Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Meltrain »

Bee schreef: Een andere doorkoppeling maken in Antwerpen is waarschijnlijk interessanter en het meest eenvoudig. Maar daarvan is weer de vraag of dat wenselijk is.
Dat lijkt mij ook de handigste oplossing.
Als je de Intercity vanuit Roosendaal met de 700 of 1800 combineert, ontstaat er daarnaast een directe verbinding Roosendaal - Gent die mogelijk nog wat reizigers zal trekken.
Mijn voorkeur heeft overigens de tweede serie (mits deze serie volledig met MS08 of MS96 gaat rijden en dat wordt toegelaten in Nederland), omdat dan ook Brugge en Oostende rechtstreeks verbonden worden.

Een andere interessante mogelijkheid is een koppeling met de 2600. Hiermee worden de huidige verbindingen grotendeels gehandhaafd en wordt daarnaast een verbinding met Leuven toegevoegd. Verder rijdt deze serie momenteel met MS80 en dat materieel is al toegelaten in Nederland.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

JWM schreef:Zeker? Bij werkzaamheden op de Hanzelijn rijden er regelmatig twee achter elkaar over de Veluwe.
De laatste keren dat dat gebeurde reden ze vanaf Amersfoort door richting Amsterdam, dus niet naar Utrecht.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Point taken!
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Tijdens de vakantiebeurs vorige maand hebben er ook nog extra treinen Zwolle - Utrecht gereden :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Bemined schreef:Tijdens de vakantiebeurs vorige maand hebben er ook nog extra treinen Zwolle - Utrecht gereden :)
Heeft die in de reisplanner gestaan of hebben ze hem er achteraf ingegooid omdat men in Zwolle de mensenmassa niet meekreeg? Want dat eerste lukte ze dus in het verleden niet en bij het tweede zijn de regels wat minder streng.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Het waren geplande treinen, treinen 28551 en 28552. Vertrokken om :21/:51 uit Zwolle, de [serie=Stoptrein|2016|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] was verplaatst naar :24/:54 (met 2 minuten minder rijtijd, dus een minuutje later in Utrecht) en de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] naar :27/:57 (minuutje sneller en kortere stop op Lelystad, dus vanaf Lelystad weer in zijn eigen pad).
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door VIRM »

Dus als ik het goed snap, wordt de Benelux een echte 'we proppen het er maar tussen'-trein?
- Extra stops op Sloterdijk en Lelylaan omdat het anders gaat conflicteren met de Sprinter.
- Over Den Haag omdat de dames en heren politici geen zin hebben om over te stappen in Rotterdam.
- Via Breda omdat er anders vanuit het zuiden des lands een boemel vanuit Roosendaal overblijft?
- En er moet een goedkopere optie overblijven, aangezien de Thalys een stukje prijziger is.
- Daarvoor moeten dan stops van andere treinen vervallen en de tijdligging scheef komen te liggen, zodat de reiziger er nog minder van kan snappen.

Bied dan een paar keer per dag de LLL Den Haag - Breda - Brussel aan, of zorg voor een goede overstap op Rotterdam.
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Over de Benelux is het laatste woord nog niet gesproken, in de adviesaanvraag staat 'NS en IenM zijn momenteel nog in gesprek over de precieze dienstregelingsuitwerking van de Intercity Brussel'.
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daelea »

En daarbij heeft het Locov aangegeven met de huidige plannen - nadat ze deze met NS besproken hebben - naar de Tweede Kamer te willen stappen. Het is dus inderdaad nog onzeker of de geschetste plannen echt doorgaan. Het Locov zet nu erg in op een koppeling ICd en Benelux, dus wie weet hoe het er in december voor staat...
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Zelfs met die vergaande maatregelen is de rechtstreekse Benelux Amsterdam - Brussel 21 minuten langer dan wanneer je in Amsterdam de AMRO pakt en in Rotterdam overstapt op de Benelux, dus het is puur het comfort van niet overstappen waar je al die maatregelen voor neemt, reizigers die snel willen zijn stappen alsnog vrijwillig over. De Benelux via Breda levert ook niets op, de route via Breda is 7 kilometer langer en dat compenseer je niet doordat je op de HSL 160km/u kan rijden. De enige reden dat de nieuwe route niet trager is is dat de route via Roosendaal al enorm traag was, de Benelux was op Roosendaal - Dordrecht 5 minuten trager dan de gewone intercity. Dat komt de NS nu goed uit, want als de Benelux via de HSL trager zou zijn dan via het gewone net zou dat niet goed voor het imago zijn van zowel de HSL als de Benelux.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

Als die vergaande maatregelen zo weinig winst opleveren, laat dan maar zitten. Ja, dan is de Benelux via de HSL net zo langzaam als via de huidig route maar echt snel kan zo'n compromisboemel toch nooit worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Meltrain »

Dan kan de Benelux eigenlijk net zo goed via de huidige route blijven rijden. Dan behouden Roosendaal en Dordrecht tenminste ook hun snelle verbinding met België. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Maar België wil met de Benelux graag Noorderkempen bedienen en dat wordt dan een beetje lastig. Bovendien krijg je aan de burgers niet verkocht dat de HSL er alleen maar is voor mensen uit de Randstad en dat de Brabo's moeten opbokken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Dan rijdt je tot Dordrecht via de huidige route en vervolgens via Breda. Dan is de HSL er voor wat de Beneluxtrein betreft alleen nog voor de Brabanders en niet meer voor de randstedelingen :mrgreen: Plus dat je dan Noorderkempen ook gelijk kunt bedienen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SLToilet »

Meltrain schreef:Dan kan de Benelux eigenlijk net zo goed via de huidige route blijven rijden. Dan behouden Roosendaal en Dordrecht tenminste ook hun snelle verbinding met België. :D
En 'wij', Brabant ten oosten van Roosendaal en alles wat er nog achter ligt met de gebakken peren laten zitten? Het is vreemd dat er voor een minieme groep reizigers (Drechtsteden, Roosendaal en Zeeland) een hele hoop reizigers (Breda, Tilburg, Eindhoven, Den Bosch, Arnhem-Nijmegen) tergend lang onderweg zijn. De route is bovendien iets sneller. Dordrecht krijgt mogelijk een uurlijkse pendel waarmee de langere reistijd minimaal zal zijn. In feite blijft dan alleen de dode hoek in het zuidwesten van Nederland over waar afhankelijk van de Belgen en aansluitingen de reistijd 15 minuutjes langer wordt. Een veel groter deel van Nederland krijgt echter veel grotere reistijdwinst.

Vanuit Randstedelijk perspectief lijken de positieve effecten allemaal maar futiel maar het land achter Breda lijkt hier soms fundamenteel onderschat te worden. En het stukje HSL (de bocht bij Breda) zou eindelijk eens benut worden als de Benelux daarover gaat rijden.

(nog op de meest recente reactie hierboven: Benelux via Dordrecht en Breda zou ook een goede optie zijn)
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Zugführer »

Lijkt me niet, want dan is een kwartierdienst met de sprinter wel erg lastig in te passen. Het zal er in de praktijk op neer komen dat 2 intercity's vlak achter elkaar gaan rijden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Ardan »

[serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] en [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] in een kwartiersdienst (al dan niet 14/16 ofzo), en de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] er tussendoor gefrummeld lijkt me.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

En daartussen nog de s4400 en s7600 en dan nog ergens de Tiel-trein tussendoor gefrommeld, die zal wel op de kwartieren rijden dat de s3600 niet rijdt, weet anders ook niet hoe ze die erin gaan krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Ardan schreef:[serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] en [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] in een kwartiersdienst (al dan niet 14/16 ofzo), en de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] er tussendoor gefrummeld lijkt me.
Reken er maar op dat, net zoals nu, de 3600 direct achter de 3100 aan zal vertrekken vanuit Arnhem (en vanuit Nijmegen dus net voor de 3100). Direct achter de 3600 (vanuit Arnhem gezien) zal dan de doorgetrokken 4400 (SPR Arnhem-'s-Hertogenbosch) rijden. De 7600 zal gewoon zijn eigen pad behouden, alleen dan doorgetrokken worden naar Wijchen.

Ik vermoed dus dat het wordt:
vanuit Arnhem ri. Nijmegen/Tiel:
.04 IC Nijmegen (spoor 8)
.08 SPR Wijchen (spoor 7)
.14 ST Tiel (spoor 4a)
.19 IC Nijmegen (spoor 8)
.22 IC Roosendaal (spoor 7)
.25 SPR 's-Hertogenbosch (spoor 4b)

vanuit Nijmegen ri. Arnhem
.03 SPR Zutphen (spoor 3)
.12 IC Den Helder (spoor 4a)
.15 SPR Arnhem (spoor 3)
.24 IC Zwolle (spoor 3)
.27 IC Schiphol (spoor 1a)

Ik denk niet dat de sprinters een exacte kwartiersdienst krijgen, omdat je anders geloof ik voor de 7600 niet goed uitkomt met de kering in Wijchen (wordt dan te kort).
De trein naar Tiel zal wel eens een kwartier verschoven kunnen worden (volgens mij werden de treinen Utrecht-'s-Hertogenbosch/Tiel ook een kwartier verschoven) en omdat je anders met de perrons niet geheel uit komt (volgens mij is 6a al nodig voor de rangeerbewegingen van de treinen van/naar Doetinchem en Arriva wil geloof ik niet een doorgekoppelde trein). Met het verschuiven van een kwartier, kun je die samen met de sprinter van/naar 's-Hertogenbosch afhandelen op spoor 4 (moet die van/naar Tiel wel op bezet spoor binnenkomen, dus met aangepaste snelheid binnenkomen)
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Zugführer »

Ik vraag me nog wat af voor de uitwerking rond Eindhoven.
Volgens de adviesaanvraag gaat de sprinter uit Weert weer doorrijden naar Tilburg Universiteit. Dat kan prima met de huidige tijdligging en de enige reden dat het nog niet gebeurd heeft met de materieelinzet te maken. Ook de uitleg dat de sprinter naar Weert in het "gat" van 20 minuten tussen de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] en [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] gaat rijden duidt er op dat de tijdsligging niet veranderd.
De intercity Eindhoven - Venlo gaat echter wel een kwartier verschuiven, en daarmee samenhangend moet de [serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] eigenlijk wel mee gaan verschuiven, zodat er elk kwartier een trein naar Helmond blijft rijden.
Tussen Eindhoven en Boxtel rijdt in het andere kwartier echter al de [serie=Stoptrein|2016|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie], dus ligt het voor de hand dat de [serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] tussen Eindhoven en Den Bosch niet verschuift - en die serie dus geknipt wordt in Eindhoven.
Qua perronopstelling moet je dan eigenlijk wel de [serie=Stoptrein|2016|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] > [serie=Stoptrein|2016|Weert - Eindhoven6400[/serie] tegenover de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] neer zetten zodat de sprinter Eindhoven - Deurne in dezelfde knoop op spoor 3 of 4 kan keren. Óf de kwartierligging tussen Eindhoven en Boxtel wordt verbroken, maar dat lijkt me ook een ongewenste oplossing.
In elk geval is het toch een beetje jammer dat het weer herstellen van de sprinter Weert - Tilburg met tromgeroffel gebracht wordt, terwijl over de sprinter Deurne - Den Bosch met geen woord gerept wordt :')
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

Is het dan niet zo dat dat de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] ook met een kwartier verschoven gaat worden? Immers de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] krijgt circa een kwartier versnelling tussen Arnhem en Nijmegen, waardoor deze tussen Tilburg en Breda uiteindelijk in/heel dicht op het pad van de huidige [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] komt te rijden. Wanneer de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] dan blijft rijden zoals nu, zou je in de nieuwe situatie een 25/5-frequentie krijgen. Aangezien de nieuwe [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] Dordrecht overslaat speel je op die manier weer wat ruimte vrij tussen Tilburg en Breda.
🍉
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

SuperGhost schreef:
Ardan schreef:[serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] en [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] in een kwartiersdienst (al dan niet 14/16 ofzo), en de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] er tussendoor gefrummeld lijkt me.
Reken er maar op dat, net zoals nu, de 3600 direct achter de 3100 aan zal vertrekken vanuit Arnhem (en vanuit Nijmegen dus net voor de 3100). Direct achter de 3600 (vanuit Arnhem gezien) zal dan de doorgetrokken 4400 (SPR Arnhem-'s-Hertogenbosch) rijden. De 7600 zal gewoon zijn eigen pad behouden, alleen dan doorgetrokken worden naar Wijchen.

Ik vermoed dus dat het wordt:
vanuit Arnhem ri. Nijmegen/Tiel:
.04 IC Nijmegen (spoor 8)
.08 SPR Wijchen (spoor 7)
.14 ST Tiel (spoor 4a)
.19 IC Nijmegen (spoor 8)
.22 IC Roosendaal (spoor 7)
.25 SPR 's-Hertogenbosch (spoor 4b)

vanuit Nijmegen ri. Arnhem
.03 SPR Zutphen (spoor 3)
.12 IC Den Helder (spoor 4a)
.15 SPR Arnhem (spoor 3)
.24 IC Zwolle (spoor 3)
.27 IC Schiphol (spoor 1a)
Volgens mij zou het mogelijk moeten zijn om de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] 2 minuten te versnellen (dus eerder weg uit Arnhem en later weg uit Nijmegen). De [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] en de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] hebben namelijk extra buffertijd zodat de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] 's avonds ook in Db kan stoppen. Voor de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] is dat eigenlijk niet nodig, maar anders heb je op Arnhem-Nijmegen geen mooie kwartierdienst. Met de komst van de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] als IC, is dat laatste geen probleem meer en kan de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] licht versneld worden. Dan krijgt Arnhem-Nijmegen een 12-13-5 verdeling van IC's. Zeker niet ideaal, maar wel beter dan 12-15-3.
Roeland
Berichten: 2271
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Roeland »

Ik las in de aanvraag dat de sprinters rond Weesp tot 7 minuten sneller zouden worden doordat nieuwe infra beschikbaar komt. Welke infra bedoelen ze daarmee? Verdwijnt de IC-inhaling van de sprinter op Weesp?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Jef400 »

Z2N schreef:Op diezelfde manier kun je ook een goede overstap creëren tussen de IC uit Dordt en een naar Roosendaal verlengde IC Essen - Brussel, die verbinding is dan bedoeld voor de reizigers uit het Drechtstedengebied en Zeeland.
En je hebt dan een acceptabele overstap. Win-win lijkt mij
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Roeland schreef:Ik las in de aanvraag dat de sprinters rond Weesp tot 7 minuten sneller zouden worden doordat nieuwe infra beschikbaar komt. Welke infra bedoelen ze daarmee? Verdwijnt de IC-inhaling van de sprinter op Weesp?
Aannemelijk de SAAL infra op de Zuidtak.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten