Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Het zijn rode deuren in een grijze trein. Er werd gevraagd of lichtgekleurde deuren een eis waren, maar de eis is dat er contrast moet zijn en dat is er.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door dennistd »

Zo in het halfdonker onder de stationskap is het inderdaad te donker, maar met een flauw zonnetje in de vrije natuur ziet ie er al een stuk beter uit vind ik:
Afbeelding
Strukton 303001 met Abellio-FLIRT 2011, Deurningen by Dennis te D, on Flickr
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door JWM »

De Flirts die gewoon geel/blauw/wit worden zijn toch geen tweebakkers?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Klopt, dat worden drietjes en viertjes.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door n-evo »

dennistd schreef:Zo in het halfdonker onder de stationskap is het inderdaad te donker, maar met een flauw zonnetje in de vrije natuur ziet ie er al een stuk beter uit vind ik:
Vind het geen verschil maken. Die kleurstelling blijft zwaar ogen op groot materieel. Helemaal met die zwarte rouwranden om de ramen.
Daniel schreef:Sowieso is de regelgeving voor de specifieke kleur van het front van een trein al lang geleden vervallen. Maar wat de deuren betreft is het wel opvallend: de treinen voor de Vechtdallijnen waren bijvoorbeeld geleverd met donkerblauwe deuren in een donkerblauwe trein maar dat is nog voor indienststelling aangepast naar lichtblauwe deuren.
Dat zal men daar niet gedaan hebben omdat ze het zo leuk vonden staan, dus ligt wel voor de hand dat dat met een of andere richtlijn te maken heeft.
Logischerwijs zal het om contrast gaan, niet specifiek om lichttinten.

Bee was me voor. :P
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door n-evo »

Waarom krijgt de NS eigenlijk twee verschillende soorten Flirt qua kop? Het oudere design en nieuw design.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

NS krijgt alleen maar FLIRT-treinstellen met de nieuwe kop. Die met de oude kop zijn voor Hongarije.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Ardan »

Ik vind het stoer staan :) De trein wordt er wel wat lomper en robuuster van maar dat vind ik bij een trein wel passen. Bij een tram niet.
Ik doe ook maar wat
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Durashift »

Volgens mij wel een gedekte (goede) kleurcombinatie waarop vuil niet direct erg zichtbaar is.. zoals het op geel of wit al wel snel vies is.

Kan een wasbeurtje schelen. :wink:
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ArrivaBas »

Daniel schreef:Sowieso is de regelgeving voor de specifieke kleur van het front van een trein al lang geleden vervallen. Maar wat de deuren betreft is het wel opvallend: de treinen voor de Vechtdallijnen waren bijvoorbeeld geleverd met donkerblauwe deuren in een donkerblauwe trein maar dat is nog voor indienststelling aangepast naar lichtblauwe deuren.
Dat zal men daar niet gedaan hebben omdat ze het zo leuk vonden staan, dus ligt wel voor de hand dat dat met een of andere richtlijn te maken heeft.
Dank voor de opheldering, Daniel :D
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door n-evo »

Bee schreef:NS krijgt alleen maar FLIRT-treinstellen met de nieuwe kop. Die met de oude kop zijn voor Hongarije.
Ah thnx. Leek ook op een NS-trein haha.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door AppleMoose »

Durashift schreef:Kan een wasbeurtje schelen. :wink:
Alsof NS zich druk maakt over vieze treinen :') :mrgreen:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Durashift »

Ronaldussen schreef:
Durashift schreef:Kan een wasbeurtje schelen. :wink:
Alsof NS zich druk maakt over vieze treinen :') :mrgreen:
Van binnen wel, tegenwoordig, begreep ik uit de krant (VK) vandaag :wink:

Hoe groot zijn de afvalbakken in de Flirts3?
Al voorbereid op de hedendaagse 'troep' dat de diverse stationswinkelformules genereren?
(dat was min of meer de strekking van de puinhopen die in de trein vaak te zien zijn)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door AppleMoose »

Vandaag per toeval de nieuwe Flirt in het echt mogen aanschouwen op Arnhem Velperpoort. Ben nog steeds niet enthousiast over het uiterlijk.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ODRAIL »

JWM schreef:De Flirts die gewoon geel/blauw/wit worden zijn toch geen tweebakkers?
reisthijs schreef:Klopt, dat worden drietjes en viertjes.
Dat klop, maar voor de lijn Alphen aan den Rijn - Gouda komen er 6 tweebakkers.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door n-evo »

Zag de R-NET Flirt vanmiddag voorbijkomen op Sloterdijk. Wel grappig dat ze dat ding hierzo intensief testen terwijl ie in Zuid-Holland komt te rijden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Hainje »

Mja, dat stukje in Zuid-Holland stelt ook niet zoveel voor natuurlijk. Daarnaast als de R-NET Flirt verder hetzelfde is als de NS Flirt, dan snap ik wel dat ze met dit treinstel die testen doen. Dan hoef je de NS Flirts niet meer te testen en kunnen ze in december gelijk de reizigersdienst op.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

Testritten zijn er als ik me niet vergis altijd nog wel, maar voor de toelating van de Flirt in Nederland moet er een bepaald aantal storingsvrije kilometers mee gemaakt zijn. Dat is inderdaad het handigst om nu met de R-net Flirt te doen en dat gebeurd uiteraard door het hele land omdat je anders wel erg vaak op en neer Gouda - Alphen moet rijden om dat aantal kilometers te halen.
Dit uiteraard ook naast het feit dat je zo'n stel ook wilt kunnen testen in situaties die op het traject waar het stel uiteindelijk gaat rijden niet voorkomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Hainje »

Ik bedoel inderdaad toelating. Ben nog niet zo thuis in die spoorse termen. :P
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

De R-NET-stellen zullen ook regelmatig Gouda - Den Haag of Alphen - Leiden - Den Haag rijden, aangezien onderhoud in Leidschendam gaat plaatsvinden en een opstelterrein heb ik in Alphen en Gouda ook nog niet gevonden ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

ArrivaBas schreef:
Daniel schreef:Sowieso is de regelgeving voor de specifieke kleur van het front van een trein al lang geleden vervallen. Maar wat de deuren betreft is het wel opvallend: de treinen voor de Vechtdallijnen waren bijvoorbeeld geleverd met donkerblauwe deuren in een donkerblauwe trein maar dat is nog voor indienststelling aangepast naar lichtblauwe deuren.
Dat zal men daar niet gedaan hebben omdat ze het zo leuk vonden staan, dus ligt wel voor de hand dat dat met een of andere richtlijn te maken heeft.
Dank voor de opheldering, Daniel :D
Per wanneer is die richtlijn ingegaan? Het is mij uiteraard opgevalllen dat DDZ en de rijtuigen in de ICD witte driehoekjes op de dueren hebben gekregen. Maar een trein als ICM vind ik qua deuren herkennen echt dramatisch. Nu ben ik daar wat gevoeliger voor dan de gemiddelde treinreiziger denk ik zo. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ArrivaBas »

Ik vermoed dat tijdens de revisie van ICM die richtlijn nog niet gold, VIRM. In 2010 moest voor de Vrijheidstrein ontheffing worden aangevraagd voor een rood en blauw front ipv een wit of geel front. Ik kan me trouwens wel voorstellen waarom ze voor die contrastregel hebben gekozen, want slechtzienden kunnen zo de deuren niet onderscheiden van een kleiner raam. ILenT heeft daarom de richtlijn van contrasterende deuren ingevoerd. (Rode deuren in grijze trein om maar iets geks te noemen.)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Widejo »

Waar willen ze de Geel-Blauw-Witte FLIRT gaan inzetten? Zijn bepaalde diensten al genoemd?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Zuid-Nederland wordt vaak genoemd, omdat de werkplaats Maastricht het onderhoud gaat doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ArrivaBas »

Widejo schreef:Waar willen ze de Geel-Blauw-Witte FLIRT gaan inzetten? Zijn bepaalde diensten al genoemd?
Z2N noemde de Sprinter Ht-Ddr (vanaf December) ook een goede kanshebber voor de FLIRTjes vanwege de toiletten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten