Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Oké dan, dacht altijd dat zo'n GTL 31 meter was. Maakt verder ook niet uit voor het verhaal: een dubbelgelede tram van rond de 30 meter lengte zwenkt hoe dan ook veel te ver uit. Een 30-meter lange Combino kan dus weer wel omdat ie uit 5 relatief korte bakken bestaat.
Wubbo schreef:Een beperkt aantal lijnen is toch prima? Al is het maar 1 lijn, dat speelt voldoende Combino's vrij voor de rest van het net.
Ook al zou zo'n GTL-8 prima op bijvoorbeeld lijn 12 kunnen rijden. Wat doe je in het geval van plotselinge omleidingen? Zo'n tram zal nooit 100% beperkt blijven tot z'n eigen lijn...
Bijwyks
Berichten: 53
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 09:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bijwyks »

In de jaren 80 reed 2G gelede wagen 886 met een proef lagevloer-middenbak. Deze, met meer benodigd profiel, kon alleen rijden op lijn 3,4 of 12 en niet op Havenstraatlijnen omdat het circuit Haarlemmermeerstation problemen opleverde. De Haagse GLT zijn uiteraard geen traditionele PCC's maar hebben wel veel kenmerken en onderdelen daarvan. De deelserie 3066-3100 rijdt nog grotendeels op draaistellen afkomstig van de 1300-en en 2100-en uit 1971-1974.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

De draaistellen van de GTL’s borduren voort op de techniek van de PCC-car. Een deel van deze trams staat zelfs op draaistellen die van de gesloopte PCC’s afkomstig zijn en hergebruikt werden. Het is uitontwikkelde en bewezen betrouwbare techniek, maar inmiddels wel verouderd en versleten.

Wat tweedehands materieel betreft moest ik zelf even denken aan de gifgroene Düwag / LHB TW6000 Stadtbahnwagens van Hannover. Momenteel worden de laatste series daarvan ook langzaam maar zeker vervangen. Een groot deel ervan gaat een tweede leven tegemoet in Boedapest, waar er sinds een jaar of tien al vele rondrijden. Begin deze eeuw reden er ook een paar jaar lang een stuk of tien van de oudste serie in Den Haag op lijn 11. Degelijk en robuust materieel vond ik dat, alleen vond ik die inklapbare tredebakken die in gesloten toestand onderdeel van de hoge vloer zijn niet heel ideaal (ze gaan niet open als je er op staat), en zijn ze met zware, forse koppelingen uitgerust. Maar even los van de vraag of Amsterdam daar nog een aantal van over zou kunnen nemen (wat mij best leuk zou lijken!) is ook dat een driedelige wagen van 28,3 meter lang (en 2,40 meter breed), dus te groot voor Amsterdam.

In 2008 had je nog drie Weense E6-trams, het type dat ook enkele jaren in Utrecht heeft gereden. Ze waren gehaald voor lijn 5, waarop door de buitendienststelling van de metrobuis grote drukte werd verwacht. Uiteindelijk viel dat mee en zijn ze nooit in Amsterdam ingezet.

Ik verwacht dat het wel zal uitdraaien op het opnieuw tot leven wekken van de laatst overgebleven Blokkendozen, naast de bijna-museumwagen 794 die af en toe nog trouw rondrijdt. En dat we pas volgens planning in 2020 iets nieuws op de rails mogen verwachten.
Ik meen me te herinneren dat er aan het eind van afgelopen zomer nog 13 Blokkendozen over waren, waarvan, als ik het goed onthouden heb, vijf rijvaardig, vijf slooprijp en drie waarvan de toestand mij onduidelijk was. Als men er in zou slagen er weer vijf aan de praat te krijgen, in ieder geval tot de opening van de Noord/Zuidlijn, zou dat al heel mooi zijn!
足元にご注意下さい
Bijwyks
Berichten: 53
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 09:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bijwyks »

Tweedehands trammaterieel heeft bij meerdere bedrijven grote problemen opgeleverd zowel voor personeel en technichi. Zo reden de Hannoverse stadbahnwagens in Den Haag mondjesmaat en zo min mogelijk en ook de Weense gelede 6-assers in vooral Rotterdam maar ook Utrecht waren weinig geliefd en gaven grote problemen. Allen de 3 Duisburgse 10-assers die van 1999-2002 in Amsterdam reden gaven weinig problemen behalve met Gonny van de Oudenallen die viel over de Duitse opschriften. Volgens Trams 2016 heeft Duisburg nu echter een tekort en zijn er geen wagens over en ook was de huur destijds aan de prijzige kant maar deze wagens zouden probleemloos kunnen worden ingezet.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

http://www.at5.nl/artikelen/151995/bewo ... we-buslijn

Dat wordt nog wat, die Westtangent :X
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Vandaag is het rapport over het problematische verloop van de Renovatie Oostlijn (ROL) verschenen. Zo te zien is dit project nóg meer vertraagd dan de NZL. Men ging ooit uit van een afronding in 2009 (!) Dat is nu 2018, op zijn vroegst.

De gemeente meent ondertussen dat er geen lessen (meer) te trekken zijn uit dit rapport. Dat belooft weinig goeds voor de aanstaande renovatie van de stations.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ronduit schandalig dat zo'n renovatie 10 jaar duurt. We hebben het over een treurig stukje tunnel van amper 4 km.

Moet je nagaan hoe erg de boel verwaarloosd is over de jaren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Lijn 44 heeft sinds afgelopen maandag werkzaamheden voor een nieuwe busbaan op de Daalwijkdreef. Er wordt daardoor nu alleen nog gestopt bij Daalwijk en Develstein.

Op 25 juli worden vervolgens de haltes Daalwijk en Develstein definitief opgeheven, maar wordt er wel weer gestopt op Dennenrode en Echtenstein, die dan langs een nieuwe busbaan liggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Is dit GVB's manier om sneller nieuw materieel af te dwingen?


De 51 gaat het niet redden zo hoor tot 2020. _O-
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Misschien moet het volgende personeelsuitje naar een kermis met botsautootjes gaan zodat de bestuurders zich daar kan uitleven.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Je ziet wel meteen wat zo'n zware koppeling kan aanrichten bij een lichter type tram als de 11G.

Is dit overigens de eerste kop-staartbotsing tussen sneltram en stadstram in 25 jaar Amstelveenlijn? Ik kan me er geen eerdere herinneren.
足元にご注意下さい
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door STF »

Nee hoor, is al vaker voor gekomen (minstens twee keer eerder), eentje daarvan met veel zwaardere schade.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

JWM schreef:Misschien moet het volgende personeelsuitje naar een kermis met botsautootjes gaan zodat de bestuurders zich daar kan uitleven.
Nou, je zou het zeggen..

~~~~

Hoe 'krijgt' men dit nou weer voor elkaar..
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Daelea »

Het viel me zojuist op dat bij de metro op Zuid, er een foutje staat op het bord boven de trap van het perron richting RAI naar de hal:

Metro |
Isolatorweg M51
Westwijk M50

Oeps?
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Ik zag het voorbijkomen op Facebook...

Dat het meteen in één keer goed zou gaan was ook te mooi om waar te zijn. Nu is het gelukkig iets dat eenvoudig hersteld kan worden.
Ik zag daar ook voorbijkomen dat Centraal inmiddels ook van nieuwe borden is voorzien. Langzaam maar zeker wordt het wel wat, zo!
足元にご注意下さい
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Naast die domme fout iets heel anders: Nou heb je zo'n gigantisch bord en vervolgens zet je daar van die priegel lettertjes op?

Doorgeslagen minimalisme.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Er wordt inderdaad nogal kwistig met de beschikbare ruimte omgesprongen. En de M-aanduidingen zijn erg klein. Vraag me af hoe de testgroep was samengesteld. F16-piloten misschien? ;)
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Heb de vraag uitgezet op wijnemenjemee.nl - M'n ma vroeg laatst ook al in de CS-verdeelhal of ik de tekst (tramlijnnummers) wel kon lezen van een afstandje. Ook daar is de lettergrootte zeer klein.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

De hier al eerder aangekondigde tijdelijke verdwijning van lijn 24 (vanaf mei, gedurende "enkele maanden") is nu ook officieel bekend gemaakt.
足元にご注意下さい
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Dat men er - ongetwijfeld weer vanwege langs elkaar heen plannende organen binnen de gemeente - voor kiest de 24 tijdelijk uit de roulatie te nemen en tramlijn 16 ter compensatie te versterken snap ik nog wel. Maar wat ik niet begrijp is dat men de verbindingsboog niet laat terugkeren. Dat lijkt in tegenspraak te zijn met een voornemen in de Investeringsagenda (zie p. 66, punt 'flexibiliteit tramnet').
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Die lijn zien we in de huidige of originele (via FeBo) vorm nooit meer terug denk ik.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Wat is er mis met de omleidingsroute Weteringschans - Van Woustraat - Ceintuurbaan? Volgens mij kost dat zelfs nauwelijks extra tijd, zeker als een halte als Stadhouderskade en eventueel Tweede van der Helstraat wordt overgeslagen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ruben »

Punt is kennelijk dat de halte Albert Cuypstraat genoeg trams moet houden. De 24 laten rijden via een omleidingsroute en tegelijk de 16 versterken ging niet vanwege materieelgebrek. Als de helft van de Albert Cuyp bezoekers netjes zijn reisgedrag zou aanpassen en voortaan de 24 pakt op Westeinde zou er geen probleem zijn, maar zo gaat dat in praktijk niet werken. Dus dan maar 16 versterken.

Wat gaat er nu over de Stadionweg rijden?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat wordt tram 5 op de Beethovenstraat pakken voor de mensen daar of naar bus 15 lopen en dan overstappen op tram 5 (Zuid) of 16 (Stadionplein / Haarlemmermeerstation).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 24 gasten