Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

JWM schreef:Lastige afweging, al vind ik dit een beetje een 'druppel op een gloeiende plaat maatregel' zolang GVB op de nachtbus de wagenverkoop maximaliseert door van reizigers te verwachten dat ze eerst een of ander vaag product op de chipkaart laden voordat ze normaal kunnen inchecken.
Is dat nog steeds zo? Met mijn NS Business Card kon ik gewoon reizen zonder iets op m'n kaart te zetten.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

n-evo schreef:
JWM schreef:Huh, jij zou zeggen, schop in de grond en zie maar wat het kost?
Dat was de hele basis van de N/Z-lijn al. Nat vingertje de lucht in en denken: het zal wel zoiets kosten en dan af zijn. La la la la la - Waarom nu opeens een andere aanpak dan? :wink:

M'n punt is meer dat er al zo vaak geopperd is die metro door te trekken, het wordt maar niet concreet gemaakt. Het lijkt wel een tick die terug bljft keren. En iedereen moet het een keer gezegd hebben: N/Z-lijn moet naar Schiphol!
Er staat in het OV Magazine van 11-2 een artikel over dit onderwerp.

http://www.ovmagazine.nl/2016/02/ombouw ... ment-14900
🍉
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mikos »

Bee schreef:Het personeel in Amsterdam-Noord staakt van begin dienst tot iig 9:00.
Maar daarover hoor je niemand... Als ze dat bij NS doen, is het land te klein en werken er alleen maar egoïsten bij het bedrijf. "En dat over de rug van de reiziger!" :wink:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Bee schreef:Het personeel in Amsterdam-Noord staakt van begin dienst tot iig 9:00.
Huh? Waarom?
Ik doe ook maar wat
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Daelea »

In verband met de recente golf overvallen op buschauffeurs: http://nos.nl/l/2086378
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Mikos schreef:Maar daarover hoor je niemand... Als ze dat bij NS doen, is het land te klein en werken er alleen maar egoïsten bij het bedrijf. "En dat over de rug van de reiziger!" :wink:
Proef ik hier enige vorm van frustratie? Wilde stakingen zijn wat mij betreft nooit goed te praten.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

IC140 schreef:
JWM schreef:Lastige afweging, al vind ik dit een beetje een 'druppel op een gloeiende plaat maatregel' zolang GVB op de nachtbus de wagenverkoop maximaliseert door van reizigers te verwachten dat ze eerst een of ander vaag product op de chipkaart laden voordat ze normaal kunnen inchecken.
Is dat nog steeds zo? Met mijn NS Business Card kon ik gewoon reizen zonder iets op m'n kaart te zetten.
Het is naar mijn beste weten nog steeds zo. En het is eigenlijk best zielig voor 's lands hoofdstad...

Heeft de staking enig resultaat gehad?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De situatie met de nachtbuskaartjes is inderdaad pervers te noemen, dat zijn in de buitenwijken gewoon heel interessante prooien met de enorme hoeveelheid wagenverkoop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
de_clercq
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 16:39

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door de_clercq »

Jij vind het interessant om een vuurwapen (shotgun!) op iemands hoofd te zetten voor een paar honderd euro en een mobiel telefoontje? Okee.

Deze gasten zijn tot veel in staat voor iets dat weinig oplevert. Je ziet dat ze ook gewoon daglijnen overvallen, waar echt weinig te halen valt, want een chauffeur kan na elke rit gewoon zijn geld afstorten. Lijkt me zaak zo snel mogelijk dat geld van de wagens te halen, in de metro kan het ook.
Laatst gewijzigd door de_clercq op vr 12 feb 2016, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Bee de kruimeldief :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

de_clercq schreef:Jij vind het interessant om een vuurwapen (shotgun!) op iemands hoofd te zetten voor een paar honderd euro en een mobiel telefoontje? Okee.
Waar haal je dit nou weer vandaan :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

de_clercq schreef:Jij vind het interessant om een vuurwapen (shotgun!) op iemands hoofd te zetten voor een paar honderd euro en een mobiel telefoontje? Okee.
Nee. Maar als je in het weekend als chauffeur op de nachtbus rijdt en op het Rembrandtplein of Leidseplein stad-uit een heel boekje verkoopt (kaartjes van €4,50 per stuk) en na het eindpunt in de buitenwijk rijd je bijna leeg richting de stad, is zo'n buschauffeur wel een lekker makkelijke prooi. Weinig getuigen, minder wagens van OV-zorg en politie op de weg en de nachtbuschauffeurs kunnen alleen geld afstorten op het Centraal Station.

Het is goed dat er maatregelen worden genomen tegen de hoeveelheid geld op de dagdienst, maar de situatie bij de nachtbussen is nog veel belachelijker omdat reizen op saldo standaard niet geaccepteerd wordt, de studentenkaart niet geldig is en de wagenverkoop daardoor ontzettend hoog is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Route aanpassen en voor 'stad uit' eerst langs CS?

(als is dat dan alleen te doen voor de wagens die naar Noord gaan.. maar daar was de staking ook vanochtend, begreep ik. )

En een bus vol uitgaanspubliek onbeheerd achterlaten lijkt mij ook niet zo verstandig.

Misschien een beveiligde geldwagen op een hoek zetten en een sealbag overhandigen..?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Het enige dat je imo aan het nachtbusprobleem zou kunnen doen is ervoor zorgen dat je gewoon kunt inchecken en dat dan standaard het nachtbustarief wordt afgeschreven, zonder gedoe met een nachtbusproduct. Dit ook communiceren zodat weldenkend stapvolk eerst gaat opladen indien nodig vóór het stappen.

Is er trouwens een nachtbusprobleem? Worden die vaak overvallen?
Ik doe ook maar wat
de_clercq
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 16:39

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door de_clercq »

Bee schreef:Het is goed dat er maatregelen worden genomen tegen de hoeveelheid geld op de dagdienst, maar de situatie bij de nachtbussen is nog veel belachelijker omdat reizen op saldo standaard niet geaccepteerd wordt, de studentenkaart niet geldig is en de wagenverkoop daardoor ontzettend hoog is.
Hier kan ik het niet meer dan eens mee zijn. En ik hoop dat contactloos betalen dan ook zo snel mogelijk wordt ingevoerd. En niet alleen bij bus, maar ook bij tram zijn er genoeg overvallen geweest (IJburg, Sloterparkbad enz.).
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Globetrotter »

Bee schreef:
de_clercq schreef:Jij vind het interessant om een vuurwapen (shotgun!) op iemands hoofd te zetten voor een paar honderd euro en een mobiel telefoontje? Okee.
Nee. Maar als je in het weekend als chauffeur op de nachtbus rijdt en op het Rembrandtplein of Leidseplein stad-uit een heel boekje verkoopt (kaartjes van €4,50 per stuk) en na het eindpunt in de buitenwijk rijd je bijna leeg richting de stad, is zo'n buschauffeur wel een lekker makkelijke prooi. Weinig getuigen, minder wagens van OV-zorg en politie op de weg en de nachtbuschauffeurs kunnen alleen geld afstorten op het Centraal Station.

Het is goed dat er maatregelen worden genomen tegen de hoeveelheid geld op de dagdienst, maar de situatie bij de nachtbussen is nog veel belachelijker omdat reizen op saldo standaard niet geaccepteerd wordt, de studentenkaart niet geldig is en de wagenverkoop daardoor ontzettend hoog is.
Volgens mij waren de overvallen die waren gebeurd allemaal overdag gebeurd. Het kan natuurlijk zijn dat de chauffeurs snachts meer geld op zak hebben, maar dat er ook meer overvallen zijn geweest, heb ik nergens kunnen lezen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Er is sowieso begin januari een overval op de 761 geweest, en ergens halverwege vorig jaar op de 354.

Een andere overval dit jaar vond plaats rond 5:40 op de Volendammerweg, maar de 33 die daar rijdt begint pas om 6:00, dus dat zal of op de 245 of op de 761 zijn geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Hele brutale suggestie: bij de Connexxion-bussen kun je het nachtbustarief wel betalen met een chipkaart. Dus 's nachts zou je 't probleem grotendeels kunnen oplossen door Connexxion-bussen in te huren. Maar wellicht is dat te logisch nagedacht? ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Ik las in een reactie van Connexxion dat het wettelijk zo is dat contant geld geaccepteerd moet worden.
De hoeveelheid ervan terugdringen kan dus.. helemaal uitbannen zal wettelijk een aanpassing vergen.
fred
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 14 jul 2010, 09:35

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred »

Bussen van een andere maatschappij inzetten heeft geen zin. Wel of niet de chipkaart kunnen gebruiken voor de nachtbus heeft alleen te maken met de software en niets met de hardware. Connexxion heeft andere software (alleen voor dat bedrijf) dan GVB, bussen zijn dus niet uit te wisselen.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Michael »

Er is nu bij Connexxion onrust ontstaan bij de chauffeurs omdat ze vrezen dat de overvallers zich nu op hun gaan richten nu bij het GVB contant geld wordt geweerd:

http://www.nu.nl/amsterdam/4213870/chau ... xxion.html
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Ik snap al jaren niet waarom er geen gesloten geld/kaartjessysteem in de voertuigen zit. Een gesloten kast die alleen in de garage te openen/verwisselen is. Net als dat het camera-systeem gesloten is, waardoor proberen de opnameapparatuur mee te nemen/te slopen geen enkele zin heeft, moet dit met een 'kaartjesautomaat' ook mogelijk zijn.
Door een beperkt assortiment aan kaartjes, en een beperkte acceptatie van soorten contant geld is dit systeem vrij klein te houden, waardoor het in de deur van de chauffeur kan passen (waar nu vaak de tas staat).

En om een deel van de discussie voor te zijn: 'kan niet' ken ik niet, 'wil niet' komt mij veel bekender voor.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Het kan best hoor. Maar trekt een overvaller zich daar wat van aan? Weet die dat er niks te halen valt? Een overvaller ziet een bus (of denkt eraan) en denkt 'die ga ik pakken want er is geld' en niet 'ja ho wacht, die hebben een gesloten systeem dus ik kan het niet halen'. Of ze nemen gewoon die hele doos mee en kijken thuis wel hoe ze hem open krijgen. Of ze slaan uit frustratie de chauffeur in mekaar als die doos verankerd zit.

In mijn stad worden alleen sporadisch uurskaartjes verkocht, iedereen chipt en de chauffeur leegt een aantal keer per dienst zijn kas. Toch werd (bij mij in de wijk nota bene, en op dat tijdstip had ik de overvaller kunnen zien want ik was in de buurt) vorige week hier een bus overvallen door een knulletje van 15-16. Buit: enkele tientjes. Door het beveiligen is de geldelijke schade niet groot. De impact blijft echter en dat los je niet op met een gesloten systeem.
Ik doe ook maar wat
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Hoezo is een gesloten systeem geen oplossing? Gewoon ergens helemaal inbouwen in de bus zodat je het niet mee kan dragen en het probleem is opgelost als alle potentiele overvallers dit eenmaal doorhebben.
Beul van de blindegeleidelijn
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Worden er dan ook steeds chauffeurs in elkaar geslagen 'omdat ze de videoband niet meekrijgen'? Nee, want het is allang duidelijk dat die voor de chauffeur onbereikbaar is. Als je hetzelfde doet met de kas, heeft dat dus ook geen zin meer.
Waarom worden bankfilialen niet of nauwelijks overvallen, er valt niets te halen! De medewerkers kunnen zelf nergens bij, dus wordt er geen poging meer gedaan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten