Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door waldo79 »

@SG: zou je die calimero achterwege willen laten. Bovendien ligt de Westerscheldetunnel in een provinciale route.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door Mr-W »

waldo79 schreef:Bovendien ligt de Westerscheldetunnel in een provinciale route.
De Westerschelde tunnel wordt weer een Rijksweg op het moment dat de Tol komt te vervallen.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door Durashift »

SuperGhost schreef:
Bee schreef:De tol op de Westerscheldetunnel is terecht. De tunnel is gebouwd met geld van de Rijksoverheid maar mensen in Oost-Groningen hebben er weinig profijt van, dus moet de tunnel worden terugbetaald door de daadwerkelijke gebruikers.
Dat kan je insteek zijn, maar waarom moeten Zeeuwen en Gelderlanders (de doorgetrokken A15) wél tol betalen voor het rijden op rijkswegen in hun regio, maar waarom hoeven Randstedelingen dat niet? De tunnel van de doorgetrokken A4 en die nieuwe bij Utrecht (A2) zijn volledig tolvrij en de tol voor de Velsertunnel wordt door de overheid betaald.

Dit is natuurlijk een behoorlijk dubbele moraal zo. Als je zo gaat rekenen, dan moet je dat voor iedereen gelijk doen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat mensen buiten de Randstad wel volledig voor hun 'eigen' wegen moeten betalen, maar vervolgens wél moeten meebetalen aan de wegen in de Randstad. Zo blijf je natuurlijk in stand houden dat inwoners van de niet-Randstedelijke provincies blijven denken (terecht of onterecht) dat ze wingewesten voor de Randstad zijn.
Heeft m.i. vooral met de economische wetten te maken. De landtunnel bij Utrecht is nu eenmaal een erg druk punt. Veel verkeer, dus een hoger 'rendement' (of -lagere- kosten per voertuigpassage zou je kunnen zeggen) voor de belastingcenten.

De Westerschelde tunnel is dan toch rustiger (zeker in de wintermaanden denk ik) en dus relatief duurder per passage.

~~~~~~

De tolheffing voor de Blankenburg tunnel en de verlengde A15 is slechts tijdelijk (totdat grofweg 1/3 van de aanlegkosten is 'binnen geharkt'). Wat ik uit het artikel begrijp is dat de tolheffing een keuze is geweest, in ruil voor een versnelde aanleg ervan.

http://www.via15.nl/nieuws/nieuwsberich ... erie-ienm/

Het volledige wetsartikel uit ons staatsblad:
https://www.eerstekamer.nl/behandeling/ ... z24yze.pdf
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door Suus »

De Beneluxtunnel is vanaf 1967 tot 1979 ook een toltunnel geweest. Het komt vaker voor in Nederland dat voor een tunnel of brug de eerste jaren in het bestaan tol wordt geheven totdat de bouw (grotendeels) is terugbetaald.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door SuperGhost »

@Durashift: de tol voor die verlengde A15 is maar totdat 1/3e terug betaald is, omdat het rijk ook maar 1/3e betaald. De andere 2/3e moet al van de Gelderlanders zelf komen (resp. de provincie en de toenmalige stadsregio). Dus ook daar is het dat het rijksdeel voor 100% terugbetaald moet worden via de tol.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door waldo79 »

En toch verschilt de Zeeuwse situatie van die in Gelderland. In Zeeland is er voor gemotoriseerd geen fatsoenlijk alternatief, terwijl je rond Arnhem over de bestaande, langere routes kunt blijven rijden. Door middel van de A15 kun je tussen bijvoorbeeld Zevenaar en Nijmegen bijvoorbeeld aardig wat kilometers besparen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door regenmaker »

Maar als je naar het aantal inwoners kijkt van Zeeuws-Vlaanderen en het gebied Arnhem Nijmegen - De Liemers zijn er ook grote verschillen, zo blijf je bezig. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door datm »

waldo79 schreef:En toch verschilt de Zeeuwse situatie van die in Gelderland. In Zeeland is er voor gemotoriseerd geen fatsoenlijk alternatief, terwijl je rond Arnhem over de bestaande, langere routes kunt blijven rijden. Door middel van de A15 kun je tussen bijvoorbeeld Zevenaar en Nijmegen bijvoorbeeld aardig wat kilometers besparen.
En het eerste alternatief om vanuit Zeeuws-Vlaanderen naar Nederland te reizen is de Liefkenshoektunnel bij Antwerpen maaaaaar.... dat is ook een toltunnel...
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door SuperGhost »

En ik maar denken dat Zeeuws-Vlaanderen al onderdeel van Nederlands was :roll:
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door datm »

SuperGhost schreef:En ik maar denken dat Zeeuws-Vlaanderen al onderdeel van Nederlands was :roll:
Nee we hangen er maar wat bij :wink:

Ontopic: Het CDA in Sluis heeft een meldpunt opgericht waar ideeën over het behoud van de fietsvoetveer gemeld kunnen worden.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-vlaander ... -1.5649272
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door datm »

Ook het voltallige collegebestuur van Terneuzen pleit voor een tolvrij Westerscheldetunnel.
http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2016 ... qdsZirhAdU
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door regenmaker »

datm schreef:Ook het voltallige collegebestuur van Terneuzen pleit voor een tolvrij Westerscheldetunnel.
Ja is logisch dat zij voor zijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Dan kun je er donder op zeggen dat er nog meer OV verdwijnt. Juist die tol is nu een drempel om per auto naar de overkant te gaan.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door SuperGhost »

Want de bus is gratis natuurlijk... :')
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:Want de bus is gratis natuurlijk... :')
Wel met mijn studenten-ov. :D
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Nee, maar een busritje naar Goes of Middelburg is niet veel duurder dan de tol op zich, en daar komen alle gebruikelijke autokosten nog bij natuurlijk.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door nvdw »

Vanzelfsprekend is Terneuzen voor een tolvrije tunnel. Maar gemeenten zijn wel vaker voor dingen die zij zelf niet hoeven te betalen.

De NV die de tunnel bestiert is volledig in eigendom van de provincie Zeeland. In 2033 doet de provincie alles voor een symbolische eypo over aan het Rijk. Ik kan me niet voorstellen dat Financiën zin heeft om die afspraak open te breken, want dat is alleen maar in het nadeel van de staat.

Als de provincie de boel tolvrij maakt, dan ontstaat er bij de huidige cijfers (jaarverslagen zijn openbaar) een gat van 27 miljoen per jaar in de exploitatie. De tunnel maakt nu 10 miljoen per jaar winst dus moet de provincie minstens 17 miljoen per jaar bijleggen, of zeven miljoen als ze van het dividend afziet (waarmee de provincie eigenlijk de bouwkosten terughaalt). Als het al een probleem is om het veer in de vaart te houden...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door sirvinniei »

Pim-AllianceB95 schreef:Nee, maar een busritje naar Goes of Middelburg is niet veel duurder dan de tol op zich, en daar komen alle gebruikelijke autokosten nog bij natuurlijk.
Vandaar dat de bussen uit Terneuzen met de hoogste frequentie van Zeeland rijden
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door SuperGhost »

Of misschien is Terneuzen gewoon de grootste plaats in Zeeland die niet op het spoor aangesloten is? :wink:

De busverbinding Terneuzen-Middelburg is met 1 a 2x p/u nu ook weer niet zo hoogstaand te noemen. Alleen Terneuzen-Goes is frequent, maar dat is ook omdat dat de verbinding van Terneuzen Zeeuws-Vlaanderen met de rest van het land is. Iets dat vanaf Middelburg, Goes en Vlissingen gewoon al direct per trein kan.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door datm »

SuperGhost schreef:Of misschien is Terneuzen gewoon de grootste plaats in Zeeland die niet op het spoor aangesloten is? :wink:

De busverbinding Terneuzen-Middelburg is met 1 a 2x p/u nu ook weer niet zo hoogstaand te noemen. Alleen Terneuzen-Goes is frequent, maar dat is ook omdat dat de verbinding van Terneuzen Zeeuws-Vlaanderen met de rest van het land is. Iets dat vanaf Middelburg, Goes en Vlissingen gewoon al direct per trein kan.
Juist! En omdat veel MBO opleidingen naar Goes en Middelburg zijn verplaatst krijg je automatisch dat veel studenten met de lijn 20 en 50 reizen. Maar in de avond uren en in de weekenden valt het aantal reizigers op de lijn 20 reuze mee. Ik zie vaak genoeg een lege lijn 20 en 50 door Terneuzen rijden.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door Durashift »

Grijp je kans, zaterdag 30 januari is de tunnel voor 24 uur tolvrij *O*

Het is de eerste van de 6 dagen waarin de tunnel dit jaar een dag tolvrij is.

http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2016.029.01

(wordt dus betaald vanuit de (verhoogde) provinciale houderschapsbelasting opcenten.. > dus cadeau uit eigen zak voor de streekbewoners..)
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door datm »

Laat dat nou net een dag zijn dat ik niet naar de overkant moet ;)
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door Durashift »

Jammer. Reserveer de andere dagen alvast in je agenda.. :wink:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door Daantje »

De westerscheldetunnel wordt behalve met tol ook betaald door verhoging van de wegenbelasting ten tijde van de ingebruikname voor inwoners van Zeeland met een auto.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Bericht door datm »

Zeeuwen zijn toltunnel Westerschelde spuugzat
http://www.volkskrant.nl/binnenland/zee ... d0771b0db1
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten