Wat is dit voor een knop?

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Wat is dit voor een knop?

Bericht door mb90 »

Bij de halte 't Soldaatje voor Connexxion-Buslijn 57 (Leiden Centraal - Nieuw Vennep Station via Noordwijkerhout v.v.) in Voorhout zag ineens iets geels aan de haltepaal voor de richting Leiden zitten:
Afbeelding

Toen ik dichterbij stond zag ik dit knopje met 2 lampjes ernaast:
Afbeelding

Aan de zijkant stond er een tekst waar ik weinig van snapte. Er stond: "Bij zicht contact met bus knop drukken. Lamp dooft automatisch na 30 seconden". Een foto ervan:
Afbeelding

Heeft iemand enig idee wat voor knopje dit is?


Als toetje nog een foto van de nu mooie omgeving van Voorhout. De reden waarvoor ik hier was, maar waarbij ik door een last-minute afspraak die voorging geen treinfoto's kon maken, maar alleen deze foto tijdens de inspectie voor fotolocaties:
Afbeelding
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wat is dit voor een knop?

Bericht door tsov »

Dat knopje dien je te gebruiken bij mist of duisternis. Jij ziet de bus dan eerder dan de chauffeur jou (verlichting enzo). Als je drukt gaan er twee rode ledjes branden die de chauf dan wel opmerkt ;) Het schijnt een uitvinding van een Twentse chauffeur te zijn geweest ergens in de jaren '90. Daar is het eerst toegepast en later is het, onder de toenmalige VSN-vlag, in allerlei landelijke gebieden in Nederland uitgerold.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Wat is dit voor een knop?

Bericht door JeePee »

En die dingen werken perfect :)

*Zich nog een landelijke halte herinnert langs een 80km weg waar ik wel eens instapte en deze lampjes erg nuttig bleken*
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wat is dit voor een knop?

Bericht door Geert »

Wat vernuftig :)

Werken die dingen op batterijen ofzo?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wat is dit voor een knop?

Bericht door webguy »

Er is ook een halte voor lijn 80 tussen Renswoude en De Klomp (omgeving Veenendaal dus) die langs een 80km weg ligt, bij een restaurant. Stapt nooit iemand in, maar daar hangt ook zo'n ding...
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Wat is dit voor een knop?

Bericht door Mikos »

Schijnt inderdaad op batterijen te werken (hier in Salland hebben we die dingen ook al jaren); een buschauffeur vertelde me hier eens dat het op zich een slim systeem is, maar als de batterijen op zijn... Tsja, dan kun je drukken wat je wilt.

Maarja, dat wil op zich niks zeggen, natuurlijk :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wat is dit voor een knop?

Bericht door Vinny »

Waarom niet op zonnecellen? Dat is nog duurzaam ook. Zoveel energie verbruikt een ledlamp in 30 seconden nou ook weer niet...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is dit voor een knop?

Bericht door Ruben »

Ben ik nou trouwens de enige die de tekst op de zijkant geen Nederlands vindt?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wat is dit voor een knop?

Bericht door Fles »

NS-Reiziger schreef:Ben ik nou trouwens de enige die de tekst op de zijkant geen Nederlands vindt?
Die spatie moet eruit idd ;)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Wat is dit voor een knop?

Bericht door Karl »

Volgens mij moet je tientallen voluit schrijven.


;)
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wat is dit voor een knop?

Bericht door Geert »

"Bij zichtcontact met bus knop drukken. Lamp dooft automatisch na dertig seconden."

Zo beter? ;)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is dit voor een knop?

Bericht door Ruben »

Als bus in zicht is. Snapt iedereen het. En dan nog, 't is toch vooral noodzakelijk bij slecht zicht??
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wat is dit voor een knop?

Bericht door Geert »

Ja, ik zou niet begrijpen waar je het ding voor zou moeten gebruiken als ik de bovenstaande uitleg niet had gekregen :P
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is dit voor een knop?

Bericht door Ruben »

Nee daarom. Als er bij wordt gezet dat het bij slecht zicht is, snapt iedereen zoiets. Anders is je hand toch ook voldoende...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Wat is dit voor een knop?

Bericht door mb90 »

NS-Reiziger schreef:Ben ik nou trouwens de enige die de tekst op de zijkant geen Nederlands vindt?
Ik snapte er inderdaad ook weinig van. Dat het voor situaties met slecht zicht is, zou ik er niet uit kunnen halen.

Bedankt voor de info in ieder geval, tsov! :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wat is dit voor een knop?

Bericht door Fles »

Vroeger had je op het platteland savonds gewoon een zaklamp bij je om de chauf te seinen in het donker. Werkte perfect. Beter dan 2 van die domme ledjes iig :?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wat is dit voor een knop?

Bericht door Vinny »

NS-Reiziger schreef:Nee daarom. Als er bij wordt gezet dat het bij slecht zicht is, snapt iedereen zoiets. Anders is je hand toch ook voldoende...
Bij slecht zicht: knop indrukken om buschauffeur met lamp te waarschuwen. (dooft na 30 seconden vanzelf).

Zoiets?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wat is dit voor een knop?

Bericht door Meltrain »

Dat 'met lamp' kan eventueel nog weggelaten worden, want anders past het niet op de zijkant. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Wat is dit voor een knop?

Bericht door Mikos »

Vinny schreef:
NS-Reiziger schreef:Nee daarom. Als er bij wordt gezet dat het bij slecht zicht is, snapt iedereen zoiets. Anders is je hand toch ook voldoende...
Bij slecht zicht: knop indrukken om buschauffeur met lamp te waarschuwen. (dooft na 30 seconden vanzelf).

Zoiets?
Maarja, wat is dan slecht zicht? Valt dat ook onder als het gewoon donker is? Want ik zie de bus wel aankomen, maar ziet de chauffeur mij ook staan? Maar ik mag dat ding niet aandoen, want het is op zich een heldere avond... :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wat is dit voor een knop?

Bericht door Vinny »

"Met de halteverlichtingsknop kunt u ervoor zorgen dat de buschauffeur u nooit meer hoet te missen in het donker of bij mistig weer. Immers, de lamp zorgt er voor dat de halte opvalt en dat de chauffeur weet dat er passagiers zijn die met de bus mee willen. U kunt de knop bedienen wanneer u twijfelt aan de zichtbaarheid van de halte. Bij zonnig weer overdag is het niet perse noodzakelijk natuurlijk"

Dit gaat natuurlijk nooit passen :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Wat is dit voor een knop?

Bericht door Mikos »

Destijds hingen er grote A3-posters bij ons in de bus waar ongeveer dat verhaal op stond. Scheelt op de halte weer :wink:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Wat is dit voor een knop?

Bericht door Chauf21 »

Mikos schreef:Maarja, wat is dan slecht zicht? Valt dat ook onder als het gewoon donker is? Want ik zie de bus wel aankomen, maar ziet de chauffeur mij ook staan? Maar ik mag dat ding niet aandoen, want het is op zich een heldere avond... :wink:
Graag, want 's avonds zie je mensen bij onverlichte of slecht verlichte haltes vanaf een afstand vrijwel niet staan :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten