Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

sirvinniei schreef:Volgens mij houdt Syntus niet van uursdiensten in het dal van halfuursdiensten. En gelijk hebben ze: het is heel verwarrend als je bus plotseling op een werkdag maar eens per uur gaat rijden.
Ik wil niet veel zeggen, maar de meeste streekbuslijnen op de Veluwe rijden in de spits 2x/uur en 1x/uur in het dal. :P

Bijvoorbeeld 102, 103, 105, 107, 108 en 205.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39116
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:Lijn 82 krijgt ook een frequentieverhoging. Dus deze zal ook wel in het dal 2x per uur rijden.
... maar wordt dus op zaterdagen (als 'ie sowieso alleen Woudenberg - Doorn rijdt) opgeheven.

Het 2x/uur rijden in de daluren op werkdagen zal aannemelijk ook wel te maken hebben met het vervallen van lijn 81. Maakt het immers makkelijker te onthouden dat je vanuit elke lijn 50 in Doorn op de 82 kunt overstappen voor Woudenberg - Zeist v.v.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

regenmaker schreef:
sirvinniei schreef:Volgens mij houdt Syntus niet van uursdiensten in het dal van halfuursdiensten. En gelijk hebben ze: het is heel verwarrend als je bus plotseling op een werkdag maar eens per uur gaat rijden.
Ik wil niet veel zeggen, maar de meeste streekbuslijnen op de Veluwe rijden in de spits 2x/uur en 1x/uur in het dal. :P

Bijvoorbeeld 102, 103, 105, 107, 108 en 205.
Er zit natuurlijk verschil in dikte van bevolking tussen Veluwe en de concessie Utrecht. Veluwe is toch een stuk leger.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:
sirvinniei schreef:Lijn 82 krijgt ook een frequentieverhoging. Dus deze zal ook wel in het dal 2x per uur rijden.
... maar wordt dus op zaterdagen (als 'ie sowieso alleen Woudenberg - Doorn rijdt) opgeheven.

Het 2x/uur rijden in de daluren op werkdagen zal aannemelijk ook wel te maken hebben met het vervallen van lijn 81. Maakt het immers makkelijker te onthouden dat je vanuit elke lijn 50 in Doorn op de 82 kunt overstappen voor Woudenberg - Zeist v.v.
Das wel weer jammer ja. Ik denk dat als de 82 door zou rijden naar wijk bij Duurstede (en de 56 tussen driebergen zeist en amersfoort zou inkorten aangezien lijn 50 toch 6/4x per uur gaat rijden) de weekendritten nog rendabel zouden kunnen zijn. Maarja, het pve vond blijkbaar de relatie wijk bij Duurstede- Driebergen Zeist te belangrijk om niet direct te laten rijden.
Ik heb geen onderschrift
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Zugführer schreef:Lijn 381 wordt de lijn die alle toeristische attracties met elkaar gaat verbinden en rijdt ook naar het Militair Museum, 8-persoonsmaterieel lijkt me op zo'n lijn niet echt een goed idee... Zie Kasteel de Haar dat ook op onregelmatige momenten opeens heel veel reizigers trekt.
Heb de reizigerscijfers er nog even op na getrokken: gemiddeld in heel Austerlitz (inclusief pyramide) 11-15 reizigers per dag per richting. Lijken me nou niet echt aantallen waarvoor je midi bussen nodig hebt.
Ik heb geen onderschrift
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door busfanNL »

Gewoon pouw inhuren met een sprinter city.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Jef400 »

Voor de spitsslagen ja. Voor de rest een normale Sprinter. Dit is toch onzin daar überhaupt een sprinter city voor in te huren.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door busfanNL »

Dat is waar.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Welke spitsslagen? Met max 30 reizigers per dag kom je echt niet boven de 8
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Z2N »

Als het echt over zulke aantallen gaat is zelfs een taxibusje te duur, je zou dan eerder moeten kijken naar een buurtbus.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door busfanNL »

Dan is het geen atractiebus meer.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Z2N »

Hoezo niet? Als je te weinig reizigers hebt voor een grote bus, kun je drie dingen doen: meer reclame maken (maar is duur), de bus opheffen (niet gewenst), of op de kosten letten. De laatste optie is dan het makkelijkst.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door busfanNL »

Maar volgens mij kan het geen buurtbus en atractiebus te gelijk zijn. :?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Z2N »

Ik herhaal: hoezo niet? Een buurtbus is een kleine bus, een attractiebus rijdt naar toeristische bestemmingen. Zijn er weinig reizigers die naar de toeristische bestemmingen reizen per OV, dan voldoet een buurtbus om iedereen mee te nemen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Ik vermoed dat Syntus wel reclame gaat maken voor deze bus, Syntus is erg van de aanbiedingen/acties. Ik denk dat dat de kostendekkingsgraad wel wat kan opkrikken.
Ik denk trouwens ook niet dat Austerlitz genoeg vrijwilligers heeft om een buurtbusvereniging op te richten. Daarnaast heeft een buurtbus puur als doel om een gebied bereikbaar te houden. Een bus naar de pyramide van Austerlitz en het nationaal militair museum heeft juist als doel om klanten te lokken (misschien betaalt het museum er zelfs wel aan mee. Who knows)
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39116
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Volgens mij gaan er wat dingen door elkaar lopen, namelijk de bediening van de Pyramide met attractiebus 381 (waarvan zeker is dat die er komt) en de bediening van Austerlitz zelf (wat nog verrassend ver van die pyramide af ligt trouwens). Vooral over het dorpje zelf is het nog een en al vaagheid: alle kernen die een bus hadden houden 'm is gesteld door Syntus, maar uit de media blijkt dat in elk geval lijn 81 wordt opgeheven en de attractiebus 381 staat specifiek als voor de Pyramide vermeldt.

De grote vraag is dus of er nog iets door Austerlitz zelf rijdt vanaf half december, op de kaartjes staat immers nog niks. En voor de vraag of het rendabel is heb je natuurlijk niet alleen de hier al genoemde aantallen reizigers die in Austerlitz in-/uitstappen nodig, maar ook hoeveel verkeer Woudenberg - Zeist v.v. er is. Dat er weinig mensen in een toch al gevulde bus stappen in een tussengelegen dorpje is immers niet zo erg, maar als die bus toch al leeg was en er stapt ook bijna niemand in dan wordt het nogal onrendabel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Daniël, leg mij eens uit waar jij het vandaan haalt dat 381 niet via Austerlitz rijdt, want op de syntusutrecht site wordt het dorp Austerlitz vaker als bestemming genoemd voor deze lijn dan de pyramide. Bovendien lijkt me de enige reden dat deze bus alleen doordeweeks zou rijden te zijn dat hij via het dorpje Austerlitz rijdt, als ze een rendabele attractiebus wouden inleggen hadden ze hem namelijk wel in het weekend en misschien op woensdagmiddag ingelegd, deze rijdt juist doordeweeks.
Het is trouwens maar enkele minuten om rijden om het dorpje Austerlitz aan te doen.

Ik denk dat je met de cijfers die ik gaf een redelijk accuraat beeld hebt over het aantal reizigers van/naar (de pyramide van) Austerlitz. De lokale verbindende functie tussen Woudenberg en Zeist raakt hij immers kwijt (of begrijp ik je verkeerd).
Ik heb geen onderschrift
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Ronald »

Wat mij opvalt: is er zo weinig vervoersvraag tussen Woudenberg en Zeist/Utrecht? Gevoelsmatig zou ik zeggen dat die er toch wel zou moeten zijn.
En zou het dorp Austerlitz niet onder de concessie U-OV moeten vallen, omdat dit in de gemeente Zeist ligt? Of zijn de concessiegebieden niet zo strikt gemeente-gebonden?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39116
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Maar hoe wil jij dan een beetje logisch zowel het dorp als de piramide bedienen, zie bv. ook deze quote van de NMM-pagina op syntusutrecht.nl
Na het NMM nog zin in een ander uitstapje? Doordeweeks, en tijdens de zomervakantie ook in het weekend, kunt u (de Piramide van) Austerlitz gemakkelijk bezoeken door vanuit station Driebergen-Zeist onze nieuwe bus 381 te nemen.
Volgens de kaartjes rijdt 381 vanaf station Driebergen-Zeist via de kern Driebergen-Rijsenburg, dus dat suggereert een route via de Traayweg want over de A12 kan dan al niet meer. Dan kan je dus of via het dorp of via de piramide rijden, maar allebei wordt een aardige omweg.
Met de genoemde reistijd kom je er in elk geval niet uit, want die is zowel naar het dorp als naar de piramide 13 minuten zo bevestigd Google Maps.
Vraag me trouwens ook wel af waarom ze een bus van Austerlitz naar Driebergen zouden inleggen waar nu nog niks rijdt als de huidige verbinding al zo onrendabel als wat is en de schaarse reizigers klagen dat ze de bus naar de begraafplaats verliezen.
sirvinniei schreef:Ik denk dat je met de cijfers die ik gaf een redelijk accuraat beeld hebt over het aantal reizigers van/naar (de pyramide van) Austerlitz. De lokale verbindende functie tussen Woudenberg en Zeist raakt hij immers kwijt (of begrijp ik je verkeerd).
Je begrijpt me verkeerd. Wat ik duidelijk wilde maken is dat het sterk van de vraag naar de doorgaande verbinding afhangt of iets rendabel is. Het zou immers niet uitmaken dat er in Austerlitz weinig mensen instappen als de bus toch al bomvol had gezeten.
En als die gemiddeld 12 instappers in Austerlitz allemaal naar Woudenberg wilden dan ben je ze natuurlijk hoe dan ook kwijt, terwijl ze naar Zeist alleen een omweg krijgen maar wel een verbinding houden. Dat lijkt me ook wel essentiële informatie om dit plan goed te kunnen beoordelen.

Sowieso lijkt een verbinding Austerlitz - Zeist logischer dan Austerlitz - Driebergen omdat je dan de kern verbindt met de gemeente waar het onder valt en waarschijnlijk meer op gericht is.
Ronald schreef:En zou het dorp Austerlitz niet onder de concessie U-OV moeten vallen, omdat dit in de gemeente Zeist ligt? Of zijn de concessiegebieden niet zo strikt gemeente-gebonden?
Austerlitz viel oorspronkelijk onder de U-OV concessie, daarom reed er ooit ook een aanvullend lijntje 155 's avonds en zondag wat onder het BRU viel. De bediening op maandag t/m zaterdag overdag was echter efficiënter te doen door de streeklijnen die toch altijd al Woudenberg - Zeist aflegden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Maar als je Austerlitz-Driebergen zeist aflegt via Zeist krijg je een 381 die dubbel rijdt via Zeist. Lijkt me heel onduidelijk voor de reizigers (denk aan vertrekstaten met een 381 die naar NMM gaat en een 381 die naar Austerlitz gaat).
Overigens wordt de reistijd tussen driebergen-zeist en Austerlitz 20 minuten http://www.syntusutrecht.nl/reisinforma ... rberg.aspx (44-24=20)
Het is alleen een beetje onduidelijk aangegeven op de pagina van Driebergen. met Google maps kom ik met de auto op 16 minuten. 20 minuten met de bus moet dus wel te halen zijn
Spoiler: show
Afbeelding
Ik vermoed trouwens dat de reizigers die van Austerlitz richting Woudenberg gingen dit vooral deden voor de overstap naar Amersfoort. Deze reisrelatie duurt in de nieuwe situatie ongeveer even lang als nu, dus ik denk dat er niet veel reizigers zullen afhaken. (waarschijnlijk zijn Amersfoort en Utrecht en in mindere maten Zeist de belangrijkste bestemmingen)
Ik heb geen onderschrift
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Ronald »

Ik snap het allemaal niet zo goed hoor. De huidige 81 heeft nu al alle gewenste bestemmingen: Austerlitz Dorp, Pyramide en Henschotermeer. 's Zomers vanaf Woudenberg door laten rijden naar Amersfoort en klaar is je toeristenlijn. Ik weet niet waarom de bedachte toeristenlijnen rendabeler zouden zijn.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Omdat niemand in de winter naar het henschotermeer wil en het NMM perse een bushalte wou.
Als je het NMM, Zeist busstation, Austerlitz en het station en de piramide van Austerlitz zo moeten bedienen met een bus is dit de meest logische route.
Ik heb geen onderschrift
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Ronald »

sirvinniei schreef:Omdat niemand in de winter naar het henschotermeer wil
Je kan daar echt goed schaatsen 8-) Maar niet zo vaak natuurlijk...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39116
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:Maar als je Austerlitz-Driebergen zeist aflegt via Zeist krijg je een 381 die dubbel rijdt via Zeist. Lijkt me heel onduidelijk voor de reizigers (denk aan vertrekstaten met een 381 die naar NMM gaat en een 381 die naar Austerlitz gaat).
Wie zegt dan ook dat je dat persé als lijn 381 moet rijden. Sowieso, er staat "kunt u Austerlitz bezoeken". Dat lijkt al meer op de piramide en bijbehorende speeltuin te duiden want in het dorpje zelf is niet echt iets te beleven :P
Overigens wordt de reistijd tussen driebergen-zeist en Austerlitz 20 minuten http://www.syntusutrecht.nl/reisinforma ... rberg.aspx (44-24=20)
Het is alleen een beetje onduidelijk aangegeven op de pagina van Driebergen. met Google maps kom ik met de auto op 16 minuten. 20 minuten met de bus moet dus wel te halen zijn
Dat is niet onduidelijk aangegeven, het is aangegeven voor Driebergen-Rijsenburg zelf en dat ligt nu eenmaal aan de andere kant van de A12. Die 13 minuten die op het Driebergse kaartje staat klopt exact vanuit de Hoofdstraat via de Horstlaan - Arnhemsebovenweg - Traay naar de Oude Postweg in Austerlitz (en naar de piramide is net zo ver in tijd)
Ik vermoed trouwens dat de reizigers die van Austerlitz richting Woudenberg gingen dit vooral deden voor de overstap naar Amersfoort. Deze reisrelatie duurt in de nieuwe situatie ongeveer even lang als nu, dus ik denk dat er niet veel reizigers zullen afhaken. (waarschijnlijk zijn Amersfoort en Utrecht en in mindere maten Zeist de belangrijkste bestemmingen)
Via Woudenberg duurt het nu 47 minuten, dat haal je met geen mogelijkheid via Driebergen want Driebergen, Traay - Amersfoort CS duurt al 40 minuten met lijn 56. Dan heb je nog wat overstaptijd nodig en de 13 minuten erbij naar Austerlitz is toch al 33% meer reistijd.
Richting Zeist wordt logischerwijs ook trager, maar naar Utrecht zal het niet zoveel verschil maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Littlebusdriver »

Op syntusutrecht.nl bestaat de pagina 'Austerlitz' niet, je komt op die van Driebergen terecht. Waar overigens nu een nieuw logo van Syntus boven staat.

Van Rijsenburg naar het dorp Austerlitz (via Traayweg) kan makkelijk in de 13 min die op het kaartje van Syntus staat. 7 min Rijsenburg -> Auterlitz en 8 min Rijsenburg -> Pyramide.

Lijn 381 kan rijden; Driebergen-Zeist NS, Loolaan, Arnhemse Bovenweg, Traayweg, lusje door Austerlitz en in het seizoen door naar de Pyramide vv. Kan allemaal makkelijk met een Mercedes Sprinter.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten