Vroege busrit geschrapt na overval

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Vroege busrit geschrapt na overval

Bericht door Daniel »

Vroege busrit geschrapt na overval
Geplaatst op: zondag 19 april 2009 om 12:40
Laatst bijgewerkt: zondag 19 april 2009 om 12:40

APELDOORN - Busbedrijf Veolia schrapt per direct de vroegste ritten in Apeldoorn uit veiligheidsoverwegingen. Daarnaast gaat de politie extra surveilleren op buslijnen. Bovendien kan in Apeldoornse stadsbussen op korte termijn nog maar met kleine bedragen worden betaald.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Bericht door Suus »

Dat ouderwetse gedoe met kassalades in bussen snap ik soms niet. In Zweden is het bij de ICA supermarkten (van Ahold) heel normaal dat je bij de kassa bankbiljetten aan de medewerker geeft (die ze via een gleuf in de kassa doet, en dat je munten in een soort spaarpot doet, en dat er daarna het muntwisselgeld in een vangbakje en de bankbiljetten via een andere gleuf er weer uitkomen. Zo kan niemand er bij behalve de sleuteldrager, en die sleutel geef je dan natuurlijk niet aan de chauffeur mee. Zo'n installatie is helemaal niet zo groot, het moet alleen wel ingebouwd worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Bericht door Karl »

De vroegste ritten? Apeldoorn is wel wat anders dan Rotterdam, maar toen ik hier een aantal jaar geleden regelmatig de eerste rit van (toen nog) CXX lijn 98 nam was dat een rit waarbij alle passagiers elkaar groette en de chauffeur ook de passagiers groette alsof hij ze kende. Lijkt me meer dat mensen gedupeerd worden die 'ver weg' werken, zoals Amsterdam of Schiphol, en vroeg willen beginnen. Voor mijn gevoel komt dit over als een verkapte bezuiningsmaatregel.
Het is een spectrum.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Bericht door deadlock »

Karl schreef:De vroegste ritten? Apeldoorn is wel wat anders dan Rotterdam, maar toen ik hier een aantal jaar geleden regelmatig de eerste rit van (toen nog) CXX lijn 98 nam was dat een rit waarbij alle passagiers elkaar groette en de chauffeur ook de passagiers groette alsof hij ze kende. Lijkt me meer dat mensen gedupeerd worden die 'ver weg' werken, zoals Amsterdam of Schiphol, en vroeg willen beginnen. Voor mijn gevoel komt dit over als een verkapte bezuiningsmaatregel.
Dat klopt. Maar de busreizigers overvallen de chauffeur ook niet natuurlijk ;)

Het is hier hetzelfde, iedere dag heb ik dezelfde bus en na 4 jaar zo'n beetje dezelfde gezichten ken je elkaar en alle chauffeurs. Bij veel chauffeurs hoef ik mijn abonnement niet eens meer te laten zien.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Dat ouderwetse gedoe met kassalades in bussen snap ik soms niet. In Zweden is het bij de ICA supermarkten (van Ahold) heel normaal dat je bij de kassa bankbiljetten aan de medewerker geeft (die ze via een gleuf in de kassa doet, en dat je munten in een soort spaarpot doet, en dat er daarna het muntwisselgeld in een vangbakje en de bankbiljetten via een andere gleuf er weer uitkomen. Zo kan niemand er bij behalve de sleuteldrager, en die sleutel geef je dan natuurlijk niet aan de chauffeur mee. Zo'n installatie is helemaal niet zo groot, het moet alleen wel ingebouwd worden.
Dat systeem hadden ze ook in de bussen in Wernigerode en gedeeltelijk in Kopenhagen, de chauffeurs daar hebben namelijk briefgeld in hun tas waar reizigers mee betalen. Alleen het wisselgeld komt uit een automaatje. Maar praktisch iedereen daar heeft dan weer een abonnement.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Bericht door Karl »

Door alle dalkaartjes en dergelijke is het ook minder snel aantrekklijk om een abbonement te nemen, wat weer contant geld met zich meebrengt. Je ziet 't in Rotterdam ook met de OV chipkaart ellende, je kunt geen strippenkaart meer krijgen en dus koopt iedereen een kaartje in de bus van de streekvervoerder.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Bericht door Geert »

Waar kun je dan geen strippenkaart meer krijgen? Er zijn vast automaten verdwenen bij de metro, maar verder?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Bericht door Karl »

De gele RET-automaten zijn niet meer, dus daar in ieder geval niet en waar kom je als reizigers juist? Ja, op een station, dus waar wil ik (in ieder geval) vervoerbewijzen kunnen kopen, ja, op een station! Dat ze die dingen ook bij AH en dergelijke winkels verkopen vind ik leuk, maar dat vind ik toch meer een service.

Volgens mij kun je op (bijvoorbeeld) station Nesselande geen strippenkaart meer krijgen, terwijl dat (helaas voor die mensen) toch een punt is waar men gedwongen is om van de bus op de metro (vv) over te stappen.
Het is een spectrum.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Bericht door Fles »

Ik vind het echt een belachelijke maatregel. Morgenmiddag wordt de bus van 12:23 overvallen. Zullen we die dan ook maar schrappen? Waar zitten die lui met hun hoofd? :neg:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Bericht door ODRAIL »

Karl schreef:De gele RET-automaten zijn niet meer, dus daar in ieder geval niet en waar kom je als reizigers juist? Ja, op een station, dus waar wil ik (in ieder geval) vervoerbewijzen kunnen kopen, ja, op een station! Dat ze die dingen ook bij AH en dergelijke winkels verkopen vind ik leuk, maar dat vind ik toch meer een service.

Volgens mij kun je op (bijvoorbeeld) station Nesselande geen strippenkaart meer krijgen, terwijl dat (helaas voor die mensen) toch een punt is waar men gedwongen is om van de bus op de metro (vv) over te stappen.
In het geval van station Nesselande is er in de directe omgeving geen verkooppunt voor vervoersbewijzen. Overigens zijn er in Nesselande wel twee (tijdelijke) verkooppunten te vinden, maar beide zijn op anderhalve kilometer van het het metrostation.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Bericht door Geert »

Sinds wanneer moet je dan strippenkaarten kunnen kopen op overstappunten? Er staat toch ook geen strippenkaartautomaat bij het busstation van Zeist? Of op het gecombineerde bus- en sneltramstation in Nieuwegein?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Bericht door Caspar »

Zelfs op Amsterdam Sloterdijk is het na 20.00 niet meer mogelijk om een strippenkaart te kopen ondervond ik laatst.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Bericht door deadlock »

Karl schreef:Door alle dalkaartjes en dergelijke is het ook minder snel aantrekklijk om een abbonement te nemen, wat weer contant geld met zich meebrengt. Je ziet 't in Rotterdam ook met de OV chipkaart ellende, je kunt geen strippenkaart meer krijgen en dus koopt iedereen een kaartje in de bus van de streekvervoerder.
Abonnementen zijn nog steeds het goedkoopst voor de dagelijkse reiziger. Helemaal als je ze in combinatie met je NS jaar- of maandtrajectkaart koopt. Spotgoedkoop.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Bericht door Daniel »

deadlock schreef:Abonnementen zijn nog steeds het goedkoopst voor de dagelijkse reiziger.
Integendeel: in Dordrecht was het in 2007 en 2008 voor een gemiddelde forens goedkoper om heen te stempelen en terug een eurokaartje te kopen dan een tweesterabonnement te nemen. Zeker als je in het weekend bijna niet reist.
In de schoolvakanties helemaal omdat de eurokaartjes dan ook voor 9.00 uur geldig waren.

Veel duurder moet je dalkaartje echter ook niet zijn: nu de prijs verhoogd is naar 1,50 voor 1 of 2 zones is het sterabonnement weer goedkoper.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Bericht door Fles »

Nou, ik ga in dit verhaal toch met deadlock mee anders hoor :idea: Ik heb i.c.m. mijn NS-maandtrajectabo een 2sterren stad/streekabo voor zowel Utrecht + 1 zone als Ede + 1 zone. Tezamen een behoorlijk fatsoenlijk gebied, voor nog geen 1,50 per dag (42,50 per maand). Knappe vent die dat met welk eurokaartje dan ook beter doet :shock:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Bericht door Chauf21 »

deadlock schreef:Abonnementen zijn nog steeds het goedkoopst voor de dagelijkse reiziger.
Zolang je hooguit twee ritjes per werkdag maakt (dagelijkse reiziger), is de strippenkaart vrijwel altijd het goedkoopste alternatief. Zelfs losse (ster)abonnementen zijn dan duurder. Combinaties met NS-kaarten zijn daarentegen wel erg scherp geprijsd :pos:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Bericht door Vinny »

Ik heb op de middelbare school (eind jaren '90) wel eens uitgerekend dat je minstens vier keer per week moest reizen wilde een busabbo. goedkoper zijn. Dat was voor mij de reden om nooit zo'n ding te nemen, maar incidenteel per strippenkaart naar school te gaan, en meestal fietste ik gewoon...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Bericht door Ruben »

Nu is de volgende rit de "vroegste rit", maar waar het dan om gaat is dat de eerste rit niet meer in de wijk begint, maar op het station. De bus wacht dan dus niet meer in een wijk op de geplande vertrektijd, maar op het drukkere station. Zoek dan gewoon uit om welke tijd elke bus uit de garage moet wegrijden om op tijd bij de eerste halte van die rit te zijn, en plan de diensten zo in. Op die manier wacht men veilig in de garage op rit nummer 1.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Bericht door Chauf21 »

NS-Reiziger schreef:Zoek dan gewoon uit om welke tijd elke bus uit de garage moet wegrijden om op tijd bij de eerste halte van die rit te zijn, en plan de diensten zo in. Op die manier wacht men veilig in de garage op rit nummer 1.
Het probleem zal 'm niet zo zeer zitten in het wachten op vertrektijd, eerder in het aantal mensen dat bij de eerste halte van die rit in de bus zit (of op dat tijdstip al op straat is).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Bericht door Fles »

NS-Reiziger schreef:Nu is de volgende rit de "vroegste rit", maar waar het dan om gaat is dat de eerste rit niet meer in de wijk begint, maar op het station. De bus wacht dan dus niet meer in een wijk op de geplande vertrektijd, maar op het drukkere station. Zoek dan gewoon uit om welke tijd elke bus uit de garage moet wegrijden om op tijd bij de eerste halte van die rit te zijn, en plan de diensten zo in. Op die manier wacht men veilig in de garage op rit nummer 1.
Ja mijn idee. Het slaat gewoon nergens op. Ultiem voorbeeld van symptoombestrijding. Alsof dat iets gaat uithalen zeg. Maar hey, je hebt wel weer een smoes om (de kosten van) een paar ritjes per dag dichter bij je concessie-plaatje te komen :idea:

Zwaar episch gefaal.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Bericht door Ruben »

Chauf21 schreef:Het probleem zal 'm niet zo zeer zitten in het wachten op vertrektijd, eerder in het aantal mensen dat bij de eerste halte van die rit in de bus zit (of op dat tijdstip al op straat is).
De eerste rit rijdt zorgt voor een aankomsttijd op het station van 6:15, wat ik al niet vroeg vond, je mist er bijvoorbeeld de al redelijk bezette eerste IC naar Amf mee.
Sowieso 1 overval is gebeurd toen een chauffeuse op de beginhalte stond te wachten op geplande vertrektijd, wat een mooie kans voor een overval geeft. Of een half uur later dan het probleem met sociale controle verhoogt, betwijfel ik, en in het artikel stond zoiets van dat dan de ritten niet in de wijk beginnen maar vanaf het station. Niemand gaat dan een wijk al in, dus die sociale controle is geen haar beter tot in die wijk zelf. Enkel het wachten op de beginhalte is dus weg.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Vroegste busrit Apeldoorn alweer terug

Bericht door Ruben »

Vroegste busrit Apeldoorn alweer terug
Geplaatst op: donderdag 23 april 2009 om 16:03
Laatst bijgewerkt: donderdag 23 april 2009 om 22:48

APELDOORN - Veolia voert per direct de eerder geschrapte ochtendritten van de busdienst weer in. Veolia besloot onlangs om veiligheidsredenen om 's ochtends vroeg niet meer in wijken te beginnen met rijden, maar vanaf het busstation.
Het busbedrijf verwacht nu dat andere maatregelen het overvalrisico sterk terugbrengen.
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Ik heb op de middelbare school (eind jaren '90) wel eens uitgerekend dat je minstens vier keer per week moest reizen wilde een busabbo. goedkoper zijn. Dat was voor mij de reden om nooit zo'n ding te nemen, maar incidenteel per strippenkaart naar school te gaan, en meestal fietste ik gewoon...
Als je 22 keer per maand reist betaal je ~1,82 per keer. Als je heen én teruggaat is dat ~91 per enkele reis.

Die 22 keer komen je toch wel aan over het algemeen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vroege busrit geschrapt na overval

Bericht door Vinny »

Ik kwam niet eens aan 22 keer gedurende mijn zevenjarige schoolcarriere :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten