2,3 miljoen IC & ICE reizigers (+7%) in 2015 tussen Duitsland en Nederland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

2,3 miljoen IC & ICE reizigers (+7%) in 2015 tussen Duitsland en Nederland

Bericht door michiel71 »

Deutsche Bahn telde in 2015 meer dan 2,3 miljoen reizigers op de twee internationale treinverbindingen naar Nederland (ICE naar Frankfurt en Intercity Berlijn), zeven procent méér dan in 2014. Dit is een vierde reizigersrecord op rij. Sinds de start van ICE in november 2000 zijn daarmee totaal bijna 17 miljoen reizigers vervoerd. NS International en Deutsche Bahn tellen hier altijd het aantal grenspassages, dus reizigers die ook echt de grens overgaan. Vooral de Intercity naar Berlijn is in beide landen ook een belangrijke binnenlandse trein, deze reizigers tellen we hier nog niet eens mee.

Bron: NS en Deutsche Bahn

Met 8 ICE retourritten Amsterdam - Keulen en 7 IC retourritten Amsterdam - Berlijn
levert dat bij 30 treinen per dag een gemiddelde bedezetting op van 210 reizigers per rit.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: 2,3 miljoen IC & ICE reizigers (+7%) in 2015 tussen Duitsland en Nederland

Bericht door SLToilet »

michiel71 schreef: Met 8 ICE retourritten Amsterdam - Keulen en 7 IC retourritten Amsterdam - Berlijn
levert dat bij 30 treinen per dag een gemiddelde bedezetting op van 210 reizigers per rit.
Dat lijkt behoorlijk wat, 210 per rit. Maar wat is dan de bezettingsgraad? 30-40%?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: 2,3 miljoen IC & ICE reizigers (+7%) in 2015 tussen Duitsland en Nederland

Bericht door Lijn65 »

michiel71 schreef:Met 8 ICE retourritten Amsterdam - Keulen en 7 IC retourritten Amsterdam - Berlijn levert dat bij 30 treinen per dag een gemiddelde bezetting op van 210 reizigers per rit.
Nee, dat betekend dat er gemiddeld 210 mensen in de trein zitten op het moment dat de trein de grens passeert. Het artikel zegt dat de treinen ook een binnenlandse rol spelen en alleen de passagiers die de grens over gaan worden geteld, dus de gemiddelde bezetting per rit ligt hoger.
NS International en Deutsche Bahn tellen hier altijd het aantal grenspassages, dus reizigers die ook echt de grens overgaan. Vooral de Intercity naar Berlijn is in beide landen ook een belangrijke binnenlandse trein, deze reizigers tellen we hier nog niet eens mee.
Basislijn
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: 2,3 miljoen IC & ICE reizigers (+7%) in 2015 tussen Duitsland en Nederland

Bericht door dennistd »

SLToilet schreef:
michiel71 schreef: Met 8 ICE retourritten Amsterdam - Keulen en 7 IC retourritten Amsterdam - Berlijn
levert dat bij 30 treinen per dag een gemiddelde bedezetting op van 210 reizigers per rit.
Dat lijkt behoorlijk wat, 210 per rit. Maar wat is dan de bezettingsgraad? 30-40%?
De ICE heeft 425 zitplaatsen (91/334)
Een IC heeft 578 zitplaatsen (72/506)
Gemiddeld dus 500 zitplaatsen, wat neerkomt op een bezetting van 42%. Lijkt me niet slecht voor een grenspassage.
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 2,3 miljoen IC & ICE reizigers (+7%) in 2015 tussen Duitsland en Nederland

Bericht door VIRM »

Wat zijn de plannen m.b.t. materieel voor de IC Berlijn? Wanneer en mat wat wordt het vervangen? :)
Beul van de blindegeleidelijn
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: 2,3 miljoen IC & ICE reizigers (+7%) in 2015 tussen Duitsland en Nederland

Bericht door Moshi »

VIRM schreef:Wat zijn de plannen m.b.t. materieel voor de IC Berlijn? Wanneer en mat wat wordt het vervangen? :)
Geen -o-
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 2,3 miljoen IC & ICE reizigers (+7%) in 2015 tussen Duitsland en Nederland

Bericht door Z2N »

Niet zo ongegrond pessimistisch! :X

Er zijn serieuze plannen op 770 nieuwe rijtuigen aan te schaffen, onder andere voor de IC Berlijn. Deze krijgen dan het comfort van de nieuwe ICE4 (ex-ICx), maar behoren tot het IC/EC-tarief. Zie voor een eerder topic hierover hier.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: 2,3 miljoen IC & ICE reizigers (+7%) in 2015 tussen Duitsland en Nederland

Bericht door Moshi »

Serieuze plannen misschien, al is de bron wat vaag. Lijkt nog geen aanbesteding of bestelling voor te zijn. Hier staat niet voor 2023, en waarschijnlijk nog veel later: http://evn2016.ems-vechte-news.de/keine ... -vor-2023/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 2,3 miljoen IC & ICE reizigers (+7%) in 2015 tussen Duitsland en Nederland

Bericht door Z2N »

Dat artikel gaat over de ICE4, en is dus al achterhaald. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 2,3 miljoen IC & ICE reizigers (+7%) in 2015 tussen Duitsland en Nederland

Bericht door Suus »

Nee, dat artikel klopt. Met nieuw materieel is niet voor 2023 te rekenen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten