Met ingegooide ramen

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Met ingegooide ramen

Bericht door Mikos »

Met ingegooide ramen
Treinreiziger in Deventer aangehouden na ingooien treinruit en lastigvallen medereizigers

20 januari 2016

Een man uit Arnhem is vannacht op station Deventer aangehouden omdat hij een treinraam had ingegooid, vrouwen had lastiggevallen en diefstal had gepleegd.

Tijdens de treinreis viel de man een aantal vrouwen lastig. Medereizigers zeiden dat hij daar mee op moest houden. Toen de man in Deventer uitstapte gooide hij een steen door een ruit. Een reiziger raakte lichtgewond aan de hand. Handhavers van de NS hielden de man aan en droegen hem aan de politie over. Later bleek dat de verdachte waarschijnlijk ook geld had gestolen van een andere reiziger.

Bron: RTV Oost
Het is laat op de avond, ik ben met een collega op weg van Arnhem naar Zwolle met de laatste trein. We hebben de trein gecontroleerd en komen aan in Deventer. Terwijl we met elkaar staan te praten, staat er vooraan de trein een man te zwaaien en te roepen. We kijken ernaar en hebben in eerste instantie het idee met een dronkenlap te maken te hebben. Maar hij blijft roepen en wijzen, dus besluiten we er naartoe te lopen. We komen bij de deur waar de man net stond, maar die is in de tussentijd al naar de benedenverdieping gelopen, waar hij tegen een jongen praat die op de loungebank zit. Vervolgens komt de man naar boven en vertelt dat de jongen volgens hem vrouwen lastig valt. De jongen komt ook naar het balkon, waar een blondine en een brunette staan. We moeten de situatie snel inschatten, want het loopt tegen vertrektijd aan. De jongen vraagt aan een voorbijlopende reiziger of hij vervelend is. De voorbijlopende reiziger zegt daarop ‘Ja’. Ik stuur de jongen naar de voorkant van de trein, de anderen richting de achterkant. We kunnen nu wel aan een welles-nietesspelletje beginnen, maar dat heeft ook geen zin. Mijn collega fluit, ik sluit de overige deuren en dan stapt de jongen ineens uit. Hij gaat voor het balkonraam staan zwaaien op een uitdagende manier naar de blondine die op het balkon staat. Ik sluit nu onze deur en de blondine draait zich om, om het te kunnen negeren.

Afbeelding
De trein trekt op en als we nog geen drie meter gereden hebben, schiet er ineens een steen door de ruit, die het complete glas aan gruzelementen laat vallen. De jongen heeft vanaf het perron een steen met een noodgang door het raam gegooid. Wat er dan gebeurt, is allemaal een kwestie van seconden en het loopt als een geoliede machine: Mijn collega stapt door het glas en trekt aan de noodrem, terwijl ik met mijn portofoon de collega’s van Veiligheid&Service oproep en heel kort en krachtig omschrijf wat er is gebeurt en naar wie ze moeten zoeken. De machinist krijgt dat mee en ontgrendelt direct de deuren. Mijn collega heeft dan al gevraagd aan en gekeken naar de aanwezige reizigers of ze allemaal in orde zijn, waarna ook wij de achtervolging inzetten. Omdat het midden in de nacht is, is het perron vrijwel uitgestorven, de stationshal ook. Ik heb contact met onze Veiligheidscentrale, die de politie aanstuurt. De perronopzichter heeft ook alles meegekregen en is ons tegemoet komen lopen. Als we voor het station staan, horen we via de portofoon dat de collega’s van Veiligheid&Service iemand te pakken hebben, maar dat we die nog wel moeten herkennen als de juiste persoon. Als ze, met de dader geboeid tussen hen in, terug komen lopen, zien we het van ver: Onmiskenbaar.

We lopen terug naar de trein, waar de machinist ons op staat te wachten. Hij heeft in de tussentijd de treindienstleider op de hoogte gebracht, zodat we uit het systeem worden gehaald en andere treinen door ons geen vertraging op zullen lopen. We tonen de dader het plaats delict, maar hij ontkent meteen alles. “Moet ik dat gedaan hebben?” De collega’s zetten hem in de wachtruimte, kort daarna arriveert de politie met vier man. We vertellen hen wat er is gebeurt en dat we de dader hebben aangehouden. We wijzen de reizigers die op het balkon hebben gestaan aan als getuigen. De perronopzichter stelt voor om in het personeelsverblijf te gaan zitten met de resterende reizigers, zodat ze allemaal iets te drinken kunnen nemen, terwijl de politie aan de slag gaat met de verdachte, twee andere agenten met de getuigen en ik met de Bijsturing om een andere trein te regelen.

Er wordt volop gebeld, met de Bijsturing voor die andere trein, met de Veiligheidscentrale om het vaste protocol te regelen en met de wachtdienst, een teammanager die ons in eerste instantie telefonisch opvangt en als we daar behoefte aan hebben ook nog op locatie. Twee agenten voeren de verdachte (want onschuldig tot het tegendeel bewezen is) af naar het bureau en mijn collega en ik lopen uiteindelijk ook naar het personeelsverblijf. Daar hebben de acht reizigers allemaal iets te drinken en zitten de getuigen om de tafel met de agenten die hun verklaring opnemen. Dit is het eerste moment van bezinning; wat is er eigenlijk allemaal gebeurd? Waar heb ik net bij gestaan en wat hebben we allemaal gedaan in een tijdsbestek van nog geen vijf minuten?

Terwijl de getuigen gehoord worden, ben ik weer druk aan het bellen om een vervangende trein te regelen. De Zutphense machinist met wie we op pad waren neemt de trein met de ingegooide ruit mee naar Zutphen, waar de storingsmonteurs er een nieuwe in zullen zetten. Er komt nog een lege trein voorbij en we regelen dat die ons oppikt in Deventer. Terwijl de agenten het verhoor afronden en ik nog wat met de getuigen praat, rijdt een Zwolse machiniste op spoor 3 binnen met de lege trein. Met de acht reizigers die nog verder willen dan Deventer vertrekken we richting Zwolle. In Olst stappen er drie uit, vier uiteindelijk in Zwolle en de laatste krijgt van ons een taxi naar Groningen.

Tijd om snel naar huis te gaan en te slapen! Dacht je... Er moet natuurlijk nog wel aangifte gedaan worden. Een proces-verbaal van bevindingen waarin ik aan de Officier van Justitie vertel wat er gebeurd is, maar ook een proces-verbaal van aanhouding, omdat de collega’s van Veiligheid&Service de verdachte op mijn aanwijzing hebben aangehouden. Het is uiteindelijk vijf uur voordat ook bij mij het licht uitgaat...

Mikos, Hoofdconducteur
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Met ingegooide ramen

Bericht door Hendrik »

Poeh... Dat verwacht je totaal niet! :shock:
Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen... En mooi dat de verdachte door jullie kordate optreden kon worden aangehouden! :pos:
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Met ingegooide ramen

Bericht door chemie »

Vreemd verhaal :X

Ik bedoel een raam ingooien, why?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Met ingegooide ramen

Bericht door Ardan »

Ik had van dit incident gelezen in de krant, maar het lijkt me best lastig om dit soort dingen voor je kiezen te krijgen. Jullie hebben dan wel protocollen zoals je zelf al aangeeft, en in je opleiding zul je ongetwijfeld situaties in een rollenspel geoefend hebben maar op het moment zelf moet je toch in een split second beslissingen nemen in een situatie die je niet verwacht en waar je zelf ook behoorlijk van zult schrikken..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Met ingegooide ramen

Bericht door ArrivaBas »

Gelukkig allemaal met een sisser afgelopen :shock: ! Interessant verhaal :pos: !
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Met ingegooide ramen

Bericht door Jef400 »

Sisser? Steen door de ruit -> Vernieling - Vrouwen lastigvallen -> Stalking - Geld jatten -> Diefstal. Noem ik geen sisser meer. Maar gewoon extreem geweldadig gedrag. Waar ik overigens wel de complimenten aan Mikos en team moet geven hoe het is opgelost. Dikke :pos: en schouderklop. Hoop ook dat Mikos dit niet meer mee hoeft te maken.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Met ingegooide ramen

Bericht door ArrivaBas »

JeffreyMeijer schreef:Sisser? Steen door de ruit -> Vernieling - Vrouwen lastigvallen -> Stalking - Geld jatten -> Diefstal. Noem ik geen sisser meer. Maar gewoon extreem geweldadig gedrag. Waar ik overigens wel de complimenten aan Mikos en team moet geven hoe het is opgelost. Dikke :pos: en schouderklop. Hoop ook dat Mikos dit niet meer mee hoeft te maken.
Het is gewelddadig ja, maar er is toch niemand gewond geraakt, dus wat er mis mee dat ik het een sisser noem :| ?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Met ingegooide ramen

Bericht door Z2N »

Als iets met een sisser afloopt is er geen schade, en dat is nou niet echt het geval :wink:

OT: heftig verhaal! Ik neem bijna aan dat je een dagje vrij hebt genomen?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Met ingegooide ramen

Bericht door isadora »

Ik gok, een verwarde man. :evil:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Met ingegooide ramen

Bericht door Aking »

En je hebt niet eens een uitstel uitgeschreven? :o :X
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Met ingegooide ramen

Bericht door Etienne »

Een dag bij de spoorwegen is nooit hetzelfde. :X
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Met ingegooide ramen

Bericht door Mikos »

Z2N schreef:Ik neem bijna aan dat je een dagje vrij hebt genomen?
Nee, gewoon de volgende dag stoïcijns en een tikje vermoeid de trein weer op, om Aking naar Wolvega te kunnen brengen... :wink:
Ardan schreef:Ik had van dit incident gelezen in de krant, maar het lijkt me best lastig om dit soort dingen voor je kiezen te krijgen. Jullie hebben dan wel protocollen zoals je zelf al aangeeft, en in je opleiding zul je ongetwijfeld situaties in een rollenspel geoefend hebben maar op het moment zelf moet je toch in een split second beslissingen nemen in een situatie die je niet verwacht en waar je zelf ook behoorlijk van zult schrikken..
Achteraf stond ik wel een beetje te shaken, maar op het moment zelf handel je, vrijwel zonder erbij na te denken. Je raakt een soort van 'gewend' (alhoewel dat niet het juiste woord is) aan situaties die het ene moment prima in orde zijn en het andere moment compleet om kunnen slaan. Dat je daar altijd op de juiste manier op reageert zal ik niet beweren, maar over het algemeen kom je met je intuïtie een heel eind!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Met ingegooide ramen

Bericht door Milco »

Ongelofelijk wat een gekken er rondlopen eigenlijk en mooi omschreven Mikos! (y)

Even een andere vraag: je schrijft dat één passagier naar Groningen moest en met een taxi is gebracht? Kan zo een reiziger vanaf in dit geval Deventer al met de taxi, of moet hij wel eerst met de wel-rijdende trein mee naar Zwolle om vanaf daar met een (door NS geregelde) taxi naar (station?) Groningen gebracht te worden? En hoe zit het in dit geval met het in- en uitchecken van de ov-chipkaart? Hier ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Met ingegooide ramen

Bericht door Aking »

Meestal reis je tot het laatste station war nog personeel aanwezig en dat nog per trein bereikbaar is, daar wordt dan (of is al) een taxi voor je geregeld.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Met ingegooide ramen

Bericht door Daniel »

Heftig verhaal, maar mooi dat de verdachte wel gepakt is door jullie snelle handelen! Mooi geschreven ook weer trouwens :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Met ingegooide ramen

Bericht door Mikos »

Milco schreef: Kan zo een reiziger vanaf in dit geval Deventer al met de taxi, of moet hij wel eerst met de wel-rijdende trein mee naar Zwolle om vanaf daar met een (door NS geregelde) taxi naar (station?) Groningen gebracht te worden?

Nee, je wordt met de trein zo ver mogelijk richting je eindstation gebracht. Dat scheelt enerzijds kosten voor NS en anderzijds scheelt dat in 9 van de 10 gevallen reistijd.

In dit geval zeker, want pas nadat we vertrokken uit Deventer had ik tijd om een taxi voor hem te bellen (en kan ik een betere inschatting maken hoe laat we aankomen en hoe laat die taxi dan klaar moet staan).
Milco schreef:En hoe zit het in dit geval met het in- en uitchecken van de ov-chipkaart?
In principe is het gewoon uitchecken op je eindbestemming, want we vervoeren je, weliswaar niet per trein en niet helemaal op tijd, maar je moet er natuurlijk wel gewoon voor betalen. Mocht je niet naar het eindstation maar naar een huisadres gebracht willen worden, dan kun je achteraf de Klantenservice bellen voor de openstaande check-in, dan zorgen zij dat het verrekend en afgehandeld worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten