Als er een IC veel vertraging heeft, is het wel de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie]. Weet niet wat ze daar in Brabant allemaal doen, maar zie vaak zat de IC met 15 min vertraging aankomen op Nijmegen richting Zwolle.CamilleKreemers schreef:Hiervoor kun je mogelijk de IC uit Arnhem - Roosendaal doortrekken naar Vlissingen
Ideeen voor dienstregeling 2016
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9176
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Lijkt mij juist een duurdere oplossing. Er rijdt immers nooit meer dan één stel naar Zeeland.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Dat maakt niet zoveel uit, de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] rijdt tegenwoordig altijd met DDZ6, in het weekend aangevuld met VIRM6, wel een beetje overkill op een uurlijkse sprinter naar 4 stationnetjes.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
\CamilleKreemers schreef:Hiervoor kun je mogelijk de IC uit Arnhem - Roosendaal doortrekken naar Vlissingen
DDZ en VIRM kunnen natuurlijk prima gewisseld worden met ICM uit een andere serie, het probleem met perronlengtes komt namelijk te vervallen door het versnellen van de IC. ICM-4 lijkt me een ideale maat voor een Zeeuwse sprinter en een mooi compromis voor de route via Haarlem.julsteren schreef:Dat maakt niet zoveel uit, de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] rijdt tegenwoordig altijd met DDZ6, in het weekend aangevuld met VIRM6, wel een beetje overkill op een uurlijkse sprinter naar 4 stationnetjes.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Het probleem met de perronlengtes vervalt helemaal niet door het schrappen van Arnhem Zuid (270m) en Nijmegen Lent (270m). Elst was met 342m gewoon op IC-lengte en sowieso nooit een probleem.
Er zijn nog altijd andere stations waar deze IC stopt die niet op IC-lengte (320m) zijn:
Zwolle (277m)
Wijhe (270m)
Olst (270m)
Dieren (270m)
Nijmegen (4a = 281m)
Oss (280m)
Etten-Leur (275m)
Het weghalen van Arnhem Zuid en Nijmegen Lent heeft dus 0,0 invloed op de maximale lengte van die trein.
Daarnaast kan het wel eens heel goed zijn dat vanaf volgend jaar Nijmegen de bepalende factor gaat worden in de lengte van deze trein. Het zou wellicht wel eens kunnen dat de IC's Zwolle->Roosendaal van 4a (281m) naar 4b (167m) verhuizen. Met 6 bakken NID (153) kan dat prima, maar met ICM kan dat niet, want dan past alleen een losse ICM.
Ik denk dit omdat het wellicht wel eens zou kunnen dat een deel van de IC's Nijmegen-Utrecht v.v. naar spoor 4a zouden moeten. Dit vermoeden heb ik op basis van de volgende passage uit de adviesaanvraag van NS:
Tussen Arnhem en Nijmegen rijden veel treinen. NS heeft forse concessies gedaan op het gebied van robuustheid en de materieelinzet. In de tijdligging zoals die voor 2017 geldt, is de wens van de regionale overheid om het Sprintermodel conform het StadsregioRail plan te implementeren gehonoreerd en is eveneens de treindienst Arnhem – Tiel doorgaand ingepast. Dit heeft tot gevolg dat de Intercity’s Nijmegen – Utrecht e.v. een lengtebeperking krijgen en dus niet altijd op de gewenste volledige gewenste lengte kunnen rijden."
De perrons in Arnhem zijn immers allemaal lang genoeg en in Nijmegen zijn de enige logische perrons waar die IC's kunnen keren 1a en 4a. Spoor 1a is lang genoeg voor 12 bakken VIRM, maar spoor 4a kan er maar 10 hebben. Ik vermoed dat dat wel eens die lengtebeperking kan veroorzaken.
Er zijn nog altijd andere stations waar deze IC stopt die niet op IC-lengte (320m) zijn:
Zwolle (277m)
Wijhe (270m)
Olst (270m)
Dieren (270m)
Nijmegen (4a = 281m)
Oss (280m)
Etten-Leur (275m)
Het weghalen van Arnhem Zuid en Nijmegen Lent heeft dus 0,0 invloed op de maximale lengte van die trein.
Daarnaast kan het wel eens heel goed zijn dat vanaf volgend jaar Nijmegen de bepalende factor gaat worden in de lengte van deze trein. Het zou wellicht wel eens kunnen dat de IC's Zwolle->Roosendaal van 4a (281m) naar 4b (167m) verhuizen. Met 6 bakken NID (153) kan dat prima, maar met ICM kan dat niet, want dan past alleen een losse ICM.
Ik denk dit omdat het wellicht wel eens zou kunnen dat een deel van de IC's Nijmegen-Utrecht v.v. naar spoor 4a zouden moeten. Dit vermoeden heb ik op basis van de volgende passage uit de adviesaanvraag van NS:
Tussen Arnhem en Nijmegen rijden veel treinen. NS heeft forse concessies gedaan op het gebied van robuustheid en de materieelinzet. In de tijdligging zoals die voor 2017 geldt, is de wens van de regionale overheid om het Sprintermodel conform het StadsregioRail plan te implementeren gehonoreerd en is eveneens de treindienst Arnhem – Tiel doorgaand ingepast. Dit heeft tot gevolg dat de Intercity’s Nijmegen – Utrecht e.v. een lengtebeperking krijgen en dus niet altijd op de gewenste volledige gewenste lengte kunnen rijden."
De perrons in Arnhem zijn immers allemaal lang genoeg en in Nijmegen zijn de enige logische perrons waar die IC's kunnen keren 1a en 4a. Spoor 1a is lang genoeg voor 12 bakken VIRM, maar spoor 4a kan er maar 10 hebben. Ik vermoed dat dat wel eens die lengtebeperking kan veroorzaken.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Wat is het toch met de verplichting om 4x/uur Nijmegen - Utrecht te rijden.
Is het niet handiger om de IC 2x/uur crossplatform met IJssel-IC te leggen en dan inkorten tot Arnhem?
Dit scheelt stellen inzetten, die dan elders wordt ingezet.
Is het niet handiger om de IC 2x/uur crossplatform met IJssel-IC te leggen en dan inkorten tot Arnhem?
Dit scheelt stellen inzetten, die dan elders wordt ingezet.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Iets met reizigersaantallen?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
In de (brede) spits moet die trein zeker wel van/naar Nijmegen rijden.
Maar buiten de (brede) spits zou die inderdaad prima in Arnhem kunnen eindigen als je naar de benodigde capaciteit kijkt.
Er zijn alleen 2 problemen die dat tegen houden:
1. De inpasbaarheid van de ICE, aangezien de kerende 3100 dan op het perron keert waar nu de ICE's vertrekken. De sporen 8 en 11 waar de 3100 nu kop maakt kun je ook niet gebruiken, want daar staat op dat moment al net de 3000-serie in beide richtingen kop te maken...
2. Je krijgt dan lange keringen in zowel Nijmegen (25 minuten voor de 3000) en in Arnhem (32 minuten voor de 3100), waardoor je er geen treinstellen mee uitspaart.
3000 = IC Nijmegen - Den Helder
3100 = IC Nijmegen - Schiphol
Maar buiten de (brede) spits zou die inderdaad prima in Arnhem kunnen eindigen als je naar de benodigde capaciteit kijkt.
Er zijn alleen 2 problemen die dat tegen houden:
1. De inpasbaarheid van de ICE, aangezien de kerende 3100 dan op het perron keert waar nu de ICE's vertrekken. De sporen 8 en 11 waar de 3100 nu kop maakt kun je ook niet gebruiken, want daar staat op dat moment al net de 3000-serie in beide richtingen kop te maken...
2. Je krijgt dan lange keringen in zowel Nijmegen (25 minuten voor de 3000) en in Arnhem (32 minuten voor de 3100), waardoor je er geen treinstellen mee uitspaart.
3000 = IC Nijmegen - Den Helder
3100 = IC Nijmegen - Schiphol
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
De [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] en [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] hebben nu een kering van 25 minuten in Nijmegen in de daluren, waarbij de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] op 3b aankomt, afgerangeerd wordt zodat de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] er langs kan en weer voorgebracht wordt op 3b voor de kerende trein. Nijmegen is gewoon een ramp qua perroncapaciteit, er zou gewoon een perron langs spoor 5 moeten komen (en dan gelijk maar een eilandperron met een spoor 6 als je toch bezig ben).
Laatst gewijzigd door Bemined op vr 29 jan 2016, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Snap eigenlijk niet waarom de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] en de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] niet altijd op elkaar (kunnen) keren.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Dat is geprobeerd, maar bleek te vertragingsgevoelig. Overigens liggen de plannen voor een extra perron in Nijmegen er al een tijdje, maar toch duurt het nog wel even voordat het er komt. Plan gaat voor zover ik weet wel door.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Waarom kan het dan in de spits juist wel. Een tijdsbestek waarin je juist geen vertragingen wilt hebben.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Vroeger was dat wel, reed de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] het ene half uur naar Nijmegen, het andere half uur naar Arnhem.SuperGhost schreef:In de (brede) spits moet die trein zeker wel van/naar Nijmegen rijden.
Maar buiten de (brede) spits zou die inderdaad prima in Arnhem kunnen eindigen als je naar de benodigde capaciteit kijkt.
Er zijn alleen 2 problemen die dat tegen houden:
1. De inpasbaarheid van de ICE, aangezien de kerende 3100 dan op het perron keert waar nu de ICE's vertrekken. De sporen 8 en 11 waar de 3100 nu kop maakt kun je ook niet gebruiken, want daar staat op dat moment al net de 3000-serie in beide richtingen kop te maken...
2. Je krijgt dan lange keringen in zowel Nijmegen (25 minuten voor de 3000) en in Arnhem (32 minuten voor de 3100), waardoor je er geen treinstellen mee uitspaart.
3000 = IC Nijmegen - Den Helder
3100 = IC Nijmegen - Schiphol
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Oja, dat is nieuw sinds dit jaar ja :YBemined schreef:De [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] en [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] hebben nu een kering van 25 minuten in Nijmegen in de daluren, waarbij de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] op 3b aankomt, afgerangeerd wordt zodat de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] er langs kan en weer voorgebracht wordt op 3b voor de kerende trein. Nijmegen is gewoon een ramp qua perroncapaciteit, er zou gewoon een perron langs spoor 5 moeten komen (en dan gelijk maar een eilandperron met een spoor 6 als je toch bezig ben).
Maar dat neemt de perroncapaciteitsproblemen bij Arnhem nog niet weg natuurlijk.
Maar een extra perronspoor in Nijmegen is voorlopig (zolang de 3600 nog aan 6 bakken NID genoeg heeft) helemaal niet nodig als volgend jaar de sprinters gaan doorrijden, dan krijg je gewoon:
Spoor 1a = IC Den Helder
Spoor 3a = reservespoor voor kerende sprinters bij stremming op Nijmegen-Wijchen
Spoor 3b = IC Zwolle + SPR Zutphen + SPR Arnhem
Spoor 4a = IC Schiphol
Spoor 4b= IC Roosendaal + SPR 's-Hertogenbosch + SPR Wijchen
Bedoel je niet dat de 3000 altijd doorreed naar Nijmegen en de voormalige 2000 (Nijmegen/Arnhem-Den Haag) alleen in de spits doorreed van/naar Nijmegen (met tussenstop op Elst)?Durashift schreef:Vroeger was dat wel, reed de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] het ene half uur naar Nijmegen, het andere half uur naar Arnhem.
De dienstregeling zag er toen echter nog wel heel anders uit. Zo kon de 3000 in beide richtingen langs hetzelfde perron staan (Nijmegen->Utrecht van .21-.28 en Utrecht->Nijmegen van .32-.37), stonden de treinen naar Doetinchem nog achter/voor die IC (net vanaf welke kant je keek), reed de sprinter Ede-Arnhem nog door naar Zutphen en deelde de Tiel-express nog het perron met de IC naar Zwolle. Dat scheelde allemaal ook al heel wat perronruimte.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Dat is nou net de grap, spoor 4a is 281 meter lang, te kort voor 12 bakken. 1a is met 335 meter lang genoeg voor 12 bakken.SuperGhost schreef: Maar een extra perronspoor in Nijmegen is voorlopig (zolang de 3600 nog aan 6 bakken NID genoeg heeft) helemaal niet nodig als volgend jaar de sprinters gaan doorrijden, dan krijg je gewoon:
Spoor 1a = IC Den Helder
Spoor 3a = reservespoor voor kerende sprinters bij stremming op Nijmegen-Wijchen
Spoor 3b = IC Zwolle + SPR Zutphen + SPR Arnhem
Spoor 4a = IC Schiphol
Spoor 4b= IC Roosendaal + SPR 's-Hertogenbosch + SPR Wijchen
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Klopt, dat is ook de reden dat een deel van de IC's naar Utrecht beperkt wordt in de lengte vanaf 2017.
Al denk ik niet dat dat een groot probleem is, aangezien ik die IC's meestal toch al met 10 bakken ziet rijden. En eventueel zouden ze bij capaciteitsproblemen op het drukste deel (Ede-Utrecht) er ook altijd nog voor kunnen kiezen om op Nijmegen-Arnhem met 8 bakken (2x4) te rijden en er in Arnhem nog een viertje aan vast te plakken.
Al denk ik niet dat dat een groot probleem is, aangezien ik die IC's meestal toch al met 10 bakken ziet rijden. En eventueel zouden ze bij capaciteitsproblemen op het drukste deel (Ede-Utrecht) er ook altijd nog voor kunnen kiezen om op Nijmegen-Arnhem met 8 bakken (2x4) te rijden en er in Arnhem nog een viertje aan vast te plakken.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Nee, heb even de wiki erop nagekeken.. Met vroeger bedoel ik (in) de vorige eeuw..SuperGhost schreef: (..)
Bedoel je niet dat de 3000 altijd doorreed naar Nijmegen en de voormalige 2000 (Nijmegen/Arnhem-Den Haag) alleen in de spits doorreed van/naar Nijmegen (met tussenstop op Elst)?Durashift schreef:Vroeger was dat wel, reed de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] het ene half uur naar Nijmegen, het andere half uur naar Arnhem.
2e helft jaren '90 reed deze treinserie 1x per uur door naar Nijmegen.
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Trein ... 99/2000%29
Dat zal nu wel niet meer kunnen qua reizigersintensiteit...
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Ideeen voor dienstregeling 2017
Toen was de basisdienst ook vier treinen per uur tussen Arnhem en Nijmegen. Dat kan je nu niet meer voorstellen inderdaad.
De spits is ook het tijdsbestek waarin je niet wilt dat materieel lang staat te niksen. Er is dan gewoon niet genoeg materieel om alle treinen lang te laten keren.MetroRET schreef:Waarom kan het dan in de spits juist wel. Een tijdsbestek waarin je juist geen vertragingen wilt hebben.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Ideeen voor dienstregeling 2017
Het zou natuurlijk ook kunnen meespelen dat in de spits de spitssprinter Nijmegen-Wijchen op spoor 3b staat te keren.reisthijs schreef:De spits is ook het tijdsbestek waarin je niet wilt dat materieel lang staat te niksen. Er is dan gewoon niet genoeg materieel om alle treinen lang te laten keren.MetroRET schreef:Waarom kan het dan in de spits juist wel. Een tijdsbestek waarin je juist geen vertragingen wilt hebben.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
De spitssprinter Nijmegen-Wijchen wordt in de dienstregeling 2017 doorgetrokken naar Zutphen, dat speelt dan geen rol meer.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Klopt, maar hij had het ook over de huidige situatie, waarbij in de spits beide IC's op 1a keren op elkaar (10 min.) en buiten de spits de IC-Den Helder op zichzelf keert op 1a (25 min.) en de IC-Schiphol op spoor 3b binnenkomt en vertrekt met tussendoor een rangeerbeweging (totaal ook 25 min.).
Overigen wordt de spitssprinter niet doorgetrokken naar Zutphen, maar juist andersom: de sprinter uit Zutphen wordt doorgetrokken naar Wijchen (zowel qua serienummer als qua treinpad)
Overigen wordt de spitssprinter niet doorgetrokken naar Zutphen, maar juist andersom: de sprinter uit Zutphen wordt doorgetrokken naar Wijchen (zowel qua serienummer als qua treinpad)
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Waarom wordt dan niet dagdekkend kort gekeerd in Nijmegen? Daar worden de diensten toch efficiënter van?
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
De IC's uit Utrecht komen vrij regelmatig vertraagd aan in Nijmegen (met name die uit Den Helder) en daardoor vertrekt de tegentrein ook al vertraagd. Het kort keren zorgt dus voor onnodig veel vertragingen.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Tussen de spitsen is er toch ook materieel over, dan kun je de lange kering dus maken. Qua materieelkilometers maakt het verder allemaal niet uit, het is hoogstens dat je personeel iets minder efficiënt in kan zetten. Al zou het nog best wel eens sowieso kunnen zijn dat die niet met het materieel meekeren, ook niet bij een korte kering, in verband met de tijd die er is om te keren en de tijd die je nodig hebt om naar de andere kant te komen.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Elke keer had ik nog gezien dat er ook nieuw personeel klaar stond in Nijmegen. Het kan toeval zijn, maar ik vermoed dus dat standaard in Nijmegen al van personeel gewisseld werd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten