Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland

Bericht door Michael 1988 »

9 februari 2016, 08:54

Bij een treinongeval in het zuiden van Duitsland zijn acht mensen om het leven gekomen. Ongeveer 150 personen zijn gewond geraakt, van wie vijftien er slecht aan toe zijn.

Bron en meer

Las het net op de app, is best heftig. Ik ben benieuwd naar de oorzaak.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland

Bericht door Ardan »

Negen doden inmiddels :( Moet echt een flinke klapper zijn geweest. Gelukkig is het daar krokusvakantie, anders hadden er ook nog een hele hoop scholieren bij in gezeten..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland

Bericht door Suus »

Zo te zien twee treinen van Meridian.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland

Bericht door ArrivaBas »

Een wonder dat vooral de voorste bakken (daar zaten de doden en zwaarstgewonden waarschijnlijk) ernstig beschadigd zijn en de rest licht tot niet. Sowieso waren de conducteurs en machinisten omgekomen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland

Bericht door Michael 1988 »

Dodental is gestegen naar 10 en er is 1 persoon nog vermist. Politie gaat uit dat die persoon ook is overleden aldus NOS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland

Bericht door Suus »

Beide machinisten, twee conducteurs en zes reizigers begrijp ik van informatie op de (rouwvariant)site van Meridian.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland

Bericht door Jef400 »

Verschrikkelijk nieuws in ieder geval. Ik vraag me een ding af. Wat voor beveiligingssysteem is er op die lijn? Ik dacht dat München-Rosenheim met Indusi was uitgerust, of heb ik het mis?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland

Bericht door PatrickM »

Inmiddels staat er ook een bericht op de site van Transdev Nederland. Er staat ook dat er onderhoud werd gepleegd op dat baanvak.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland

Bericht door Geert »

Volgens Die Welt lijkt een menselijke fout de oorzaak van het ongeluk (maar er is nog niets bevestigd):
Ursache für Zugunglück ist menschliches Versagen
Laut ersten Ermittlungsergebnissen ist "menschliches Versagen" der Grund für die Katastrophe von Bad Aibling. Wer genau verantwortlich ist, blieb aber zunächst unklar.

Das schwere Zugunglück in Bayern mit mindestens zehn Toten ist laut ersten Ermittlungen durch menschliches Versagen ausgelöst worden. Das erfuhr die Deutsche Presse-Agentur am Dienstagabend aus zuverlässiger Quelle. Wer genau für das Unglück im oberbayerischen Bad Aibling verantwortlich zu machen ist, war zunächst nicht bekannt. Mehr Details wurden der Deutschen Presse-Agentur nicht genannt. Zuvor hatte das "RedaktionsNetzwerk Deutschland" darüber berichtet, dass menschliches Versagen das Unglück ausgelöst haben könnte.
bron: http://www.welt.de/politik/deutschland/ ... sagen.html

Volgens bronnen zou een menselijke fout oorzaak zijn van het ongeluk. Meer details zijn echter nog niet bekend.
JeffreyMeijer schreef:Verschrikkelijk nieuws in ieder geval. Ik vraag me een ding af. Wat voor beveiligingssysteem is er op die lijn? Ik dacht dat München-Rosenheim met Indusi was uitgerust, of heb ik het mis?
Klopt, volgens het artikel in Die Welt was de installatie vorige week nog gecontroleerd (en waren er geen storingen).
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland

Bericht door Bemined »

Ik zie op een filmpje van die lijn assentellers en spoelen liggen voor de beveiliging, lijkt dus op een puntsgewijs beveiligingssysteem. Kan heel veilig zijn, doordat bij deze methode ook de positie van het sein doorgegeven kan worden (met 100km/u door rood knallen vanwege een te zachte remming zoals hier zit er dus niet in), maar als je rijweg door wat voor reden wegvalt krijgt de trein dat niet door, en assentellers hebben vaak een resetknop. Die combinatie kan gevaarlijk zijn, zeker bij oudere systemen die een volledige harde reset toestaan. Een veilige reset is overigens wel goed mogelijk, door een niet aanpasbare wachttijd in te voeren (zodat eventuele aanwezige treinen die niets van de reset afweten weg kunnen komen) en een snelheidsbeperking voor de eerste trein na de reset af te dwingen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland

Bericht door Suus »

JeffreyMeijer schreef:Verschrikkelijk nieuws in ieder geval. Ik vraag me een ding af. Wat voor beveiligingssysteem is er op die lijn? Ik dacht dat München-Rosenheim met Indusi was uitgerust, of heb ik het mis?
Het was op de spoorlijn Holzkirchen–Rosenheim, die is in tegenstelling tot München - Rosenheim niet volledig dubbelspoor. En net zoals op alle andere lijnen PZB 90.

In de FLIRT3 zijn zwarte dozen ingebouwd en die zijn ook in de wrakken terugvonden, de definitieve oorzaak wordt daardoor vermoedelijk vrij snel bekend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland

Bericht door Jef400 »

Dank voor de opheldering :pos:
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland

Bericht door Bemined »

Hmm, PZB90 klinkt ook nogal primitief, dat is volgens mij niet fail-safe, als in dat een gestoorde of uitgeschakelde zender geen remopdracht geeft aan de trein. Moderne puntsgewijze systemen bevatten ook informatie over de afstand tot het volgende sein, en het niet tijdig ontvangen van dit signaal wordt dan geïnterpreteerd als dat het systeem in storing is. Zeker de ouderwetse puntsgewijze systemen zijn nogal passief, als ik zodra je het systeem uitzet weten de treinen niet dat het systeem uit staat (bij moderne systemen komen treinen daar uiteindelijk wel achter als ze merken dat ze bij de volgende baken geen signaal ontvangen), en zodra je het systeem weer inschakelt weet het systeem niet waar de treinen zich bevinden. ATB-EG is in dat opzicht bijvoorbeeld wel actief, zodra je het systeem uitzet valt de ATB-code in alle treinen terug naar 40km/u, en zodra je het systeem aanzet is gelijk bekend in welke blokken zich een trein bevind.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland

Bericht door Vinny »

Bijzonder naar nieuws. Ik hoop zelf dat de oorzaak snel gevonden wordt, want het beveiligingssysteem zou menselijke fouten moeten uitsluiten...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland

Bericht door timtrein »

100% uitsluiten kan natuurlijk nooit. Tragisch ongeval.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland

Bericht door SLToilet »

Vreselijk dat dit kan gebeuren, zo'n dodelijk treinongeluk bij onze oosterburen. En een enorme ravage. Treinen met enorme schade, rails, bovenleiding maar bovenal tien (elf?) niet te herstellen mensenlevens.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland

Bericht door Geert »

Inmiddels melden sommige Duitse media dat een treindienstleider het "automatische seinsysteem" uitgeschakeld zou hebben om een vertraagde trein door te zwaaien:
Nach Informationen der "HAZ" könne eine "verhängnisvolle Fehlentscheidung eines Fahrdienstleiters im Stellwerk von Bad Aibling" für den Unfall verantwortlich sein. Das habe die Zeitung aus Ermittlerkreisen erfahren. Demnach habe ein Bahnbediensteter das automatische Signalsystem ausnahmsweise ausgeschaltet, um einen verspäteten Triebwagen durchzuwinken. Da auch der Zug auf der anderen Seite des eingleisigen Bahnabschnittes aus dem Stellwerk das Signal bekommen habe, weiterfahren zu dürfen, sei es schließlich zu der folgenschweren Kollision gekommen, so die "HAZ".
http://www.spiegel.de/panorama/justiz/z ... 76553.html
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland

Bericht door Durashift »

Dat zou geen best nieuws zijn.. als het zo 'makkelijk' kan.. een beveiligingssysteem uitschakelen om een vertraging op te lossen..

Zag op NOS.nl een filmpje van een reiziger uit de trein, kort na het ongeluk. Geen fijne beelden, wel realiteit na zo'n crash, lijkt mij.
http://nos.nl/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland

Bericht door Mikos »

Ik snap dat soort beelden alleen nooit zo. Ik heb een seconde gezien en het meteen weggeklikt; in plaats van met je mobieltje rond te lopen en te gaan filmen, had je ook een gewonde reiziger kunnen helpen, denk ik dan. Het ergst is dat de media dat dan oppikken en groots verspreiden en de halve wereld er naar gaat zitten kijken. Tsja... (n)

Trieste situatie; hieruit zal lering getrokken moeten worden voor de toekomst. Daar is iets heel ernstig misgegaan.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland

Bericht door Michael 1988 »

Ik zag dat filmpje ook vanmorgen. Zulke zieke mensen snap ik niet. Je ziet iemand pijn lijden en dat ga je dan vervolgens filmen en dan weglopen. :N I.p.v. dat je probeert te helpen dan. Al is het maar iemand gerust te stellen door ermee te praten of hulpdiensten halen/roepen zodat ze weten dat iemand daar ligt, want voor hetzelfde geld valt die persoon bewusteloos, komt de hulp te laat en heb je een dode op je geweten. :N Echt zo'n zieke geest die doodleuk zoiets in de trein gaat filmen en vervolgens gaat verspreiden.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland

Bericht door isadora »

Ons Duitse zuster-forum bericht uiteraard uitgebreid:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... 582,page=1

Ritje op YouTube, 32:50 locatie waar het mis ging:
https://www.youtube.com/watch?v=VsobYN4 ... e&t=32m11s
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland

Bericht door Durashift »

isadora schreef:(..)
Ritje op YouTube, 32:50 locatie waar het mis ging:
https://www.youtube.com/watch?v=VsobYN4 ... e&t=32m11s
Oei, dat is een erg naar punt, zo'n blinde bocht. Daarna is er een recht stuk. Daar zou, kan ik mij voorstellen, snelheid eruit kunnen halen als er ineens een tegen trein zichtbaar is.
2 minuten later is er een station.. waar een kruising plaatsvindt. Daar is het dan deels mis gegaan, denk ik..?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland

Bericht door Jef400 »

Uhu, dat is dus hypothetisch geneuzel
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland

Bericht door Lijn65 »

Michael 1988 schreef:Ik zag dat filmpje ook vanmorgen. Zulke zieke mensen snap ik niet. Je ziet iemand pijn lijden en dat ga je dan vervolgens filmen en dan weglopen. :N I.p.v. dat je probeert te helpen dan. Al is het maar iemand gerust te stellen door ermee te praten of hulpdiensten halen/roepen zodat ze weten dat iemand daar ligt, want voor hetzelfde geld valt die persoon bewusteloos, komt de hulp te laat en heb je een dode op je geweten. :N Echt zo'n zieke geest die doodleuk zoiets in de trein gaat filmen en vervolgens gaat verspreiden.
Want iedereen heeft natuurlijk een ehbo-cursus gevolgd en weet precies wat hij of zij moet doen in geval van een ongeluk...
Ik wil het gedrag van de filmer niet recht praten, maar je kunt ook niet verwachten dat iedereen weet wat je moet doen. En in de shock van de crash doe je dan het eerste wat in je opkomt, en dat is voor sommige mensen blijkbaar de boel filmen.
Basislijn
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland

Bericht door Jef400 »

Tja, neemt niet weg dat ik het rationeel onverantwoord vind om dan de boel te gaan filmen. Volgens mij ben je dan juist bezig moeten zijn met het helpen van. Tenminste dat zou mijn eerste reactie zijn. Ik denk dat je zonder EHBO ook een hoop kan doen. Zeker met de adrenaline die vrij komt met zo'n botsing.
Laatst gewijzigd door Jef400 op wo 10 feb 2016, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten