Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

huibe schreef:Bedoel je dat lijn 252 meerdere pagina's gaat krijgen tov lijn 152? Dan zit er helaas niets anders op dan op de pagina van de 152 meerdere links aan te maken.
Inderdaad. De 152 had namelijk in die hele vierjarige concessie maar één klein aanpassinkje terwijl 252 sowieso al drie routevarianten heeft gekend. Dat wordt vooral complex te beschrijven omdat het vooral de manier van bedienen van Alblasserdam anders was en niet eens zozeer de route zelf. Vooral 2004 is een ramp met afwisselend links- en rechtsom rijden zonder echte regelmaat.
Overigens is die dienstregeling 2004 ook voor 152 een aparte, want die heeft dat jaar een route op de netkaart staan die niet klopt met de dienstreglingstabellen zelf.
De pagina van 252 behoeft idd enig herschrijfwerk.
Inderdaad, die had ik namelijk nog niet gedaan in m'n hele herschrijfronde voor die concessie. De route staat op die pagina nog nieteens volledig juist nu trouwens.
En is er niet een oplossing te vinden zodat de kralen lijn in Alblasserdam niet wordt gesplitst?
Zal er eens naar kijken maar het wordt lastig omdat die route binnen Alblasserdam in zowel de dienstregeling 2003 als 2004 afwisselend links- als rechtsom werd gereden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibe »

Dat lijnen die al enige tijd niet zijn geüpdatet komen in de categorie verouderd is een goede zaak, dat ze dan ook verdwijnen uit de automatische tabellen op stationspagina's etc vind ik een kwalijke zaak.

Kunnen deze lijnen niet gewoon in de tabel blijven staan? De pagina is immers mogelijk verouderd. Eventueel zou je ervoor kunnen kiezen om er een andere kleur ondergrond aan de lijn te geven in de tabel (als dit technisch mogelijk is).

Als de lijnen in de tabellen blijven staan vergemakkelijkt ook de controle of je alle lijnen hebt gecontroleerd.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Globetrotter »

Weet iemand hoe ik een afbeelding op de wiki van een buslijn toe kan voegen?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

huibe schreef:Dat lijnen die al enige tijd niet zijn geüpdatet komen in de categorie verouderd is een goede zaak, dat ze dan ook verdwijnen uit de automatische tabellen op stationspagina's etc vind ik een kwalijke zaak.

Kunnen deze lijnen niet gewoon in de tabel blijven staan? De pagina is immers mogelijk verouderd. Eventueel zou je ervoor kunnen kiezen om er een andere kleur ondergrond aan de lijn te geven in de tabel (als dit technisch mogelijk is).

Als de lijnen in de tabellen blijven staan vergemakkelijkt ook de controle of je alle lijnen hebt gecontroleerd.
Dat ben ik het meer dan 100% mee eens!
Ezra schreef:Weet iemand hoe ik een afbeelding op de wiki van een buslijn toe kan voegen?
Upload de afbeelding eerst op de wiki, knopje aan linkerkant. Daarna kan je hem toevoegen met behulp van de parameter afbeelding/onderschrift.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Globetrotter »

regenmaker schreef:
Ezra schreef:Weet iemand hoe ik een afbeelding op de wiki van een buslijn toe kan voegen?
Upload de afbeelding eerst op de wiki, knopje aan linkerkant. Daarna kan je hem toevoegen met behulp van de parameter afbeelding/onderschrift.
Dankje, het is gelukt.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Roelof88 »

huibe schreef:Dat lijnen die al enige tijd niet zijn geüpdatet komen in de categorie verouderd is een goede zaak, dat ze dan ook verdwijnen uit de automatische tabellen op stationspagina's etc vind ik een kwalijke zaak.

Kunnen deze lijnen niet gewoon in de tabel blijven staan? De pagina is immers mogelijk verouderd. Eventueel zou je ervoor kunnen kiezen om er een andere kleur ondergrond aan de lijn te geven in de tabel (als dit technisch mogelijk is).

Als de lijnen in de tabellen blijven staan vergemakkelijkt ook de controle of je alle lijnen hebt gecontroleerd.
Ik heb op mijn kladblok ([wiki]Gebruiker:Roelof88/Kladblok[/wiki]) even een test gedaan met een afwijkende achtergrondkleur en tekst "(mogelijk verouderd)" achter de route die alleen verschijnt bij lijnen met de parameter buitenland=ja + wanneer niet het huidige jaar (2016) of het volgende jaar (2017) achter de dienstregelingsparameter is ingevuld. Als er geen tegenstanders zijn, dan kan ik dit wel in het echte sjabloon implementeren.
Laatst gewijzigd door Roelof88 op zo 21 feb 2016, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Frank »

huibe schreef:Dat lijnen die al enige tijd niet zijn geüpdatet komen in de categorie verouderd is een goede zaak, dat ze dan ook verdwijnen uit de automatische tabellen op stationspagina's etc vind ik een kwalijke zaak.

Kunnen deze lijnen niet gewoon in de tabel blijven staan? De pagina is immers mogelijk verouderd. Eventueel zou je ervoor kunnen kiezen om er een andere kleur ondergrond aan de lijn te geven in de tabel (als dit technisch mogelijk is).

Als de lijnen in de tabellen blijven staan vergemakkelijkt ook de controle of je alle lijnen hebt gecontroleerd.
Lijkt me voorlopig prima, zeker als het helpt bij het actualiseren van de buslijnen. Het wordt wat anders als lijnen nog echt lang in de categorie verouderd blijven staan, maar dat is iets van latere zorg (zeg vanaf eind dit kalenderjaar). Wat Roelof88 gemaakt heeft ziet er wat mij betreft goed uit.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibe »

Dit lijkt mij ook een goede oplossing.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Alle voorgangers, opvolgers en geschiedenis voor de eerste DAV-concessie staan nu eindelijk juist op de wiki, maar bij de laatste check kwam ik nog iets opvallends tegen. Alle infoboxen zijn nu aangepast naar "Concessie DAV-gebied (2003 - 2006) maar als ik voor de pagina "Concessie DAV-gebied" kijk bij de verwijzingen naar die pagina dan staan daar nog heel veel categorieën van lijnen uit de eerste concessie bij.
Hoe krijg ik die daar alsnog weg? Op die categoriepagina's zelf staat namelijk helemaal geen verwijzing meer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Ik ben nu aan de historische Amsterdamse tramlijnen de parameter |regio=Amsterdam aan het toevoegen, zodat ze in dit overzicht komen: Voormalige tramlijnen in de regio Amsterdam Tot zover niks geks.
Echter, als je op de pagina van zo'n lijn in de infobox op "Amsterdam" klikt, kom je uit bij Voormalige buslijnen in de regio Amsterdam.
Valt daar iets aan te doen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Ja, is gefixt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Globetrotter »

Hoe kan ik op de pagina van bijvoorbeeld een station de tekst (mogelijk verouderd) dat achter een lijn tussen haakjes staat, verwijderen?
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Frank »

Dat kun je alleen op de pagina van betreffende lijn doen. In de infobox kun je het dienstregelingsjaar (dienstregeling=) aanpassen naar het huidige jaar. Als er geen dienstregelingsparameter is kun je die zelf aanmaken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Uiteraard wel na eerst gekeken te hebben of de pagina werkelijk niet (meer) verouderd is :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibe »

Door de toevoeging van de Eurolines lijnen komt er een gebrek van de sjabloon Lijninfo (en waarschijnlijk ook VLijnInfo) aan het licht. Het sjabloon kan maximaal 3 landen aan. Kunnen de sjabloon bewerkers dit uitbreiden naar meer landen?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Zugführer »

Ik vind de Eurolines een goede toevoeging, maar twee drie dingetjes:
- Op de automatisch gegenereerde overzichten per station, bijvoorbeeld hier voor Rotterdam Centraal, is de lijst met buslijnen nu wel erg lang geworden, terwijl van de Eurolines lijnen slechts enkele keren per week rijden.
Is dat misschien op de een of andere manier te splitsen, zoals nu op Utrecht Centraal bijvoorbeeld wel heel mooi gebeurd?
Daar vertrekken de lijnen ook daadwerkelijk van een andere bushalte, maar het maakt de boel wel een stuk overzichtelijker.
- Zelfde probleem als de buitenlandse buslijnen: hoe houden we dit up-to-date? Het gaat om 74 verschillende buslijnen, hoe houden we bij wanneer één van de lijnen opeens niet meer rijdt bijvoorbeeld?
- Tot mijn verbazing zie ik op verschillende pagina's staan dat er voor de eindbestemming overgestapt moet worden, bijvoorbeeld Lijn 432 Duivendrecht Station Duivendrecht - Marrakech CTM. Er lijkt nu in de routestrip een doorgaande verbinding Duivendrecht - Taza te bestaan, maar als ik de tekst lees blijkt dat er daarvoor twee keer overgestapt moet worden, in Parijs en Tanger. Sowieso vraag ik me af of je nog wel van één lijn kunt spreken? De zin "Lijn 432 rijdt van Duivendrecht via Den Haag, Rotterdam, Breda, Parijs, Tanger, Kenitra, Rabat en Casablanca naar Marrakech in Marokko" klopt in ieder geval niet, zou ik zeggen.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Roelof88 »

huibe schreef:Door de toevoeging van de Eurolines lijnen komt er een gebrek van de sjabloon Lijninfo (en waarschijnlijk ook VLijnInfo) aan het licht. Het sjabloon kan maximaal 3 landen aan. Kunnen de sjabloon bewerkers dit uitbreiden naar meer landen?
Er kunnen nu 6 landen worden toegevoegd. Is dat genoeg of moeten er nog meer in kunnen?
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibe »

Ik hoop dat het genoeg is. Ik denk dat de langste lijn die nu op de wiki staat die van Ecolines is. Ik weet niet hoeveel landen dat zijn.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Zugführer »

5: Nederland, Duitsland, Polen, Litouwen en Letland. Hij zou dus nog probleemloos door kunnen rijden naar Tallinn :mrgreen:
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibe »

Welke landen vullen we eigenlijk in? De Landen waar de bus doorheen rijdt of de landen waar wordt gestopt?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Roelof88 »

Bij deze zijn zeven landen ingevuld: Lijn 454 Duivendrecht Station Duivendrecht - Zagreb Glavni Kolodvor. De lijn stopt alleen in Nederland, Frankrijk en Kroatië. Volgens mij is het voldoende om alleen de landen in te vullen waar gestopt wordt. In de routestrip zie je al staan door welke landen de buslijn rijdt.
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door waldo79 »

Complimenten, Ezra. Ik vind het jammer dat de pagina's van de buslijnen zelf geblokkeerd zijn om te bewerken.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibe »

Ben je wel ingelogd? Ik kan de pagina('s) gewoon bewerken.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Zugführer schreef:Ik vind de Eurolines een goede toevoeging, maar twee drie dingetjes:
- Op de automatisch gegenereerde overzichten per station, bijvoorbeeld hier voor Rotterdam Centraal, is de lijst met buslijnen nu wel erg lang geworden, terwijl van de Eurolines lijnen slechts enkele keren per week rijden.
Is dat misschien op de een of andere manier te splitsen, zoals nu op Utrecht Centraal bijvoorbeeld wel heel mooi gebeurd?
Daar vertrekken de lijnen ook daadwerkelijk van een andere bushalte, maar het maakt de boel wel een stuk overzichtelijker.
Veel stations hebben al een scheiding tussen normaal ov en de speciale sneldiensten, maar dat is nog niet op alle stations toegepast. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibe »

En omdat op Rotterdam en Den Haag de bussen ook gewoon vertrekken van het busstation en niet vanaf een losse locatie.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten