Wubbo schreef:Ik ben natuurlijk niet de topicstarter, maar mag ik een suggestie doen? Ik merk dat er meerdere manieren zijn om een corridordienstregeling uit te werken:
- Met de huidige frequenties (kwartierdiensten over het algemeen)
- Met de huidige frequenties en toegevoegde spitstreinen
- Met tienminutendiensten, bestaande uit 3 halfuurdiensten
- Met tienminutendiensten, bestaande uit 2 twintigminutendiensten
En wellicht vergeet ik nog een keuze
Zou het niet een idee zijn om deze allemaal uit te werken voor een corridor (bijvoorbeeld Den Helder/Schiphol - Nijmegen/Maastricht/Heerlen/Venlo) inclusief gevolgen voor sprinters, om ze zo eens te kunnen vergelijken? Dan scheiden we de discussie van het lijnennet (waar allerlei variabelen in zitten) van wat volgens mij een doel van dit topic is: kijken wat de voordelen zijn van corridorrijden. Als we dan hebben ontdekt welke manier het beste werkt (of lijkt te werken) kunnen we ook nog de rest van het land uitwerken.
Zo! Het heeft een tijdje geduurd maar ik heb de corridordienstregeling uitgewerkt voor de corridor Den Helder/Schiphol - Utrecht - Nijmegen/Eindhoven en verder. Ik heb alleen gekeken naar de variant 'tienminutendiensten bestaande uit 3 halfuurdiensten' omdat ik zelf het meest achter deze variant sta. De variant 'huidige frequenties (kwartierdiensten in het algemeen)' is eigenlijk gewoon de huidige dienstregeling maar zonder om-en-om rijden. Als anderen zich geroepen voelen, mogen ze de andere varianten uitwerken voor dezelfde corridor om te kunnen vergelijken.
Wat zit er in de dienstregeling?
(de serienummers komen niet 100% overeen met de serienummers zoals nu het geval is, maar waren vooral voor mij om overzicht te houden)
- Serie 100: 2x/uur IC Alkmaar - Amsterdam - Utrecht - Eindhoven - Maastricht
- Serie 1100: 2x/uur IC Den Helder - Alkmaar - Amsterdam - Utrecht - Eindhoven - Heerlen
- Serie 2100: 2x/uur IC (Schagen) - Alkmaar - Amsterdam - Utrecht - Eindhoven
- Serie 300: 2x/uur IC Schiphol - Utrecht - Arnhem - Nijmegen
- Serie 1300: 2x/uur IC Schiphol - Utrecht - Arnhem - Nijmegen
- Serie 2300: 2x/uur IC Schiphol - Utrecht - Arnhem
- Serie 3600: 2x/uur IC Zwolle - Arnhem - Nijmegen - Den Bosch - Breda - Roosendaal (alleen tussen Arnhem en Den Bosch)
- Serie 5100: 6x/uur SPR Uitgeest - Amsterdam - ? (waarschijnlijk Almere)
- Serie 6100: 2x/uur SPR Breukelen - Utrecht - Arnhem (mogelijk door naar Zutphen?)
- Serie 6200: 2x/uur SPR Breukelen - Utrecht - Rhenen
- Serie 6300: 2x/uur SPR Breukelen - Utrecht - Veenendaal
- Serie 7100: 2x/uur SPR (Woerden?) - Utrecht - Den Bosch
- Serie 7200: 2x/uur SPR (Woerden?) - Utrecht - Tiel
- Serie 7300: 2x/uur SPR (Woerden?) - Utrecht - Houten Castellum
- Serie 14800: 2x/uur SPR Hoorn - Alkmaar - Uitgeest - (Haarlem?)
- Serie 6400: 2x/uur SPR ? - Eindhoven - Weert
- Serie 6800: 2x/uur SPR Roermond - Sittard - Maastricht
- Serie 6900: 2x/uur SPR Sittard - Heerlen
- Serie 4400: 2x/uur SPR Nijmegen - Den Bosch
- Serie 9300: 6x/uur SPR ? - Arnhem - Nijmegen - ?: nu nog 6x/uur, uiteindelijk is het de bedoeling dat er 1 à 2x/uur vanuit Elst naar Tiel gereden wordt i.p.v. Nijmegen en dat er nog 4x/uur een SPR tussen Arnhem - Nijmegen overblijft in een 10/20-ligging.
Wat zit er (nog) niet in de dienstregeling?
- Alles wat niet te maken heeft met de genoemde corridor
- De bovengenoemde series op de plekken waar vraagtekens staan
- Goederentreinpaden. Ik weet hier echt heel weinig over. Wat zijn belangrijke goederen-corridors? Halen goederentreinen de maximale snelheid van 140 km/uur of rijden ze met een lagere snelheid?
- De (spits)intercity tussen Alkmaar en Haarlem
- Treinen tussen Enkhuizen/Hoorn en Hoofddorp/Amsterdam Centraal en verder. Tussen Zaandam en Amsterdam Sloterdijk kunnen deze treinen het best in een 10/10/10-frequentie liggen: intercity, spits-IC/goederen, sprinter
- (Spits) SPR(s) Amsterdam Centraal - Breukelen - Woerden/Utrecht. Hoe deze precies komen te liggen hangt af van de corridor Utrecht - Gouda - Den Haag/Rotterdam.
- SPRs Den Bosch/Tilburg - Boxtel - Eindhoven - ?, hoe deze precies komen te liggen hangt af van de rest van Brabant
- IC ? - Tilburg - (Boxtel) - Eindhoven - Helmond - Venlo, hoe deze precies komt te liggen hangt af van de rest van Brabant, maar in ieder geval op zo'n manier dat er bij de relaties Maastricht - Tilburg en Venlo - Utrecht zo weinig mogelijk tijd verloren gaat.
- ICE Amsterdam - Utrecht - Arnhem - Duitsland, mogelijk gaat deze rijden in het treinpad van de 2300?
Paar dingetjes nog
- Alle treinen keren op zichzelf, behalve in Alkmaar (m.u.v. de spits), Nijmegen en Breukelen (kortste kering).
- Sommige keringen zijn op dit moment erg kort. Dat kan komen omdat ik een doorkoppeling in gedachte heb, maar in sommige gevallen wist ik gewoon niet wat ik er mee aan moest. Tips zijn welkom!
-
Op sommige plekken is er erg weinig opvolgtijd tussen IC en SPR (2 min), maar anders paste het niet. Over het algemeen heb ik een opvolgtijd van op zijn minst 3 minuten gehanteerd en bij voorkeur zelfs 4 minuten. Tips om opvolgtijden te verbeteren zijn welkom!
- De IC-stops van Driebergen-Zeist en Veenendaal de Klomp vervallen, omdat om-en-om bedienen niet past bij het corridor rijden, deze stations erg slecht gelegen zijn t.o.v. de kern die ze bedienen en ze minder reizigers trekken dan bijvoorbeeld Ede-Wageningen. Er rijdt wel 2x/uur een SPR tussen Utrecht en Arnhem waardoor de verbinding met Arnhem behouden blijft.
- In Utrecht stoppen intercity's richting Amsterdam en Schiphol om-en-om zodat ze elkaar niet in de weg zitten tussen Utrecht en Amsterdam Bijlmer. De overstaptijd van 5 minuten is nauwelijks langer dan een cross-platform overstap van 2 minuten.
- Hoe de treinen tussen Arnhem - Den Bosch rijden is nog niet helemaal zeker. Het kan zijn dat ik hier nog mee ga schuiven zodat de treinen beter uitkomen in Brabant.
- Ik heb de corridor in een paar stukken gedeeld. Elk stuk heeft zijn eigen tabel van een half uur. De linker tabel moet je van boven naar beneden lezen, de rechter tabel van benden naar boven.
- Alles wat blauw is in de tabel wordt alleen in de spits bediend.
- Alles wat rood + cursief is, zijn doorkomst tijden.
- Er zijn een paar plekken waar ICs, SPRs inhalen (Wormerveer, Driebergen-Zeist etc.). Dit is aangegeven met een horizontale streep. Het vervolg van de SPR-serie staat een paar kolommen naar rechts.
- Ik ben een beetje slaperig, dus het kan zijn dat ik nog dingen ben vergeten te vertellen
Tips/complimentjes/feedback/knuffels/kritiek/koekjes zijn welkom, maar ga bij het geven van commentaar wel uit van de 'corridor gedachte', kom niet met opmerkingen zoals: 'waarom rijdt er geen trein tussen Schiphol en Eindhoven?'. Verder daag ik jullie uit om voor dezelfde corridor een dienstregeling te ontwerpen op basis van de andere varianten die Wubbo noemde.