Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Zugführer »

Het lijkt er op dat de 7400 en 17400 (bijna) op blokafstand van elkaar gaan rijden. Ik kan mij voorstellen dat Syntus daar geen rekening mee heeft gehouden en ook niet blij gaat worden van 2x lijn 130 een minuut of 5 achter elkaar. Maar laten we eerst een afwachten of die gekke verdeling over het uur er daadwerkelijk gaat komen
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

http://dewoudenberger.nl/lokaal/busverv ... ocht-92081
Scherpenzeel en Renswoude hebben ook commentaar op het vervoersplan omdat ze lijn 83 kwijtraken. Echter blijft er 4x per uur een bus rijden tussen Scherpenzeel en Amersfoort dus ik snap niet zozeer het probleem van Scherpenzeel.
Vaag dat de provincie en Syntus iets tegenstrijdigs zeggen over de frequentie van lijn 80. Syntus zal dat toch wel het beste weten?
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Momenteel kunnen ze 4x/uur reizen van Scherpenzeel naar Amersfoort. Doordat de 83 voortaan als spitssneldienst gaat rijden (280) over de A12, slaat hij deze plaats voorbij. Gevolg is dat ze dan maar 2x/uur kunnen reizen, wat gemiddeld daar normaal is.

Qua bezetting is het niet noodzakelijk, de meeste reizigers stappen in Veenendaal in of tussen Woudenberg en Amersfoort. Die sneldienst zal de meeste reizigers van Veenendaal wel afvangen denk ik, waardoor er ruimte in de bus komt.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Maar als je bij de website van Syntus utrecht naar de pagina van Scherpenzeel gaat zie je dat er spitsverdichtigsritten tussen scherpenzeel en Amersfoort gaan rijden
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Dat artikel klopt sowieso voor geen meter. Het heeft het over een snelbus van Renswoude De Dennen via de A12 naar Amersfoort die de kern Renswoude niet bediend, kennelijk gaat Syntus dan vliegtuigen inzetten want De Dennen ligt aan de provinciale weg tussen Renswoude en Scherpenzeel en allesbehalve op een plek waarvan je makkelijk de A12 op kunt.
Die frequentie van 4x/uur tussen Scherpenzeel en Amersfoort is dus gewoon de spitsfrequentie van X80 die verdichtingsritten vanaf Renswoude, De Dennen heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Persoonlijk lijken me die spitsverdichtigsritten tussen de dennen en Amersfoort trouwens totaal niet rendabel: Ze zullen waarschijnlijk in de ochtend leeg naar Renswoude rijden en in de middag leeg naar Amersfoort.
Wat ik trouwens ook wel heel apart vind is dat de 83 blijkbaar minder dan 6 reizigers heeft, maar dat er alsnog een frequentie verhoging en ritten op zaterdag gaan rijden op het ingekorte deel.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Wie zegt dat die spitsritten in beide richtingen rijden, dat staat nergens :wink: Sowieso kost Renswoude - Amersfoort - Renswoude je volgens de huidige dienstregeling van 83 zeker anderhalf uur (en veel sneller kan je die route ook weer niet rijden), dus voordat een spitsbus vanuit Amersfoort weer terug is is de spits al voorbij. Hooguit de eerste bus zou nog een tweede spitsrit kunnen rijden.
Het onrendabele van lijn 83 zal ook wel zitten in dat je vanwege het traject van de lijn er eigenlijk niet onderuit komt om die lijn ook in de tegenspitsrichting te rijden. Dat heeft op trajectdelen allicht wel een functie, maar je kunt niet even makkelijk ergens een stukje afsnijden om die tegenspitsrit alleen op een noodzakelijk traject te rijden. En allicht dat er nu al meer reizigers in het Veenendaalse stadsdienststukje van de 83 zitten, dat maakt 'm op het samenloopdeel met 80 alleen maar onrendabeler gezien het gemiddelde nog wel onder de 6 moet uitkomen.

Gisteren trouwens ook nog een boze ingezonden brief over lijn X2 in het AD. Een oudere mevrouw beklaagde zich erover dat het niet meer mogelijk was om met de bus van Nieuwland naar de kerk en het winkelcentrum in Hoogland te komen. Maargoed, dat kwam wel een beetje over als een "ikke, ikke en de rest kan stikken" opmerking... de groep forensen en scholieren uit Nieuwland die met de X2 sneller kan reizen zal immers ongetwijfeld een stuk groter zijn dan de hoeveelheid reizigers tussen Nieuwland en Hoogland. En da's ook nog eens een verbinding die als je niet te ver wilt lopen ook gewoon mogelijk blijft per bus: je hoeft er alleen een kleine omweg voor te maken met een overstap bij de Kwekersweg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Spitsritten lijken me nog veel lastiger, waar komen de ritten vanuit Renswoude in de vroege ochtend dan vandaan?
Ik had ooit reizigerscijfers van lijn 83 gezien in een document dat ging over frequentieverlaging van lijn 83, maar kan ze nu niet meer terugvinden (ik weet ook niet meer in welke dienstregeling dat was).
Ik wist niet dat het AD over lokale OV tafarelen schreef.
Hoe denk jij eigenlijk over lijn 280? Volgens syntus kan deze in 45 minuten rijden, maar scherpenzeel en renswoude hebben daar twijfels over (die ik overigens wel tot op zekere hoogte kan delen)
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:Spitsritten lijken me nog veel lastiger, waar komen de ritten vanuit Renswoude in de vroege ochtend dan vandaan?
Veenendaal? Al zou er dan ook weer geen excuus zijn om niet heel Renswoude te bedienen want daar kom je dan toch langs.
Ik wist niet dat het AD over lokale OV tafarelen schreef.
De editie Amersfoort wel uiteraard, maar dit ging om een ingezonden brief.
Hoe denk jij eigenlijk over lijn 280? Volgens syntus kan deze in 45 minuten rijden, maar scherpenzeel en renswoude hebben daar twijfels over (die ik overigens wel tot op zekere hoogte kan delen)
Volgens Google Maps is Veenendaal Centrum - Woudenberg De Poort via de A12 in 18 minuten te doen en via de provinciale weg langs Renswoude en Scherpenzeel in 27 minuten. Dat klopt dus wel redelijk met de 10 minuten tijdwinst die Syntus voor Veenendaal - Woudenberg claimt. Maargoed, da's natuurlijk zonder files. Als ik 'm via de ANWB-routeplanner plan dan is het met gemiddelde verkeersdrukte op een dinsdag om 8.00 uur al 24 minuten via de A12, daar verdwijnt de tijdwinst dus al heel snel als de bus niet over de vluchtstrook langs de file kan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Ik verwacht dat Syntus wel afspraken maakt met Rijkswaterstaat (die ging geloof ik over de A12) over eventuele busbanen of rijden op vluchtstrook. Rond Groningen mag dit namelijk wel.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Ik dacht dat de problematiek vooral lag bij afrit maarsbergen die zo ongelukkig dichtbij een spoorwegovergang ligt.
Ik heb geen onderschrift
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Durashift »

sirvinniei schreef:Ik dacht dat de problematiek vooral lag bij afrit maarsbergen die zo ongelukkig dichtbij een spoorwegovergang ligt.
Juist, plus de daarachter gelegen kruising met stoplichten.

Nu is de afrit al iets aangepast / verbeterd. Er hoeft geen voorrang meer gegeven te worden aan kruisend verkeer van/naar La Place. Wel een VRI voor in de plaats.

Op de terugweg vanaf Woudenberg zal de bus al vanaf 'de Truckhandelaar' in de file komen tijdens de spits.
Desgewenst zou er dan, indien toestemming, via de ventweg gereden kunnen worden.. Niet ideaal en kans op tegemoetkomend verkeer...

Ik snap niet zo goed dat Syntus hiervoor kiest. Volgens mij bedacht door iemand die van de lokale situatie niet op de hoogte is.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Is dat zo? Ik heb het nog even teruggekeken en de 82 heeft ongeveer dezelfde rijtijd tussen Maarsbergen en Woudenberg in de spits als in het dal. Dan lijkt het mij vooral om die rotonde zelf te gaan.
Een beter alternatief lijkt mij overigens om de 82 te laten aansluiten op de treinen vanuit Veenendaal/Rhenen en eventueel tussen maarsbergen en Amersfoort extra spitsritten in te zetten, dan kan je die 45 minuten een stuk makkelijker halen, maar een reis met een overstap is minder aantrekkelijk en het zou betekenen dat de ns een gedeelte van de inkomsten zou krijgen.
Ik heb geen onderschrift
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Durashift »

sirvinniei schreef:Is dat zo? Ik heb het nog even teruggekeken en de 82 heeft ongeveer dezelfde rijtijd tussen Maarsbergen en Woudenberg in de spits als in het dal. Dan lijkt het mij vooral om die rotonde zelf te gaan.
Vanuit Maarsbergen naar Woudenberg 'profiteert' de 82 juist van de (gesloten) spoorovergang en/of drukte vanaf A12 doordat de bus de spoorovergang niet over hoeft (rijdt ten noorden van de spoorlijn). Hoe het in de middagspits de andere kant op is, het door mij genoemde filestuk, weet ik eerlijk gezegd niet.
Heb de 82 wel een tijdje benut op de vrijdagmiddag.. maar dat was voor de spits richting Doorn en daarna weer terug. Dus geen last.
De rotonde even verderop hoeft niet een groot obstakel te zijn als iedere mobilist de regels toepast en niet te afwachtend voor de opgang blijft staan, naar mijn mening.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:Een beter alternatief lijkt mij overigens om de 82 te laten aansluiten op de treinen vanuit Veenendaal/Rhenen en eventueel tussen maarsbergen en Amersfoort extra spitsritten in te zetten, dan kan je die 45 minuten een stuk makkelijker halen, maar een reis met een overstap is minder aantrekkelijk en het zou betekenen dat de ns een gedeelte van de inkomsten zou krijgen.
Een aansluiting op de trein in Maarn bedoel je neem ik aan dan? In dat geval kan je beter rechtstreeks via de N227 (Doornseweg) rijden, da's veel sneller en rechtstreekser dan via Maarsbergen.
Enige "nadeel" is dan dat Woudenberg op 6x/uur een bus naar Amersfoort in de spits blijft i.p.v. de 8x/uur die het zou worden met 280 erbij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Ik heb de ov-chipkaartcijfers van het Veenendaalse stukje van 83 nagekeken en hij heeft een gemiddelde bezetting van plusminus 4.
In de spits ligt dit rond de 12 op de drukste haltes met een uitschieter van 22. Lijken me Optare aantallen. Ik vraag me trouwens af of er geen mensen gaan afhaken nu de verbinding naar Amersfoort slechter is geworden. Waarschijnlijk kan er ook geen mooie overstap geboden worden op lijn (2/x)80.

Het valt mij inderdaad op dat de grootste bezetting van lijn 83 tussen Woudenberg en Amersfoort is, ik denk dat lijn 80 samen met de spitsritten Scherpenzeel>Amersfoort voldoende zijn om Scherpenzeel te bedienen.
Ik heb geen onderschrift
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door OmniLezer »

Het zou mij super grappig lijken als de A12 helemaal volstaat en de bus 280 gewoon via Scherpenzeel gaat. RET lijn 283 (Barendrecht- Kralingse Zoom) doet dat ook meestal in de ochtend(alleen niet via Scherpenzeel, maar Ridderkerk.)
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

De situatie rondom Rotterdam is toch wel iets anders dan tussen Veenendaal en Maarsbergen.
Ik heb geen onderschrift
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door wouter15 »

Ik kwam nog een interessant document tegen over de wijzigingen van Syntus voor Mijdrecht e.o. Een paar interessante punten:
*Lijn M1 gaat rijden met een frequentie van 4x per uur en gaat rijden met 20-persoons Hybride bussen (welke soort zou dat kunnen zijn?)
*Lijn N126 gaat de volgende route rijden: Amsterdam - Vinkeveen - Mijdrecht - Wilnis - Woerden.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door busfanNL »

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Da's geen hybride bus :wink: Al zie ik wel dat er hybride Optares beschikbaar zijn, maar een Van Hool A308Hyb kan bv. ook nog (17 zitplaatsen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

wouter15 schreef:Ik kwam nog een interessant document tegen over de wijzigingen van Syntus voor Mijdrecht e.o. Een paar interessante punten:
*Lijn M1 gaat rijden met een frequentie van 4x per uur en gaat rijden met 20-persoons Hybride bussen (welke soort zou dat kunnen zijn?)
*Lijn N126 gaat de volgende route rijden: Amsterdam - Vinkeveen - Mijdrecht - Wilnis - Woerden.
Uit welke hoge hoed tover jij zulke interessante bestanden?
Ik heb geen onderschrift
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door busfanNL »

Daniel schreef:Da's geen hybride bus :wink: Al zie ik wel dat er hybride Optares beschikbaar zijn, maar een Van Hool A308Hyb kan bv. ook nog (17 zitplaatsen)
Sorry daar had ik over hern gelezen. De van hool zou inderdaad ook een goede optie zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:Uit welke hoge hoed tover jij zulke interessante bestanden?
Ik ben wouter15 wel niet dan, maar dit komt gewoon van de site van de provincie. Is wel een beetje zoeken vaak: er is veel te vinden op OV-gebied in het Stateninformatiesysteem (tot vervoerplannen aan toe soms), maar het laat zich niet zo makkelijk doorzoeken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Natorious »

UIt het document kan ik ook afleiden dat de 126 bijna altijd 2x zo vaak gaat rijden t.o.v. nu! :shock:
Met de versnelling via de A2 lijkt dat me dan wel een redelijk aantrekkelijke manier om naar Amsterdam te reizen.
Persoonlijk vind ik het jammer dat ze stationHolendrecht niet aan willen doen, maar als ze een halte weten te realiseren aan de kruising Muntbergdreef/Meibergdreef kan dat een goed alternatief geven voor werknemers en patienten van het AMC. De loopafstand wordt dan ietsje langer dan die vanaf het busstation, maar als de looproute wat 'aangenamer' wordt (betere verlichting en route aanwijzingen) zullen de meesten er geen problemen van ondervinden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten