keren op zichzelf, behalve in Alkmaar (m.u.v. de spits), Nijmegen en Breukelen (kortste kering).
- Sommige keringen zijn op dit moment erg kort. Dat kan komen omdat ik een doorkoppeling in gedachte heb, maar in sommige gevallen wist ik gewoon niet wat ik er mee aan moest. Tips zijn welkom!
- Op sommige plekken is er erg weinig opvolgtijd tussen IC en SPR (2 min), maar anders paste het niet. Over het algemeen heb ik een opvolgtijd van op zijn minst 3 minuten gehanteerd en bij voorkeur zelfs 4 minuten. Tips om opvolgtijden te verbeteren zijn welkom!
- De IC-stops van Driebergen-Zeist en Veenendaal de Klomp vervallen, omdat om-en-om bedienen niet past bij het corridor rijden, deze stations erg slecht gelegen zijn t.o.v. de kern die ze bedienen en ze minder reizigers trekken dan bijvoorbeeld Ede-Wageningen. Er rijdt wel 2x/uur een SPR tussen Utrecht en Arnhem waardoor de verbinding met Arnhem behouden blijft.
- In Utrecht stoppen intercity's richting Amsterdam en Schiphol om-en-om zodat ze elkaar niet in de weg zitten tussen Utrecht en Amsterdam Bijlmer. De overstaptijd van 5 minuten is nauwelijks langer dan een cross-platform overstap van 2 minuten.
- Hoe de treinen tussen Arnhem - Den Bosch rijden is nog niet helemaal zeker. Het kan zijn dat ik hier nog mee ga schuiven zodat de treinen beter uitkomen in Brabant.
- Ik heb de corridor in een paar stukken gedeeld. Elk stuk heeft zijn eigen tabel van een half uur. De linker tabel moet je van boven naar beneden lezen, de rechter tabel van benden naar boven.
- Alles wat blauw is in de tabel wordt alleen in de spits bediend.
- Alles wat rood + cursief is, zijn doorkomst tijden.
- Er zijn een paar plekken waar ICs, SPRs inhalen (Wormerveer, Driebergen-Zeist etc.). Dit is aangegeven met een horizontale streep. Het vervolg van de SPR-serie staat een paar kolommen naar rechts.
- Ik ben een beetje slaperig, dus het kan zijn dat ik nog dingen ben vergeten te vertellen

Tips/complimentjes/feedback/knuffels/kritiek/koekjes zijn welkom, maar ga bij het geven van commentaar wel uit van de 'corridor gedachte', kom niet met opmerkingen zoals: 'waarom rijdt er geen trein tussen Schiphol en Eindhoven?'. Verder daag ik jullie uit om voor dezelfde corridor een dienstregeling te ontwerpen op basis van de andere varianten die Wubbo noemde.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Ik neem aan dat je extra infrastructuur hebt bedacht voor Utrecht-Arnhem-Nijmegen? Anders is je plan namelijk volledig onmogelijk. De geplande uitbreidingen (4 sporen bij Driebergen-Zeist, een extra perronspoor voor een kerende sprinter te Ede, het huidige keerspoor bij Elst vastmaken aan het hoofdspoor van/naar Arnhem en seinverdichting op Ressen-Nijmegen waar nu geen seinen staan) zijn namelijk niet genoeg voor jouw plannen.
Anders is dit niet mogelijk:
- Ede-Wageningen heeft niet de perronruimte voor jouw doorgaande sprinter. Er zijn wel plannen voor één extra perronspoor, maar dat maakt jouw sprinter nog steeds niet mogelijk.
- Hoe ga je de kerende treinen van/naar richting Ede in Arnhem afhandelen, daarvoor heb je 3 perronsporen nodig, terwijl er slechts 2 voor beschikbaar zijn.
- Hoe pak je keringen etc. aan in Nijmegen? Vergeet niet dat je conflicterende kruisingen tussen IC's en Sprinters hebt in jouw plan.
- Waar blijven de goederentreinen op Arnhem-Nijmegen/Valburg, ik zie daar zo snel even geen pad voor beschikbaar?
- Waar zijn de doorgaande sprinters Arnhem-Wijchen (minimaal 4 per uur), die zijn een contractuele eis van Gelderland (waar de provincie ook miljoenen voor betaald).

Daarnaast vraag ik me ook af waarom je de doorgaande IC Zwolle-Roosendaal een schokkende 8 tot 9! minuten in Arnhem laat halteren. Dat is volstrekt onwenselijk.

Overigens: wat doe je met de ICE?

edit:
maar ga bij het geven van commentaar wel uit van de 'corridor gedachte', kom niet met opmerkingen zoals: 'waarom rijdt er geen trein tussen Schiphol en Eindhoven?'
Dit vind ik persoonlijk een onzinnige conclussie, want Schiphol-Utrecht en Amsterdam-Utrecht maken van dezelfde sporen gebruik. Dit is prima te beargumenteren als één grote corridor (een ZuidOost-corridor, vergelijkbaar met de NoordOost).
Als je dat geen corridor mag noemen, dan mogen de sprinters Amsterdam-Rhenen/Ede al helemaal niet, want die komen dan uit op de corridor Amsterdam-Eindhoven en dus niet Schiphol-Arnhem. Ook zit je met de ICE die ook nog Amsterdam-Arnhem (en verder naar Duitsland) rijdt, dus daar is helemaal geen losstaande corridor.

Corridors zijn bovendien trajecten waar treinen los van de rest liggen en elkaar hooguit raken. Daar is hier absoluut niet het geval, omdat ze allereerst op een vrij lang traject (Utrecht-Bijlmer) exact dezelfde route volgen en elkaar dus altijd beïnvloeden. Ten tweede rijden de sprinters van de Arnhem-corridor gewoon verder op de 'EIndhoven'-corridor (tussen Uitgeest/Amsterdam C en Bijlmer) en hetzelfde geldt voor de ICE. Alternerend met de IC's Schiphol/Alkmaar-Arnhem en Schiphol/Alkmaar-Eindhoven doen is dus net zo goed corridor als Schiphol-Arnhem en Alkmaar-Eindhoven, aangezien die nooit gescheiden zijn te krijgen (want Utrecht-Bijlmer 6-baans en Bijlmer-CS 4-baans maken is onrendabel).
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Zugführer »

Het uitgangspunt van Yanaike is rijden in corridors Schiphol - Arnhem en Amsterdam - Einhoven, waarbij het ook om hoge frequenties gaat. Er is al eerder in dit topic gezegd dat verschillende dingen door elkaar lopen, want nu gaat het eigenlijk om het inpassen van 10 minutendiensten op al deze corridors. Het hangt wel met elkaar samen, want ik kan me voorstellen dat als je overal 10-minutendiensten wil rijden, het betrouwbaarder voor je dienstregeling is als alle treinen in dezelfde corridor blijven rijden.

Wat ik me hierbij wel afvraag, het zal niet de bedoeling zijn om de hele dag in een 10-minutenfrequentie te rijden. Welke treinseries rijden er buiten de brede spits en 's avonds? Ga je meteen naar een halfuurdienst, een scheve kwartierdienst, verschuift er een serie zodat je een nette kwartierdienst overhoudt?

Sowieso is mijn ervaring dat het onmogelijk is een compleet realistische dienstregeling te maken, aangezien wij als hobbyisten vaak niet weten waar de goederenpaden liggen en het vrij lastig wordt dingen als treinlengtes mee te nemen. Een uitwerking als deze kan ook aantonen waar inpassingen aan de infrastructuur noodzakelijk zijn (zo te zien is het bijvoorbeeld niet mogelijk een 10-minuten dienstregeling te maken waarbij *niet* in Ede ingehaald wordt). De ICE zou ik integreren met serie 2300 in deze specifieke uitwerking.

Al met al lijkt dit me een prima eerste opzet.
*geeft koekje*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten