OV over water

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: OV over water

Bericht door Linkerspoor »

Jeroen schreef:Je hebt dus 3 verschillende ponten: op eigen kracht varende ponten (bij rustig water), kabelponten en gierponten (waar webguy op doelt). :wink:
Inderdaad, die was ik vergeten. Het verkeersreglement op het water onderscheidt alleen vrijvarend en niet-vrijvarend, vandaar dat ik er niet aan had gedacht... ;)
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: OV over water

Bericht door Jeroen »

Ik bedenk me net dat er nog een soort is, al is die behoorlijk zeldzaam. De schwebefahrt. :)

Afbeelding
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV over water

Bericht door Wubbo »

Wat is dat voor belachelijke constructie? :D Waarom zou je dat willen?
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: OV over water

Bericht door Jeroen »

Google maar eens op schwebefahrt Rendsburg (Noord-Duitsland). Er is ter plekke handig gebruik gemaakt van de constructie van een 42 meter hoge spoorbrug. Moet toch een aparte ervaring zijn om zo een paar meter boven het wateroppervlak te 'zweven'.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV over water

Bericht door waldo79 »

Volgens mij is deze oeververbinding over een druk bevaren kanaal: Zo wordt het scheepvaartverkeer zo min mogelijk gehinderd. De nabije autosnelweg ligt ook op een hoog viaduct...
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: OV over water

Bericht door Linkerspoor »

Als ik de foto bekijk hebben ze net zoveel last van de "zweefpont" als dat ie gewoon voer, daar kan misschien net een roeibootje onderdoor.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV over water

Bericht door waldo79 »

Het voordeel kan er ook in liggen dat er hier geen kabels meevoeren aan de pont :o
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: OV over water

Bericht door Linkerspoor »

Lijkt me behoorlijk breed water, dus zolang daar geen zeeschepen varen lijkt me dat ook niet van toepassing. ;)
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: OV over water

Bericht door Jeroen »

Volgens mij is dat laatste wel het geval. Dat is ook meteen de reden waarom die spoorbrug zo hoog is. Dit is het Noord-Oostzeekanaal, een belangrijke internationale verbinding tussen de Noordzee en de Oostzee.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV over water

Bericht door waldo79 »

Even een visualisering van de ligging van het Schwebefähr:

Afbeelding
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: OV over water

Bericht door math1985 »

Is dit echt goedkoper dan twee liften?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV over water

Bericht door waldo79 »

Het nut ervan betwijfel ik ook een beetje. Gezien de ligging in stedelijk gebied en het feit dat er meer vaste oeververbindingen in de nabijheid zijn. Maar het blijft natuurlijk wel een mooie rariteit :lol:
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV over water

Bericht door mb90 »

Vandaag is de RET met wat meerinformatie gekomen over haar Fast Ferry die vanaf 1 mei vaart over de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland met een prijsvraag erbij:
RET.nl schreef:Fast Ferry Hoek van Holland
Vanaf 1 mei per RET Fast Ferry naar de Maasvlakte!


Snelle verbinding over de Nieuwe Waterweg
De Fast Ferry Hoek van Holland vaart vanaf 1 mei 2008 tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte. Deze snelle verbinding over de Nieuwe Waterweg is bedoeld voor voetgangers en fietsers, die snel ter hoogte van Hoek van Holland, de Nieuwe Waterweg willen oversteken. Nieuw! De Maeslantkering is ook in de route opgenomen. Tijdens de zomermaanden stopt de Fast Ferry ook op de Landtong Rozenburg.

Route
De route leent zich ook uitstekend voor dagjesmensen. Ervaar nu de mooie plekjes nabij de veerstoppen op de Fast Ferry Hoek van Holland!

Vertrektijden
De eerste afvaart is om 6.20 uur en de laatste afvaart is om 20.00 uur.
In de weekenden geldt een aangepaste toeristische dienstregeling.

Prijs
U vaart al met een enkeltje Fast Ferry voor € 3,00 (reductietarief € 2,00) of koop een dagretour voor € 5,00 (reductietarief € 3,50). Voor de frequente reiziger is er de 20- vaartenkaart voor maar € 40,00.

Kinderen tot en met 3 jaar mogen gratis mee. Dit geldt ook voor fietsen. Het reductietarief geldt voor 4 t/m 11 jarigen, 65 + ers en studenten met een geldige OV- jaarkaart.

Bel voor reisinformatie van deur tot deur 0900-9292 (€ 0,70 per min.)

Heeft u vragen of suggesties? Bel met: RET Klantenreacties 0800-6061 (gratis)


PRIJSVRAAG! Jouw naam op de RET Fast Ferry Hoek van Holland?

Doe mee en maak kans dat jouw eigen verzonnen naam groot op de boeg komt van de nieuwe Fast Ferry Hoek van Holland! Weet je iets moois of origineels, wat echt bij deze prachtige en moderne veerboot past, stuur de naam dan snel in en win een VIP-arrangement (voor 2 personen) voor de officiële opening begin juli 2008. En ervaar de feestelijke happening rondom de champagne doop met jouw naam van dit fantastische schip.

Stuur je oplossing met je naam, adres en telefoonnummer voor 11 april a.s. naar RET, t.a.v. mevrouw I. Srecec, Postbus 112, 3000 AC Rotterdam of mail het antwoord naar i.srecec@ret.nl. De winnaar wordt in de week van 28 april 2008 bekend gemaakt op deze website. (Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd. Alleen de winnaar ontvangt tijdig een bericht van de RET.)
Ik ga zeker een keer een tochtje maken met deze Fast Ferry, want hij komt langs leuke plekjes. :) Via de link van dit bericht is nog een kaartje te zien met de route en de stops, maar die kreeg ik niet bij dit bericht.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV over water

Bericht door waldo79 »

De Rotterdamse Havendienst zet een verbinding op vanuit de Willemskade en de Heijplaat:
Rotterdam neemt snelle veerverbinding in gebruik
Uitgegeven: 28 mei 2008 08:17

ROTTERDAM - Het Rotterdamse Havenbedrijf en rederij Aqualiner nemen woensdag een nieuwe en snelle veerverbinding in gebruik. De waterbussen varen tussen de Willemskade in het centrum van de Maasstad en tuindorp Heijplaat.

De vaartijd bedraagt circa vijftien minuten en is daarmee volgens beide bedrijven flink sneller dan over land. Met de auto, bus of metro duurt het zeker dertig minuten, in de spits kan dat oplopen tot een uur, aldus een woordvoerder.

De waterbussen vertrekken dagelijks vijftien keer vanaf zowel Heijplaat als de Willemskade. De eerste week is de dienst gratis.

Studenten

De nieuwe verbinding is in eerste instantie bedoeld voor studenten van de Hogeschool Rotterdam en het Albeda College. Beide onderwijsinstellingen hebben zich gevestigd in een 30.000 vierkante meter grote loods van de voormalige Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) op Heijplaat. Met de herontwikkeling van het RDM-terrein zijn ook enkele tientallen nieuwe bedrijven naar Heijplaat getrokken.

Aqualiner wil bekijken of het in de toekomst de veerdienst kan uitbreiden naar onder meer Katendrecht, Vlaardingen, Spijkenisse, Hoogvliet, Pernis en Schiedam. Het vervoer over water kan de snelwegen rond Rotterdam ontlasten.

(c) ANP
nu.nl
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV over water

Bericht door Fles »

Jeroen schreef:Ik bedenk me net dat er nog een soort is, al is die behoorlijk zeldzaam. De schwebefahrt. :)

Afbeelding

Je plaatje doet het niet meer. Ik heb er afgelopen augustus ook eentje gespot in Noord-Duitsland (tenminste, ik denk dat we het over hetzelfde hebben). Deze is bij Hemmoor, goed terug te zien op Google Earth: 53:41:40 Noord, 9:11:00 oost

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV over water

Bericht door Fles »

waldo79 schreef:Even een visualisering van de ligging van het Schwebefähr:

Afbeelding
Op die plaats zie ik een tunnel :?:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV over water

Bericht door reisthijs »

Andere kant van het witte vlakje. Voor een meer accurate plaatsbepaling, hier op google maps :wink:
Wel een slimme oplossing om zo dubbel gebruik te maken van die hoge spoorbrug.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV over water

Bericht door Fles »

Oh er hangt ook zo'n ding onder de Rendsburger Hochbrücke?? :shock:

Dat had ik niet gezien toen ik er langs kwam :D
treinbruno
Berichten: 73
Lid geworden op: za 29 mar 2008, 12:30
Locatie: Lokeren (belgie)

Re: OV over water

Bericht door treinbruno »

even een vraagje:
ik zou binnenkort graag eens een rondje door zeeland doen.

maar: als ik de veerboot van 9u55 in breskens neem, kan ik dan de stoptrein in roosendaal van 10u16 in vlissingen halen?
hoelang doet de veerboot over dat stukje
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OV over water

Bericht door Daantje »

Volgens mij gaat er geen veer om 9.55 uur uit Breskens? Niet met de huidige dienstregeling iig. Het veer doet er 20 minuten over maar http://www.9292ov.nl rekent ook 9 minuten looptijd van de veerhaven tot het station. Nou is dat wel overdreven maar ik zou wel 5 minuten rekenen voor aanlegtijd boot en lopen (eventueel kaartje kopen). Op 9292ov kan je ook reisadviezen met de fastferry opvragen, kan wel handig zijn. Anders kan je info vinden op http://www.veolia-transport.nl :) Tis een leuk stukje maar het is natuurlijk niet zo tof als de vroegere veerboot :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV over water

Bericht door Vinny »

Kun je dan niet beter met de bus van Breskens naar Brugge? In 2003 reed deze verbinding nog. Hoe het nu is weet ik niet uit mijn hoofd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OV over water

Bericht door tsov »

Uhm, Bruno wil van Breskens naar Vlissingen, dan heb je toch weinig aan de bus naar Brugge? :roll:
En btw: de verbinding bestaat inderdaad nog (Lijn 2/42 van Veolia/De Lijn) :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
treinbruno
Berichten: 73
Lid geworden op: za 29 mar 2008, 12:30
Locatie: Lokeren (belgie)

Re: OV over water

Bericht door treinbruno »

ah bedankt, maar ik heb een handige reisplanner ontdekt in nederland
zoiets van 9292, waar ook de veerboten inzitten :)

en de bus van brugge naar breskens, daarmee kom ik naar breskens,
en hopelijk is mijn buzzy pazz (delijn) geldig tot breskens.
dit ben ik dus van plan:

lokeren-gent 06:36-06:55
gent-brugge 07:03-07:27
brugge-breskens 07:59-09:15
breskens-vlissingen 09:25-09:45
vlissingen-rotterdam 09:52-11:25
rotterdam-gouda 11:47-12:07
gouda-alphen a/d rijn 12:21-12:42
alphen a/d rijn-leiden 12:54-13:07
leiden-haarlem 13:30-13:53
haarlem-zandvoort 14:01-14:12
zandvoort-haarlem 14:17-14:28
haarlem-hoorn 14:43-15:41
hoorn-enkhuizen 15:46-16:08
enkhuizen-stavoren 16:30-17:50
stavoren-leeuwarden 17:58-18:52
leeuwarden-amersfoort 19:04-20:53
amersfoort-utrecht 20:55-21:10
utrecht-rotterdam 21:18-21:57
rotterdam-antwerpen 21:55-23:01
antwerpen-lokeren 23:06-23:35
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OV over water

Bericht door Daantje »

Een buzzy pass is zeker niet geldig tot Breskens. Ik weet niet welke buslijn je neemt maar ik denk dat je tot Sluis daarmee mag reizen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV over water

Bericht door Vinny »

dit ben ik dus van plan:
Leuk reisje. Bedenk wel dat de reis Enkhuizen-Stavoren niet goedkoop is, en dat de veerdienst 3 keer per dag vaart. Je moet hem dus vooral niet missen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten