Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SLToilet »

De wensen van de NS zijn in elk geval heel positief. Hoe uiteindelijk de dienstregeling daadwerkelijk uitpakt in minuten weet ik niet, maar als ik in mijn omgeving kijk (ik zit in de buurt van Tbr):

- Lekker snel naar Antwerpen *O*
- Lekker snel naar Rotterdam *O*
- De sprinter: rijdt niet meer naar Ut maar blijft in Ht steken, daarvoor krijgen we Ddr terug: vooral die laatste heeft daar belang bij dat ze nog rechtstreeks naar Tilburg kunnen en kunnen dan ook rechtstreeks naar het niet te onderschatten Tbu. Tilburg behoudt tevens een rechtstreekse verbinding met Ddr maar raakt die met Ut, Hm en met Vl kwijt. Wel krijgt men Wt weer terug. Ondanks het gemis voor sprinterforensen ten zuiden van Ddr naar Rotterdam en Den Haag valt er niet veel te klagen.

Op dit moment is de aansluiting in Breda tussen 13600 en de 5100 helemaal niet verkeerd, je zou ze graag aan elkaar koppelen (kleine tien minuutjes wachten in Bd), ware het niet dat tot in de zomer van 2016 alleen spoor 5-8 nu beschikbaar zijn en daarmee überhaupt maar één tijdelijk opgesplitst spoor beschikbaar is.

- Mager of niet? Het plan om wellicht éénmaal per uur een IC Dordrecht-Breda in te voegen: volgens mij is dat vooral om aan te sluiten op de Benelux en daarmee Ddr te verzachten van het IC-vacuüm dat ze denken te krijgen. Ik zie het in ieder geval als een (matig) positieve tegemoetkoming.
- Nu nog hopen of Tbr en Gz eindelijk een redelijke aansluiting naar Ehv krijgen...


Buiten de regio om:
- hoop ik toch dat die stop in Almere Buiten van IC's slechts tijdelijk is. Ik zal hier veel Almeerders mee in het harnas jagen, maar voor doorgaande reizigers is iedere stop één teveel en Almere Buiten is er ook eentje die weinig toevoegt voor doorgaande reizigers. Om dezelfde reden vind ik dat Hoogeveen ook de IC op topsnelheid mag zien passeren. Voor zolang de schop rond het spoor in Almere zit is het geen probleem maar het moet geen blijvertje worden.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Zugführer »

De doorgaande IC van/naar Zwolle stopt niet in Almere Buiten, en daar geldt dat natuurlijk het meest voor.
Het lijkt me prima de nieuwe intercity daar wel te laten stoppen.
Bovendien vervalt de sprinter naar Utrecht ten noorden van Almere Centrum, dus met deze maatregel behoudt Almere Buiten in ieder geval evenveel treinen.

Is de mogelijkheid de Benelux via Dordrecht te laten rijden al onderzocht?
Tegen geringe extra kosten 1x per uur een rechtstreekse verbinding Breda - Dordrecht (A)
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SLToilet »

Zugführer schreef:Is de mogelijkheid de Benelux via Dordrecht te laten rijden al onderzocht?
Tegen geringe extra kosten 1x per uur een rechtstreekse verbinding Breda - Dordrecht (A)
Dat zal vast, maar het levert alleen maar een nog langere reistijd op voor reizigers op de Benelux, ik denk dat het zo beter is, vooral voor reizigers die vanuit Rotterdam en noordelijker geen zin hebben om te betalen voor de Thalys. Als ik de NS zou zijn geweest zou ik eerst de vraag tussen Breda en Dordrecht afwachten, als in 2017 blijkt dat er voldoende vraag is kan misschien een tweede IC worden ingevoegd naar Breda of wat dan ook om de verbinding te verbeteren. Het huidige plan vind ik prima zo.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

De Benelux zwemt zodanig in z'n tijd dat via Dordrecht rijden voor de totale reistijd niets uit zou maken. Dan staat 'ie op de andere stations gewoon wat minder lang stil. Zolang je tussen Amsterdam-Schiphol en Antwerpen-Brussel niet met tijden kan schuiven is via Dordrecht rijden dus helemaal geen gek idee.

In 2014 was er nog sprake van dat die mogelijkheid zou worden onderzocht ('NS wil intercity tussen Dordrecht en Breda behouden') maar later hoorde je er niets meer over.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Frank »

Het artikel op de wiki is uitgebreid: Dienstregeling 2017. Wie kan er even naar kijken?
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daelea »

Ziet er goed uit, maar is het een idee om de wijzigingen per corridor / huidige treinserie te sorteren? Ik kom nu op verschillende punten in de lijst van West-Nederland bijvoorbeeld wijzigingen over de nieuwe IC Lls - Ddr tegen, wat het niet echt overzichtelijk maakt. Dus bijvoorbeeld:

- West-Nederland
-- Leiden C. - Schiphol Airport
* Tussen Leiden C. en Schiphol Airport wordt voortaan een strakke(re) kwartiersdienst gereden, waarbij alle treinen doorrijden naar Asdz, Alm en Lls. De helft van deze treinen rijdt vervolgens door naar Gn en Lw, deze laatste treinen stoppen niet in Dvd en Almb, waar de treinen tot Lls wel stoppen. In de andere richting rijden de treinen uit Gn en Lw door naar Gvc, de treinen uit Lls rijden door naar Laa, Gv, Dt, Sdm, Rtd, Rtb en Ddr. De verbinding Ledn - Asdl - Asd wordt verzorgd door twee sprinters per uur (in de spits vier) die doorrijden naar ofwel Avat ofwel Zl (dit is momenteel nog onduidelijk).
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Ik leid trouwens ook af uit de adviesaanvraag dat de knoop in Zwolle verschoven wordt. De IC's naar Groningen en Leeuwarden gaan eerder weg en andersom komen ze later aan.
Waarschijnlijk wordt het patroon dan:
IC Den Haag: .17/.47
IC Rotterdam: .20/.50
Sprinter Utrecht: .23/.53
Sprinter Amsterdam: .07/.37

IC Groningen: .15/.45
IC Leeuwarden: .18/.48
Sprinter Emmen: .21/.51
Sprinter Groningen: .24/.54

Sprinter Enschede: .16/.46
IC Roosendaal: .19/.49

Alle tijden zijn symmetrisch, behalve de Sprinter naar Enschede.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Michael »

Hainje schreef:Die 10 bakken heb je tussen Geldermalsen en Utrecht wel weer nodig, dus ik snap wel dat ze er nu aan hangen. Maar in Brabant is het echt niet nodig.
In de spits zijn die 10 bakken ook in Brabant nodig. Vanuit Breda is het al druk in die sprinter. Maar bij Gilze-Rijen, Tilburg Reeshof en Tilburg Universiteit loopt hij nog veel verder vol. Pas in Den Bosch gaan de meeste reizigers eruit. Waarvan er een groot deel overstapt op de IC naar Utrecht.

In de middagspits is het precies andersom.
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Delftse Chauff »

RobertT schreef:De 1900 geeft een overstap in Eindhoven op de IC naar Venlo,en aldaar een korte overstap naar Duitsland.
Dan is het wel te hopen dat de punctualiteit van de 1900 een stuk beter wordt,bij een vertraging heb je dus straks naar Duitsland ineens een uur meer reistijd ipv 15 min korter.Vooral met het oog op de goedrentreinen op de corridor Breda-Tilburg blijft dat gevoelig.
De huidige overstap in Venlo van de 1900 naar de RE13 is 23 minuten. Ik maak die overstap een aantal keer per jaar en 9 van de 10x heb ik die tijd ook nodig.
Allereerst is de 1900 regelmatig te laat in Venlo en dan moet ik nog langs het kaartautomaat van de DB. Als daar een paar figuren voor je neus staan die naar dat apparaat staan te kijken of ze water zien branden gaan die 23 minuten heel hard voorbij. In 8 minuten overstap durf ik dat niet aan + een onbetrouwbare overstap van 2 minuten die ze gaan beloven in Eindhoven betekent dat ik dan maar een treintje eerder neem.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Jef400 »

Dat begrijp ik dan niet. De site van de DB valt prima te gebruiken om NRW-tickets mee uit te printen. Zou dan geen probleem moeten wezen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door webguy »

Durashift schreef:
Z2N schreef:De lijst van maatregelen (onder voorbehoud):
- De IC [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie]/[serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] krijgt door inpassingsproblemen op de Corridor Arnhem-Nijmegen een lengtebeperking.
Mooi is dat.. wat kan er nog af qua lengte dan? Alleen met VIRM-VI gaan rijden of VI?
Trein is nu al druk, ook op zondagen en dan bijvoorbeeld al voor Alkmaar, richting Amsterdam.

Lijkt mij dat in Arnhem er bij- afgekoppeld mag (moet) worden?
Weet iemand waar dit aan ligt / waar ligt het pijnpunt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Perron 4a in Nijmegen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Dat perron is volgens de overzichten van ProRail lang genoeg voor 10 bakken VIRM, en langer dan dat komt toch amper voor.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Blijkbaar rijdt men nu met treinen van 12 bakken naar spoor 1a in Nijmegen of wil men in Nijmegen bijplaatsen, wat een deel van je perronlengte kost.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Klaasje »

Als je bijplaatst heb je in principe geen ruimte meer nodig dan de trein. In theorie misschien wel maar die moet zich niet zo losmaken van de praktijk.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Milco »

In bijlage 1 van de adviesaanvraag las ik dat de huidige 2600 (die via Haarlem gaat rijden) in Almere Centrum gaat keren. De huidige 4900 gaat ook in Almere Centrum keren en gaat rijden met intercitymaterieel. Gevalletje 1+1=2 (op elkaar keren) of is het gewoon toeval?

Natuurlijk snap ik dat er geen 10 bakken VIRM in de 4900 zullen rijden, wellicht dat ze bij de 2600 met losse VIRM6-en vanaf Amsterdam naar Almere gaan rijden?

In datzelfde document las ik ook dat Amersfoort Vathorst ieder kwartier een trein naar het westen krijgt. Waarschijnlijk de 11600/11700? :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Nope, Amersfoort Vathorst houdt dezelfde treinseries als nu maar door de gewijzigde tijdliggingen op de Gooilijn rijden de Sprinter Vathorst - Amsterdam en de Sprinter Zwolle - Utrecht voortaan in een kwartiersligging met elkaar (i.p.v. de huidige situatie waarin ze zowat op blokafstand van elkaar rijden)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Klaasje »

Milco schreef:In bijlage 1 van de adviesaanvraag las ik dat de huidige 2600 (die via Haarlem gaat rijden) in Almere Centrum gaat keren. De huidige 4900 gaat ook in Almere Centrum keren en gaat rijden met intercitymaterieel. Gevalletje 1+1=2 (op elkaar keren) of is het gewoon toeval?
Naja.. Dat is niet wat er staat.. Er staat dat de verbinding Amsterdam-Lelystad niet verder gaat dan Lelystad. Tevens staat er dat de verbinding Vlissingen - Amsterdam via Haarlem gaat rijden. De grap is dat er zowel niet staat dat ze gekoppeld zijn als dat er niet staat dat ze geknipt worden. Dat laatste is echter wel logischer, anders moet je dwars door de stroom Utrecht-Zaandam heen op Amsterdam Centraal.

Verder kan inderdaad de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] op de [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] keren en andersom. Dat zou een manier zijn om korter te kunnen keren maar tegelijkertijd levert dat geen materieelbesparing op omdat de 4900 niet zulke lange treinen hoeft te hebben als de drukste ritten van de 2600.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MetroRET »

Wordt de [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] niet gewoon de IC Lelystad - Dordrecht (via Amsterdam Zuid) ?
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door VIRM »

Volgens mij is mijn reactie niet goed gepost, dus hierbij nog een herkansing. :)

De [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] rijdt volgens mij in de spits met VIRM10 ipv VIRM12, nietwaar? Lijkt mij dat er daar inderdaad niks afkan, tenzij NS hele boze reizigers wil.

Verder in mijn regio fijn om te lezen dat er ein-de-lijk iets aan de [serie=Stoptrein|2016|Hoofddorp - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] wordt gedaan. Heb daar al vaak genoeg ruzie mee gehad... Ook goed om te lezen dat de [serie=Sprinter|2016|Amsterdam Centraal - Uitgeest4700[/serie] ook overdag doorrijdt naar Rhenen: vond het al langer opvallend dat dat nog niet was gebeurd.
Dapper dat er over de Westtak nu geen reguliere IC gaat rijden, aangezien de IC's van Amsterdam naar Leiden of Zuid-Schiphol-Leiden of Amsterdam C-Haarlem-Leiden gaan rijden. De [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] was tussen Schihpol en Amsterdam C altijd wel aardig druk, dus hoop dat NS wel goed nadenkt over de materieelinzet.

Verder nog twee andere dingen:
- Aangezien er veel m extra Sprinters komen en de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] over de HSL gaat, is daar wel genoeg materieel voor?
- Aangezien de Benelux en de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] over de HSL gaan rijden, wat gebeurt er met de toeslag voor de HSL, aangezien dit al gaat lijken op samenvoegen met het HRN? En gaat het merknaam ICD verdwijnen? Die is ook immers hard bezig om qua imago dezelfde kant op te gaan als de Fyra.
Beul van de blindegeleidelijn
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daelea »

Of de merknaam ICD gaat verdwijnen is koffiedik kijken, maar lijkt me onwaarschijnlijk. Een toeslag lijkt me ook onwaarschijnlijk, gezien die nu ook niet wordt geheven tussen Rtd - Bd ;)
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

VIRM schreef:- Aangezien er veel m extra Sprinters komen en de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] over de HSL gaat, is daar wel genoeg materieel voor?
De 1900 gaat weer als vanouds met het ICR rijden dat er tot een paar jaar geleden reed, dat is gereviseerd voor de HSL (vandaar het tijdelijk weg moest). En sprinters komen er ten eerste een hoop bij, en daarnaast gaan er enkele concessies weg bij de NS waar ander materieel komt te rijden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Vinny »

Op lange termijn zie ik meer in de opwaardering van het hele IC product, met sneller materieel, luxere treinstellen, minder tussenstops en wellicht een toeslag, en in het middensegment de IR. Het huidige VIRM materieelpark (en DDZ ook trouwens) is ook perfect toegerust voor het bieden van verplaatsingen in dat segment.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Milco »

Is er trouwens al een indicatie hoe de vier sporen tussen Duivendrecht en Amsterdam Zuid (- ?) benut gaan worden? Twee sporen voor de Sprinters en twee voor de Intercity's of twee sporen voor de treinen vanaf de Utrechtboog en twee sporen voor de andere treinen?

Die vier sporen beginnen toch vlak ná station Duivendrecht, of verderop, bij het punt waar de Utrechtboog aansluit?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
hkuyeren
Berichten: 48
Lid geworden op: di 25 nov 2008, 01:09

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door hkuyeren »

IC Directt / IC via HSL:
Volgensmij is het vrij duidelijk: tussen Schiphol - Rotterdam C toeslag, de rest niet. Dus IC-Direct is tussen Rotterdam en Breda toeslagvrij en IC Den Haag - Eindhoven ook. Dat lijkt mij niet verwarrend.

Weet iemand wat er gaat veranderen tussen Alphen en Leiden? Daar rijden nu nog spitstreinen uit Gouda, maar dat gaat neem ik aan niet meer gebeuren, nu Gouda - Alphen een aparte concessie wordt en formeel niet NS R de vervoerder is maar NS-dochter Abellio. Ik zal het na het weekend anders zelf navragen bij NS.

In de brief staat verder:
Tussen Amsterdam en Breukelen rijden de Sprinters elk kwartier, net zoals tussen Utrecht en Veenendaal.
Ik heb de indruk dat er tussen Utrecht en Veenendaal niet ieder kwartier een Sprinter komt te rijden en dat dit dus een foutje is. Eens? Of mis ik iets?

In de brief lees ik niets over de reistijd van de IC Schiphol - Heerlen, wel lees ik dat de trein ten zuiden van Eindhoven in een '20 / '10 ligging rijdt met de IC naar Maastricht. Dat impliceert dat de trein een paar minuten langzamer wordt. Dat had denk ik ook wel gemeld mogen worden.

Ik heb in dit artikel een Google Maps kaartje gemaakt en geprobeerd daarin alle wijzigingen in kaart te brengen. (Je kan op ieder traject klikken). Als je foutjes ziet, of belangrijke dingen ziet ontbreken, hoor ik het graag (bij voorkeur via redactie@treinreiziger.nl). Ik heb ook geprobeerd de wijzigingen buiten het hoofdrailnet erin te verwerken, zoals Almelo-Hardenberk, Arnhem-Tiel, Gouda-Alphen en Arnhem - Zevenaar (- Düsseldorf).
Laatst gewijzigd door hkuyeren op vr 29 jan 2016, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten