Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

NS legt grote spoorboekwijziging voor aan reizigersorganisaties
De nieuwe dienstregeling van NS is nog maar net ingegaan, maar er wordt al hard gewerkt aan de afronding van het spoorboekje voor 2017. Het treinschema gaat ingrijpend op de schop om zo de dienstverlening aan reizigers te verbeteren. Nagenoeg alle reizigers krijgen daarom te maken met kleinere of grotere wijzigingen in hun treinreis. Traditiegetrouw legt NS de plannen in januari ter advies voor aan de reizigersorganisaties. Op 26 januari is het finale concept verstrekt aan deze organisaties, die in maart hun advies zullen geven.

Bron: NS
Kaart met wijzigingen (PDF)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Tochjo »

Voor mij opvallend:
- Bediening Utrecht Leidsche RIjn al naar vier keer per uur terwijl de brug over het Amsterdam Rijnkanaal nog niet verdubbeld is;
- Reistijdwinst op Zwolle-Roosendaal slechts tot zes minuten. Dat valt me wel tegen.

Verder ben ik wel benieuwd naar die concept-dienstregeling. Iemand connecties? :P
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Heel veel details staan hier in de bijlage:
http://locov.nl/actueel/publicaties/loc ... gelin.aspx
De exacte minutenuitwerking is er nog niet, het is slechts de aanvraag van de NS zover ik begrijp, ProRail moet het nog toekennen.
Laatst gewijzigd door Bemined op do 28 jan 2016, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Je bedoelt dit document? Staat gewoon gelinkt in de tekst :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Tochjo schreef:Voor mij opvallend:
- Bediening Utrecht Leidsche RIjn al naar vier keer per uur terwijl de brug over het Amsterdam Rijnkanaal nog niet verdubbeld is;
Daardoor krijgt de sprinter Den Haag - Utrecht wel een lange stop in Woerden, wel komt er een cross-platform overstap met de sprinter Rotterdam - Amsterdam in Woerden.
- Reistijdwinst op Zwolle-Roosendaal slechts tot zes minuten. Dat valt me wel tegen.
Op Arnhem - Den Bosch is het twaalf minuten, een deel zal verloren gaan tussen Den Bosch en Roosendaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Tochjo »

Bee schreef:Je bedoelt dit document? Staat gewoon gelinkt in de tekst :)
Heh, ik zag een link naar nieuws.ns.nl en nam aan dat dat gewoon een promopraatje was zonder inhoud :oops:
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Somoht »

Meest opvallend misschien wel: De [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal12700[/serie] en [serie=Intercity|2016|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] gaan niet meer stoppen op Duivendrecht, de nieuwe Intercity Lelystad->Amsterdam-Zuid->Schiphol(->Dordrecht) wel. En die nieuwe IC rijdt alleen op werkdagen en zaterdag tot 20:00.
Verder komt er dus een kwartierdienst tussen Lelystad en Amsterdam-Zuid, rijdt de SPR Utrecht->Almere niet meer verder dan Almere Centrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Ik vraag me af hoelang er nog spitssprinters tussen Utrecht en Breukelen blijven rijden als ik deze plannen zie... gezien de Sprinter Rhenen > Amsterdam 13 minuten in Utrecht gaat stilstaan maar de spitssprinter Veenendaal - Breukelen wel een korte stop krijgt lijkt het me onontkoombaar dat er twee Sprinters vlak achter elkaar komen te rijden. En gezien dat met het enkelspoor bij Veenendaal aan die kant niet zo handig zal passen zal dat waarschijnlijk effect hebben naar Breukelen.

Verder is de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] die niet meer in Overvecht kan stoppen wel een opvallende. Er omheen rijden kan immers niet, dus dat moet ergens een minutenconflictje zijn in een overkruising.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Klaasje »

Bijzonder is de vernieuwde avonduitwerking rond Weesp. Kennelijk reizen er weinig mensen uit t Gooi met de trein.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Z2N »

De lijst van maatregelen (onder voorbehoud):

Flevoland/Utrecht/Gooi
- Er komt een nieuwe IC Lelystad Centrum - Amsterdam Zuid - Schiphol - Leiden (verder ri Dordrecht), met halte in Almere Buiten en Duivendrecht.
- De IC (12)700 stopt niet meer in Duivendrecht
- SPR [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] wordt 10-15 minuten opgeschoven, waardoor in Lelystad Centrum aansluitingen ontstaan op de IC naar Schiphol, de trein valt hierdoor buiten de knoop in Zwolle (maar zal daar waarschijnlijk kort keren ipv 22 minuten nu).
- SPR [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] stopt voortaan niet meer in Utrecht Overvecht, door inpassingsproblemen in het Gooi en in Flevoland. Het eindpunt in Almere wordt Almere Centrum.
- De 2600 zal voortaan rijden via Haarlem, ter compensatie rijdt de SPR [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] verder naar Hoofddorp. Tussen Amsterdam Centraal en Schiphol rijden dan alleen nog stoppende sprinters (SPR [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] uit Zwolle en SPR [serie=Sprinter|2016|(Amersfoort Vathorst -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] uit Amersfoort Vathorst) en directe IC Direct-treinen. De sprinters van deze route rijden 4x per uur in de spits en 2x per uur in het dal door naar Leiden.
- De SPR [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Hilversum - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)5700[/serie] eindigt voortaan in Hoofddorp, en rijdt voortaan niet meer na 20:00 en op zondag. De SPR [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] stopt dan wel in Hollandsche Rading en Utrecht Overvecht.
- De overstap Soest <-> Hilversum in Baarn verslechtert, en wordt een achterlichtaansluiting.

Knoop Zwolle/Noord-Nederland
- De IC [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal12700[/serie] rijdt voortaan als 'echte' IC door Friesland, en stopt voortaan (evenals de IC [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie]) in Meppel, Steenwijk en Heerenveen. Tussen Meppel en Leeuwarden rijden twee sprinters per uur, met aansluiting in Meppel op de sprinter richting Zwolle.
- De aansluitingen richting Emmen vanuit de Hanzelijn in de knoop Zwolle worden aangepast, de IC-treinen naar Leeuwarden vertrekken voortaan drie minuten eerder, de Vechtdallijn-treinen vertrekken voortaan drie minuten later.
- De SPR [serie=Stoptrein|2016|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] krijgt dan weer een slechtere aansluiting, deze zal drie minuten eerder vertrekken uit Zwolle.
- Er komen twee spits-sprinters te rijden tussen Groningen en Assen.

Oost-Nederland
- De SPR [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] wordt versneld, waardoor er geen langere halteringen meer nodig zijn bij de passage van een IC Berlijn. Dit wordt mogelijk door een andere spooropstelling in Enschede.
- De IC [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] wordt tussen Arnhem en 's-Hertogenbosch negen minuten versneld.
- De IC [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie]/[serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] krijgt door inpassingsproblemen op de Corridor Arnhem-Nijmegen een lengtebeperking.
- De Sprinter-opzet rond Arnhem-Nijmegen wordt aangepast, voortaan rijdt de SPR [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] tussen Zutphen en Wijchen, en de SPR [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] tussen Arnhem en 's-Hertogenbosch. De [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] krijgt tussen 's-Hertogenbosch en Oss versterking van een spitssprinter.

Brabantse Corridor
- De IC [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] wordt omgelegd via de HSL, en rijdt in (bijna-) kwartiersdienst met de ICD [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] tussen Rotterdam en Breda. Hierdoor ontstaat er een kwartiersdienst tussen Rotterdam, Breda en Tilburg, in combinatie met de IC [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie].
- De aansluitingen van de sprinters in Tilburg worden verbeterd.
- De Beneluxtrein wordt omgelegd via de HSL, en keert voortaan in Breda. Deze trein stopt voortaan ook in Noorderkempen, maar doet Dordrecht en Roosendaal niet meer aan.
- Er komt een directe SPR Dordrecht - Breda - 's-Hertogenbosch (SPR [serie=Stoptrein|2016|Breda - 's-Hertogenbosch13600[/serie]), ter behoeve van de verbindingen tussen Dordrecht en de Brabantse Corridor. De SPR Den Haag - Breda wordt daarom geknipt in Dordrecht.
- Er komt een directe IC Schiphol - Utrecht - Eindhoven - Venlo, met aansluiting op de IC Eindhoven - Den Haag in Eindhoven. De IC Schiphol - Venlo is een vleugeltrein van de huidige IC [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie], er wordt gecombineerd in Eindhoven. Als de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] niet rijdt wordt de verbinding Eindhoven-Venlo wel geboden.
- Tussen Eindhoven en Sittard is er voortaan een 10/20 verhouding tussen de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie]/[serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie], de SPR [serie=Stoptrein|2016|Weert - Eindhoven6400[/serie] vult het gat tussen de twee tussen Eindhoven en Weert. De [serie=Stoptrein|2016|Weert - Eindhoven6400[/serie] wordt bovendien verlengd naar Tilburg Universiteit.
- De SPR [serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] schuift een kwartier op, en sluit aan op de IC [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] naar Amsterdam.
- De SPR [serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] Eindhoven - 's-Hertogenbosch wordt voortaan in Boxtel ingehaald, omdat er anders inpassingsproblemen ontstaan in Vught. Dit wordt met de werkzaamheden voor PHS A2-corridor opgelost.
- De sprinters in Limburg schuiven enkele minuten op door de nieuwe ligging van de IC-treinen.

DSSU
- De opzet van de Sprinters op de VleuGel-corridor wijzigt, voortaan rijdt er een SPR Den Haag - 's-Hertogenbosch en een SPR Woerden - Tiel.
- Utrecht Leidsche Rijn krijgt vier treinen per uur, de inhalingen van de SPR [serie=Stoptrein|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal9800[/serie] in Gouda Goverwelle verhuizen daarom naar Woerden. In Woerden komt er een korte overstap met de SPR [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie].
- Utrecht Vaartsche Rijn opent (eindelijk!), met acht treinen per uur in de spits en zes in het dal.
- De SPR 7400 rijdt voortaan standaard door naar Amsterdam, echter met lang stationnement in Utrecht.

Noord-Holland
- De IC [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] stopt voortaan altijd in Heiloo, de IC [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] slaat voortaan altijd Heiloo over.
- De Spits-IC [serie=Intercity|2016|Haarlem - Alkmaar3400[/serie] stopt voortaan ook in Heiloo en Castricum.
- De Spits-IC [serie=Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Hoorn - Enkhuizen14500[/serie] stopt voortaan altijd in Hoorn Kersenboogerd.
- De [serie=Stoptrein|2016|Hoofddorp - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] krijgt een stabielere tijdligging, en een langere kering in Hoorn Kersenboogerd.
- Er is voortaan geen koppeling meer op de corridor Hoorn - Amsterdam - Amersfoort.

Overig
- Door de wijzigingen in Brabant is de snelste verbinding naar Herzogenrath/Aken vanuit Eindhoven voortaan met een overstap vanuit de IC [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] op een SPR [serie=Stoptrein|2016|Heerlen - Sittard6900[/serie] Sittard - Heerlen.
- De verbindingen naar het Ruhrgebied vanuit Brabant en Den Haag verbeteren, door kortere overstappen in Venlo. De rijtijdwinst bedraagt tot 25 minuten.
- De [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] stopt voortaan vijf minuten in Roosendaal, maar biedt daar wel een vijfminutenoverstap richting Breda.
- De SPR [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal16000[/serie] rijdt voortaan niet meer als SPR [serie=Stoptrein|2016|Breda - 's-Hertogenbosch13600[/serie] door in 's-Hertogenbosch, hetzelfde geldt voor de SPR [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] en de SPR [serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie], Of de SPR [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] wel als SPR [serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] naar Eindhoven doorrijdt, en de SPR [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] als SPR [serie=Stoptrein|2016|Breda - 's-Hertogenbosch13600[/serie], wordt niet duidelijk.
- Er is nog geen zekerheid over een IC Dordrecht - Breda.
- Er wordt gesproken over de start van de geel-blauwe reus in Nederland: de Eurostar.

Als er nog iets mist, meld het dan even, dan voeg ik het nog bij.
Laatst gewijzigd door Z2N op do 28 jan 2016, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Ik zou de treinserienummers weglaten, die wijzigen namelijk grootschalig in 2017 (maar daar hoeft geen advies over aangevraagd te worden ;-)). Verder vind ik opvallend dat er op het kaartje dingen staan die waarschijnlijk niet uitgevoerd worden: zo staat er op het kaartje dat er 4x/uur gereden gaat worden tussen Leeuwarden en Meppel (-Zwolle) maar in de adviesaanvraag staat dat daarvoor nog onderzocht moet worden of de infra dat aan kan.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door julsteren »

Dit belooft nog wat, in elk geval voortaan de olieslurper van grootmoeder lenen als ik naar Groningen ga, de aansluiting richting Twente word een beetje vervelend als ik het zo bekijk -o-
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8601
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Milco »

Z2N schreef:Er komt een nieuwe IC Lelystad Centrum - Amsterdam Zuid - Schiphol - Leiden (verder ri Dordrecht), met halte in Almere Oostvaarders en Duivendrecht.
Niet Almere Oostvaarders wordt bediend, maar Almere Buiten, om het aantal treinen per uur (zes) gelijk te houden met nu. ;)

Verder neem ik aan dat als de '2600' via Haarlem gaat rijden, deze de huidige 2200 vervangt?

In de bijlage van Locov lees ik dit:
Als gevolg van inpassingsproblemen rond Schiphol en Amsterdam Zuid, het wachten op verbeterde infrastructuur rond Naarden-Bussum en een tijdelijke materieelkrapte waardoor Intercitymaterieel in een Sprinterdienst moet worden ingezet, is de treindienst tussen Utrecht en Almere aangepast.
Nu ben ik best wel benieuwd of dit DDZ zal zijn (wat nu ook in sprinters rijdt) of dat de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] ICMm en/of VIRM krijgt...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Z2N »

Wubbo schreef:Ik zou de treinserienummers weglaten, die wijzigen namelijk grootschalig in 2017 (maar daar hoeft geen advies over aangevraagd te worden ;-)). Verder vind ik opvallend dat er op het kaartje dingen staan die waarschijnlijk niet uitgevoerd worden: zo staat er op het kaartje dat er 4x/uur gereden gaat worden tussen Leeuwarden en Meppel (-Zwolle) maar in de adviesaanvraag staat dat daarvoor nog onderzocht moet worden of de infra dat aan kan.
Ik heb de serienummers alleen ter identificatie neergezet, op basis van de huidige dienstregeling. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Jef400 »

Uhu, maar zoals het er nu staat wordt de [serie=Intercity|2016|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Enkhuizen1500[/serie] ingekort tot Amsterdam begrijp ik vanuit beide richtingen?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Z2N »

Ja, of anders gezegd, hij wordt geknipt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

De structuur van de dienstregeling wijzigt behoorlijk. Tot nu toe was elke nieuwe dienstregeling vooral uitbouw/optimalisatie van de dienstregeling 2007. Het levert echter wel behoorlijk wat rafelranden op door capaciteitsknelpunten. Die moeten de komende jaren worden weggewerkt als er nieuwe infrastructuur wordt opgeleverd. Met rafelranden bedoel ik vooral: stations overslaan, lange tussenstops, scheve verdeling van treinen over het uur, asymmetrie.

Op zich is dat allemaal geen ramp. In 2007 viel er ook het nodige op de dienstregeling aan te merken en dat is toen in de jaren erna stukje bij beetje verbeterd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Volgens mij was in 2013 (of was het 2012?) de dienstregeling nog behoorlijk gewijzigd mede door de komst van de Hanzelijn.

Als je dit al een enorme wijziging vind, dan was die dat natuurlijk ook wel.
Al zijn geen van beide zo ingrijpend als 2007 natuurlijk.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Zugführer »

Z2N schreef:Of de SPR 4400 wel als SPR 9600 naar Eindhoven doorrijdt, en de SPR 4400 als SPR 13600, wordt niet duidelijk.
Volgens het kaartje op pagina 19 van de bijlage gaan alle sprinters keren in 's-Hertogenbosch. En de laatste zin van het document bij de mogelijke knelpunten is "spooropstelling 's-Hertogenbosch" :p
Maar op zich moet dat wel passen met alle in secties verdeelde perronsporen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

julsteren schreef:Dit belooft nog wat, in elk geval voortaan de olieslurper van grootmoeder lenen als ik naar Groningen ga, de aansluiting richting Twente word een beetje vervelend als ik het zo bekijk -o-
Je kan gebruik maken van de sprinter Groningen - Zwolle. Op dat traject is dat nog wel te doen als de materieelinzet niet veranderd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
larsico
Berichten: 20
Lid geworden op: za 09 apr 2011, 16:54

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door larsico »

Oef, als de 2600 (weer) via Haarlem gaat rijden zullen ze in Zeeland helemaal gaan piepen... Was een aantal jaar geleden (in de oude situatie met 1x IC per uur) ook het geval, gedurende één jaar. Vervolgens weer omgelegd via Schiphol, weet niet zeker of dit het directe gevolg was van protesten uit de provincie?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Zugführer »

Was dat niet (net als nu) gewoon het gevolg van hoe het toevallig uitkomt in de knoop Leiden?
Trouwens:
De reizigersstroom tussen Zeeland en Schiphol en Amsterdam Zuid bedraagt ongeveer 350 reizen per dag, de reizigersstroom tussen Zeeland, Haarlem en Amsterdam Sloterdijk bedraagt ongeveer 450 reizen per dag
Aldus het document :D
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Volgens NS zijn er meer mensen gebaat bij een route naar Haarlem en Sloterdijk (450) dan naar Schiphol en de Zuidas (350).


Overigens wel weer een naïeve opstelling van NS door te stellen dat vanaf de IC Eindhoven-Venlo nu meer mensen over de Brabantroute willen (3.000) dan richting Utrecht en Schiphol (2.000) en dat dat over een paar jaar wel weer zal wijzigen door de omslag van die IC.

Over Arnhem-Den Haag t.o.v. Arnhem-Schiphol maakte NS ook al zo'n argumentatie (volgens mij was dat verschil wel iets kleiner), maar Arnhem-Den Haag is nog altijd een veel gevraagde verbinding.

Ik denk dus niet dat je zomaar grote groepen reizigers van eindbestemming kan laten switchen. Mensen gaan niet opeens hun baan in Den Haag opzeggen om er eentje op de Zuid-as te nemen, omdat NS opeens de verbinding om legt en nu de andere richting een overstap minder geeft. Zeker in deze tijden waar je niet zomaar een baan vindt gaat dat echt niet zomaar gebeuren.
larsico
Berichten: 20
Lid geworden op: za 09 apr 2011, 16:54

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door larsico »

Zugführer schreef:Was dat niet (net als nu) gewoon het gevolg van hoe het toevallig uitkomt in de knoop Leiden?
Trouwens:
De reizigersstroom tussen Zeeland en Schiphol en Amsterdam Zuid bedraagt ongeveer 350 reizen per dag, de reizigersstroom tussen Zeeland, Haarlem en Amsterdam Sloterdijk bedraagt ongeveer 450 reizen per dag
Aldus het document :D
Ah oké, dat wil ik best geloven. Al gaat die vergelijking dus over de toekomstige situatie, niet over de huidige. Denk namelijk dat de reizigersstroom Zeeland > Schiphol > Sloterdijk > Centraal groter is dan Zeeland > Haarlem > Sloterdijk > Centraal. Maar aangezien de IC vanuit Lelystad vanaf 2017 sowieso via de Zuidas zou moeten rijden, is dit überhaupt geen optie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Meltrain »

Op pagina 9 staat dat de nieuwe Intercity Lelystad - Schiphol niet na 20:00 uur en op zondag rijdt.
Maar wat gebeurt er dan op de rest van het traject van de IC Lelystad - Amsterdam Zuid - Schiphol - Den Haag - Rotterdam - Dordrecht? Komt er op die tijden dan een IC Schiphol - Dordrecht of vindt op dat traject een frequentieverlaging plaats?
Op pagina 19 staat wel: "In de avonduren gaat de frequentie op de Oude Lijn terug naar twee keer per uur, conform 2016. " maar dat is nu pas vanaf ongeveer 22:00 uur.

Overigens kan ik prima leven met de wijzigingen.
Persoonlijk vind ik nog het meest jammere dat de stations ten zuiden van Rotterdam Centraal een langere reistijd richting België krijgen. Vanaf Rotterdam Lombardijen moet ik dan dus eerst per Sprinter naar Dordrecht, vervolgens per Sprinter naar Breda en daarvandaan kan ik pas per IC naar Antwerpen. Ik geef meteen toe dat het aantal reizigers dat dit nadeel ook heeft niet heel groot zal zijn.

Verder hoop ik dat de Sprinter Dordrecht - Breda - 's-Hertogenbosch wel met ander materieel dan SLT gereden wordt, aangezien het traject mijns inziens te lang is om zonder toilet te rijden en er tussen Dordrecht en Breda ook geen alternatieven in de vorm van een IC zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten