Dienstregeling 2017
Re: Dienstregeling 2017
Die stop van op Leidsche RIjn paste niet omdat de sprinter kort voor de intercity uit Rotterdam de tweesporige brug bij Utrecht over moest. Door de sprinter uit Den Haag 8 minuten in Woerden stil te zetten kunnen beide intercity's deze inhalen en kan deze vervolgens achter de intercity uit Den Haag de spoorbrug over. Dat betekent dat de sprinters van Utrecht naar Geldermalsen ook 8 minuten verschuiven, maar als de viersporigheid in gebruik genomen wordt van Utrecht naar Houten Castellum is dat geen probleem, de inhaling door de intercity naar Eindhoven zal dan ergens rond Utrecht Lunetten plaatsvinden in plaats van in Geldermalsen. Ben wel benieuwd of de [serie=Stoptrein|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal9800[/serie] dan ook nog 6 minuten in Gouda Goverwelle blijft staan zoals nu, ik ben bang van wel en dan krijg je dus twee lange stops achter elkaar voor doorgaande reizigers.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
De reden dat het onderzocht is, is dat het waarschijnlijk wél mogelijk is via Dordrecht te rijden én de beloofde reistijd te halen. Doe reistijd is namelijk heel erg ruim gekozen.hkuyeren schreef:Er mocht wel meer niet in de concessies. Tot nu zijn heel veel dingen op verzoek en in voordeel van NS aangepast. Dat is een andere discussie. Ik vermoed dat het theoretisch gezien nu wel zou mogen, gezien HSN en HRN één concessie zijn geworden. Praktisch kan het niet, omdat je dan in elk geval de beloofde reistijden niet haalt. Er is door Mansveld ooit wel als optie benoemd om IC-Brussel via Dordrecht te laten rijden. Zoiets kan dan alleen met instemming van de Tweede Kamer, die daar weinig voor voelt vanwege de al lange reistijd.
Er staat niet specifiek over welk deel van de HSL er gereden moet worden:Moshi schreef:Ook theoretisch mag het niet; in de concessie staat specifiek dat die treinen over de HSL moeten rijden.
Een Benelux die via Dordrecht rijdt, maar vanaf Breda wel de HSL op gaat, voldoet aan deze voorwaarde. Als de beloofde reistijd dus maar gehaald wordt.Tussen Rotterdam Centraal en Antwerpen Centraal maakt de treindienst dan gebruik van de hogesnelheidsinfrastructuur.
Dit in combinatie met de bepaling dat er minimaal 3 treinen per uur tussen Rotterdam en Breda over de HSL rijden. Als Amsterdam-Breda + Den Haag-Eindhoven via de HSL rijden is daar aan voldaan.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dienstregeling 2017
Ik begrijp die tekst toch echt als dat de gehele HSL gebruikt dient te worden. Er staat nota bene specifiek tussen welke steden die verplichting geldt, dat sluit het gedeeltelijk overslaan redelijkerwijs uit. Als je het zo wilt lezen als jij doet, dan had er iets als '(deels)' in die tekst moeten staan.reisthijs schreef:Er staat niet specifiek over welk deel van de HSL er gereden moet worden:Een Benelux die via Dordrecht rijdt, maar vanaf Breda wel de HSL op gaat, voldoet aan deze voorwaarde. Als de beloofde reistijd dus maar gehaald wordt.Tussen Rotterdam Centraal en Antwerpen Centraal maakt de treindienst dan gebruik van de hogesnelheidsinfrastructuur.
Re: Dienstregeling 2017
Op dit moment staat de stoptrein Den Haag - Utrecht al een minuut of 6 a 7 stil op het pittoreske Goverwelle, om daar door de IC's Rotterdam - Utrecht en Den Haag - Utrecht ingehaald te worden. Komt de lange stop in Woerden in aanvulling op de lange stop in Goverwelle (en krijgt deze trein daarmee een totale wachttijd van ongeveer 15 minuten, namelijk Goverwelle en Woerden samen), of komt de lange stop in Woerden in plaats van de lange stop in Goverwelle (waardoor de totale reistijd voor deze trein tussen Den Haag en Utrecht minimaal verandert)?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Als echt de gehele HSL gebruikt dient te worden mag de Benelux ook niet via Breda - dan sla je namelijk ook een stukje over (A)Moshi schreef:Ik begrijp die tekst toch echt als dat de gehele HSL gebruikt dient te worden. Er staat nota bene specifiek tussen welke steden die verplichting geldt, dat sluit het gedeeltelijk overslaan redelijkerwijs uit. Als je het zo wilt lezen als jij doet, dan had er iets als '(deels)' in die tekst moeten staan.
En ik lees het dus zo omdat er ook die andere bepaling is die nu juist dat gedeeltelijk overslaan mogelijk maakt, en waarin de Benelux expliciet genoemd is:
Ten minste drie van de in het eerste lid, onderdelen b en c, en artikel 62 tezamen bedoelde treindiensten per richting per uur maken tussen Rotterdam Centraal en Breda gebruik van de hogesnelheidsinfrastructuur.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dienstregeling 2017
Die lange stop in Gouda Goverwelle is lastig weg te werken, dat kan alleen door of de intercity's langzamer te maken, of door de opvolgtijd te verkorten naar 2 minuten. Aangezien ik daar niets over lees vermoed ik dat deze stop in Gouda Goverwelle gewoon blijft.Libra schreef:of komt de lange stop in Woerden in plaats van de lange stop in Goverwelle (waardoor de totale reistijd voor deze trein tussen Den Haag en Utrecht minimaal verandert)?
Re: Dienstregeling 2017
Eigenlijk is het wel jammer dat ze het nu zo op moeten lossen. De situatie waarin de [serie=Stoptrein|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal9800[/serie] Utl overslaat leek mij veel beter, hoewel ook niet ideaal. Hoewel er in deze oplossing geen extra reistijd ontstaat, levert het wel extra overstappen in Wd op. Waarschijnlijk is voor deze oplossing gekozen, zodat de [serie=Stoptrein|2016|Tiel - Utrecht Centraal6000[/serie] en de [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal16000[/serie] dan verschoven kunnen worden (inhaling tussen Ut en Hnc i.p.v. Gdm).
De dienstregeling van de [serie=Sprinter|2016|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] wordt ook verre van optimaal. Boven Utrecht ligt deze als ik het goed begrijp in een kwartierligging met de [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] en de [serie=Sprinter|2016|Veenendaal Centrum - Utrecht Centraal - Breukelen17400[/serie], maar onder Utrecht wordt deze waarschijnlijk asymmetrisch en niet in kwartierligging met de [serie=Sprinter|2016|Veenendaal Centrum - Utrecht Centraal - Breukelen17400[/serie].
De dienstregeling van de [serie=Sprinter|2016|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] wordt ook verre van optimaal. Boven Utrecht ligt deze als ik het goed begrijp in een kwartierligging met de [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] en de [serie=Sprinter|2016|Veenendaal Centrum - Utrecht Centraal - Breukelen17400[/serie], maar onder Utrecht wordt deze waarschijnlijk asymmetrisch en niet in kwartierligging met de [serie=Sprinter|2016|Veenendaal Centrum - Utrecht Centraal - Breukelen17400[/serie].
Re: Dienstregeling 2017
Men heeft toch kort opvolgen geïnstalleerd op Woerden-Gouda? Dan zou er niets aan de hand moeten zijn, en kan de lange stop in Gouda Goverwelle gewoon verhuisd worden naar Woerden.Bemined schreef:Die lange stop in Gouda Goverwelle is lastig weg te werken, dat kan alleen door of de intercity's langzamer te maken, of door de opvolgtijd te verkorten naar 2 minuten. Aangezien ik daar niets over lees vermoed ik dat deze stop in Gouda Goverwelle gewoon blijft.Libra schreef:of komt de lange stop in Woerden in plaats van de lange stop in Goverwelle (waardoor de totale reistijd voor deze trein tussen Den Haag en Utrecht minimaal verandert)?
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Dienstregeling 2017
"Onder" Utrecht blijft het wel een nette kwartierdienst, tussen Utrecht en Breukelen komen ze juist dicht op elkaar te zitten. Een alternatief zou zijn de [serie=Sprinter|2016|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] wél in een nette kwartierdienst tot Breukelen te laten rijden, maar dan moet er in Breukelen lang gewacht worden. Er is nu gekozen voor een situatie waarin de reistijd Maarssen - Amsterdam zo kort mogelijk blijft.starx schreef:De dienstregeling van de [serie=Sprinter|2016|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] wordt ook verre van optimaal. Boven Utrecht ligt deze als ik het goed begrijp in een kwartierligging met de [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] en de [serie=Sprinter|2016|Veenendaal Centrum - Utrecht Centraal - Breukelen17400[/serie], maar onder Utrecht wordt deze waarschijnlijk asymmetrisch en niet in kwartierligging met de [serie=Sprinter|2016|Veenendaal Centrum - Utrecht Centraal - Breukelen17400[/serie].
Voor mij zou een lange stop in Maarssen natuurlijk ideaal zijn, dan zijn de treinen tussen Utrecht en Maarssen netjes over het uur verdeeld én blijft de reistijd naar Amsterdam het kortst. Het lijkt me voor het totaalplaatje zelfs een beter alternatief, want dan heeft de toevoeging van een spitssprinter in ieder geval nog deels zin. Nu gaat de spitsprinter waarschijnlijk leeg achter de reguliere sprinter aan rijden
Re: Dienstregeling 2017
Er waren wel plannen voor seinoptimalisatie, maar het laatste wat ik kan terugvinden hierover is "prognose onbekend". En de vraag is of dit voldoende is, of dat ook de opvolging bij Den Haag Centraal zelf verbeterd moet worden, want met alleen korter opvolgen tussen Gouda en Woerden ben je er volgens mij nog niet.Z2N schreef:Men heeft toch kort opvolgen geïnstalleerd op Woerden-Gouda? Dan zou er niets aan de hand moeten zijn, en kan de lange stop in Gouda Goverwelle gewoon verhuisd worden naar Woerden.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8713
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Ik ben erg benieuwd naar de tijden in Almere. In bijlage 1 van de adviesaanvraag wordt genoemd dat de [serie=Sprinter|2016|(Amersfoort Vathorst -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] met een kwartier opschuift en de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] met twaalf minuten. Ik ga er dus vanuit dat de [serie=Sprinter|2016|(Lelystad Centrum -) Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)4300[/serie], [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Hilversum - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)5700[/serie] en ook de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] zullen opschuiven met (circa) een kwartier.
Gezien de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] dan ergens in Almere in de knoei komt met de huidige tijden van de [serie=Intercity|2016|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] en [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal12700[/serie], ga ik er vanuit dat ook deze tijden zullen opschuiven, of dat de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] de intercity ergens zal laten passeren, bijvoorbeeld op Almere Centrum.
Verder vraag ik me af hoe de tijden van de IC Lelystad – Dordrecht en de IC Almere – Vlissingen eruit zullen zien. Ik vraag me toch af of alles gaat passen zonder inhalingen ergens op de Flevolijn tussen Intercity en Sprinter.
Gezien de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] dan ergens in Almere in de knoei komt met de huidige tijden van de [serie=Intercity|2016|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] en [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal12700[/serie], ga ik er vanuit dat ook deze tijden zullen opschuiven, of dat de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] de intercity ergens zal laten passeren, bijvoorbeeld op Almere Centrum.
Verder vraag ik me af hoe de tijden van de IC Lelystad – Dordrecht en de IC Almere – Vlissingen eruit zullen zien. Ik vraag me toch af of alles gaat passen zonder inhalingen ergens op de Flevolijn tussen Intercity en Sprinter.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Als dat zo zou zijn dan had die lange stop toch nu al in Woerden kunnen plaatsvinden? Dat gebeurd niet, dus kennelijk verhindert iets dat nogZ2N schreef:Men heeft toch kort opvolgen geïnstalleerd op Woerden-Gouda? Dan zou er niets aan de hand moeten zijn, en kan de lange stop in Gouda Goverwelle gewoon verhuisd worden naar Woerden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2017
Men heeft het erover dat de knoop in Zl 2 minuten opschuift, waarbij over een later vertrek uit Gn en Lw gesproken wordt. Dat zou dan betekenen dat de intercity om :17/:47 vertrekt richting Lls. Met de sprinters om :07/:37 zou je dan in Almo de intercity moeten laten inhalen.Milco schreef:Gezien de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] dan ergens in Almere in de knoei komt met de huidige tijden van de [serie=Intercity|2016|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] en [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal12700[/serie], ga ik er vanuit dat ook deze tijden zullen opschuiven, of dat de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] de intercity ergens zal laten passeren, bijvoorbeeld op Almere Centrum.
Re: Dienstregeling 2017
Er staat toch ook ergens in de adviesaanvraag dat die trein uit de knoop in Zwolle gaat, maar juist in Lelystad in de knoop komt te liggen? Dat duidt op een inhaling in Lelystad of Almere Oostvaarders.
Overigens is het aantal overstappers richting Randstad niet echt een goed argument om de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] uit de knoop Zwolle te halen, gezien de kwartierdienst met ICs in Lelystad zouden je overstappen daar sowieso al verbeteren.
Overigens is het aantal overstappers richting Randstad niet echt een goed argument om de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] uit de knoop Zwolle te halen, gezien de kwartierdienst met ICs in Lelystad zouden je overstappen daar sowieso al verbeteren.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2017
Maar niet als je naar Amsterdam Centraal of verder (ri. Sloterdijk-Haarlem/Alkmaar) moet
Re: Dienstregeling 2017
Dat lijkt mij inderdaad ook. Waarschijnlijk wordt de stop van de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] in Lls dan kort en volgt er een lange stop in Almo voor een inhaling en om materieel bij te plaatsen of af te trappen. De inhaling in Wp is dan niet meer nodig.Bemined schreef:Men heeft het erover dat de knoop in Zl 2 minuten opschuift, waarbij over een later vertrek uit Gn en Lw gesproken wordt. Dat zou dan betekenen dat de intercity om :17/:47 vertrekt richting Lls. Met de sprinters om :07/:37 zou je dan in Almo de intercity moeten laten inhalen.Milco schreef:Gezien de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] dan ergens in Almere in de knoei komt met de huidige tijden van de [serie=Intercity|2016|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] en [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal12700[/serie], ga ik er vanuit dat ook deze tijden zullen opschuiven, of dat de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] de intercity ergens zal laten passeren, bijvoorbeeld op Almere Centrum.
Overigens kan de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] niet een kwartier worden verschoven want dan zou die tegelijkertijd met de [serie=Stoptrein|2016|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] uit Zl weg moeten.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2017
De 4600 (vertrek .25/.55) vertrekt nu maar 4 minuten na de 5600 (vertrek .21/.51) uit Zwolle hoor
Re: Dienstregeling 2017
Misschien gaan ze in Zwolle de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] en de [serie=Stoptrein|2016|Groningen - Zwolle9100[/serie] wel aan elkaar knopen? Met de nieuwe tijdligging zou dat kunnen uitkomen.
Krijgt Hoogeveen toch nog een rechtstreekse trein naar de Randstad :D
Krijgt Hoogeveen toch nog een rechtstreekse trein naar de Randstad :D
Re: Dienstregeling 2017
En dat met SLT naar het noorden? Nee dankje.
Re: Dienstregeling 2017
Of ICM in de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie].
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: Dienstregeling 2017
Als je dat gaat doen kan je net zo goed gewoon geen dienstregeling maken. Dat wordt een bende.
Re: Dienstregeling 2017
En wat zou daar mis mee zijn. ICM is tenslotte geen materieel voor sprinters....sneltram schreef:En dat met SLT naar het noorden? Nee dankje.
Re: Dienstregeling 2017
De strikte scheiding tussen Sprinter en Intercity is toch niet altijd houdbaar. De sprinter [serie=Stoptrein|2016|Groningen - Zwolle9100[/serie] doet qua aantal stops per kilometer of de tijd dat reizigers er gemiddeld in doorbrengen niet onder voor menig Intercity.
Hoe gaat de trein Almere - Utrecht dit jaar heten, Sprinter of Intercity? Er wordt namelijk nog een extra station overgeslagen (Overvecht) en gaat niet met sprintermaterieel rijden...
Hoe gaat de trein Almere - Utrecht dit jaar heten, Sprinter of Intercity? Er wordt namelijk nog een extra station overgeslagen (Overvecht) en gaat niet met sprintermaterieel rijden...
Re: Dienstregeling 2017
Nee, maar bekijk dan even de halteafstanden:MetroRET schreef:En wat zou daar mis mee zijn. ICM is tenslotte geen materieel voor sprinters....sneltram schreef:En dat met SLT naar het noorden? Nee dankje.
Zwolle-Meppel: 27,2
Meppel-Hoogeveen: 19,8
Hoogeveen-Beilen: 13,9
Beilen-Assen: 15,6
Assen-Haren: 21,9
Haren-Europapark: 2,8
Europapark-Groningen: 1,6
Tot vergelijking even de 3600:
Zwolle-Wijhe: 13,9
Wijhe-Olst: 6,5
Olst-Deventer: 9,6
Deventer-Zutphen: 15,8
Zutphen-Dieren: 13,2
Dieren-Arnhem: 14,3
Arnhem-Arnhem Zuid: 4,5
Arnhem Zuid-Elst: 4,2
Elst-Lent: 5,9
Lent-Nijmegen: 2,4
Nijmegen-Oss: 24,7
Oss-Den Bosch: 18,9
Den Bosch-Tilburg: 22,3
Tilburg-Breda: 22,1
Breda-EttenLeur: ca. 9
EttenLeur-Roosendaal: 13,7
3600 en 9100 lijken me dus vergelijkbare treinen, die ook vergelijkbaar materieel verdienen: Allebei intercitymaterieel.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Als er weer materieel met een toilet gaat rijden wordt het automatisch weer een Intercity.JWM schreef:Hoe gaat de trein Almere - Utrecht dit jaar heten, Sprinter of Intercity? Er wordt namelijk nog een extra station overgeslagen (Overvecht) en gaat niet met sprintermaterieel rijden...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 167 gasten