Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Wil/mag NS bussen naar de Uithof inzetten??
En hoe zou het vervoer efficiënter geregeld kunnen worden?
Het lijkt me juist efficiënt om Utrecht Centraal te ontlasten door vanuit meer bestemmingen in de regio rechtstreekse bussen naar de Uithof te laten rijden.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Tochjo »

Zugführer schreef:Wil/mag NS bussen naar de Uithof inzetten??
Ja, NS wil tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht De Uithof bussen laten rijden om het tekort aan treinstellen komend jaar op te vangen. Of dat kan, is nog niet duidelijk. Zie deze brief vanaf pagina 18.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door 010jongen »

Tijd voor een tramlijn door de binnenstad :oops: Zou een hoop bussen schelen in zowel de binnenstad als op de Uithof.
Roeland
Berichten: 2271
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Roeland »

Daniel schreef:Utrecht: Bussenfile dreigt naar 'knelpunt' De Uithof
Geplaatst op: dinsdag 9 februari 2016 20:13
Laatst bijgewerkt: dinsdag 9 februari 2016 20:14

Het wordt filerijden voor bussen naar De Uithof: steeds meer vervoerders zien brood in diensten naar het wetenschapscomplex. De PvdA in Utrecht vreest chaos door een gebrek aan afstemming. De NS en de nieuwe vervoerder Syntus hebben ook vergevorderde plannen om bussen in te zetten naar 'knelpunt' De Uithof. Qbuzz (U-OV) dat het bus- en tramvervoer in de stad verzorgt, liet eerder weten vanaf de tweede helft van dit jaar extra bussen in te zetten naar het universiteitscentrum.
De PvdA heeft de Utrechtse verkeerswethouder Lot van Hooijdonk om die reden opgeroepen om met de verschillende vervoerders in gesprek te gaan om te kijken of het vervoer niet efficiënter geregeld kan worden.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws in dossier Politiek en openbaar vervoer
Ja, efficiënter kan zeker, door de Uithoftram niet alleen (naar traditioneel Nederlands gebruik) te beperken tot de Utrechtse gemeentegrenzen. Trek dat ding, vanaf de Uithof, door naar Zeist en naar station Driebergen. Bijkomend voordeel is dat je de tramlijn niet grotendeels onbenut laat in de tegenspitsrichting, maar dat je hem dan (en ook 's avonds en in het weekend) nog een beetje vult met Zeistenaren.
En degradeer station Driebergen dan niet tot een sprinter-inhaal stationnetje, maar laat er straks ook nog IC's stoppen.

Tja, het is voor het kneuterige Nederlandse trambeleid een grote shock om erachter te komen dat je tramlijnen ook over gemeentegrenzen heen kunt leggen. Amsterdam doet z'n uiterste best om (op een staartje van lijn 9 na) de enige grensoverschrijdende lijn (Amstelveenlijn) ter hoogte van de gemeentegrens te ontkoppelen. En Den Haag kon de tramlijnen 15 en 17 pas aanleggen nadat het grondgebied door de gemeente Den Haag geannexeerd was. En de Zoetermeerlijn heeft er van pure schrik een heel jaar uitgelegen, toen die werd omgetoverd tot een gemeentegrens-overschrijdende tramlijn. En zo zijn er nog meer keurige voorbeelden van Nederlandse bodem, dat het eigenlijk onbetamelijk is om met je trammetje zomaar een andere gemeente in te tuffen!
Wat dat betreft hebben trambestuurders misschien wel een helderder blik dan gemeentebestuurders....

Maar desondanks pleit ik ervoor, om over de bestuurlijke muurtjes heen te kijken, en het aan te durven om de Uithoflijn te upgraden naar méér dan studentjes vervoeren tussen station en universiteit, keurig binnen de Utrechtse gemeentegrenzen.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Gekko123 »

Tja, het was voor de Uithoftram sowieso al veel praktischer geweest om hem via de binnenstad en Rijnsweerd aan te leggen ipv de route via het stadion. Het ligt nu al redelijk vast dat op het moment dat die tram gaat rijden dat er alleen van maandag t/m vrijdag trams rijden. In het weekend moet dan nog steeds iedereen mee met de bus via de binnenstad...

Ik weet niet precies hoe of wat rondom een keermogelijkheid bij het stadion, maar dat zou bij evenementen in het stadion en eventueel voor een enkele spitsrit best handig kunnen zijn. Dat zou ook meteen betekenen dat de tramlijn ook in het weekend gedeeltelijk benut wordt (bijvoorbeeld op het moment dat FC Utrecht thuis speelt).
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door reisthijs »

Roeland schreef:Tja, het is voor het kneuterige Nederlandse trambeleid een grote shock om erachter te komen dat je tramlijnen ook over gemeentegrenzen heen kunt leggen. Amsterdam doet z'n uiterste best om (op een staartje van lijn 9 na) de enige grensoverschrijdende lijn (Amstelveenlijn) ter hoogte van de gemeentegrens te ontkoppelen. En Den Haag kon de tramlijnen 15 en 17 pas aanleggen nadat het grondgebied door de gemeente Den Haag geannexeerd was. En de Zoetermeerlijn heeft er van pure schrik een heel jaar uitgelegen, toen die werd omgetoverd tot een gemeentegrens-overschrijdende tramlijn. En zo zijn er nog meer keurige voorbeelden van Nederlandse bodem, dat het eigenlijk onbetamelijk is om met je trammetje zomaar een andere gemeente in te tuffen!
Wat dat betreft hebben trambestuurders misschien wel een helderder blik dan gemeentebestuurders....
Wat een raar gezwam is dit. :?
Den Haag heeft een heleboel grensoverschrijdende tramlijnen, al tientallen jaren lang, en sinds wanneer ligt Nieuwegein in de gemeente Utrecht?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Durashift »

Het is op de Uithof in het weekend niet geheel uitgestorven. Is de laatste halte niet bij het UMC?
Zo ja, dan zal dat ook wel mensen in het weekend trekken.

'Even' een tramlijn door de binnenstad aanleggen.. al is dat dan over de busbaan, lijkt mij niet heel eenvoudig en zal toch langdurig voor overlast zorgen in het drukke centrum. Iets dat met de singel enzo al jaren aan de gang is..
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Het is vooralsnog de bedoeling dat er in het weekend geen trams gaan rijden...
Op dit moment rijdt lijn 12 ook niet in het weekend, dus wat dat betreft wel logisch.
De laatste halte wordt overigens zelfs de P+R, dus dat kan ook zeker nog reizigers trekken in het weekend, die daar dan parkeren en met de tram naar het centrum zouden kunnen.

Er is ongetwijfeld een goede afweging gemaakt om eerst deze lijn via Galgenwaard aan te leggen.
Stel dat de binnenstadsas alsnog vertramd wordt, wat in de toekomstvisies uiteindelijk wel het doel is, heb je nu in ieder geval een manier om alsnog naar de Uithof te kunnen reizen.
Was eerst de binnenstad vertramd, had dat inderdaad grote gevolgen voor het OV met zich meegebracht, terwijl lijn 12 al uitpuilde en er dus geen alternatief was om via een andere route vervangend openbaar vervoer te laten rijden.
Doortrekking naar Driebergen-Zeist lijkt me zeer nuttig, maar dat brengt uiteraard kosten met zich mee en momenteel zijn er nou eenmaal meer reizigers Utrecht Centraal - Uithof dan Uithof - Zeist...
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Littlebusdriver »

Je kunt natuurlijk de bussen vanuit Zeist laten beginnen en eindigen bij P+R de Uithof. Dan kun je trams in de 'tegenspits' mooi vullen zonder extra kosten en je bespaart er aardig wat bussen mee.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Wellicht is het een idee om gewoon met de simpele dingen te beginnen. Bijvoorbeeld met het feit dat er straks vanuit Bunschoten / Soest een bus naar De Uithof gaat rijden, terwijl er ook al een bus vanuit Bilthoven rijdt. Daar vallen ongetwijfeld dingen te combineren want vanaf Baarn kan je met een lusje Soest prima via Bilthoven naar De Uithof rijden.
En voor die nieuwe lijn vanuit Montfoort is allicht niet het handigst om via de A12 te rijden, maar zou tangentieel door Utrecht rijden wat opleveren. Allicht maakt dat lijn 22 eerder rendabel als je die route zou nemen bijvoorbeeld. Je snijdt dan nog altijd een stuk af en elimineert een overstap waarmee het sneller blijft dan nu en nogsteeds Utrecht Centraal ontlast.

Vanuit Amersfoort bedienen de lijnen vanuit de diverse wijken dan weer een andere doelgroep dan de reizigers vanaf het station, maar die lijn vanaf het station zou te combineren zijn met de bus die NS in wil zitten. Een hogere frequentie voor de normale buslijn levert immers meer reizigersvoordelen op dan twee bussen die elkaar beconcurreren.

En ja, dat vereist over concessiegrenzen heen denken maar op een andere manier is deze situatie nooit oplosbaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door 010jongen »

Littlebusdriver schreef:Je kunt natuurlijk de bussen vanuit Zeist laten beginnen en eindigen bij P+R de Uithof. Dan kun je trams in de 'tegenspits' mooi vullen zonder extra kosten en je bespaart er aardig wat bussen mee.
Dan zou ik eerder pleiten voor een doortrekking naar Mooi Zeist. Kwa kosten hoeft dit niet enorm veel te kosten toch? deels langs de A28.
Is er trouwens al een prognose wanneer de SUN en Uithoflijn gekoppeld gaan worden?. Ik vind dat de tram uit Nieuwegein z.s.m. weer naar de centrumzijde doorgetrokken moet worden. Goeie ouwe tijd toen je nog met de tram bij het Moreelsepark kon uitstappen *O*
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Persoonlijk vind ik het wel mooi al die directe buslijnen naar De Uithof. Hoewel een tram natuurlijk ook heel wat is, bieden juist die verschillende buslijnen een fijnmazigheid en de zo aantrekkelijke directe verbindingen.

Ik heb het idee dat de busbanen nog voldoende capaciteit hebben om eventuele groei op te vangen. De busbaan door de binnenstad kan ook met gemak meer dan 100 bussen per uur aan. Je kunt een spreiden door middel van de dienstregeling of gewoon accepteren dat er een minuut vertraging is en dit opvangen met een extra minuut buffer aan het eindpunt.

Er ontstaat mogelijk een knelpunt als het eindpunt van lijn 12 binnenkort wordt samengevoegd met de andere buslijnen op WKZ. Een groter probleem is er nu al en zal alleen maar groter worden: Er is geen fatsoenlijke buffer van voldoende capaciteit bij Rijnsweerd Noord. Bussen staan daar dikwijls gevaarlijk dubbel geparkeerd en hun tijd af te wachten op de Autoweg (Waterlinieweg). Wellicht dat er bij de Boylelaan nog iets gemaakt kunnen worden, maar ook dat kan niet zonder grote verkeersaanpassingen (nieuwe kruisingen, verkeerslichten...) Of het bosje in de hoek Pythagoraslaan/Waterlinieweg, zonder dat ik gekeken heb naar draaicirkels. Daar kun je wellicht makkelijk keren en ook nog eens wat bussen kwijt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door reisthijs »

010jongen schreef:Is er trouwens al een prognose wanneer de SUN en Uithoflijn gekoppeld gaan worden?. Ik vind dat de tram uit Nieuwegein z.s.m. weer naar de centrumzijde doorgetrokken moet worden. Goeie ouwe tijd toen je nog met de tram bij het Moreelsepark kon uitstappen *O*
De prognose is 2020, maar er is nog geen besluit over genomen.
Meer info hier: http://www.regiotramutrecht.nl/bru/down ... nload/file
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Geert »

Durashift schreef:Het is op de Uithof in het weekend niet geheel uitgestorven. Is de laatste halte niet bij het UMC?
Zo ja, dan zal dat ook wel mensen in het weekend trekken.
Vergeleken met doordeweeks is de Uithof wel behoorlijk uitgestorven in het weekend. Het UMC en WKZ zijn wel open voor patiëntenbezoek, maar de meeste poli's zijn wel gesloten in het weekend. Als er al een frequente lijn naar de binnenstad en station rijdt (lijn 28) dan biedt de tram niet zo heel veel toegevoegde waarde, die is meer geschikt voor bulkvervoer in de spits tussen station en Uithof. Voor de capaciteit is-ie in het weekend zeker niet nodig.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Geert schreef:
Durashift schreef:Het is op de Uithof in het weekend niet geheel uitgestorven. Is de laatste halte niet bij het UMC?
Zo ja, dan zal dat ook wel mensen in het weekend trekken.
Vergeleken met doordeweeks is de Uithof wel behoorlijk uitgestorven in het weekend. Het UMC en WKZ zijn wel open voor patiëntenbezoek, maar de meeste poli's zijn wel gesloten in het weekend. Als er al een frequente lijn naar de binnenstad en station rijdt (lijn 28) dan biedt de tram niet zo heel veel toegevoegde waarde, die is meer geschikt voor bulkvervoer in de spits tussen station en Uithof. Voor de capaciteit is-ie in het weekend zeker niet nodig.
Wanneer FCUtrecht thuis speelt, dan rijden er op zondag pendelbussen tussen P+R De Uithof en het stadion. Daarnaast staan deze bussen tijdens de wedstrijd, op de U-OV- bussen na, tijdens de wedstrijd op de Cambridgelaan te wachten. Uiteraard is dit aantal een stuk lager dan het aantal bussen dat in een gemiddelde spits De Uithof aandoet.
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door matje82 »

ik denk dat Zeistenaren niet blij zullen zijn met een verlenging van de tram vanaf de Uithof naar Zeist. Op dit moment ben ik vanaf Vollenhove 's avonds in 10 minuten bij de halte Stadsschouwburg en in 12 minuten op de Neude. Dat zal via de Uithof nooit lukken. Deze zeer snelle verbinding zal er zeker de reden van zijn dat de bussen tussen Zeist en Utrecht zo vol zitten, vooral 's avonds is het vaak bomvol met uitgaanspubliek en schouwburgpubliek. Zeker buiten de spits moeten er meer mensen vanuit Zeist in het centrum zijn dan op het station. Ook de vele mensen die uitstappen bij Kerklaan en Tunneltje De Bilt hebben hier niets aan.

Ook als je een tram over de route van lijn 28 laat rijden en daarna naar Zeist zal dit veel langer duren
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Gistermiddag nog een gevalletje oeps op CS Centrumzijde...

Bus rijdt zich klem bij Utrecht Centraal
Een bus van lijn 12 is donderdagmiddag op het busstation bij Utrecht Centraal Station op een betonnen afzetting gereden en kwam vervolgens klem te zitten. Een hijskraan moest er aan te pas komen om de bus los te maken.

Bron en foto
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Algemeen Dagblad schreef:De oorzaak van het ongeval is nog onbekend.
Ik denk dat de chauffeur de bocht iets te ruim heeft genomen als ik zo naar de foto kijk? :')

Ik kwam vanochtend een instructierit met een gelede U-OV bus tegen op de Straatweg tussen Breukelen en Maarssen, niet de eerste keer dat zo'n rit verschijnt buiten het normale U-OV gebied geloof ik, maar wat zou de reden daarvoor zijn?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Had 'm hier volgens mij nog niet langs zien komen, maar U-OV heeft nu ook een nachtlijnproduct waarmee je met de OV-chipkaart op die lijnen kunt reizen. Dat product rekent wel een hogere borg van 8 euro.

Ook wat knullig trouwens: op de U-OV site staan nu diverse omleidingen met als toelichting "kijk op de website voor meer informatie" :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Aking »

Zugführer schreef:
Algemeen Dagblad schreef:De oorzaak van het ongeval is nog onbekend.
Ik denk dat de chauffeur de bocht iets te ruim heeft genomen als ik zo naar de foto kijk? :')

Ik kwam vanochtend een instructierit met een gelede U-OV bus tegen op de Straatweg tussen Breukelen en Maarssen, niet de eerste keer dat zo'n rit verschijnt buiten het normale U-OV gebied geloof ik, maar wat zou de reden daarvoor zijn?
Instructie gok ik? :')
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Ja, maar waarom op een route waar U-OV normaal helemaal niet rijdt? :p
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Zugführer schreef:
Algemeen Dagblad schreef:De oorzaak van het ongeval is nog onbekend.
Ik denk dat de chauffeur de bocht iets te ruim heeft genomen als ik zo naar de foto kijk? :')
Waarom staan daar eigenlijk betonblokken? Is dat om de voetgangersstroom te coördineren? Want alle bussen die bijvoorbeeld de bocht vanaf de A-haltes 360 graden moet draaien naar de B-haltes moeten nu een extra ruimte bocht maken.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Ja, is om te voorkomen dat voetgangers over het B-perron lopen en daar oversteken naar het NS hoofdkantoor.
Het is de bedoeling dat ze via het A-perron lopen, of 3 keer een weg oversteken vanaf het punt met de betonblokken.
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door rm7 »

Zugführer schreef:Ja, maar waarom op een route waar U-OV normaal helemaal niet rijdt? :p
Dan gaat het zeer waarschijnlijk om rijstijloptimalisatie en zuinig rijden :wink:. Chauffeurs zijn dan vrij om een route te kiezen, zolang er maar een bus kan rijden en ze de route na de pauze nog een keer zouden willen rijden, is er geen probleem.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Aking »

Omstreeks 19:17 kruiste ik op het janskerkhof een lijn 48 naar Houten NS die richting schouwburg reed, volgens mij ging daar iets niet helemaal goed :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten