Trainz en R-Net Randstad

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Trainz en R-Net Randstad

Bericht door Ardan »

Ik zat een beetje te twijfelen of ik dit topic in het hobby- of ideeëndeel zou zetten, maar Trainz is en blijft een spelletje.

Het invoeren van een S-Bahnachtig netwerk in de Randstad is helemaal mijn stokpaardje, en heeft niet alleen bij mij vaak de revue gepasseerd op dit forum. Dus ik dacht: ik ga eens met de trainsimulator aan de slag en ik ga proberen zo'n netwerk te bouwen, waarbij ik ook de Amsterdamse metro helemaal ondersteboven gooi. Hoe zou het eruit hebben kunnen zien als we een S-Bahn hadden en alle oude metroplannen waren doorgegaan? Na een tijd rekenen en tekenen kwam ik uit op het volgende netwerk in Amsterdam.
Afbeelding

Ik heb al een stukje afgebouwd, en de Zuidvleugel en Utrecht staan niet op de kaart, maar ook dat is uitgewerkt. Gedeeltelijk tenminste, want ik ben nog niet overal eruit waar ik stations wil neerplempen, en wat frequenties gaan worden. De lijnen an sich zijn inmiddels wel redelijk in beton gegoten aangezien ik al bebording heb gemaakt voor in het spel en de sporensituatie hier op inricht. Gouda-Alphen staat nog niet in de lijnenlijst maar wil ik eigenlijk nog wel opnemen als lijn R7.

Het R-Net is bij mij geen halfbakken plusbusrommel, maar de Randstedelijke equivalent voor de S-Bahn. R-Nettreinen zijn van het type BR423 met een lengte van vier, zes of acht bakken. Ze rijden op derde rail, en de sporen worden alleen met NS-treinen gedeeld als het écht niet anders kan (spoor met derde rail en bovenleiding). Hetzelfde geldt voor het gelijkvloers kruisen van NS-sporen, alleen als het niet anders kan, en de onderbreking van de derde rail mag niet langer dan 60 meter zijn in verband met de kortste treinlengte. Laatste gegeven heeft voor een behoorlijke sporenplanpuzzel gezorgd ter hoogte van de huidige werkplaats Zaanstraat maar het bouwen moet te doen zijn. Spoorwegovergangen mogen wel.

De lijnen kort toegelicht. Het netwerk bestaat uit zes lijnen, en vier lijnenbundels met lager gefrequenteerde vertakkingen.
R1 Almere Oostvaarders - Dordrecht
Komt het uit de lucht vallen? Niet echt, er is lang al een halve ringlijn geweest van Utrecht naar Dordrecht die de hele Randstad doorging.
Wat heb ik veranderd? Niet naar Utrecht maar naar Almere. Zo heeft Almere samen met metro M5 een verbinding met Amsterdam Centraal én met de Zuidas, de verbinding Weesp-Utrecht wordt door de R4 geboden.
Frequenties? Elke tien minuten, dal en weekend elk kwartier, superdal elk half uur, nacht elk uur.

R2 Ringlijn Hoofddorp - Hoofddorp
Komt het uit de lucht vallen? Ja en nee. Er liggen nu al sporen op het gehele traject, maar de verbindingen zijn er nog niet, met name bij de Watergraafsmeer.
Wat heb ik veranderd? Dubbelspoor in de Watergraafsmeerboog, met fly-over-aansluiting op de R4 bij Science Park.
Frequenties? Elke tien minuten, dal, superdal en weekend elk kwartier, nacht elk half uur Amsterdam C - Schiphol.

R3 Amsterdam Museumplein - Hoofddorp
Komt het uit de lucht vallen? Nee, in de jaren 1970 waren er concrete plannen voor de bouw van een spoortunnel van Amsterdam Zuid naar Museumplein, door de Boerenwetering. In een latere fase zou deze doorgetrokken worden naar Purmerend. De tunnel onder de sporen en snelweg A10 ter hoogte van het Beatrixpark is écht gebouwd, ga er maar eens kijken.
Frequenties? Elke tien minuten, dal en weekend elk kwartier, superdal elk kwartier Museumplein - Zuid met overstap op R1. Geen nachtverkeer.

R4 Uitgeest - Utrecht C
Komt het uit de lucht vallen? Beetje. Combi van de huidige sprinters op de Zaanlijn die propvol zitten, en de Gooilijn. R4 gaat expres niet naar Almere omdat er al een rechtstreekse verbinding Almere - Amsterdam C is met metro M5.
Wat heb ik veranderd? Er komt een Citytunnel in Utrecht, van het Maliebaanstation via CS naar Leidsche Rijn. R41, R42 en R43 rijden door de hele tunnel, R4 keert op Utrecht C.
Frequenties? Elke tien minuten, dal en weekend elk kwartier, superdal elk half uur. Nachtverkeer alleen do, vr en za tussen Uitgeest en Hilversum, elk uur.

R5 Den Haag C - Rhenen
Komt het uit de lucht vallen? Mwah, koppeling tussen huidige sprinters en dit was zo'n beetje het enige wat overbleef dat er nog niet was.
Wat heb ik veranderd? Weinig behalve de noodzakelijke maatregelen om conflictvrij R-Netverkeer mogelijk te maken. Station Den Haag Carrefour is toegevoegd voor een overstap R1 <> R5 (een station waar in het echt vage plannen voor zijn geweest).
Frequenties? In de spits elke 12/9/9 minuten Den Haag C - Driebergen-Zeist. Elke 12/18 minuten Driebergen-Zeist - Veenendaal Centrum, elk half uur door naar Rhenen. Dal en weekend elk kwartier Den Haag C - Driebergen-Zeist, elk half uur door naar Rhenen. Superdal elk half uur over de hele lijn. Nachtverkeer op do, vr en za, elk uur Den Haag C - Driebergen-Zeist.

R6 Gouda Goverwelle - Oostvoorne
Komt het uit de lucht vallen? Half, huidige sprinter Gdg - Rtd maar dan nog doorgetrokken langs de havenlijn waar ook nog durpkes liggen.
Frequenties? Elke tien minuten Gouda Goverwelle - Rotterdam Pendrecht (overstap metro), elk half uur door naar Oostvoorne. Dal en weekend elk kwartier Gdg - Rotterdam Pendrecht, elk half uur door naar Oostvoorne. 's Nachts elk uur Rotterdam C - Gouda met overstap op R5 als die rijdt.

R11 Amsterdam Haarlemmermeerstation - Uithoorn
R12 Amsterdam Haarlemmermeerstation - Aalsmeer
R13 Amsterdam Haarlemmermeerstation - Schiphol Airport

Komt het uit de lucht vallen? Welnee, Haarlemmermeerspoorlijnen! Die zijn opgeheven in een tijd dat Amstelveen nog een boerenhol was, maar bij mij zijn ze altijd gebruikt gebleven. Zelfs de R13 is niet helemaal vreemd, in de Tweede Wereldoorlog heeft er écht een spoor gelegen van Bovenkerk naar Schiphol Oost waar de toenmalige terminal was.
Wat heb ik veranderd? Een paar museumtramhaltes die er nu zijn heb ik opgeheven, enkele bewaard. Huidige sneltram M51 is nooit doorgetrokken vanaf Poortwachter en wordt conform de huidige plannen een gewone tramlijn. In 1967 is de terminal van Schiphol verplaatst van Schiphol Oost naar de huidige locatie, en de R13 ook, ondergronds uiteraard. Ik twijfel nog of ik de R11 doortrek naar Mijdrecht.
Frequenties? Alle lijnen elke 20 minuten met vierwagentreinen. In het dal en het weekend worden de R12 en R13 gekoppeld en losgemaakt op station Bovenkerk. In het superdal rijden alle lijnen elke 30 minuten, ook met die koppeling in Bovenkerk tussen de R12 en R13.

R21 Den Haag C - Hoek van Holland Strand
R22 Scheveningen - Zoetermeer Javalaan
R23 Scheveningen - Zoetermeer Centrum West

Komt het uit de lucht vallen? Nop, RandstadRail.
Wat heb ik veranderd? De lijnen gaan bij Den Haag C een tunnel in, en deels verdiept/deels tunnel naar Scheveningen. Fly-over Hofplein - Rotterdam C (naar een idee van een vriend die dat wel zag zitten)
Frequenties? Geen idee. R23 rijdt alleen in de spits tussen Den Haag C en Scheveningen.

R31 Uitgeest - Amsterdam Holendrecht
R32 IJmuiden - Houten Castellum
R33 Zandvoort - Houten Castellum

Komt het uit de lucht vallen? Beetje. Bestaande lijnen, maar de IJmuidense lijn is natuurlijk niet voor niks stilgelegd.
Frequenties? Alle lijnen altijd elk half uur. In het superdal en het weekend wordt de R31 ingekort tot Amsterdam C, en de R32 ingekort tot Utrecht C. Nachtverkeer Haarlem - Houten Castellum elk uur.

R41 Woerden Molenvliet - Baarn
R42 Woerden Molenvliet - Harderwijk
R43 Woerden Molenvliet - Leusden Zuid

Komt het uit de lucht vallen? Grotendeels wel. Het zijn de buurtspoorlijntjes met flinke aanpassingen.
Wat heb ik veranderd? Citytunnel Utrecht waar ik het al eerder over had. Woerden Molenvliet is het keerpunt omdat er niks anders is. PONlijntje weer open voor reizigers. Utrecht Overvecht wordt bediend door een gewijzigde sprinter Utrecht-Zwolle die onderweg alleen stopt in Overvecht, Bilthoven (want overstap), Amersfoort, Harderwijk en verder alles tot Zwolle.
Frequenties? Alle lijnen elk half uur. Superdal R41 ingekort tot Baarn - Utrecht C en R43 elk uur. Nachtverkeer op de R42, elk uur.

De metro van Amsterdam verklaar ik in een vervolgpost :)
Laatst gewijzigd door Ardan op di 01 mar 2016, 21:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Trainz en R-Net Randstad

Bericht door Zugführer »

Gaaf, ben benieuwd naar het beeldmateriaal. Kaartje ziet er in ieder geval alvast goed uit *O*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Trainz en R-Net Randstad

Bericht door Ardan »

Ja Photobucket zit nu moeilijk te doen, anders had ik wel plaatjes bijgevoegd :P
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Trainz en R-Net Randstad

Bericht door Meltrain »

Als Rotterdammert ben ik natuurlijk het meest benieuwd naar die plannen met de R6 en R21 (hoe je die door Rotterdam wilt laten rijden dus) en naar je plannen met de Rotterdamse metro.

Maar eerst een andere vraag: waarom derde rail?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Trainz en R-Net Randstad

Bericht door Ardan »

Van zowel trein als metro ben ik in Rotterdam niet zo goed op de hoogte van vroegere wilde maar wel overwogen plannen. Ik laat daarom de meeste lijnen zoals ze zijn, maar metrolijn E gaat bij de Melanchthonweg linksaf naar het vliegveld. De Hofpleinlijn blijft in gebruik, zonder station Kleiweg. De fly-over Hofplein-CS gaat wel vreselijk krap worden zie ik net op de satellietbeelden maar het moet net te doen zijn. Mochten er oude plannen zijn hoor ik dat graag, misschien kan ik er wat mee :)

Op een gauw kliederkaartje komt de Zuidvleugel er zo uit te zien, hoewel het absoluut nog niet in beton gegoten is omdat ik daarvan nog niks heb gebouwd:
Afbeelding

Waarom derde rail? Meer omdat ik dat leuk vind en bij een S-Bahn vind passen, maar het is ook goedkoper en zéker met frequenties tot elke drie minuten betrouwbaarder dan bovenleiding. Ook tunnels en overkruisende kunstwerken hoeven minder hoog te zijn (in het spel 5 meter in plaats van 8, weet niet hoe dat in het echt is maar is ook een verschil), ook een aardige kostenbesparing.

De Haarlemmermeerspoorlijnen zijn op het moment vergevorderd. Hier een trein bij station Karselaan in Amstelveen :)
Afbeelding

De eind jaren 1960 geplande spoortunnel Amsterdam Zuid - Museumplein krijgt één tussenstation, Churchilllaan.
Afbeelding
Ik ben op de kopbakken nog niet helemaal klaar met omstickeren dus het ziet er nog een beetje slordig uit. Ook was ik mijn frontseinen vergeten aan te doen zie ik :P
Ik doe ook maar wat
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Trainz en R-Net Randstad

Bericht door Milco »

Ziet er gaaf uit! Dat smaakt naar meer foto's! *O*

Jammer dat ik geen Trainz heb maar TrainSimulator... Zou ooit graag eens in dit netwerk willen rijden als het af is. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Trainz en R-Net Randstad

Bericht door ODRAIL »

@Ardan: De Rotterdamse omgeving ziet er ook niet verkeerd uit :wink: .

Alleen je hebt een klein foutje gemaakt in de afkorting van station Nieuwerkerk aan den IJssel. Die is namelijk Nwk en niet Nkk (Nijkerk).
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Trainz en R-Net Randstad

Bericht door Ardan »

Ohja, foutje. Was gewoon even snel uit mijn hoofd dus zullen nog wel meer piepfoutjes in zijn geslopen :P
Ik doe ook maar wat
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trainz en R-Net Randstad

Bericht door Wubbo »

Ypenburg = Ypb :)
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Trainz en R-Net Randstad

Bericht door Zugführer »

Ik heb wel Trainz, maar weet niet of mijn laptop zo'n grote route zou trekken :p
Enige dat mij opvalt: waarom geen station en overstappunt tussen R6 en metro C bij Pernis?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Trainz en R-Net Randstad

Bericht door Ardan »

Zugführer schreef:Ik heb wel Trainz, maar weet niet of mijn laptop zo'n grote route zou trekken :p
Het gaat niet om de grootte van de route (ik speel ook maar op een laptop), maar meer om hoe gedetailleerd je bouwt en hoe 'zwaar' gebouwen en objecten zijn. Objecten worden pas 'ingeladen' vanaf een bepaalde afstand (bij mij 2 km, kun je instellen tot 5 km).
Zugführer schreef:Enige dat mij opvalt: waarom geen station en overstappunt tussen R6 en metro C bij Pernis?
Er woont geen kip en ik vraag me af hoeveel meerwaarde zo'n overstapstation zou hebben omdat er immers al andere goede metroverbindingen zijn. Enige nuttige zou de overstap Oostvoorne -> Schiedam en v.v. zijn.
Om diezelfde reden is er ook geen overstapstation tussen Melanchtonweg en Bergweg.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Trainz en R-Net Randstad

Bericht door Zugführer »

Ah, dat je de afstand in kon stellen wist ik niet. Zal binnenkort eens kijken waar dat bij mij op staat dan. Een paar dagen geleden deed Trainz echt heel vervelend, wilde niets laden van de omgeving terwijl m'n treintjes op de kaart wel rond bleven rijden.

En acceptabele uitleg, ik was laatst aan het nadenken over personenvervoer over de Havenlijn en had toen wel een station bij Pernis gepland, vandaar mijn vraag. Leek me voor het netwerk een goede toevoeging, maar de meeste relaties kunnen idd ook via Schiedam/Rotterdam of Pendrecht. Behalve Oostvoorne - Spijkenisse, maar dat zal ook niet een al te drukke verbinding zijn :p
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Trainz en R-Net Randstad

Bericht door Ardan »

Zorg er ook voor dat je rails niet te lang is. Als je één recht stuk rails van 4 km lang hebt ofzo moet je hem even opknippen in kortere stukken (splinepunten toevoegen). Dan gaat je omgeving meestal wel weer mee :)

Ik zat ook naar nog meer stations aan de R6 te kijken, maar Spijkenisse en Hoogvliet hebben al prima metroverbindingen en anders zouden het toch maar stations aan de rafelrandjes van de plaatsen zijn.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Trainz en R-Net Randstad

Bericht door isadora »

En 8 GB geheugen kost maar vier tientjes. :)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Trainz en R-Net Randstad

Bericht door Ardan »

Ik ben gestaag aan het doorbouwen :) Laatste maand vooral bezig geweest aan metrolijn 1 in Amsterdam en de Stadtbahn van het R-Net.

Eerst maar eens station Museumplein, ondergronds eindpunt van de R3.
Afbeelding

Aan de 'Stadtbahn' komt station Westerpark, tussen Sloterdijk en CS. De middelste sporen zijn hier gereserveerd voor het R-Net.
Afbeelding

Bij de Zaanstraat gaan de treinsporen én de R-Netsporen uit elkaar. Damn wat was dit een puzzel om alles conflictvrij te krijgen met enigszins realistische hellingen. Op dit plaatje ben ik nog niet klaar, inmiddels wel. Er ligt ook een fly-over, door ruimtegebrek kon ik niet alle sporen dive-underen.
Afbeelding

De andere kant op ben ik begonnen aan Amsterdam Centraal. Normaal zijn R-Netperrons maar 150 meter lang, dus hier heb ik ruimte zat om doorgaande en kerende sporen achter elkaar te kunnen leggen.
Afbeelding

De Dijksgracht is nu nog het treinenkerkhof, maar ik heb hier een mooie plek voor een R-Net-emplacement ingericht.
Afbeelding

Afbeelding

Met daar direct achter station Rietlandpark, nog in de afbouwfase.
Afbeelding


En nu even een kijkje nemen bij metrolijn 1. Het complete tracé van de Houthavens naar Molukkenstraat ligt erin, nou de stations aan het bouwen. Ook de tak naar Sniep moet er nog in.

Het beginpunt is station Houthavens. Metrolijn 1 is afgeleid van het allereerste metroplan in Amsterdam, dat al uit 1922 (!) stamt. In dat plan werd een halve ringlijn onder de Keizersgracht voorgesteld, met wat radiale lijnen. Het was de aanleiding om serieus een metroplan te gaan uitwerken, wat in 1929 resulteerde in een goed uitgewerkt plan voor een metrolijn CS - Schelfhoutstraat (Surinameplein). Het was met 21 miljoen gulden te duur om echt te bouwen, maar bij mij is dat metrolijn 2 geworden.
Metrolijn 1 is gebouwd in de jaren 1920. Ik heb station Houthavens proberen te bouwen in de stijl van de Amsterdamse School, een populaire bouwstijl in die tijd en die buurt, en één van mijn favoriete architectuurstijlen. In plaats van onder de Keizersgracht loopt mijn lijn onder de Singel en Sarphatistraat.
Afbeelding

Afbeelding

Het volgende station is Westerpark, bij het eerder genoemde R-Netstation.
Afbeelding

Afbeelding

Om de lijn goed te kunnen bouwen ben ik meteen verdergegaan met station Alexanderplein, waar de lijn zich splitst in een tak naar Muiderpoortstation-Molukkenstraat en Frankendael-Sniep onder de Middenweg. Het station is daarom driesporig. Merk op dat ik me bij de bewegwijzering heb laten inspireren door MOL..
Afbeelding

De lijn loopt pál langs het Tropenmuseum.
Afbeelding

De twee takken splitsen zich, de tak naar Molukkenstraat moet hier door een enorm krappe bocht de hoek om. Een geluidstrigger op de baan laat een flink knarsend geluid klinken bij het rijden.
Afbeelding

*O*
Ik doe ook maar wat
jamy015
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 29 aug 2010, 19:16
Locatie: Dt

Re: Trainz en R-Net Randstad

Bericht door jamy015 »

Heel indrukwekkend, ik blijf de ontwikkelingen volgen! *O*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten