FNV: Geen reizigersvriendelijke acties meer in het OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

FNV: Geen reizigersvriendelijke acties meer in het OV

Bericht door wouter15 »

FNV: Geen reizigersvriendelijke acties meer in het OV

26 januari 2016

Vakbond FNV zal bij conflicten in het openbaar vervoer geen publieksvriendelijke acties meer voeren. Dit omdat chauffeurs ook bij een publieksvriendelijke actie gekort kunnen worden op hun salaris. De bond liet eerder deze maand al weten dat buschauffeurs dreigen te staken tegen werkverdringing.


In 2008 hield FNV voorafgaand aan harde acties een aantal reizigersvriendelijke acties. Reizigers mochten toen gratis met de bus mee. Daarop besloten vervoerders actievoerende chauffeurs te korten op hun salaris. De rechter heeft in een bodemprocedure geoordeeld dat dit is toegestaan. "Het gevolg is dat wij geen publieksvriendelijke acties meer in zullen zetten. Wij zullen dan gelijk moeten grijpen naar een zwaarder middel, een normale staking," zegt de vakbond in een reactie. Lees verder
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: FNV: Geen reizigersvriendelijke acties meer in het OV

Bericht door VIRM »

Nog nooit een reizigersvriendelijke actie meegemaakt. Ze bestaan dus echt?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: FNV: Geen reizigersvriendelijke acties meer in het OV

Bericht door isadora »

Mijn reizigersvriendelijke acties waren tot nu toe te danken aan defecte chip-lezers.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: FNV: Geen reizigersvriendelijke acties meer in het OV

Bericht door dennistd »

Reizigers: Geen FNV-vriendelijke acties meer in het OV (A)
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: FNV: Geen reizigersvriendelijke acties meer in het OV

Bericht door huibf »

Wanneer schaffen we FNV af... *O*
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: FNV: Geen reizigersvriendelijke acties meer in het OV

Bericht door AppleMoose »

Jammer dat een publieksvriendelijke actie op deze manier de nek wordt omgedraaid. Uiteindelijk zullen de werkgevers vooral zichzelf hiermee hebben, want bij onvrede zal men dus nu alleen maar naar een staking/werkonderbreking kunnen grijpen als praten niks meer oplevert. Slecht voor de werkgever en slecht voor de reiziger...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: FNV: Geen reizigersvriendelijke acties meer in het OV

Bericht door Geert »

Ik denk dat de werkgever daar niet zo mee zit. Die had bij de publieksvriendelijke stakingen geen inkomsten en wel uitgaven, nu heeft hij geen inkomsten maar ook geen uitgaven.

Overigens blijf ik wel vreemd vinden hoe (relatief) gemakkelijk er gestaakt wordt in het OV. Vergeleken met andere sectoren is het aantal stakingen volgens mij een stuk hoger.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: FNV: Geen reizigersvriendelijke acties meer in het OV

Bericht door Hainje »

Geert schreef:Overigens blijf ik wel vreemd vinden hoe (relatief) gemakkelijk er gestaakt wordt in het OV. Vergeleken met andere sectoren is het aantal stakingen volgens mij een stuk hoger.
Komt dat idee misschien omdat jij en ik ons een stuk intensiever bezig houden met deze sector, dat het daardoor lijkt dat in het OV meer gestaakt word.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: FNV: Geen reizigersvriendelijke acties meer in het OV

Bericht door Suus »

In de metaalsector wordt gestaakt dat het een lieve lust is: https://www.fnv.nl/sector-en-cao/alle-s ... taal_2015/

Zeker sectoren waar een nieuwe CAO uitblijft zijn vaak de pineut.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: FNV: Geen reizigersvriendelijke acties meer in het OV

Bericht door AppleMoose »

Geert schreef:Ik denk dat de werkgever daar niet zo mee zit. Die had bij de publieksvriendelijke stakingen geen inkomsten en wel uitgaven, nu heeft hij geen inkomsten maar ook geen uitgaven.
Uitgaven zijn er zeker wel en bij stakingen heb je toch ook gauw last van imagoschade.
Overigens blijf ik wel vreemd vinden hoe (relatief) gemakkelijk er gestaakt wordt in het OV. Vergeleken met andere sectoren is het aantal stakingen volgens mij een stuk hoger.
Zoveel wordt er nou ook weer niet gestaakt in het OV en in andere sectoren wordt er net zo goed gestaakt. (staal- en zorgsector komen ook regelmatig in het nieuws) Maar omdat de gevolgen van die stakingen voor een redelijk beperkt publiek gevolgen heeft, komt dat niet zo snel in het nieuws. Als het OV niet rijdt tref je in een klap een hoop reizigers met alle gevolgen van dien, dus komt dat in het nieuws.
Tevens kun je je vraag ook anders stellen. In plaats van uit te gaan dat er relatief makkelijk gestaakt wordt (waar haal je dat idee vandaan?), kun je je ook afvragen waarom men het telkens nodig acht om te staken...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: FNV: Geen reizigersvriendelijke acties meer in het OV

Bericht door Geert »

Fair enough, en vergeleken met andere landen valt het aantal stakingen sowieso wel mee. OV is inderdaad een erg zichtbare sector (zorg ook wel), metaalsector of havenarbeiders zie je dan toch wat minder snel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 124 gasten