Conducteur neergestoken in Landgraaf

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door Bjarte »


Conducteur neergestoken door zwartrijder in Landgraaf


De steekpartij vond rond 19:00 uur plaats toen de trein station Landgraaf passeerde.

Geen vervoersbewijs
De verdachte zat in de trein naar Duitsland en was niet in het bezit van een geldig vervoersbewijs. Toen de 48-jarige Duitse conducteur hem daarop aansprak, ontstond er onenigheid. De ruzie tussen beide mannen ontaardde in een handgemeen, waarna de spoorwegmedewerker in zijn buik werd gestoken met een scherp voorwerp.

Meer: http://www.1limburg.nl/conducteur-neerg ... t=topstory

Diep triest weer. Vooral ook triest dat de landelijke media zo selectief is. Als het met een NS-medewerker was gebeurt, dan was het landelijk groot nieuws geweest. :roll:
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door Jef400 »

Is nu op het ANP-nieuws geweest.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door Hendrik »

Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door Bjarte »

Aha, ik ben toch iets te snel met oordelen. Het nieuws druppelt nu de landelijke media binnen. Wel apart, die kop van de NOS: "Treinverkeer Landgraaf ontregeld na steekpartij in trein"

Alsof het verstoorde treinverkeer het hoofdonderwerp is, het gaat hier om mishandeling van een conducteur! :evil:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door Ardan »

Triest, diep triest -o-

Hoe is het met de conducteur? Iets bekend?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door Mikos »

De verwondingen van de collega blijken op het eerste gezicht mee te vallen, voor zover ik begrepen heb. En gelukkig maar.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door Z2N »

Was het trouwens echt een Duitse conducteur? Naar mijn weten komt het personeel voor de trein Heerlen - Herzogenrath van NS, Standplaats Heerlen... :N
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door Mr-W »

Bjarte schreef:Alsof het verstoorde treinverkeer het hoofdonderwerp is, het gaat hier om mishandeling van een conducteur! :evil:
Op een ander baanvak kan het treinverkeer gewoon doorrijden na een steekpartij, dus ik begrijp de keuze van NOS wel.
Z2N schreef:Was het trouwens echt een Duitse conducteur? Naar mijn weten komt het personeel voor de trein Heerlen - Herzogenrath van NS, Standplaats Heerlen... :N
In het NOS artikel staat dat de trein ook nog naar Aken rijdt. Als het wel een Duitse DB conducteur betrof is het jammer dat vakbond VVMC dit incident gebruikt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door Z2N »

Mr-W schreef:
Z2N schreef:Was het trouwens echt een Duitse conducteur? Naar mijn weten komt het personeel voor de trein Heerlen - Herzogenrath van NS, Standplaats Heerlen... :N
In het NOS artikel staat dat de trein ook nog naar Aken rijdt. Als het wel een Duitse DB conducteur betrof is het jammer dat vakbond VVMC dit incident gebruikt.
De trein Heerlen - Aken is sinds december geknipt in Herzogenrath, waarbij NS nu het deel Heerlen - Herzogenrath doet. Vandaar dus mijn twijfel.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door Bjarte »

Mr-W schreef:n het NOS artikel staat dat de trein ook nog naar Aken rijdt. Als het wel een Duitse DB conducteur betrof is het jammer dat vakbond VVMC dit incident gebruikt.
Inderdaad, de vakbond geeft een volslagen overdreven reactie. De reactie op RTLNieuws:
"Dit bewijst dat er zo snel mogelijk dubbele bemensing moet komen op de treinen", zegt voorzitter Wim Eilert van de spoorwegvakbond VVMC. Hij reageert daarmee op de steekpartij in een trein bij Landgraaf. Daarbij werd een conducteur neergestoken door een passagier.

"We hebben helaas nog iedere dag te maken met agressie op het spoor", zegt Eilert tegen RTL Nieuws. Hij wil dat er 's avonds altijd twee conducteurs op een trein zitten. "Het incident in Landgraaf laat zien dat dat hoognodig is. Die conducteur zat alleen op een trein. Dubbele bemensing in de avonduren is absolute noodzaak." http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... teekpartij
Dubbele bemensing is natuurlijk onzin op regionale lijntjes zoals deze. Veel regionale lijnen kunnen zelfs af zonder conducteur. Daarmee misbruikt Eilert dit incident en betrekt hij het op de Randstad.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door Mikos »

Gelukkig kunnen jullie daar niet over oordelen en slaan jullie met dergelijke opmerkingen compleet de plank mis (Ik zie die onzin wel vaker voorbij komen op het internet). Volgens mij zijn dergelijke incidenten juist hét bewijs dat ook op dat soort lijnen gewoon toezicht en controle nodig is. Maar gelukkig was het een Duitse conducteur en dus 'misbruikt' de vakbond de situatie? Eh, ja hoor! Naar mijn idee ligt Landgraaf binnen Nederland, is het een Nederlands baanvak met een Nederlands station en is ieder incident er één te veel.

Want op die lijnen koopt toch iedereen een kaartje en gedraagt iedereen zich keurig volgens de geldende fatsoensnormen. Oh wacht, geen kaartje en iemand neergestoken? Nee hoor, niks aan de hand! :X :') Prima dat je ergens een mening over hebt, maar beargumenteer dat dan niet gebaseerd op onderbuikgevoelens.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door Klaasje »

Communicatie is iets van ontvangen en verzenden. Op het moment dat je niet in staat bent een verband aan te geven tussen een probleem en oplossing en daarbij ook nog eens niet naar flankerende gevolgen kijkt dan kan je wel de ontvangende partij de schuld geven dat die je niet serieus nemen maar dan is eigenlijk de verzonden boodschap onder de maat. Jammer maar helaas.

En nee, ik zie in twee HC's geen oplossing voor dit soort problemen al is het maar omdat deze categorie randdebiel zich toch niet door enig fatsoen laat leiden. Dan kosten twee HC's wel meer geld maar lossen als het puntje bij het paaltje komt niet echt wat op.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door Hainje »

Bjarte schreef:Dubbele bemensing is natuurlijk onzin op regionale lijntjes zoals deze. Veel regionale lijnen kunnen zelfs af zonder conducteur. Daarmee misbruikt Eilert dit incident en betrekt hij het op de Randstad.
Maar in plaats van één conducteur per trein bestaan de controleTEAMS dus uit meerdere personen. Bij incidenten kunnen collega's gelijk bijspringen, wat bij het leeuwendeel van de ritten bij NS (in de avond) dus niet het geval is. Je vergelijking tussen deze twee werkwijzen vind ik dus tamelijk scheef.
🍉
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door Ardan »

Op de lijn Venlo-Duitsland is er ook maar één conducteur maar loopt er in ieder geval 's avonds wel een kleerkast van een beveiliger met hem mee.
Ik doe ook maar wat
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door Michael »

Ik zie zelf in ieder geval regelmatig V&S teams controlerondes in de treinen doen. Voornamelijk tussen Breda-Tilburg en Breda-Roosendaal kom ik ze tegen. Afgelopen zondag zowel op de heen als de terugweg controle gehad door een V&S team op het traject Breda-Roosendaal. Maar uiteraard is ieder incident er 1 teveel. En zoals Klaasje al zei is 2 HC's ook niet altijd een oplossing. Bij het incident in Heerhugowaard vorige week heeft een 17 jarige jongen 2 HC's mishandeld. Uiteindelijk is die jongen met hulp van andere reizigers overmeesterd. Ik denk dat 2 HC's op een trein een deel van het probleem kan oplossen maar mijn mening is dat de politie ook meer zichtbaar moet zijn op de stations en in de treinen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door Aking »

Politie? Wat is dat? :') :X
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door Daniel »

Hainje schreef:Bij incidenten kunnen collega's gelijk bijspringen, wat bij het leeuwendeel van de ritten bij NS (in de avond) dus niet het geval is. Je vergelijking tussen deze twee werkwijzen vind ik dus tamelijk scheef.
Maar lost dat kunnen bijspringen in dit soort situaties dan wel daadwerkelijk iets op? Als iemand vanuit het niets een conducteur aanvalt voorkom je dat ook niet met meer personeel en zit je vervolgens slechts met twee conducteurs met steekwonden i.p.v. eentje.
Het hangt gewoon van het incident af of het iets oplost, want probeert iemand een HC te wurgen om maar wat te noemen dan kan een collega waarschijnlijk weer veel makkelijker ingrijpen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door Hainje »

Daniel schreef:Maar lost dat kunnen bijspringen in dit soort situaties dan wel daadwerkelijk iets op? Als iemand vanuit het niets een conducteur aanvalt voorkom je dat ook niet met meer personeel en zit je vervolgens slechts met twee conducteurs met steekwonden i.p.v. eentje.
Het hangt gewoon van het incident af of het iets oplost, want probeert iemand een HC te wurgen om maar wat te noemen dan kan een collega waarschijnlijk weer veel makkelijker ingrijpen.
Als je met een controleteam van 4-5 man bent, kan - wanneer het echt uit de hand dreigt te lopen - één collega zich ontfermen over het primaire slachtoffer (ook een collega dus), een andere collega kan zorgen als een soort van hindernis dienen tussen de agressieveling en het slachtoffer die door collega is meegenomen naar een ander deel van de trein en de andere twee collega's kunnen dan met de agressor gaan praten en hem/haar tot bedaren proberen te brengen.

Volgens het artikel was er al een handgemeen, wanneer de controleur in een teamverband had gewerkt dan was de kans een stuk kleiner dat deze was neergestoken. Omdat twee andere collega's de betreffende controleur hadden kunnen ondersteunen & bemiddelen.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door Daniel »

Een groter team helpt wel ja, maar dat word onbetaalbaar vrees ik als je dat op elke trein wilt hebben. VVMC had het echter over dubbele bemensing, dan kom je in een situatie als deze alsnog handen tekort.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door Hainje »

Daniel schreef:Een groter team helpt wel ja, maar dat word onbetaalbaar vrees ik als je dat op elke trein wilt hebben. VVMC had het echter over dubbele bemensing, dan kom je in een situatie als deze alsnog handen tekort.
Dat moet je ook niet op elke trein willen hebben, maar goed, het feit er volgens de CAO/wetgeving altijd een conducteur op de trein (vanaf een x aantal bakken) moet zijn én het feit dat hieraan niet te tornen valt staat m.i. de weg naar een goede oplossing wel enorm in de weg. Op een IC lijkt het mij logisch dat er meerdere conducteurs de gehele rit aanwezig zijn, maar op de kleine sprintertjes is dat echt onzin.
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door AppleMoose »

Het is een mythe dat sprinters "rustiger" en "veiliger" zijn dan IC's. Het is een mythe dat treinen buiten de randstad "rustiger" en "veiliger" zijn dan treinen in de randstad. Geweld komt overal voor.

Ja, de conducteur weghalen is ook een (schijn)oplossing voor het geweldsprobleem richting de conducteurs. Maar ja, dan neemt het geweld tegen de reizigers misschien weer toe (die lui moeten zich toch ergens op afreageren...), zullen we dan maar de reizigers ook weghalen? Zullen we maar helemaal geen treinen meer laten rijden? beter nog, we stoppen gewoon met het hele OV!

Ik vind het stuitend dat iedere keer als er over dit soort geweld gesproken wordt, de discussie binnen no-time uitdraait op een discussie of een HC op iedere trein wel noodzakelijk is. Daar gaat het toch helemaal niet over? HC weghalen is toch ook geen oplossing van het probleem? Dat is hooguit symptoombestrijding. Je hoort gewoon met je poten van een ander af te blijven en als je dat niet doet, hoor je gewoon aangepakt te worden.
Oftewel, pakkans van de daders moet verhoogd worden. Dus, meer personeel inzetten (al dan niet flexibele teams die zowel per trein als per auto snel kunnen verplaatsen in een bepaalde regio) en terugkeer van de spoorwegpolitie op de grotere stations.

En ja, dat kost geld. Maar heb je al eens berekend wat voor schade geweldsplegers aanrichten? Veel schade is niet eens in geld uit te drukken...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door Mr-W »

Michael schreef:Afgelopen zondag zowel op de heen als de terugweg controle gehad door een V&S team op het traject Breda-Roosendaal.
Dat traject wordt relatief veel gecontroleerd doordat de standplaats zich in Roosendaal bevindt.
Ardan schreef:Op de lijn Venlo-Duitsland is er ook maar één conducteur maar loopt er in ieder geval 's avonds wel een kleerkast van een beveiliger met hem mee.
Die beveiliger is goedkoper en effectiever dan een extra conducteur.
Ronaldussen schreef: En ja, dat kost geld. Maar heb je al eens berekend wat voor schade geweldsplegers aanrichten? Veel schade is niet eens in geld uit te drukken...
Iedere schade is uit te drukken in geld, zelfs een mensenleven.(2 miljoen volgens het SWOV) Moreel ligt het natuurlijk anders.
Aking schreef:Politie? Wat is dat? :') :X
Dat is een Nederlands probleem, voor veel taken worden er boa's ingezet terwijl ze er niet volledig voor opgeleid en geschikt zijn. Back-Up diensten V&S zijn hier het schrijnendste voorbeeld van. In de meeste andere landen wordt daar gewoon politie voor ingezet.
Michael schreef:maar mijn mening is dat de politie ook meer zichtbaar moet zijn op de stations en in de treinen.
Zelf deel ik die mening ook en zou er zelfs nog verder in willen gaan, een speciaal metropolitie-team zoals in Brussel lijkt me wel wat voor metro en tram.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door AppleMoose »

Mr-W schreef:
Ronaldussen schreef: En ja, dat kost geld. Maar heb je al eens berekend wat voor schade geweldsplegers aanrichten? Veel schade is niet eens in geld uit te drukken...
Iedere schade is uit te drukken in geld, zelfs een mensenleven.(2 miljoen volgens het SWOV) Moreel ligt het natuurlijk anders.
Dat is hooguit economische schade, geestelijke schade is niet in euro's uit te drukken. Veel slachtoffers van geweldsdelicten kampen juist met geestelijke schade die echt niet voorbij is als je een bepaald bedrag op hun rekening zet...
Michael schreef:maar mijn mening is dat de politie ook meer zichtbaar moet zijn op de stations en in de treinen.
Zelf deel ik die mening ook en zou er zelfs nog verder in willen gaan, een speciaal metropolitie-team zoals in Brussel lijkt me wel wat voor metro en tram.
Waarom speciaal voor tram en metro? Gewoon een algemene OV-politie (dus spoorwegpolitie 2.0 zullen we maar zeggen), gestationeerd op diverse (grotere) knooppunten en in flexibele teams/werkwijze S&V-teams van diverse ov-bedrijven.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door baladid »

In 14 van 16 Duitse deelstaten mogen agenten gratis met de trein mits ze een uniform aanhebben. Daardoor zie je vaak politie in de trein. Is er zo een regel ook in NL?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door Hainje »

Niet dat ik weet.
Wel weet ik dat politiemedewerkers gratis met de bus mee mogen rijden (in de regio Eindhoven), omdat zij vaak genoeg buschauffeurs moeten helpen. Uiteraard moeten die medewerkers wel hun politiepasje laten zien, want meestal zijn ze in burger. Ik denk dat dit bij de spoorwegen niet is aangezien je met de poortjes op diverse stations zit.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten