Korte vragen #17

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Mikos »

Ardan schreef:Nou zat ik me dus af te vragen.. mag ik samenreiskorting op mijn anonieme kaart zetten, omdat ik op de andere DalVoordeel heb? Dat ik 'met mezelf meereis' en dus toch met korting kan reizen? Of mag dat niet omdat ik met mijn DalVoordeel-kaart niet incheck?
Nee, je mag niet met jezelf meereizen. En de kaart moet ingecheckt zijn om überhaupt recht te geven op een kortingsproduct dat er op staat.

Zo dachten er een aantal slim te zijn met hun dalabonnement, door tijdens de Daluren Samenreiskorting op hun eigen (of een anonieme) kaart te zetten en zo toch met korting te reizen. Maar dat werd dus beloond met een bonnetje. Nu er helemaal geen Samenreiskorting meer is tijdens de spitsuren, gaat die mop natuurlijk niet meer op. :wink:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #17

Bericht door Aking »

Misschien een stoemme vraag, maar waarom zet je er zelf niet gewoon geld op? :')
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Korte vragen #17

Bericht door baladid »

Een Duits gezegde luidt: Je moet eerst een geweer hebben, dan kun je pas schieten. Waarschijnlijk past dat bij deze situatie...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #17

Bericht door Ardan »

Voor privéritjes gebruik ik gewoon mijn eigen kaart met eigen knaken erop :Y
Ik doe ook maar wat
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen #17

Bericht door Globetrotter »

Iemand enig idee of er een buslijn over het onlangs geopende nieuw trajectdeel A4 tussen Delft en Schiedam rijdt?
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Michael »

Nee. Daar rijdt geen bus voor zover ik weet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #17

Bericht door Wubbo »

Bij het spoor is ijzel op de bovenleiding een probleem. Om de bovenleiding ijzelvrij te houden worden maatregelen genomen (hele dag rijden, extra stroom vragen, etc). Hoe werkt dat eigenlijk bij metro en tram?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #17

Bericht door Ardan »

Kan ijzel zich überhaupt vormen onder een derde rail?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #17

Bericht door Meltrain »

Ezra schreef:Iemand enig idee of er een buslijn over het onlangs geopende nieuw trajectdeel A4 tussen Delft en Schiedam rijdt?
Nee. De A4 ligt ook vrijwel parallel aan de spoorlijn, dus een buslijn daar lijkt me nogal overbodig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen #17

Bericht door verfmeer »

Er heeft ooit een spitsbus Delft Station-Schiedam Centrum gereden, een jaar of 7 geleden.

*edit, gevonden: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... on_Centrum
Laatst gewijzigd door verfmeer op di 19 jan 2016, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #17

Bericht door Meltrain »

Ja, dat was lijn 201. Die reed echter via de Spaanse Polder, Zweth en de TU Delft zodat ook enkele tussengelegen bestemmingen werden aangedaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Mikos »

Wubbo schreef:Bij het spoor is ijzel op de bovenleiding een probleem. Om de bovenleiding ijzelvrij te houden worden maatregelen genomen (hele dag rijden, extra stroom vragen, etc). Hoe werkt dat eigenlijk bij metro en tram?
Ik lees toevallig in De Gelderlander die hier voor me ligt dat gisteren de trolleybussen urenlang stil hebben gestaan, omdat er ijsvorming was ontstaan op de bovenleiding. "Een zogeheten sproeibus, die de bovenleiding voor ijsvorming moet behoeden, voldeed niet." Die zou een antivries vloeistof op de bovenleiding sproeien, maar op de een of andere manier had dat deze keer zijn uitwerking gemist en wordt er vannacht een dikkere vloeistof gebruikt.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen #17

Bericht door Hendrik »

Wubbo schreef:Bij het spoor is ijzel op de bovenleiding een probleem. Om de bovenleiding ijzelvrij te houden worden maatregelen genomen (hele dag rijden, extra stroom vragen, etc). Hoe werkt dat eigenlijk bij metro en tram?
De RET rijdt bij zulke weersomstandigheden ook 's nachts op de metrolijnen met bovenleiding. Of ze dat bij de tram ook doen, weet ik eigenlijk niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Suus »

Ik weet niet of het met de lage temperaturen te maken heeft gehad, maar maandagochtend was er wel een bovenleidingsbreuk in Amsterdam-West.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #17

Bericht door Hainje »

Aangezien ik niet zo heel goed ben met wiskunde vraag ik het even aan jullie.
Stel, er is een spoorlijn met Vmax 140 en op die spoorlijn ligt een station waarbij gestopt moet worden, nu heb ik wel eens gelezen dat je bij NS treinen doorgaans 6 minuten extra in moet calculeren met remmen en optrekken. De spoorlijn waarbij ik het wil uitrekenen wordt echter niet met dergelijk zwaar materieel gereden, eerder met FLIRT's of GTW's. Kan iemand hier mij voorrekenen hoeveel minuten ik hiervoor moet rekenen?

Helemaal mooi zou het zijn als iemand mij de betreffende formule stapje voor stapje uit kan leggen zodat ik het in de toekomst zelf uit kan rekenen (voor een snelheid van 160km/u bijv.). De formules die ik zo via Google tegenkom zijn of te abstract of ik heb de verkeerde. Ik snap van wiskunde doorgaans net zo veel als dat een doorsnee 75-jarige iets van de OV Chipkaart snapt, maar ik wil het wel graag snappen.

Alvast bedankt voor de hulp!
🍉
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #17

Bericht door Ardan »

Als vuistregel kun je hanteren dat een stop voor een sprinter twee minuten kost en voor een IC 3. Al is dat natuurlijk ook weer van verschillende factoren afhankelijk.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen #17

Bericht door Z2N »

Voor een korte halte met snel optrekkend materieel met veel deuren is de vuistregel om twee minuten te rekenen, voor een haltering van meer dan een minuut geldt 1,5 minuut + elke minuut die je halteert. Soms wordt daar wel vanaf geweken, zo krijgen de sprinters tussen Hea en Ledn drie minuten extra voor twee haltes, al helpt het dat SLT (in de sprinter) veel sneller optrekt dan VIRM (van de IC's).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #17

Bericht door Meltrain »

De tijd die nodig is voor een stop bij een station kun je opdelen in drie delen: de tijd die nodig is om af te remmen (dus van 140 km/h naar 0 km/h), de tijd dat de trein daadwerkelijk stilstaat en de tijd die weer nodig is om van 0 naar 140 te gaan.
De eerste en derde tijd hangen af van de techniek van de trein (vermogen en massa), de tweede tijd hangt van zowel de trein (aantal deuren) als van het station (druk of rustig) af.

Om de extra tijd te berekenen moet je precies weten op welke plek de trein begint met afremmen en op welke tijd de trein klaar is met optrekken en moet je de tijd eraf halen die de trein nodig zou hebben om op volle snelheid die afstand af te leggen.

Omdat dus verschillende factoren een rol spelen, zijn enkele vuistregels geïntroduceerd die hierboven door Ardan en Z2N zijn genoemd.

Ik vond het een goede vraag en hoop dat het nu wat duidelijker is. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #17

Bericht door Hainje »

Met die vuistregels kom ik al een heel eind. Als ik toch nog even lastig mag zijn, hoeveel tijd komt er doorgaans bij met een Vmax van 160? Ongeveer 15 seconden per stop? Veel hoger hoef ik eigenlijk niet te weten aangezien het traject dat ik in gedachten heb daarvoor ongetwijfeld een te hoge stationsdichtheid heeft om winst te halen uit een hogere maximumsnelheid. Weet daarnaast iemand een beetje aannemelijke bron voor deze vuistregels? Dan kan ik die namelijk in de bronvermeldingen verwerken.
🍉
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Korte vragen #17

Bericht door Zonnig »

Ik zie voor komend weekend weer werkzaamheden staan tussen Utrecht en Amersfoort.

Nu zie ik dat de omreisroute van Gouda naar Zwolle via Duivendrecht gaat, met 2 x overstappen.
Is het niet een idee dat de NS de IC vanuit de richting Gouda in Utrecht laat overgaan in het pad van de 4900 naar Almere en vervolgens als extra trein doorrijdt naar Zwolle. Scheelt de reizigers 2 x overstappen en de reiziger staat weer centraal!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Suus »

Gouda - Duivendrecht - Zwolle is 1x overstappen. Er is een rechtstreekse trein Gouda - Duivendrecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Korte vragen #17

Bericht door MdJ »

Nee, de reiziger staat dan niet Centraal. Voor welke relatie wil je die extra treinen (als het al zou passen op de infra)

Zwolle-Amersfoort: geen probleem.
Zwolle-Utrecht: Extra reistijd, via Hilversum is +20. (2 overstappen)
Zwolle-Gouda: Overstap op Duivendrecht: 1x overstappen (15 minuten): 38 minuten extra.
Zwolle-Den Haag: Via Lelystad, niet veel anders dan normaal.
Zwolle-Rotterdam: half uur extra via Leiden
Zwolle-Rotterdam Alexander: Overstap op Duivendrecht of via Hilversum (=2 overstappen)

Via Almere naar Utrecht (als het al past in Almere en Naarden-Hilversum) is 45 minuten langer. Al is het omdat je allicht 3 minuten op blokafstand van de huidige IC niet kan rijden, omdat je dan bij Lelystad dwars door de 2600 rijdt. Daarachter rijden kan niet, dan zit je met de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] die bij Oostvaarders daar strak achter rijdt. Daar weer achter rijden rijdt je dwars door de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie]. Daar aan koppelen heeft ook geen zin, omdat je dan in Utrecht +45 hebt tov normaal, en het via Hilversum sneller is (25 minuten!) dus echt zin heeft dat niet. En voor Gouda blijft het sneller via Gouda.
Bij twijfel: gebruik beton.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Korte vragen #17

Bericht door Zonnig »

Het idee is dat die in het pad van de 4900 rijdt (incl. stops) en dat de 4900 dan tijdelijk vervalt / vervangen wordt door de IC.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #17

Bericht door Ardan »

MdJ schreef:En voor Gouda blijft het sneller via Gouda.
huh
Ik doe ook maar wat
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Korte vragen #17

Bericht door MdJ »

De laatste Gouda moet zijn Duivendrecht. Stop de tijd. :D
Bij twijfel: gebruik beton.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten