Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Er wordt wel gesproken over elk kwartier een sprinter Amsterdam - Hoofddorp, dus als men een gelijkmatige kwartierdienst wil op zowel Amsterdam - Hoofddorp als Hoofddorp - Leiden dan is de enige optie dat het 4x per uur Amsterdam - Leiden wordt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

Thom69 schreef:.Wat ik me nog afvraag: op Somda wordt gesproken over een doorgetrokken 4600 uit Zwolle naar Hoofddorp (om de vervallen 2600 tussen Schiphol en Amsterdam C op te vangen), en over de 'gewijzigde' 5800 die een stop van 11 a 12 minuten krijgt. Ik gok dat dat dus een stop te Hoofddorp wordt, gezien Leiden C - Lelylaan elk half uur een sprinter kreeg (aannemelijk dus de 5800) en in de spits twee per half uur (met de 4600 erbij). Iemand enig idee hoe dit zit?
Het ging daar over de koppelingen tussen diverse series op Amsterdam Centraal, ik neem daarom aan dat dáár die lange stop zal zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Wat ik vermoed is dat de tijdligging van de s5800 Weesp - Amsterdam v.v. wordt aangepast door het vervallen van de lange stop in Weesp. De tijdligging op de Westtak wordt niet aangepast waardoor die lange stop op Amsterdam Centraal nodig is, zeker omdat de s5800 nu al een paar minuten op Asd staat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

De 5800 verschuift inderdaad ongeveer een kwartier op de Gooilijn, dat kan je ook al afleiden uit het feit dat de 5600 en 5800 samen een kwartiersdienst Amersfoort Vathorst - Amersfoort gaan vormen (en gezien de 5600 muurvast zit in knoop Zwolle moet dan wel de 5800 daarvoor schuiven)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Stiekem een voorbereiding op doortrekking naar Harderwijk?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Naar Harderwijk past op die manier nogsteeds niet. Je komt op zich wel redelijk uit: met stops op alle stations zou zo'n doorgetrokken Sprinter in kwartierligging met de 5600 een kering van een minuut of 3 in Harderwijk hebben, dus met het overslaan van een minder drukke tussenhalte zou je het haalbaar kunnen maken.
Probleem is echter dat de IC uit Zwolle zo'n 19 minuten na de 5600 door Harderwijk heen komt, dus die zou dan achter die extra Sprinter komen te hangen t.h.v. Putten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

Of een passeerspoortje bij Harderwijk aanleggen, á la Geldermalsen?
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Zou kunnen als je onderweg voldoende stations kunt overslaan. Een kwartiersligging met de 5600 betekend bij Vathorst dat je nog redelijk ruim na de passage van de IC pas vertrekt, dus er vanaf Harderwijk achteraan rijden zou dan ook wel haalbaar zijn. Je kunt dan echter onderweg niet echt veel stops meer hebben wil je nog op tijd in Amersfoort zijn voor het Gooilijn-pad.
Nijkerk schijnt op dat stuk nog wel een drukke stop te zijn dus daar wil je wel stoppen, de vraag is dus vooral of je Putten ook kunt overslaan. De andere kant op is dat ook van toepassing trouwens: met een stop overal ben je tegelijk met de IC bij Harderwijk, dus wil je daar nog naar een kopspoortje (of gewoon de andere kant van het perron) kunnen doorwisselen dan moet je nog wel een minuut of vijf winnen ergens tussen Vathorst en Harderwijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

Of je laat de IC extra stoppen in Nijkerk. Dan geef je de Sprinter net even die paar minuten extra om op Harderwijk te komen. Al heb ik geen idee hoe dat verder doorwerkt op de knopen in Amersfoort en Zwolle.
🍉
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Dan kun je net zo goed de IC in Harderwijk laten stoppen, dan ben je al helemaal van het probleem af en heb je waarschijnlijk al niet eens meer 4 sprinters nodig op Amersfoort Vathorst-Harderwijk :roll:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

Dat kan natuurlijk ook.
Had daar wel aan gedacht, maar was uitgegaan van de huidige situatie. Mijn eigen suggestie van een passeerspoor vergat ik helemaal. :')
🍉
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Zugführer »

Ik kwam bij het Locov nog een interessante adviesaanvraag tegen voor een extra stoptrein Antwerpen - Roosendaal. Die komt er waarschijnlijk als de Benelux via Breda gaat rijden en hangt samen met werkzaamheden aan de ring van Antwerpen. In het advies vindt men dat uiteraard een welkome aanvulling, maar tegelijkertijd ook jammer dat de IC die nu tot Essen rijdt niet gewoon tot Roosendaal door kan rijden. Het materieel waarmee die IC nu gereden is niet in Nederland toegelaten, maar zou het niet goedkoper zijn dat materieel in Nederland toe te laten dan de huidige oplossing?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

De intercity van/naar Essen rijdt met dubbeldeksmaterieel en dat past niet onder het viaduct van de A58 in Roosendaal.

Het spoor verlagen gaat daar niet, want het spoor loopt onder dat viaduct over een brug.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Zugführer »

Ah, dat wist ik niet, ik dacht dat het puur papierwerk was.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Kan VIRM er ook niet onderdoor (niet dat je daar wat aan hebt) of zijn die Belgische dubbeldekkers gewoon erg hoog?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Z2N »

Het M6-materieel is voor Belgische normen al buiten profiel, veel lijnen waar het materieel rijdt moesten aangepast worden vanwege de hoogte.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

JWM schreef:Kan VIRM er ook niet onderdoor (niet dat je daar wat aan hebt) of zijn die Belgische dubbeldekkers gewoon erg hoog?
VIRM past er wel onderdoor, dat gebeurt nu al namelijk: de Zeeuwse Lijn gaat onder hetzelfde viaduct.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
renevisscher
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 10:53

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door renevisscher »

Zou het mogelijk zijn om voor 1 spoor (of eventueel beide) de spanningssluis dusdanig te verplaatsen dat 1 spoor in Essen (B) onder Nederlandse spanning etc komt te vallen. Dit zodat je bijvoorbeeld de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] of een treindeel van de IC naar Vlissingen kan doortrekken tot Essen (B) om aldaar op de IC aan te sluiten.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

Technisch kan dat prima, ik denk dat een antwoord krijgen op de vraag wie het gaat betalen een groter probleem wordt.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Aangezien je geen treinen op de hoofdbaan wil keren in Essen, er rijden tenslotte aardig wat goederentreinen, is het dienstregelingtechnisch praktischer om naar Roosendaal te gaan rijden.

Zelfs al doe je aanpassingen aan de bovenleiding, je kan dan niet een trein uit Nederland en een trein uit België tegelijk op spoor 3 laten keren, dus dan zal station Essen ook verbouwd moeten worden.

Een andere doorkoppeling maken in Antwerpen is waarschijnlijk interessanter en het meest eenvoudig. Maar daarvan is weer de vraag of dat wenselijk is.

Kortom, veel mogelijkheden maar alles heeft helaas haken en ogen. Ik hou er niet van, maar het is een beetje een lastig/kan niet/wil niet-post geworden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door wouter15 »

Op LOCOV is het adviesaanvraag verschenen van hoe de IC Brussel eruit gaat zien in dienstregeling 2017. De advies van NS is hier te vinden: http://locov.nl/Images/Locov%202015-231 ... 372361.pdf en het advies van LOCOV is hier te vinden: http://locov.nl/Images/Locov%202015-239 ... 372362.pdf
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Moshi »

Dat is een goed advies. Laat Den Haag gewoon links liggen, en als de Hagenezen dat niet bevalt dan gaan ze maar met hun LL-trein rijden.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daelea »

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het flink eens ben met het LOCOV, maar dat vooral een 'nadeel' van NS haast lachwekkend is: het laten rijden van de IC Brussel als Sprinter tussen Schiphol en Amsterdam C. Maar, echt?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Inderdaad een logisch advies en het voorkomt ook een overbediening op Rotterdam - Breda via de HSL waar 5x/uur toch wat veel zou zijn. Biedt op die manier ook meer ruimte tussen Zevenbergschenhoek-aansluiting en Breda voor het eventuele alternatieve model voor de bediening van Dordrecht - Breda.

Wat me wel opvalt is dat men inzet op een overstap in Rotterdam voor de reizigers uit Den Haag. Dat zal vanaf Den Haag Centraal nooit een optimale overstap opleveren, de IC daarvandaan zou immers in een kwartiersligging met de ICd uit Amsterdam moeten komen liggen. Vanaf HS is het uiteraard wel eenvoudiger doordat daar al meer ICs rijden. Zat nog te denken of je wellicht met een iets scheve kwartiersligging nog een betere overstap in Breda zou kunnen creëren, maar het kopmaken daar ook wel niet zo lang duren dat dat mogelijk wordt.

@Thom69: gezien de verdere gevolgen valt het nog mee dat ze 'm niet als Sprinter van Amsterdam tot Leiden laten rijden :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Moshi »

Thom69 schreef:Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het flink eens ben met het LOCOV, maar dat vooral een 'nadeel' van NS haast lachwekkend is: het laten rijden van de IC Brussel als Sprinter tussen Schiphol en Amsterdam C. Maar, echt?
Hoezo is dat lachwekkend? Er staan voor 2017 al 10 treinen per uur gepland over de Westtak zonder de Benelux. Waarschijnlijk past de Benelux alleen als die na een sprinter vertrekt. De Benelux kan die niet inhalen, dus dan kun je hem net zo goed ook op alle stations laten stoppen in plaats van alleen vertragen. Een sprinter laten vervallen zoals op Schiphol - Leiden kan iig in de spits niet vanwege de benodigde capaciteit Amsterdam Lelylaan <> Amsterdam Centraal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten